Gå til innhold

Valpetråden - gleder og frustrasjon


Gjest Pink.Pearls

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing

Ville bare si at valpen din er ganske liten enda, og at det er veldig forskjellig når de blir stuerene. Vi har hatt en valp som nesten var stueren da hun var 4 måneder, men også en som ikke var det før hun var litt over 7 måneder. Valpen til svigerforeldrene mine var igjen av den son stadig hadde uhell til hun nesten ble ett år. Så ikke bli utålmodig om det ikke skjer så fort som du ønsker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen av dere som har vært borti en lek som heter "sitt-lek-sitt"?

Vi hadde om den på valpekurs her om dagen, og jeg tenkte vi skulle øve mer på den men jeg trenger en oppfriskning og vil lese litt mer om leken. Finner ikke noe når jeg googler, så tror den kanskje har et annet navn enn det jeg nevner?

Du kan visst trene på mye forskjellig med denne leken. Både få hunden til å slippe og få hunden til å bli sittende mens du går bakover. Mye som bygger på sitt-lek-sitt med andre ord..

Noen som har vært borti den? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pink.Pearls

Årh.. kjenner jeg til tider er meget lei av å ha valp i hus. Valpen er alltid hyperaktiv og vil leke når det er kveld, bjeffer på ukjente som spaserer forbi, tisser inne... blæææ

Dette må seriøst være verre enn å oppdra barn. Babyer ligger jo i ro :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årh.. kjenner jeg til tider er meget lei av å ha valp i hus. Valpen er alltid hyperaktiv og vil leke når det er kveld, bjeffer på ukjente som spaserer forbi, tisser inne... blæææ

Dette må seriøst være verre enn å oppdra barn. Babyer ligger jo i ro :P

Nåja.. Babyer vokser til å begynner å løpe å trase seg, å gjør det mye lengre enn en valp / unghund :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugh, å våkne klokken 6 og gå ut med valp går fint, men å komme inn og han plutselig får en biteraptus, DET er litt for tidlig på morgenen for meg altså. Heldigvis blir han utslitt på et kvarter, så da får jeg sove litt igjen. Ååh det var så koselig den første uka da han bare ville kose. Hvor ble det av? Hvorfor er det kun meg han biter, når det er to andre som bor her også? Velger å tro at bitingen egentlig er kjærtegn, og han elsker meg mest. Jeg er jo trossalt mamma.

Endret av bippo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er valpen min en liten dritt. Startet dagen med å rive i stykker pysjbuksa mi (som jeg hadde på meg), dreit i gangen med en gang vi hadde kommet inn fra tur, går rundt og bjeffer på ALT, herregud jeg er glad for at jeg skal ut i dag. Kjæresten har han fra 10-14 mens jeg er på jobb-opplegg, og det skal bli litt deilig.

PS: Elsker bikkja, ville aldri kvittet meg med han, men av og til er han en skikkelig drittunge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PS: Elsker bikkja, ville aldri kvittet meg med han, men av og til er han en skikkelig drittunge.

Forhåpentligvis blir det raskt bedre!

Min erfaring med valper er sånn her; helt i starten, type de første ukene, er de litt usikre på alt det nye og er rett og slett noen lodne små engler. :fnise: Etterhvert øker selvtilliten, bevegeligheten, aktivitetsnivå... Men de forstår jo nærmest ingenting enda. Ikke at man ikke skal bite alt man ser, ikke skal gå på do inne, ikke skal spurte rundt og kræsje i ting innendørs. Men så lærer de seg det heldigvis etterhvert!

Lille valpen her var fantastisk i et par uker, han. Så ble alt plutselig mye, mye mer slitsomt og frustrerende. :laugh: Mens nå i det siste har han egentlig skjønt det meste av ''regler'' og har igjen blitt veldig grei å være med (3 1/2 mnd ca). Så er alt helt tipp topp frem til de blir litt mer hormonelle. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo jobb med valper, ja. Godt å få litt fri iblant :)

Ja, det er det! Han ligger og sover så søtt nå, og da får jeg så dårlig samvittighet for at jeg var så sint i dag morges. Han vet jo ikke at han ikke skal henge seg i klærne mine (apropos det, når lærer han at det ikke er lov?).

