Gå til innhold

Hva er det minste du noen gang har levd på i mnd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Med og uten boutgifter?

Var det frivillig eller var du nødt?



Anonymous poster hash: 5476d...c16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rundt 1000 kr, med boutgiftene. Hadde ikke sted å bo, så var litt penger til bensin på bilen og litt mat.

Ikke frivillig.

Anonymous poster hash: dd469...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minste med boutgifter var 4000 i bostøtte, pluss barnetrygd og barnebidrag. Totalt ca. 8500. Litt lite når bare husleien var 11000. Heldigvis fikk jeg litt støtte fra foreldre i den perioden.

Jeg har også klart meg med 400 til mat en måned, men da hadde jeg litt tørrvarer og litt i frysern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi levde to voksne og et barn i et år på 1200 kr i mnd til absolutt alt utenom husleie og strøm(strøm var inkludert i husleia). Alt av mat, transport, klær, fritid,lærebøker(vi var studenter), helse, osv osv var inne i den summen.

Anonymous poster hash: e2dbb...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hvor mye/lite jeg fikk inn i måneden, men en stund hadde jeg bare 1000 kr igjen etter at faste utgifter (husleie og sfo) var betalt. De 1000 kronene skulle dekke mat, medisiner (jeg er kronisk syk), mobil o.s.v. for meg og et barn. Var altfor altfor lite, og jeg slet hver måned til å få det til å gå rundt (mat er dyrt!), måtte låne penger av foreldrene mine da.

Fikk heldigvis innviglet bostøtte, så nå har jeg ca. 4000 kr i måneden etter at faste utgifter er betalt. Ikke noe luksus, men jeg verken røyker/snuser, drikker, har bil eller er ute på byen o.s.v., så vi greier oss selv om det er litt kjipt.



Anonymous poster hash: 8c3aa...fc9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hvor mye/lite jeg fikk inn i måneden, men en stund hadde jeg bare 1000 kr igjen etter at faste utgifter (husleie og sfo) var betalt. De 1000 kronene skulle dekke mat, medisiner (jeg er kronisk syk), mobil o.s.v. for meg og et barn. Var altfor altfor lite, og jeg slet hver måned til å få det til å gå rundt (mat er dyrt!), måtte låne penger av foreldrene mine da.

Fikk heldigvis innviglet bostøtte, så nå har jeg ca. 4000 kr i måneden etter at faste utgifter er betalt. Ikke noe luksus, men jeg verken røyker/snuser, drikker, har bil eller er ute på byen o.s.v., så vi greier oss selv om det er litt kjipt.

Anonymous poster hash: 8c3aa...fc9

Så flink du er! Måtte leve på 4000 etter husleie et par måneder og syntes at det var dødskjipt.....

Er du student/har en plan/utsikter til bedre økonomi da?

Anonymous poster hash: a0428...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FuturePrimitive

Faste utgifter må vel regnes med hver mnd, inkludert mat. Men ut over det så har jeg ofte måneder hvor jeg ikke bruker en krone på noe annet enn faste utgifter og mat. I blandt dukker det jo opp noen uforutsette utgiter, og noen ganger koster hobbien meg litt penger, men ut over det kjøper jeg ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Vi levde to voksne og et barn i et år på 1200 kr i mnd til absolutt alt utenom husleie og strøm(strøm var inkludert i husleia). Alt av mat, transport, klær, fritid,lærebøker(vi var studenter), helse, osv osv var inne i den summen.

Anonymous poster hash: e2dbb...3c6

Hæ?

Hvor mye brukte dere på mat i mnd da? 200 kroner i mnd? Det høres jo helt villt ut med to voksne og ett barn til og med. Bare bleier koster jo noen hundrelapper i mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært student i mange år (er nå i jobb for første gang sammenhengende ett helt år, og jeg føler meg SÅ fri økonomisk), så her har jeg mange fattige erfaringer, ja :P

Har ofte måtte lever på 500 kroner hver måned. Det var tungt! Men jeg hadde heller aldri levd med økonomisk frihet, så det hadde nok vært vanskeligere for meg å leve sånn nå enn da.

Dette var naturligvis etter at leia på hybelen var betalt. Husker ikke hvor mye den var på, men det var noen tusenlapper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Det var ikke mye... Husker ikke beløpene lenger, men jeg syklet til jobben fordi jeg ikke hadde råd til bensin, pluss at jeg måtte krangle med en kollega for at hun ikke skulle prakke på meg mat. Hadde ikke spist på to eller tre dager :klo: Samlivsbrudd kan fort bli dyrt...

