Gå til innhold

Hund som bjeffer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en hund som bjeffer når han er alene hjemme, hva kan jeg gjøre med det? Hører aldri at han bjeffer når jeg kommer hjem (uavhengig om jeg har vært borte en time eller en arbeidsdag) men har fått anonym klage av naboene. Skjønner jo at det er irriterende å høre på, så vil jo gjøre noe med det. Men vanskelig når jeg ikke kan spørre de som plages om når han holder på slik, når det startet også videre. Kan aldri tenke meg at alle naboene samlet seg og avtalte å gi meg et anonymt brev, selv om det stod med hilsen "naboene dine" (bor i blokk) så vanskelig å vite hvem jeg skal spørre. Kjenner ingen i blokken her siden vi ikke har bodd her lenge, og aldersforskjellen er stor. En koselig dame i etasjen under sa ifra engang om at han hadde bjeffet en halvtime på morgenen etter vi dro, så synes det er rart at ikke hun har sagt ifra igjen dersom det plager henne. Noen tips til hva jeg kan gjøre? Skal ihvertfall sette på pcn med skype slik at jeg kan følge litt med på hvordan han oppfører seg når han er alene.

Blir veldig takknemlig for svar.

Anonymous poster hash: 6feef...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Amortentia

det finnes et halsbånd, som gir ut lukt. Sitron eller "nøytral" og den funker fjell på mine hunder.
Den skader de ikke på noen måte, blir litt skremt av lyden i begynnelsen, men de blir ikke skadet av det.
Vi bruker nøytral lukt, da hun eldste liker lukten av sitron og bjeffer bare for å få lukten..
Nå så slutter de å bjeffe så fort de får på seg båndet, bruker det kun når de er alene. Men også når de blir gale og bjeffer på folk som går forbi vinduet.

Men det kan jeg absolutt anbefale. Litt dyrt, 1200+ hos dyrebutikk, men så verdt det. Strøm-bånd har jeg ikke prøvd, er ikke sikker på om det er lovlig i Norge heller, men ville aldri ha brukt det heller.

Endret av Amortentia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes et halsbånd, som gir ut lukt. Sitron eller "nøytral" og den funker fjell på mine hunder.

Den skader de ikke på noen måte, blir litt skremt av lyden i begynnelsen, men de blir ikke skadet av det.

Vi bruker nøytral lukt, da hun eldste liker lukten av sitron og bjeffer bare for å få lukten..

Nå så slutter de å bjeffe så fort de får på seg båndet, bruker det kun når de er alene. Men også når de blir gale og bjeffer på folk som går forbi vinduet.

Men det kan jeg absolutt anbefale. Litt dyrt, 1200+ hos dyrebutikk, men så verdt det. Strøm-bånd har jeg ikke prøvd, er ikke sikker på om det er lovlig i Norge heller, men ville aldri ha brukt det heller.

Tusen takk for svar! Hva heter dette halsbåndet, og hvilke dyrebutikker selger dem? Har kikket litt på slike halsbånd, men det er jo et hav av forskjellige typer.. Vanskelig å vite hva man skal velge. Dessuten har jeg vært litt skeptisk til å bruke slike ting når jeg ikke er hjemme og kan følge med, derfor har det liksom blitt med tanken.

Anonymous poster hash: 6feef...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amortentia

Tusen takk for svar! Hva heter dette halsbåndet, og hvilke dyrebutikker selger dem? Har kikket litt på slike halsbånd, men det er jo et hav av forskjellige typer.. Vanskelig å vite hva man skal velge. Dessuten har jeg vært litt skeptisk til å bruke slike ting når jeg ikke er hjemme og kan følge med, derfor har det liksom blitt med tanken.

Anonymous poster hash: 6feef...38d

Her er den vi har: http://dyrenettbutikken.no/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/h/a/halsb_ndantibjeff.jpg

Den sitter ganske godt på, selv om at det er sånn plastikk-feste.

faktisk mye billigere på nett ser jeg:

http://dyrenettbutikken.no/index.php/hund/anti-bjeffe-halsband.html

Du får med en boks med spray, vet ikke om det er "nøytral" eller sitron, men du kan kjøpe slike bokser separat senere. De varer lenge, da hunden lærer ganske raskt at h*n ikke skal bjeffe :)

vi betalte 1500 for vår! Skal aldri kjøpe det i en butikk igjen! Nettbutikk neste gang ja haha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amortentia

Dersom du er ute etter noe billigere så har de en med lyd... ikke lukt, men anbefaler den med spray/lukt på det sterkeste. Jeg er ikke den som anbefaler ting videre, men herre jesus den der har reddet nattesøvnen vår! Da hun eldste bjeffet på alle bilene som kjørte forbi huset, dag og natt.

oh å den med lyd koster 500. http://www.tropehagen.no/display.aspx?menuid=123457487&prodid=13640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler deg å finne ut av HVORFOR hunden din bjeffer før du gjør eventuelle tiltak. Har den separasjonsangst? Da ville jeg ha begynt å trene i det små med å la den være hjemme alene, sånn som da den var valp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å finne ut av HVORFOR hunden din bjeffer før du gjør eventuelle tiltak. Har den separasjonsangst? Da ville jeg ha begynt å trene i det små med å la den være hjemme alene, sånn som da den var valp.

