Gå til innhold

Hund i bur- hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1. Hvordan har det seg at så mange hunder nå fortiden har blitt så nervøse og usikre at de ikke klarer å være løs i en leilighet/hus, eller evt. avgrensede områder? En hund som ikke takler det, er jo psykisk ustabil og syk.

2. Hvor enorme er disse husene som brannvesnet ikke klarer å finne hunden i tilfelle brann? Er det også smartere å ha hunden innestengt i et bur slik at den ikke kan flykte når det hadde oppstått brann?

1. De mener kanskje at hunden er ustabil/syk, hva vet jeg.

2. Regner med at de er redde for at hunden skal løpe og gjemme seg feks under soafen eller andre vanskelig, tilgjengelige steder.

Som sagt, jeg har ikke behov for å hunden min i bur. Dette er bare hva jeg har hørt andre forsvare seg med. Akkurat hva de konkret tenker rundt det, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hunden min er ikke i bur med mindre vi skal ut og reise. Men hvis han kan velge, vil han alltid heller ligge i det bittelille reiseburet sitt, enn i den myke, hundesenga han har :ler:

Men jeg har snakket med personer som mener at hunden roer seg alenen hjemme, hvis den får ligge i bur. Nettopp fordi den føler den har et mindre område å passe på. Noen har også sagt at de synes det er best med hund i bur når de er borte i tilfelle det skal begynne å brenne o.l. Da finner brannvesenet hunden med engang i stedet for å måtte lete etter hunden.

Personlig tenker at hvis hunden trives i buret, kan man bruke det, og hvis ikke, burde man unngå det.

Men dersom hunden er så glad i den trygge lille hula si, hvorfor lukker man igjen døra? Er den så glad og trygg som du påstår så ville den ikke gått ut av buret. Det må ha feilet stort i valpetiden dersom en hund ikke klarer å slappe av i sitt eget hjem, Seperasjonsangst løses ikke ved å bruke bur. Det er ikke alltid lett å se forskjell på en tilfreds hund og en apatisk hund som finner seg i det fordi den ikke har noe valg.

Tar man av døra og hunden fortsatt ligger der etter 4 timer uten å skifte underlag, uten å strekke på seg, uten å stikke hodet ut av buret, først da skal jeg tro på at hunden trives der...

Anonymous poster hash: 84e46...910

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, når først brannvesenet rykker ut til en brann der ingen er hjemme så er det nok for lengst for sent for den stakkars hunden som ikke engang kan flykte.



Anonymous poster hash: 84e46...910
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom hunden er så glad i den trygge lille hula si, hvorfor lukker man igjen døra? Er den så glad og trygg som du påstår så ville den ikke gått ut av buret. Det må ha feilet stort i valpetiden dersom en hund ikke klarer å slappe av i sitt eget hjem, Seperasjonsangst løses ikke ved å bruke bur. Det er ikke alltid lett å se forskjell på en tilfreds hund og en apatisk hund som finner seg i det fordi den ikke har noe valg.

Tar man av døra og hunden fortsatt ligger der etter 4 timer uten å skifte underlag, uten å strekke på seg, uten å stikke hodet ut av buret, først da skal jeg tro på at hunden trives der...

Anonymous poster hash: 84e46...910

Sikter du til min hund, eller til hundene til de jeg har snakket med som har hunden i bur?

Min hund ligger der gjerne i mange timer, og jeg har døra åpen, med mindre vi er bevegelse eller det av andre grunner ikke er ok å ha den åpen. Feks når vi venter på bussen.

Og, når først brannvesenet rykker ut til en brann der ingen er hjemme så er det nok for lengst for sent for den stakkars hunden som ikke engang kan flykte.

Anonymous poster hash: 84e46...910

Om det er best å hunden i bur pga brann eller ikke, vet jeg ikke. Mange faktorer som kan spille inne der. Men jeg har lest at brannvesenet anbefaler folk å ha hunden i bur, nettopp med tanke på dette. Husker ikke hvor jeg leste det, dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt en hund som låste opp utgangsdøren, men det var da ikke så veldig vanskelig å fikse det! Helt, helt unødvendig å sette den i bur.