Endret av brutal_mann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var alene med datteren min og student så hadde jeg 1500kr i mnd igjen etter at husleie, strøm, forsikring, barnehage og busskort var betalt.

1500kr er ikke så mye når det skal dekke mat for en stor og en liten, klær til barnet, medisiner, ting barnet trenger, bursdager osv osv.

Heldigvis var det en overgangsfase til jeg var ferdig utdannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 5 måneder uten noe inntekt tidligere. Hadde heldigvis noe oppspart og fikk betalt noe av husleia på etterskudd. Hadde ingenting til mat i teorien, men klarte meg på mirakuløst vis. Ble en del inkasso å slite med etter den perioden, men fikk det sakte men sikkert betalt ned ved et senere tidspunkt.

Kan vel anslå at jeg hadde rundt 500 kr hver måned.

Håper jeg aldri må oppleve det igjen. Glad for at jeg hadde en snill utleier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levde på studielån i fire år, var vel 2-3000 igjen etter betalt husleie, strøm og månedskort på bussen. Går helt fint, men kan selvsagt ikke grisesløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flyttet hjemmefra da jeg var 16, fikk stipend på 2100 kr og hadde1600 i husleie (inkludert strøm, heldigvis). Så jeg hadde 500 kr i måneden å leve på

dette er riktignok ca 15 år siden, så det ville vel ha skalert opp noen hundrelapper i dag.

kjøpte ikke klær på flere år. Utenom skoletid spilte jeg dataspill (piratkopiert og offline, hadde ikke råd til å betale for spillene eller for internett) eller leste bøker jeg lånte på biblioteket. Ikke råd til TV eller å være med ut på bar/byen/kino. Hadde kontantkort på mobilen, men ikke råd til å fylle på det, så måtte være veldig forsiktig med det. Gikk 2-3 km til og fra skolen hver dag, hadde ikke råd til buss. Og spiste first price tomatsuppe (5,90 for nok til 6 middager) omtrent hver dag.



Anonymous poster hash: 923ac...407
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levde på litt under 2000 etter husleie i et år. Det var ikke akkurat nød eller sult, men det var veldig kjedelig med tanke på at jeg absolutt aldri hadde penger til å gjøre noe sosialt, knapt invitere en venn på en billig hjemmelagd middag.

Resten av studielivet har jeg også hatt rundt 3-4000 igjen alt ettersom, men syntes aldri at det ble virkelig stramt før jeg passerte under 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faste utgifter må vel regnes med hver mnd, inkludert mat. Men ut over det så har jeg ofte måneder hvor jeg ikke bruker en krone på noe annet enn faste utgifter og mat. I blandt dukker det jo opp noen uforutsette utgiter, og noen ganger koster hobbien meg litt penger, men ut over det kjøper jeg ingenting.

Mat er en fast utgift, men samtidig så kan man jo velge beløpe selv og det kan variere veeeldig fra person til person og hva en også selv velger å bruke. Jeg har brukt alt fra 300 per måned til 2.500 per måned og vil si at standarden kan jo ikke akkurat sammenlignes. Derfor er det best om folk holder denne posten utenom.

Anonymous poster hash: 5476d...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2700. Hadde husleie på 3500+ (så teknisk sett ville jeg ikke kunne levd, men fikk litt hjelp).

Ikke frivillig, men kunne skaffet meg helgejobb. Var 17 og tenkte ikke så langt framover, så...

Det var interessant.

Endret av misstealover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da jeg hadde ca 40-50 kr dagen etter at alt var betalt. Meg og tre barn.

Sier seg selv at middag ble det ikke så mye av



Anonymous poster hash: 8b077...505
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg var nede på ca 4000 pr måned, men da gikk 2400 vekk i husleie (hybel) og jeg gjetter på at et par hundre gikk med til strøm. Så da var det vel ca 1200 igjen til "livsopphold" for øvrig. Ble mye havregrøt de månedene. Buss kunne jeg bare glemme så jeg gikk som regel til byen hvis jeg skulle dit. (Måtte jo levere stemplingskort på AETAT).

Å bli arbeidsledig rett etter endt studie blir man ikke feit av....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...