Gå til innhold

Hund i bur- hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Amortentia

Vi har aldri brukt bur på hundene våre. Kun i bil.
Vi lukker døren til gangen (når de er valp, valper elsker å spise på sko). Om natten sover en i sengen hos meg, den ene i sofaen og den tredje i kurven sin. Når jeg legger meg om natten så er det to i sengen, men han ene liker best å sove på sofaen, minsten er den eneste av våre tre hunder som noen gang har brukt hundeseng.
Så, kort fortalt: De får velge selv.
Hun eldste startet vi med bur da hun kom hit (omplasseringshund) men hun gikk aldri inn dit på egen hånd, i stedet for å kommandere hun til å gå tilbake til buret så fikk hun ligge hos meg.
Nummer to prøvde vi med bur om natten da han var valp, men det likte han svært lite. Så vi ga opp hele greia og han fikk velge selv hvor han ville sove.

Når hundene er hjemme alene så har de tilgang til et soverom og stuen. Gang, baderom og tre andre soverom blir lukket.

Vi har aldri hatt noe problem med at de ødelegger ting. Som valp har to av de bitt litt på et håndtak til en stol, noen sokker og undertøy har også blitt spist opp. Men det er sånn valper er, de putter alt i munnen.

Dersom en hund raserer huset, så har hunden et problem. Seperasjonsangst? Stress? understimulert? Ja det er mange grunner til hvorfor en hund ødelegger ting, og det å putte en hund i bur av den grunn er helt feil.

Noen hunder liker bur, noen liker hundeseng, noen liker et pledd på gulvet og noen liker sofaen.
Men det å tvinge en hund til det ene eller det andre, blir feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hvem som er idioten her. Den som sperrer bikkja si inne i et bur eller den som ikke gjør det. Men sånn er det når man er så ufattelig glad i tingene sine... Og hunder kan blir dårlig i magen. Og en vakker dag så kan det hende at din gjør det. Og da har den ingen steder å være, enn å sitte oppi sin egen møkk. Anonymous poster hash: 474d6...691

Som sagt så er jeg ikke redd for tingene mine, men for hunden.

Anonymous poster hash: 598d8...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så er jeg ikke redd for tingene mine, men for hunden.

Anonymous poster hash: 598d8...fc2

Da har du kanskje et hjem som ikke er tilrettelagt nok?

Anonymous poster hash: c69f7...1cf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du kanskje et hjem som ikke er tilrettelagt nok?

Anonymous poster hash: c69f7...1cf

Nei, jeg har kanskje ikke det.

Anonymous poster hash: 598d8...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så er jeg ikke redd for tingene mine, men for hunden. Anonymous poster hash: 598d8...fc2

Hvis du har omsorg for hunden inn, så sperrer du den ikke inn i bur. Så enkelt.

Anonymous poster hash: a5a26...661

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så er jeg ikke redd for tingene mine, men for hunden.

Anonymous poster hash: 598d8...fc2

Da rydder man. Om du har omsorg for hunden vel og merke. Normale hjem er ikke dødsfeller for hunder.

Og den unnskyldningen din er den mest brukte for å sperre hunden sin inne.

Anonymous poster hash: 474d6...691

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi folk er mer glad i tingene sine og gidder ikke rydde. Anonymous poster hash: 474d6...691

Rydde vekk dørlista når man skal på jobb? Enkelte hunder gnager seg gjennom dører.

Anonymous poster hash: d45ed...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bur? Man bruker ikke bur på hunder som ikke liker bur. Men noen hunder liker bur, så lenge hunden ikke ligger i buret 20 timer i døgnet, kan du passe dine egne saker.

Anonymous poster hash: d45ed...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bur? Man bruker ikke bur på hunder som ikke liker bur. Men noen hunder liker bur, så lenge hunden ikke ligger i buret 20 timer i døgnet, kan du passe dine egne saker.

Anonymous poster hash: d45ed...b67

Så da er 19 timer greit for en hund som "elsker" buret sitt... Eller 10? 8? Hva synes du? Egentlig burde de jo vært der hele tiden siden de tross alt elsker å være innelåst i burene sine! Dette er helt ulogisk. Man tar ikke fra hunden noe den elsker så høyt.

Anonymous poster hash: eccaf...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hunden i bur om natta med åpen dør. Han kan gå ut av buret sitt om han ønsker, og det gjør han når han må på do om natta. Da går han ut og stiller seg foran soveromsdøra og piper. Eller går på do foran døra og piper etterpå :P

Han er ikke alene hjemme så lenge enda, men når han er det er han i buret. Vi har brukt en app for å finne ut om han piper/bjeffer når vi er borte fra han, men det virker som han sover like godt der når vi er borte, som om natta når buret er åpent.