Hvordan ville du fikset det? Jeg fikk i alle fall ikke til å fikse det på noen god måte. Jeg prøvde å stenge for og å snu dørklinken, men siden hun hadde en tålmodighet av dimensjoner stod hun bare og jobbet med å få opp døren hele den tiden vi var borte. Hun var utslitt og full av stress når vi kom tilbake ... Ikke greit det heller! I bur sov hun hele tiden. Vi løste det som sagt blant annet ved å flytte, for vi bodde et sånt sted hvor det ikke var noen andre rom hun kunne stenges inne på. Da løste det seg av seg selv. Men, i noen tilfeller mener jeg faktisk det er ok å bruke bur - i en overgangsperiode som sagt. Ikke som en endelig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ville du fikset det? Jeg fikk i alle fall ikke til å fikse det på noen god måte. Jeg prøvde å stenge for og å snu dørklinken, men siden hun hadde en tålmodighet av dimensjoner stod hun bare og jobbet med å få opp døren hele den tiden vi var borte. Hun var utslitt og full av stress når vi kom tilbake ... Ikke greit det heller! I bur sov hun hele tiden. Vi løste det som sagt blant annet ved å flytte, for vi bodde et sånt sted hvor det ikke var noen andre rom hun kunne stenges inne på. Da løste det seg av seg selv. Men, i noen tilfeller mener jeg faktisk det er ok å bruke bur - i en overgangsperiode som sagt. Ikke som en endelig løsning.

Sikkerhetslås...

Anonymous poster hash: a5a26...661

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkerhetslås...

Anonymous poster hash: a5a26...661

Ja, absolutt! Og som sagt prøvde jeg å sperre døren slik at hun ikke kom seg ut - og det fungerte. Men, da brukte hun hele tiden på å prøve å få opp døren, igjen og igjen, det hadde jo fungert før ikke sant ;) Vi kom hjem til utslitt og stresset hund - ikke avslappet og fornøyd hund, som jeg personlig mener er det beste for hunden.

Men for all del - det er ikke noe poeng i å konvertere en som allerede er overbevist. Bur er ikke en del av mitt naturlige hundehold, og brukes kun i særskilte situasjoner hvor jeg vurderer det til å være det beste for hunden. Av mine seks hunder har kun to stykker tilbrakt noe tid i bur, denne tispen jeg snakker om her, og en hannhund som måtte ligge i bur etter skade. Jeg synes bur er en uting - men en erfaren hundeeier som bruker det som et midlertidig treningsredskap eller en midlertidig løsning på et problem som kommer til å gå over - vel, det er en annen sak i mine øyne. Det er helheten som er viktig, ikke eventuelle enkeltdager i bur (nå skal det sies at jeg ikke jobbet fulle dager da jeg måtte bruke bur til frøkna mi, det var snakk om noen få timer noen få dager i uken - hadde jeg vært borte en hel arbeidsdag ville jeg funnet en annen løsning).

Endret av lille_frosk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, absolutt! Og som sagt prøvde jeg å sperre døren slik at hun ikke kom seg ut - og det fungerte. Men, da brukte hun hele tiden på å prøve å få opp døren, igjen og igjen, det hadde jo fungert før ikke sant ;) Vi kom hjem til utslitt og stresset hund - ikke avslappet og fornøyd hund, som jeg personlig mener er det beste for hunden.

Men for all del - det er ikke noe poeng i å konvertere en som allerede er overbevist. Bur er ikke en del av mitt naturlige hundehold, og brukes kun i særskilte situasjoner hvor jeg vurderer det til å være det beste for hunden. Av mine seks hunder har kun to stykker tilbrakt noe tid i bur, denne tispen jeg snakker om her, og en hannhund som måtte ligge i bur etter skade. Jeg synes bur er en uting - men en erfaren hundeeier som bruker det som et midlertidig treningsredskap eller en midlertidig løsning på et problem som kommer til å gå over - vel, det er en annen sak i mine øyne. Det er helheten som er viktig, ikke eventuelle enkeltdager i bur (nå skal det sies at jeg ikke jobbet fulle dager da jeg måtte bruke bur til frøkna mi, det var snakk om noen få timer noen få dager i uken - hadde jeg vært borte en hel arbeidsdag ville jeg funnet en annen løsning).