Takk for svar! Det ønsker vi selvsagt, men vanskelig å finne ut av... Har aldri hørt han bjeffe når vi kommer hjem, så det kan jo ikke stemme at han bjeffer hele dagen, men når man irriterer seg over noe er det jo lett å overdrive. Tenkte å ha på skype når jeg drar slik at jeg kan se hvordan han oppfører seg når han er alene. Vet at han ikke spiser noe særlig ihvertfall... Dersom han har separasjonsangst, hvordan bør vi gå frem? Skjønner jo at man bør ta små steg av gangen, men det er jo vanskelig når vi må på jobb og skole..

Anonymous poster hash: 6feef...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den vi har: http://dyrenettbutikken.no/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/h/a/halsb_ndantibjeff.jpg

Den sitter ganske godt på, selv om at det er sånn plastikk-feste.

faktisk mye billigere på nett ser jeg:

http://dyrenettbutikken.no/index.php/hund/anti-bjeffe-halsband.html

Du får med en boks med spray, vet ikke om det er "nøytral" eller sitron, men du kan kjøpe slike bokser separat senere. De varer lenge, da hunden lærer ganske raskt at h*n ikke skal bjeffe :)

vi betalte 1500 for vår! Skal aldri kjøpe det i en butikk igjen! Nettbutikk neste gang ja haha.

Tusen takk! Er den boksen som sitter på veldig stor/tung? Hunden vi har er liten (ca 3,5kg) så han kan ikke ha noe som er stort eller tungt.. Har sett på slik med lyd, men ønsker ikke å bruke noe vi selv ikke kan høre da vi ikke kan være sikre på hvordan det er for hunden.

Er litt redd for å bruke over tusen kroner på noe som kanskje ikke virker, men dersom det virker er det jo helt klart verdt det.

Anonymous poster hash: 6feef...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne halsbånd er dyreplageri dessuten står det i dyrevernsloven at slike treningsremedier ikke skal brukes (alt som påfører smerte, redsel osv.). Ja de selges, men like fullt skal man ikke bruke de. Hunder bjeffer dessuten ikke for å få sprayet sitron i øynene. Herregud altså... :hakeslepp:



Anonymous poster hash: 401c0...521
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne halsbånd er dyreplageri dessuten står det i dyrevernsloven at slike treningsremedier ikke skal brukes (alt som påfører smerte, redsel osv.). Ja de selges, men like fullt skal man ikke bruke de. Hunder bjeffer dessuten ikke for å få sprayet sitron i øynene. Herregud altså... :hakeslepp:

Anonymous poster hash: 401c0...521

Det er jo ikke smertefult eller skremmende, men litt ubehagelig. Jeg sprayer vann på hunden når den bjeffer, og jeg anser absolutt ikke meg selv som dyremishandler. Etter hva jeg har forstått sprayes det ikke i øynene, om det gjør det er det vel en annen sak

Anonymous poster hash: 6feef...38d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amortentia

Tusen takk! Er den boksen som sitter på veldig stor/tung? Hunden vi har er liten (ca 3,5kg) så han kan ikke ha noe som er stort eller tungt.. Har sett på slik med lyd, men ønsker ikke å bruke noe vi selv ikke kan høre da vi ikke kan være sikre på hvordan det er for hunden.

Er litt redd for å bruke over tusen kroner på noe som kanskje ikke virker, men dersom det virker er det jo helt klart verdt det.

Anonymous poster hash: 6feef...38d

Den skjennes tung ut, men jeg har en papillon/chiahuahua blanding på 6 måneder, å han bruker den. Null problem. Han synes det var litt ekkelt og rart i starten, men det gjør vell alle hunder. Men nå så merker han ikke den en gang, han blir bare stille så fort han får den på seg.