Det viser seg at han har vært dårlig i magen i dag, så det kan godt tenkes det var derfor han var litt ekstra umulius stakkar. Krysser fingrene for at han blir bedre snart :)

Forhåpentligvis blir det raskt bedre!

Min erfaring med valper er sånn her; helt i starten, type de første ukene, er de litt usikre på alt det nye og er rett og slett noen lodne små engler. :fnise: Etterhvert øker selvtilliten, bevegeligheten, aktivitetsnivå... Men de forstår jo nærmest ingenting enda. Ikke at man ikke skal bite alt man ser, ikke skal gå på do inne, ikke skal spurte rundt og kræsje i ting innendørs. Men så lærer de seg det heldigvis etterhvert!

Lille valpen her var fantastisk i et par uker, han. Så ble alt plutselig mye, mye mer slitsomt og frustrerende. :laugh: Mens nå i det siste har han egentlig skjønt det meste av ''regler'' og har igjen blitt veldig grei å være med (3 1/2 mnd ca). Så er alt helt tipp topp frem til de blir litt mer hormonelle. :P

Ja han var helt fantastisk den første uka, og så ble han en liten piraya over natten! Jeg fikk helt sjokk, trodde jeg hadde fått den drømmevalpen, hahah. Men nå er han klin kokos. Håper han gir seg med det verste snart, at han lærer at det ikke er okey å bite i leggen min osv. Jeg prøver å være tålmodig og ikke bli sint og høylydt med han, men det er ikke dritenkelt når spisse valpetenner plutselig sitter fast i beinet mitt, haha :P Hva skal jeg gjøre da? Han syns jo det er dritmorsomt å tygge på meg uansett hva jeg gjør.

Åh grøss og gru, håper hvertfall han er ferdig med den verste bitingen før han blir hormonell, for nå går det jo nesten an å roe han ned i det minste.. :P

Forresten, når man skal gi valpen sånn ris/fiskebolle-blanding, hvor mye skal han ha? Og skal han ha det i tillegg til tørrfôret eller alene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det! Han ligger og sover så søtt nå, og da får jeg så dårlig samvittighet for at jeg var så sint i dag morges. Han vet jo ikke at han ikke skal henge seg i klærne mine (apropos det, når lærer han at det ikke er lov?).

Det viser seg at han har vært dårlig i magen i dag, så det kan godt tenkes det var derfor han var litt ekstra umulius stakkar. Krysser fingrene for at han blir bedre snart :)

Ja han var helt fantastisk den første uka, og så ble han en liten piraya over natten! Jeg fikk helt sjokk, trodde jeg hadde fått den drømmevalpen, hahah. Men nå er han klin kokos. Håper han gir seg med det verste snart, at han lærer at det ikke er okey å bite i leggen min osv. Jeg prøver å være tålmodig og ikke bli sint og høylydt med han, men det er ikke dritenkelt når spisse valpetenner plutselig sitter fast i beinet mitt, haha :P Hva skal jeg gjøre da? Han syns jo det er dritmorsomt å tygge på meg uansett hva jeg gjør.

Åh grøss og gru, håper hvertfall han er ferdig med den verste bitingen før han blir hormonell, for nå går det jo nesten an å roe han ned i det minste.. :P

Forresten, når man skal gi valpen sånn ris/fiskebolle-blanding, hvor mye skal han ha? Og skal han ha det i tillegg til tørrfôret eller alene?

