Gå til innhold

Hund i bur- hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har skaffet meg hund, og den er visstnok vandt med å være i bur. Lot meg rive med av tidligere eiers mening om at hunden måtte være i bur når vi var borte fordi den fikk ikke slappet av når han måtte passe på hele huset alene. La merke til at hunden krympet seg når han skulle inn, så slo det meg- dette er jo helt meningsløst, hva er egentlig disse nymotens meninger? Vår hund går nå fritt over 3 etasjer på 280 kvadrat og er overhodet ikke stresset og giret. Han bjeffer når han hører folk i gården, og løper til vinduet og bjeffer, men det kan han vel bare drive med, dette er i instinkt og ikke skadelig for han i det hele tatt er min mening!

Anonymous poster hash: e237f...c2c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi folk er mer glad i tingene sine og gidder ikke rydde.

Anonymous poster hash: 474d6...691

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke greie på hunder og ville nok tenkt som deg. Stakkars hund viss eieren er borte på jobb i 10 timer om dagen og den bare må liggr i buret!! Virker ikke naturlig spør du meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke greie på hunder og ville nok tenkt som deg. Stakkars hund viss eieren er borte på jobb i 10 timer om dagen og den bare må liggr i buret!! Virker ikke naturlig spør du meg..

Hvis man er borte på jobb i 10 timer pr dag så bør man ikke skaffe seg hund!

Anonymous poster hash: 1d548...482

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som du sier: Nymotens greier! Folk er så stolte av det buret sitt og hunden deres som sitter der inne når de ikke er hjemme. Hunden blir visst stresset av å være fri i hjemmet. Hvorfor vet jeg ikke. Hunden min sitter ikke i bur. Vi tok over henne da hun var syv år og hun var visst vant til å sitte i bur, likte det også i følge forriger eier. Men da hun kom til oss så nektet hun å gå inn i buret. Hun gikk forbi den hele tiden selv om vi prøvde. Vi ga opp! Hun får bestemme selv den sta lille jenta våres;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Whitestripes

Jeg bruker aldri bur til min hund, uten om i bilen, men så har jeg sunn fornuft og evnen til å tenke selv. Dessuten er hunden dressert, trygg og harmonisk. Hund i bur, når ble det en naturlig ting? Folk er ikke helt gode i hodet sitt når de stapper en hund i bur i timevis.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er borte på jobb i 10 timer pr dag så bør man ikke skaffe seg hund!

Anonymous poster hash: 1d548...482

nei, helt enig!! Men mange gjør det likevel. Tenk på en person med 8 timers dag, som bruker 2 timer på å reise til og fra jobb inkl. tur i butikken eller andre ærend, så er personen oppe i 10 timer hjemmefra. Selv ville jeg aldri vurdert hund pga dette, men vet om mange som lever sånn! Synes det er lenge for en hund å ligge i bur om det hadde vært 5 timer og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund i bur er ikke ok synes jeg.

Hvis man er redd for tingene sine, så får man avgrense område med barnegrinder o.l

Her går hunden fritt i alle oppholdsrom -det er jo der vi alle bor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var redd for hunden min, ikke for tingene mine. Derfor.



Anonymous poster hash: 598d8...fc2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var redd for hunden min, ikke for tingene mine. Derfor.

Anonymous poster hash: 598d8...fc2

Det er litt skremmende at man velger å gjøre hunden "vondt" hvis man er redd for den. Å ta fra noe levende friheten fordi man har et mistforstått forhold til det, er bare trist.

Anonymous poster hash: eccaf...349

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bur til hunden, men stenger aldri hunden inne i det. Vi kjøpte det fordi "alle" gjorde det, men hunden går inn og ut som den vil. Hunden får gå fritt i stua og kjøkkenet mens vi er borte (men er ikke mye borte fra den). Det hendte den ødela småting som lå fremme da den var unghund, men nå skjer det aldri. Vi lukker dørene til resten av huset for at hunden ikke skal få i seg vaskemidler, medisiner, småting som smykker eller andre skadelige ting (selv om det som regel ryddes bort).

Det var en gang vi hadde glemt å lukke døra til overommet, da hadde den tatt fjernkontrollen til sengene, sånn at de så ut som trekkspill da vi kom hjem :)

Jeg tror det er en kynisk industri som har greid å overbevise usikre hundeeiere om at hunder er trygge i bur. De er ikke trygge, de blir bare apatiske, for de kan ikke komme seg ut.

Anonymous poster hash: a5a26...661

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var redd for hunden min, ikke for tingene mine. Derfor.

Anonymous poster hash: 598d8...fc2

Så du vil heller psyke den ut og avgrense friheten enn å sikre omgivelsene så den ikke "kan skade seg" Litt av en tankegang. Her i huset har vi avgrenset til en stor hall og vaskerom som er 100% dyresikkert så de ikke kan skade seg. De trives godt med å få beveget seg og tilgang til mat/vann

Anonymous poster hash: 9329c...213

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kan være ok å bruke bur i en periode - som en treningssak, med mål om at hunden skal ut av buret på sikt. Det er stor forskjell på hunder, og noen har perioder hvor de er rene ødeleggelsesmaskinene, og jeg kan forstå at når skader på interiør kommer opp i mange tusen så kan det være greit å bruke bur til hunden er over den verste pøbelalderen. MEN! Dessverre er det sånn i dag at det nesten har gått en automatikk i at kjøper du valp, så kjøper du også bur. Oppdrettere anbefaler det, dyrebutikken kaster bur etter deg, og det har liksom blitt allment akseptert å ha hunden i bur om natten og når den er alene hjemme. Det blir ganske mange timer i løpet av et døgn det ... Jeg har i en periode måttet bruke bur (jeg hadde en tispe som lærte seg å låse opp ytterdøren, så når hun var lei av å være alene hjemme tok hun seg bare en tur ut ... smartingen :P), men så fort vi flyttet til et sted hvor vi hadde mulighet til å lukke flere dører mellom henne og ytterdøren så pakket vi vekk buret så fort som mulig.