Sånne halsbånd er dyreplageri dessuten står det i dyrevernsloven at slike treningsremedier ikke skal brukes (alt som påfører smerte, redsel osv.). Ja de selges, men like fullt skal man ikke bruke de. Hunder bjeffer dessuten ikke for å få sprayet sitron i øynene. Herregud altså... :hakeslepp:

Anonymous poster hash: 401c0...521

Den blir plassert slik at den spruter under HAKEN. Så den kommer ikke i øynene i det hele tatt.

Har du sett hvordan den funker? Har du prøvd det ut på dine hunder?

Ikke kom her å snakk om noe du ikke vet om. Denne kalles PetSAFE, den skader ikke hunden på noen helst måte, eller skremmer (dersom du da ikke har en hund som skvetter av en minste lyd så klart).

Ja, hunden skvetter til første to-tre gangene, fordi den ikke skjønner hva som skjer. Men lærer ganske raskt.

Hunder blir redd av mye rart, noen av biler, støvsugere, ja hunden min blir livredd teip! Så ikke kom her å si at vi som velger å bruke dette båndet mishandlet dyrene våre.

Du ble vell redd for noe du også da du var yngre? Var foreldrene dine barnemishandlere fordi de lot deg bli redd? NEI!

Dette båndet er ikke en løsning, men noe man bruker til å trene hunden. Enten kan man trene på vanlig måte samtidig som at båndet korrigerer (timing er veldig viktig når man trener hunder, og det er ikke alltid så lett å få til).

Altså Ta på båndet. Ring på dørklokken dersom det er noe som får hunden til å bjeffe.

Båndet går av. og du roser hunden og gir en godbit.

til slutt så lærer hunden bjeffing = sprut under haken og ikke bjeffing = ros og godbit.

Så om man bruker båndet alene, eller sammen med trening, så er det trening. Etter en stund så lærer hunden at den ikke skal bjeffe.

Folk som drar mishandlings-kortet i tider og ut-tider provoserer meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skjennes tung ut, men jeg har en papillon/chiahuahua blanding på 6 måneder, å han bruker den. Null problem. Han synes det var litt ekkelt og rart i starten, men det gjør vell alle hunder. Men nå så merker han ikke den en gang, han blir bare stille så fort han får den på seg.

Den blir plassert slik at den spruter under HAKEN. Så den kommer ikke i øynene i det hele tatt.

Har du sett hvordan den funker? Har du prøvd det ut på dine hunder?

Ikke kom her å snakk om noe du ikke vet om. Denne kalles PetSAFE, den skader ikke hunden på noen helst måte, eller skremmer (dersom du da ikke har en hund som skvetter av en minste lyd så klart).

Ja, hunden skvetter til første to-tre gangene, fordi den ikke skjønner hva som skjer. Men lærer ganske raskt.

Hunder blir redd av mye rart, noen av biler, støvsugere, ja hunden min blir livredd teip! Så ikke kom her å si at vi som velger å bruke dette båndet mishandlet dyrene våre.

Du ble vell redd for noe du også da du var yngre? Var foreldrene dine barnemishandlere fordi de lot deg bli redd? NEI!

Dette båndet er ikke en løsning, men noe man bruker til å trene hunden. Enten kan man trene på vanlig måte samtidig som at båndet korrigerer (timing er veldig viktig når man trener hunder, og det er ikke alltid så lett å få til).

Altså Ta på båndet. Ring på dørklokken dersom det er noe som får hunden til å bjeffe.

Båndet går av. og du roser hunden og gir en godbit.

til slutt så lærer hunden bjeffing = sprut under haken og ikke bjeffing = ros og godbit.

Så om man bruker båndet alene, eller sammen med trening, så er det trening. Etter en stund så lærer hunden at den ikke skal bjeffe.

Folk som drar mishandlings-kortet i tider og ut-tider provoserer meg.

Eller så lærer de det ikke. Evt. får en utagerende atferd, og vips så har man et enda større problem.

Anonymous poster hash: 401c0...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Amortentia

Eller så lærer de det ikke. Evt. får en utagerende atferd, og vips så har man et enda større problem.

Anonymous poster hash: 401c0...521

Du må jo så klart se an hunden da.

Er det en hund som er dominerende og krever en god del, eller nervøs og usikker... man må se an hvordan hunden er, sånn er det jo med alle trenings teknikker man bruker.

Noen er så nervøse at de ikke takler båndet, noen er så dominerende at de behøver korrigering fra eier også. Det å trene sammen med båndet funker kjempe godt for de som krever litt mer og har en mer "inngrodd atferd". På valpen har det gått kjempe fort, også på han andre (men han måtte vi også trene selv fordi han er veldig sta og krevende. startet da han var 1 år), på hun eldste tok det litt lengre men hun ble forvirret når vi trente samtidig med båndet, hun lærte det seg selv av å kun bruke båndet.