Hehe.. Jeg tenkte "JEG GIR DEG VEKK På Finn.no" Opptil fleeeere ganger :P Ble gal! Spiste på meg hele tiden, også lekte han søt, også nomnom på meg igjen og på alt annet. ALT! :P Han var monster-valp til tusen, helt forferdelig :P På nippet til å klikke for meg :P Men ja, det er verdt det når du får den kosen om kvelden, og den tyv-kosen om morgningen :nigo: Når du vet at han kan hoppe opp i sengen, men likevel så labber han til deg å ser på deg med "please løft meg opp?" Å du løfter han opp fordi du får verdens beste kos når du gjør det.. Ila natten, hopper han opp å ned heeeele tiden.. Og når du er på vei til å våkne, så ligger han der, i armkroken din, å koser :hjerte: Å ikke fa*n om du får han med på tur eller noe som helst før han har fått de 30 min med kos :rodmer:

Og ja, du har mange gode moments før han blir hormonell å klikker dønn på tispene utenfor :P Å naboene blir mer gal enn deg selv :fnise:

Vet det er hardt å se det nå, men nyt stundene :hjerte: Jeg angrer på at jeg ikke tok flere bilder :)

2 fiskeboller å litt ris tenker jeg er ok :)

Hadde så mange ganger lyst til å selge /gi vekk fordi han var så vanskelig :P Umulig til og med, der og da :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det! Han ligger og sover så søtt nå, og da får jeg så dårlig samvittighet for at jeg var så sint i dag morges. Han vet jo ikke at han ikke skal henge seg i klærne mine (apropos det, når lærer han at det ikke er lov?).

Det viser seg at han har vært dårlig i magen i dag, så det kan godt tenkes det var derfor han var litt ekstra umulius stakkar. Krysser fingrene for at han blir bedre snart :)

Ja han var helt fantastisk den første uka, og så ble han en liten piraya over natten! Jeg fikk helt sjokk, trodde jeg hadde fått den drømmevalpen, hahah. Men nå er han klin kokos. Håper han gir seg med det verste snart, at han lærer at det ikke er okey å bite i leggen min osv. Jeg prøver å være tålmodig og ikke bli sint og høylydt med han, men det er ikke dritenkelt når spisse valpetenner plutselig sitter fast i beinet mitt, haha :P Hva skal jeg gjøre da? Han syns jo det er dritmorsomt å tygge på meg uansett hva jeg gjør.

Åh grøss og gru, håper hvertfall han er ferdig med den verste bitingen før han blir hormonell, for nå går det jo nesten an å roe han ned i det minste.. :P

Forresten, når man skal gi valpen sånn ris/fiskebolle-blanding, hvor mye skal han ha? Og skal han ha det i tillegg til tørrfôret eller alene?

Vel, jeg har hatt to valper som har vært vidt forskjellige på alle måter. Whippeten skjønte ingenting. Skjønte ikke at det var meningen å gå på do ute, at det ikke var greit å bite på mennesker, etc. Det tok laaang tid, egentlig helt til han ferdig med tannutskifting og klarte å holde seg lenge.

BC-en der i mot, han skjønner egentlig alt. Han vet hva som er lov og ikke lov, men han mååå bare, sånn innimellom.

Hva du skal gjøre... Tja. Går det an å putte en leke i munnen hans og da er han glad og fornøyd? Slutter han hvis du hyler eller ignorerer han? Med nye valpen nå fant jeg raskt ut at han var verst med bitingen dersom han ble overtrøtt og hyper; så begynte han slik var time-out fint til han roet seg ned igjen (jeg satte bare på sele og bånd og satt i sofaen med han på gulvet ved siden av, så det ble ikke oppfattet som så alt for ille tror jeg). :)

Vi kan krysse fingrene for at puberteten ikke blir så ille! Whippeten ble ørlite mer døv en periode, men ellers var han sitt samme gamle seg, slapp billig unna der. :) Men jeg har sikkert ikke flaks to ganger på rad...