Jeg er forresten en av de som har hunder som er alene 10 timer hver dag - og det er grusomt. Verre for meg enn for hundene tror jeg, de har selskap i hverandre, god plass og ligger bare og sover mens de er alene. Men det er en evig dårlig samvittighet, og jeg prøver det jeg kan å veie opp med å gi de masse aktivitet, mosjon og selskap på kveldstid og i helger. Jeg kunne ALDRI hatt de i bur hele denne tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et bur som står åpent slik at hunden kan gå inn og ut av det som han selv vil. Når vi er borte lukker vi dørene inn til stuen og kjøkkenet, slik at han kan være i gangen og skogangen. Synes ikke han skal være innesperret i et lite bur i flere timer når vi er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hunden min er ikke i bur med mindre vi skal ut og reise. Men hvis han kan velge, vil han alltid heller ligge i det bittelille reiseburet sitt, enn i den myke, hundesenga han har :ler:

Men jeg har snakket med personer som mener at hunden roer seg alenen hjemme, hvis den får ligge i bur. Nettopp fordi den føler den har et mindre område å passe på. Noen har også sagt at de synes det er best med hund i bur når de er borte i tilfelle det skal begynne å brenne o.l. Da finner brannvesenet hunden med engang i stedet for å måtte lete etter hunden.

Personlig tenker at hvis hunden trives i buret, kan man bruke det, og hvis ikke, burde man unngå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var redd for hunden min, ikke for tingene mine. Derfor.

Anonymous poster hash: 598d8...fc2

Av. Du er et av de menneskene som bor i dødsfeller for hunder ja? Det hunden kommer til å kveles om den får litt gulvplass å ligge på? Eller er det tilfelle brann, så den holder seg et sted? Eller er den litt tilbakestående slik at dere trenger å trene timesvis hver dag i tilfelle den må være hos vetten? Er det ikke digg når sånne hunder blir dårlig i magen? Ligge der å skli rundt i sin egen dritt. For den fortjener jo det tross alt om den er dum nok til å drite i buret sitt.

Anonymous poster hash: 474d6...691

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kan være ok å bruke bur i en periode - som en treningssak, med mål om at hunden skal ut av buret på sikt. Det er stor forskjell på hunder, og noen har perioder hvor de er rene ødeleggelsesmaskinene, og jeg kan forstå at når skader på interiør kommer opp i mange tusen så kan det være greit å bruke bur til hunden er over den verste pøbelalderen. MEN! Dessverre er det sånn i dag at det nesten har gått en automatikk i at kjøper du valp, så kjøper du også bur. Oppdrettere anbefaler det, dyrebutikken kaster bur etter deg, og det har liksom blitt allment akseptert å ha hunden i bur om natten og når den er alene hjemme. Det blir ganske mange timer i løpet av et døgn det ... Jeg har i en periode måttet bruke bur (jeg hadde en tispe som lærte seg å låse opp ytterdøren, så når hun var lei av å være alene hjemme tok hun seg bare en tur ut ... smartingen :P), men så fort vi flyttet til et sted hvor vi hadde mulighet til å lukke flere dører mellom henne og ytterdøren så pakket vi vekk buret så fort som mulig.

Jeg er forresten en av de som har hunder som er alene 10 timer hver dag - og det er grusomt. Verre for meg enn for hundene tror jeg, de har selskap i hverandre, god plass og ligger bare og sover mens de er alene. Men det er en evig dårlig samvittighet, og jeg prøver det jeg kan å veie opp med å gi de masse aktivitet, mosjon og selskap på kveldstid og i helger. Jeg kunne ALDRI hatt de i bur hele denne tiden!

Jeg har også hatt en hund som låste opp utgangsdøren, men det var da ikke så veldig vanskelig å fikse det! Helt, helt unødvendig å sette den i bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er ikke i bur med mindre vi skal ut og reise. Men hvis han kan velge, vil han alltid heller ligge i det bittelille reiseburet sitt, enn i den myke, hundesenga han har :ler:

Men jeg har snakket med personer som mener at hunden roer seg alenen hjemme, hvis den får ligge i bur. Nettopp fordi den føler den har et mindre område å passe på. Noen har også sagt at de synes det er best med hund i bur når de er borte i tilfelle det skal begynne å brenne o.l. Da finner brannvesenet hunden med engang i stedet for å måtte lete etter hunden.

Personlig tenker at hvis hunden trives i buret, kan man bruke det, og hvis ikke, burde man unngå det.

1. Hvordan har det seg at så mange hunder nå fortiden har blitt så nervøse og usikre at de ikke klarer å være løs i en leilighet/hus, eller evt. avgrensede områder? En hund som ikke takler det, er jo psykisk ustabil og syk.

2. Hvor enorme er disse husene som brannvesnet ikke klarer å finne hunden i tilfelle brann? Er det også smartere å ha hunden innestengt i et bur slik at den ikke kan flykte når det hadde oppstått brann?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...