Hunden hadde sikkert separasjonsangst. Da må man kanskje prøve å løse det ved å gradvis trene den på å være alene, ikke bur. Men det er ikke lett å trene bort helt. Bra den ikke var lenge i buret, da.

Anonymous poster hash: a5a26...661

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden hadde sikkert separasjonsangst. Da må man kanskje prøve å løse det ved å gradvis trene den på å være alene, ikke bur. Men det er ikke lett å trene bort helt. Bra den ikke var lenge i buret, da.

Anonymous poster hash: a5a26...661

Neida, hun hadde ikke det (selv om jeg skjønner at det er en naturlig konklusjon). Hun var bare over middels smart, en heftig brukshund etter "formel 1"-linjer på rasen, og hadde svært bestemte meninger om hvordan hun ville ha ting. Hun kunne for eksempel være helt rolig og veldig fornøyd med å være på ett bestemt rom, mens et annet ville hun ikke sette labbene sine på. Da hun bestemte seg for at det var kjedelig å være alene hjemme var hun godt voksen, vi hadde akkurat flyttet på gård, og hun ville mye heller være ute og herje med hestene enn å være inne alene. Og var hun misfornøyd med situasjonen så løste hun den selv på beste måte.

Men jeg er enig, jeg vil ikke anbefale noen å putte en hund i bur dersom den går berserk hjemme - det er kjempeviktig å finne ut av grunnen! Seperasjonsangst er ikke til å spøke med ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden har et stort bur, med åpen dør, der valpepleddet ligger. Der går hunden fritt inn og ut, og synes det er koselig. Om det er noe skummelt, som for eksempel lyn og torden, er buret et trygt tillfluktssted.

Aldri vært noe problem med at hund går fritt i hjemmet når vi er på jobb. Har hatt to hunder, og begge har gått fritt hjemme uten å ødelegge noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte bur en periode på min forrige hund. Fungerte veldig fint. Vi slapp å bekymre oss for at hunden skulle skade seg ved å tygge på farlige ting mens vi var på jobb. Den ble samtidig helt renslig nesten over natta (hadde daglig små uhell før dette, selv når vi var hjemme).

Etter en stund lot vi døra stå open og hunden brukte buret som seng. Tuslet inn der når vi gikk på jobb og lå der når vi kom hjem. Da hadde hun helt sikkert vært en tur eller 10 på kjøkkenet altså, men hun trivdes utvilsomt på et begrenset område når hun var alene. Når det var ting hun ble redd for eller om hun ble sliten av mas gikk hun alltid dit og la seg, til tross for at hun hadde mer behagelige steder å ligge. Selv da vi prøvde å sette en seng under trappa, der buret stod, gikk hun rastløs rundt og lurte på hvor buret var. Så da var det bare å sette det på plass igjen.

Selvsagt skal ikke en hund sitte i bur store deler av dagen, men jeg er overbevist om at enkelte hunder og eiere kan ha nytte av det i en periode eller i enkelte situasjoner. Det er ikke fordi man ikke tar seg tid til trening eller ikke trener hardt nok, men folk må tross alt jobbe. Det er et hjelpemiddel som kan brukes.



Anonymous poster hash: 368b2...4c7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det så enkelt som dette: Hunder er ikke burdyr.

Det er heller ingen andre dyr, men jaggu har vi dem ikke i små bur og båser likevel?

Jeg tenker som så at bur er et verktøy man kan bruke på hunder med atferdsproblemer eller i nødvendige situasjoner (bil), ikke som permanent oppholdssted x-antall timer i døgnet for velfungerende hunder. Hunder som makulerer møbler går ofte løs på lister, tapet og dører om man fjerner andre alternativ, og lykke til med å lage en innendørs innhegning som en stor hund ikke klarer å bryte seg ut av.