Min lille frustrasjon for tiden er at valpis er sååå klar for ALT. Vil jo på tur, vil trene masse, vil være med på ting hele tiden. Det er jo flott det, men jeg kunne ønske jeg slapp å begrense han hele tiden. :sukk: Liker egentlig ikke valpeperioden, gleder meg bare til å ha en voksen hund som har godt i stedet for vondt av å gjøre mye!

Mens min lille glede for tiden er at han nå, snart fire mnd gammel, kan mer enn det whippeten lærte i løpet av sitt liv. Både praktiske kommandoer, noen triks og generell oppførsel i hverdagssituasjoner. Har egentlig bare trent et par minutter nå og da for moro skyld, men han er jo helt latterlig smart allerede. :fnise: Uvant!

Endret av Gaea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har hatt to valper som har vært vidt forskjellige på alle måter. Whippeten skjønte ingenting. Skjønte ikke at det var meningen å gå på do ute, at det ikke var greit å bite på mennesker, etc. Det tok laaang tid, egentlig helt til han ferdig med tannutskifting og klarte å holde seg lenge.

BC-en der i mot, han skjønner egentlig alt. Han vet hva som er lov og ikke lov, men han mååå bare, sånn innimellom.

Hva du skal gjøre... Tja. Går det an å putte en leke i munnen hans og da er han glad og fornøyd? Slutter han hvis du hyler eller ignorerer han? Med nye valpen nå fant jeg raskt ut at han var verst med bitingen dersom han ble overtrøtt og hyper; så begynte han slik var time-out fint til han roet seg ned igjen (jeg satte bare på sele og bånd og satt i sofaen med han på gulvet ved siden av, så det ble ikke oppfattet som så alt for ille tror jeg). :)

Vi kan krysse fingrene for at puberteten ikke blir så ille! Whippeten ble ørlite mer døv en periode, men ellers var han sitt samme gamle seg, slapp billig unna der. :) Men jeg har sikkert ikke flaks to ganger på rad...

Min lille frustrasjon for tiden er at valpis er sååå klar for ALT. Vil jo på tur, vil trene masse, vil være med på ting hele tiden. Det er jo flott det, men jeg kunne ønske jeg slapp å begrense han hele tiden. :sukk: Liker egentlig ikke valpeperioden, gleder meg bare til å ha en voksen hund som har godt i stedet for vondt av å gjøre mye!

Mens min lille glede for tiden er at han nå, snart fire mnd gammel, kan mer enn det whippeten lærte i løpet av sitt liv. Både praktiske kommandoer, noen triks og generell oppførsel i hverdagssituasjoner. Har egentlig bare trent et par minutter nå og da for moro skyld, men han er jo helt latterlig smart allerede. :fnise: Uvant!

Åh valpe tiden :rodmer: Nesten uutholdelig men samtidig så herlig :P

Husker jeg var så redd for at han kjedet seg i begynnelsen, alltid noe action som å spille ball eller lære triks :fnise: Nå har vi vært sløve i noen mnd da, men vi holder på å lære inn 2 nye :fnise:

Dyret her nå i den perioden der ALLE leker skal ødelegges. Men så lenge det er hans ting så får det bare være :P

Endret av Frk.K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå "babyen" min er syv år nå, og jeg blir helt salig hvis jeg kan kose med valper og kjenne "babylukta"!

Men for all del, det er godt de blir voksne og kan gå på do ute, ikke bjeffe og bite og hører når du roper.

Valp er vel ganske likt på barn sånnsett :P

Anonymous poster hash: c09ca...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en ny valp i huset som jeg tror jeg er allergisk mot :( Jeg har utslett over kroppen fordi det klør, det klør i halsen og øynene renner. Noen tips? Skal selvfølgelig til legen og se om jeg kan få allergipiller/sprøyte, men hva hvis det ikke hjelper? Hva gjør jeg da? Det føles som om jeg er helt slått ut, noen som har opplevd lignende?