Bjeffebåndet har funket fjell på våre tre hunder, to behøver ikke bånd lenger (brukte det kun i noen måneder) og han minste har vi nettopp begynt å trene. Han var litt mer usikker på båndet, så vi slo det ikke på før han ble komfortabel med båndet.

Har ikke opplevd at de har fått noen negative adferd av båndet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene naboen min ga fryktelig dramatiske fortellinger om bjeffelyd..

Jeg var ordentlig bekymret, og som du, hørte jeg aldri en lyd når jeg sto utenfor.

Jeg sjekket grundig i et par uker, og det viste seg at hun gråt litt når jeg gikk. 15 minutter senere var det stille.

Hun var stor valp da.

Nå (ett år gml) går hun og legger seg, når jeg tar på sko. Hun kjenner igjen bevegelsene mine og vet om jeg skal gå eller om vi skal på tur.

Det eneste jeg gjorde var å lukke døra i gangen, og trekke for gardinene som ga utsikt til gaten.

Poenget er egentlig bare at det ikke er sikkert problemet er så stort som du kanskje nå tror.

Det finnes muligens en svært enkel løsning :)

Men, lykke til, det er jo en bekymring frem til det er løst..

Edit:skriveleif

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud her inne på kjæledyr er jo absolutt alt "dyreplageri". Folk må roe seg litt med å slenge ut slike ord, slike halsbånd er like lite dyreplageri som det er at hunden ikke får sove i sengen din, men det og har jo blitt kalt "dyreplageri" her inne.

Anonymous poster hash: 5d75d...3bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Følgende sier Lov om dyrevern (klippet fra lovdata)

§ 2. Ålment om åtferd med dyr.

Det skal farast vel med dyr og takast omsyn til instinkt og naturleg trong hjå dyret så det ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål.

§ 11. Forbod mot visse måtar å fara fram mot dyr på.

Det er forbode:

1. å driva dyr for hardt,

2. å føra dyr bundne til motorkøyrety, traktor og snøscooter medrekna, på slik vis at dyret kjem i fåre for å lida vondt,

3. å sleppa dyr med helde, stokk (drals) e.l. utan dagleg tilsyn,

4. å bruka dressurhalsband på hund utanom den tid hunden er under aktiv dressur,

5. å halda hund varig bunden slik at han får stuttare line enn 10 meter,

6. å setja briller eller andre ting på fjørfe for å unngå hakking e.l.

Hunden er IKKE under aktiv dressur en hel arbeidsdag, spesielt ikke når eier ikke engang er tilstede. Dressurhalsbånd er for regelrett LATE eiere som ikke gidder å trene med hunden sin.

Snakk med naboene, tren hjemmealenetrening fra starten igjen evt skaff noen som kan sjekke på hunden din et par ganger iløpet av dagen

Anonymous poster hash: 14e84...df7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes et halsbånd, som gir ut lukt. Sitron eller "nøytral" og den funker fjell på mine hunder.

Den skader de ikke på noen måte, blir litt skremt av lyden i begynnelsen, men de blir ikke skadet av det.

Vi bruker nøytral lukt, da hun eldste liker lukten av sitron og bjeffer bare for å få lukten..

Nå så slutter de å bjeffe så fort de får på seg båndet, bruker det kun når de er alene. Men også når de blir gale og bjeffer på folk som går forbi vinduet.

Men det kan jeg absolutt anbefale. Litt dyrt, 1200+ hos dyrebutikk, men så verdt det. Strøm-bånd har jeg ikke prøvd, er ikke sikker på om det er lovlig i Norge heller, men ville aldri ha brukt det heller.

Det er ikke lov!!! Du oppfordrer til lovbrudd!

Anonymous poster hash: 73ab2...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg hatt samme problemet, men har dere prøvd å gå ut av leiligheten, stå utenfor en stund og så komme tilbake når han ikke bjeffer, og gjentatt dette mange ganger? Kanskje hunden tror at om han bjeffer vil dere komme tilbake?

Ellers har vi lasta ned en app, en sleep monitor app, som funka veldig fint. Vi har satt på denne en del ganger når vi har gått fra vår valp for å finne ut om han bjeffer når vi er borte fra han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo vøre at han bjeffer pga at han hører lyder i blokken? Vi bor i enebolig å har en "vakthund". Han skal varsle om alt som skjer utenfor,

Hvis det er pga stress han bjeffer så finnes det jo disse som man setter i kontakten for å få hundene til å bli mer avslappet. Kommer ikke på hva de heter, men det fungerte fint på hunden vi hadde før som var livredd for raketter/torden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...