Vi bruker bur en periode nå som han er liten. Når han blir eldre kommer vi til å la han få en del eller hele leiligheten for seg selv når vi er borte.

Buret er plassen hans og et sted hvor han både slapper av og koser seg. Samtidig vet han at det er et sted han kan gå hvis det blir litt mye håndtering: Det er ingen som får lov å komme inn i buret hans.

Det er sånn vi gjør det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det OK å sette hunden i bur mens man skal spise kake på sofaen siden han sitter ved siden av og gjerne vil ha?

Merk, hopper ikke opp og prøver ikke å spise kaka.

Var gjest i sommer der de satte han i bur uten at han hadde gjort noe, føltes mest som om det var fordi han var "irriterende" der han satt..



Anonymous poster hash: 1a6b2...0d6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom gjester synes hunden min er irriterende får de lov til å skyve henne forsiktig bort fra seg, eller forlate huset mitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydde vekk dørlista når man skal på jobb? Enkelte hunder gnager seg gjennom dører.

Anonymous poster hash: d45ed...b67

Gnager hunden din seg gjennom dører og spiser lister så har den et stort problem, og buret klarer ikke å oppdra den til å føle seg trygg. Stakkars dyr! Hva skjedde med å jobbe med problemer fremfor å velge en så lettvin løsning som ikke er til noe hjelp...

Anonymous poster hash: 84e46...910

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hunden min i bur. Vi kjøpte det største buret vi fant, og hunden vår er av medium størrelse. Der har han plass til å strekke seg ut, stå helt oppreist, vannskåla står der, og seng. Som regel er han ute i stor hundegård når vi er borte, men hvis været er for grisete/kaldt/mye vind lar vi han være inne. Dette synes hunden er helt greit. Ellers når vi er hjemme står buret alltid åpent, og han går ofte inn dit og legger seg. Han legger seg til og med i det lille bilburet hvis det står inne. Dette er em hund som tidligere slet med skikkelig seperajonsangst. Og ikke nok med at han tygger i stykker ting, men han spiser det også. Innsatsen på sofaen, puter osv. Det er rett og slett farlig for hunden og svelge det. Jeg har ikke dårlig samvittighet fordi han må være i buret MAX 8 timer om dagen, og det er heller ikke hver dag. Om natta er han løs. Skjønner mange har vanskelig for å forstå dette, men min hund har ikke noe imot det digre buret sitt. Nå har vi jobbet mye med angsten, og det har blitt mye bedre. Jeg er likevel ikke så sikker på han at jeg lar han være løs i mange timer alene. Men kortere stunder på 10-30 min det går greit.

Det jeg ikke skjønner er de som har hunden i bur hele tiden. Jeg har en i slekta som har brukshunder, de er i bur der de akkurat får plass til å krøller seg sammen. De er i buret hele natta, hele arbeidsdagen og egentlig det meste av resten av dagen. De er bare ute for å få gjort fra seg og når de skal gjøre arbeidsoppgavene sine. Stort sett har de det sånn. Jeg synes det er helt grusomt.

Anonymous poster hash: 49b02...b4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fire hunder, og ja, de har bur. Men buret skal være et fristed der hundene kan være for seg selv. Det er/skal ikke være straff å være der. Hundene våre går ofte å legger seg i buret hvis de vil være i fred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår i hvert fall ikke forsvaret: MAX 8 timer, eller KUN 6 timer ved behov etc...

Du som bruker bur står vel inne for det?

Ingen vits å forsvare egne, sunne valg, er det vel?



Anonymous poster hash: c69f7...1cf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg og min samboer passe en hund for noen uker tilbake. Vi fikk beskjed om at hunden måtte ligge i bur om vi ikke var i nærheten, for ellers ville den spise på ledninger og møbler, og den ville gjøre fra seg overalt. Vi fant fort ut at vi tar hunden inn i våres leilighet, slik at den kunne være med oss hele dagen, eierne ville egentlig ha den i deres hus, aner fortsatt ikke hvorfor.

Vi tok ikke buret med, da både jeg og samboer mener at bur bare er tull. Vi var mye ute med hunden, lekte og koset oss. Da kvelden kom, var vi alle slitne, så vi lot hunden sove i stua vår. Da vi våknet dagen etterpå, var ingenting oppspist og vi fant ingen avføring eller piss. Noe som eierne garanterte at vi kom til å finne.