Anonymous poster hash: 223c3...345
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ny valp i huset som jeg tror jeg er allergisk mot :( Jeg har utslett over kroppen fordi det klør, det klør i halsen og øynene renner. Noen tips? Skal selvfølgelig til legen og se om jeg kan få allergipiller/sprøyte, men hva hvis det ikke hjelper? Hva gjør jeg da? Det føles som om jeg er helt slått ut, noen som har opplevd lignende?

Anonymous poster hash: 223c3...345

Uff :( Høres ikke bra ut.. Har allergi selv, men ikke så gale som din :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff :( Høres ikke bra ut.. Har allergi selv, men ikke så gale som din :(

Jeg blir så lei meg hvis jeg må gi den fra meg, har blitt så glad i valpen min :(

Men vet ikje hva jeg skal gjøre, sliter med å sove om natten pga reaksjoner :(

Anonymous poster hash: 223c3...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg blir så lei meg hvis jeg må gi den fra meg, har blitt så glad i valpen min :(

Men vet ikje hva jeg skal gjøre, sliter med å sove om natten pga reaksjoner :(

Anonymous poster hash: 223c3...345

Hold valpen utenfor soverommet å se om det fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pink.Pearls

Sover deres valp i sengen med dere? Jeg og samboeren min gjorde en liten tabbe når vi fikk vår, og det var å la han ligge i sengen med oss. Valpen er nå 4 mnd og han sover enda sammen med oss. Han KLIKKER dersom vi tar han ut.

Hvordan i alle dager skal vi klare å vende han til å sove alene i sin seng?

Endret av Pink.Pearls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover deres valp i sengen med dere? Jeg og samboeren min gjorde en liten tabbe når vi fikk vår, og det var å la han ligge i sengen med oss. Valpen er nå 4 mnd og han sover enda sammen med oss. Han KLIKKER dersom vi tar han ut.

Hvordan i alle dager skal vi klare å vende han til å sove alene i sin seng? Vi må nesten ta han ut av sengen vår for han stjeler all intimitet mellom meg og kjæresten :P

:jepp: Går glipp av så mye kos om morgningen om ikke :fnise:

Er bare til å sette en seng nedenfor deres, å flytte han dit hele tiden, trenger ikke noe heller, bare flytt han ned å skryt masse når han ligger der, også etterhvert bruker dere lengre tid før dere skryter, og når han har skjønt det kan dere eventuelt flytte han helt ut av rommet :jepp: Konsekvent og tålmodig må du være :fnise: (ihvertfall når du ser blikket du kommer til å få av valpen)

Endret av Frk.K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årh.. kjenner jeg til tider er meget lei av å ha valp i hus. Valpen er alltid hyperaktiv og vil leke når det er kveld, bjeffer på ukjente som spaserer forbi, tisser inne... blæææ

Dette må seriøst være verre enn å oppdra barn. Babyer ligger jo i ro :P

Jeg er så hjertens enig med deg. Beklager å si det men jeg visste at det var MYE jobb med valp, men hadde jeg visst at det var SÅ MYE hadde jeg aldri anskaffet meg hund. Er kjempeglad i han og vil ha han hos oss, men du hellige jul det går til tider utover familien. Man blir irritert når hunden IKKE hører i det hele tatt og da blir i hvert fall jeg irritert på de rundt meg. En utrolig dårlig spiral..... Nå er hunden vår (labrador/golden blanding) 7 mnd og jeg aner ikke hvor lenge han skal være tullerusk, men gleder meg til den dagen han roer seg. Jeg har hørt at det kan ta frem til hunden er både 1 og 2 år......jadda.

Bare til info så har han både vært på valpekurs og går nå på videregående dressurkurs. Der er han kjempeflink og får mye skryt, men det er bare tider han glemmer ALT og skal utfordre ALLE. Han er spesielt ille med å nappe i hender og bukser. Det gjør vondt og vi overser han, men det er ikke alltid lett å overse når det er vondt. Ja, da fikk jeg ut den frustrasjonen. Takker for det ;-)

Anonymous poster hash: e73ad...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...