Det er vel få som mener at å sitte i små bur i mange timer i strekk er så fryktelig bra eller optimalt for hundene, men i noen situasjoner mener jeg at det er ok å benytte seg av det. Om en hund som ikke takler å være hjemme alene fungerer ok i alene bur, så er vel det et bedre alternativ enn avliving? Folk må dessverre jobbe, og de fleste har ikke råd til å erstatte inventaret jevnlig på grunn av en hund som kjeder seg selv eller har separasjonsangst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukte bur en periode på min forrige hund. Fungerte veldig fint. Vi slapp å bekymre oss for at hunden skulle skade seg ved å tygge på farlige ting mens vi var på jobb. Den ble samtidig helt renslig nesten over natta (hadde daglig små uhell før dette, selv når vi var hjemme).

Det er et hjelpemiddel som kan brukes.

Anonymous poster hash: 368b2...4c7

Det er jo det som er poenget... Hvordan klarte man det før når man fikk seg en bitelysten valp? Man tok seg tid, planla, ryddet og tok ansvar for at valpen ikke fikk tak i noe. Da hunden min var valp var han en gnager av dimensjoner, men jammen meg gikk det ikke helt fint om jeg tok noen forhåndsregler. Bur er flott for eier, ikke for hund. Og rart at så mange kan påstå at hunden eelsker buret sitt når den blir låst der inne.

Og du brukte bur som "verktøy" for å få valpen husren? No words... :riste:

Litt av en bragd å få hunden sin husren når den blir tvunget til å sitte i sin egen urin/avføring som alternativ.

Anonymous poster hash: 84e46...910

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste brannvesenet finner er kadaveret til hunden som ikke vil ha mulighet til å komme seg vekk fra verken brann eller røyk. En av alt for mange idiotiske bortforklaringer på egen latskap.

Ikke glem trene til om den noen sinne må ha burhvile i forbindelse med skade, være hos vetten eller skal ut og fly.

Anonymous poster hash: 474d6...691

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte bruke bur den førte tiden til vi fikk lært den litt opp, nå står buret åpent hele tiden, og det brukes kun som et sted for den å sove. Den går frivillig inn dit og vet at det er plassen dens... Og så må den jo i bur i bilen da, eller hvis vi overnatter hos fremmede som er veldig redd for tingene sine.

Anonymous poster hash: f5dea...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Av. Du er et av de menneskene som bor i dødsfeller for hunder ja? Det hunden kommer til å kveles om den får litt gulvplass å ligge på? Eller er det tilfelle brann, så den holder seg et sted? Eller er den litt tilbakestående slik at dere trenger å trene timesvis hver dag i tilfelle den må være hos vetten? Er det ikke digg når sånne hunder blir dårlig i magen? Ligge der å skli rundt i sin egen dritt. For den fortjener jo det tross alt om den er dum nok til å drite i buret sitt. Anonymous poster hash: 474d6...691

Hunden min driter ikke i buret sitt :) har heller aldri snakk om at det var timesvis den var innestengt. Du kjenner ikke meg, ikke hunden min og heller ikke situasjonen min. Idiot :)

Anonymous poster hash: 598d8...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du vil heller psyke den ut og avgrense friheten enn å sikre omgivelsene så den ikke "kan skade seg" Litt av en tankegang. Her i huset har vi avgrenset til en stor hall og vaskerom som er 100% dyresikkert så de ikke kan skade seg. De trives godt med å få beveget seg og tilgang til mat/vann Anonymous poster hash: 9329c...213

Ja :)

Anonymous poster hash: 598d8...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min driter ikke i buret sitt :) har heller aldri snakk om at det var timesvis den var innestengt. Du kjenner ikke meg, ikke hunden min og heller ikke situasjonen min. Idiot :)

Anonymous poster hash: 598d8...fc2

Vet ikke hvem som er idioten her. Den som sperrer bikkja si inne i et bur eller den som ikke gjør det. Men sånn er det når man er så ufattelig glad i tingene sine...

Og hunder kan blir dårlig i magen. Og en vakker dag så kan det hende at din gjør det. Og da har den ingen steder å være, enn å sitte oppi sin egen møkk.

Anonymous poster hash: 474d6...691

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Og du brukte bur som "verktøy" for å få valpen husren? No words... :riste:

Litt av en bragd å få hunden sin husren når den blir tvunget til å sitte i sin egen urin/avføring som alternativ.

Anonymous poster hash: 84e46...910

Jeg er så enig.

Stygg tvangsmetodikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...