I ettertid har vi funnet ut at hunden sitter i bur mesteparten av dagen. Kun en liten luftetur i ny og ne, og den får også mat og vann inni buret. Så om disse problemene de har hatt med at hunden spiser møbler og gjør fra seg inne, henger sammen med understimuli- det er jeg ikke i tvil om. Og det er dette man ser hos mange av de som sier at hunden gjør bare ditt og datt om den ikke er i bur. Som oftest er problemet at hunden er understimulert.

Og ja, denne hundeeieren jeg fortalte om, er meldt til mattilsynet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hunden min i bur. Vi kjøpte det største buret vi fant, og hunden vår er av medium størrelse. Der har han plass til å strekke seg ut, stå helt oppreist, vannskåla står der, og seng. Som regel er han ute i stor hundegård når vi er borte, men hvis været er for grisete/kaldt/mye vind lar vi han være inne. Dette synes hunden er helt greit. Ellers når vi er hjemme står buret alltid åpent, og han går ofte inn dit og legger seg. Han legger seg til og med i det lille bilburet hvis det står inne. Dette er em hund som tidligere slet med skikkelig seperajonsangst. Og ikke nok med at han tygger i stykker ting, men han spiser det også. Innsatsen på sofaen, puter osv. Det er rett og slett farlig for hunden og svelge det. Jeg har ikke dårlig samvittighet fordi han må være i buret MAX 8 timer om dagen, og det er heller ikke hver dag. Om natta er han løs. Skjønner mange har vanskelig for å forstå dette, men min hund har ikke noe imot det digre buret sitt. Nå har vi jobbet mye med angsten, og det har blitt mye bedre. Jeg er likevel ikke så sikker på han at jeg lar han være løs i mange timer alene. Men kortere stunder på 10-30 min det går greit.

Det jeg ikke skjønner er de som har hunden i bur hele tiden. Jeg har en i slekta som har brukshunder, de er i bur der de akkurat får plass til å krøller seg sammen. De er i buret hele natta, hele arbeidsdagen og egentlig det meste av resten av dagen. De er bare ute for å få gjort fra seg og når de skal gjøre arbeidsoppgavene sine. Stort sett har de det sånn. Jeg synes det er helt grusomt.

Anonymous poster hash: 49b02...b4a

Neimen så snille dere er da! Et bur hvor hunden til og med kan stå oppreist og snu seg rundt!

Og... jeg ville også utviklet seperasjonsangst om jeg ble innelåst i et bur når folk dro hjemmefra for å si det sånn. See my point ;)

Anonymous poster hash: eccaf...349

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen så snille dere er da! Et bur hvor hunden til og med kan stå oppreist og snu seg rundt! Og... jeg ville også utviklet seperasjonsangst om jeg ble innelåst i et bur når folk dro hjemmefra for å si det sånn. See my point ;)Anonymous poster hash: eccaf...349

Den har vann også!

Bortskjemt jo.

Anonymous poster hash: c69f7...1cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det som er poenget... Hvordan klarte man det før når man fikk seg en bitelysten valp? Man tok seg tid, planla, ryddet og tok ansvar for at valpen ikke fikk tak i noe. Da hunden min var valp var han en gnager av dimensjoner, men jammen meg gikk det ikke helt fint om jeg tok noen forhåndsregler. Bur er flott for eier, ikke for hund. Og rart at så mange kan påstå at hunden eelsker buret sitt når den blir låst der inne.

Og du brukte bur som "verktøy" for å få valpen husren? No words... :riste:

Litt av en bragd å få hunden sin husren når den blir tvunget til å sitte i sin egen urin/avføring som alternativ.

Anonymous poster hash: 84e46...910

Hunden var forsåvidt husren da vi started med bur. Vi prøvde veldig, veldig lenge alle andre ting for å løse de andre tingene (stort sett rasering av alt mulig og veldig mange ledninger). Hun hadde små "uhell", selv om hun sjelden var hjemme alene lenge og i buret. Så buret var ikke noe "verktøy" for å få henne husren i det hele tatt, men en stor hund på 8 måneder skal klare å holde seg i mer enn 3 timer når den er alene (og ellers). Dette var ikke grunnen til at vi testet bur i en periode, men faren for at hun en dag skulle tygge over en leding vi hadde glemt å trekke ut gjorde at vi bare måtte gjøre noe.

OG ja.. det er andre tider nå som man gjerne har fulle jobber. Vi tok oss fri den første tiden og jobber så lite som mulig samtidig de neste to. Hunden vår var sjelden alene mer enn i 5-6 timer sammenhengende noen gang og "bur-perioden" var relativt kort også. Det er vel tvilsomt om hunden "elsker" buret sitt, men den følte seg uten tvil trygg der. Den elsket ikke å gå i bånd heller.

Min samvittighet er relativt ren :)

Anonymous poster hash: 368b2...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...