Gå til innhold

Podcast - hva hører du på?


sofie777

Anbefalte innlegg

Det nye store (ihvertfall for meg) for tiden er å høre på podcaster. Og jeg lurer på hva dere hører på/har på spilleren og eventuelt hvilken spiller dere bruker. Jeg bruker selv PodcastAddict (Android) og hører på følgende (helt eller delvis):

  • Stuff You Should Know
  • RadioLab
  • Reply All
  • Serial

Den siste er en kortvarig (om det ikke kommer ny sesong) podcast om et mord som skjedde i 1999. Det er ikke løst, men hun som leder programmet forteller om forskjellige folk hun har snakket med, inkludert den anklagede og fengslede morderen, og prøver å løse saken på sin måte.

Jeg hører også på radioprogram som er blitt lagt inn som podcast, uten musikk. Det blir i grunnen bedre da, fordi noen ganger er musikken forstyrrende. Dette gjelder de to norske podcastene jeg har inne:

  • NRK - Filmpolitiet
  • NRK - Språkteigen

Det er også en YouTube-kanal der de snakker om dagens tv-program på amerikansk sendetid. Der får jeg med meg dem som hører til de programmene jeg ser og jeg ikke får sett på YouTube. Kanalen heter Afterbuzz og akkurat nå har jeg inne Aftershowet for Once Upon a Time og Game of Thrones, men de har aftershow for det meste som er under 2 år gammelt og noe av det som er eldre (om det er populært nok).

Til slutt vil jeg anbefale podcastene til et par fra staten New York, Lani Diane Rich og Alistair Stephens. De snakker veldig bra om sine valgte emner og har god peiling på popkultur og historieskriving. De har noen flere podcaster enn de jeg hører på, bl.a. om Buffy og om kunsten å skrive, og Alistair skal, så snart de har fått inn de riktige dollarene, også starte en podcast om Star Trek. Men her er de jeg hører på og litt om dem:

  • The Scot and the Sassenach - En podcast om Tv-serien Outlander som er som skapt for dem siden Alistair er fra Skottland og Lani har vært forelsket i bøkene i mange år. Han har også hatt en serie der han har gått gjennom den første boken kapittel for kapittel og det var veldig spennende. Kan vare opp til 2 timer, men det er ikke kjedelig.
  • The Light Bulb - En podkast om litt av hvert. Denne ukens var f.eks. om introer til tv-serier. Det har også vært om pilotepisoder og mer. Det er en fordel å ha sett litt tv-serier og filmer de siste 10-15 årene. Varighet: ca 30-40 min.
  • Dear Mr. Potter - Alistair går gjennom første Harry Potter-bok kapittel for kapittel. Han vil fortsette å gå gjennom kjente bøker til han ikke vil mer... Fornuft og følelser og Narnia-bøkene vet jeg er på listen for neste bok. Varighet: 1 1/2-2t.

Hva hører dere på og er det spesielle episoder dere vil trekke fram som rørte dere? Fortell litt om podcastene om det ikke er gjort før.

Jeg hørte akkurat RadioLabs siste episode som heter The Living Room. Den var veldig spesiell og rørende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hørte gjennom hele Serial i jula, den likte jeg virkelig! Så spennende, klarte ikke "legge den fra meg". Jeg har ikke sett så mye på hva slags andre podcaster som finnes, men skal sjekke ut tipsene dine i alle fall!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusvik og Tønne, helt klart. Phungfolk unite!

Answer me this

No such thing as a fish

Serial

Nightvale

Nrk 20 spørsmål



Anonymous poster hash: bb884...e25
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusvik og tønne! Phung!!

Misjonen

Bladet Landevei sin podcast.

Er ikke så bevandret i podcastverden, så tar med noen tips herfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt avhengig av podcaster! Har hørt på det i rundt tre år nå, og det går ikke en dag uten at jeg hører på ett eller annet. Akkurat nå er det disse på iphonen:

Baby Geniuses

Undisclosed - The State v Adnan Syed (samme sak som i Serial bare at de som lager den jobber for å frikjenne han)

Stuff you should know

Anxious Machine

Judge John Hodgman

The Moth

99 % invisible

Invisibilia

Pop Culture Happy Hour

60 Minutes

Sword and Scale

Radiolab

Love + Radio

Reply All

Criminal

Freakonomics

This American Life

Serial

StartUp

Snap Judgment

Planet Money

Okey.... jeg har et problem :fnise:



Anonymous poster hash: 387f5...fce
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske:

NRK Herreavdelingen

Tusvik og Tønne

Film/TV:

Filmspotting

Firewall & Iceberg

A Cast of Kings

Cast of Thrones

Beyond the Wall (de 3 siste er om Game of Thrones)

Fighting in the War Room

The Station Agents

Intro to X (X Files)

Hooplecast (Deadwood)

Potentialcast (Buffy the Vampire Slayer)

Clone Dance Party (Orphan Black)

Andre:

Serial

Welcome to Night Vale

Ramjack (obskur, morsom podcast med rare fakta og gjensyn med gamle 80-tallsserier)

Endret av La Traviata
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusvik og Tønne (PHUNG!)

Lørdagsrådet

P3Morgen

En Economistas Podcast

Befolkningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sawbones! Et ektepar hvor den ene er komiker og den andre lege, snakker om synet på/behandling av sykdommer helt fra gammelt av. Både morsomt og lærerikt, jeg elsker det :)

Anonymous poster hash: 2435e...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radioresepsjonen

Befolkningen

Lørdagsrådet

Verdens Rikeste Land

Ramona og Siggen

P3-Morgen

P3-Dokumentar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusvik og tønne

you made it weird - pete holmes

serial

invisibilia

this american life



Anonymous poster hash: 3ec6a...428
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen flere som hører på podcaster?

Ja, men har ikke funnet noen virkelig gode.

Anonymous poster hash: b636a...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekko (bare de temaene jeg syntes virker interessante da)

Serial (håper på sesong 2?)

This American life (elsker det)

Befolkningen (liker at det går hver dag)

Home of the brave (men vet ikke helt om jeg liker den, elsker noen episoder men andre gir meg ingenting.)

invisibilia (elsker den!)

Endret av Zereta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt avhengig av podcaster! Har hørt på det i rundt tre år nå, og det går ikke en dag uten at jeg hører på ett eller annet. Akkurat nå er det disse på iphonen:

Baby Geniuses

Undisclosed - The State v Adnan Syed (samme sak som i Serial bare at de som lager den jobber for å frikjenne han)

Stuff you should know

Anxious Machine

Judge John Hodgman

The Moth

99 % invisible

Invisibilia

Pop Culture Happy Hour

60 Minutes

Sword and Scale

Radiolab

Love + Radio

Reply All

Criminal

Freakonomics

This American Life

Serial

StartUp

Snap Judgment

Planet Money

Okey.... jeg har et problem :fnise:

Anonymous poster hash: 387f5...fce

Tusen takk for masse gode tips! hilsen en med et like stort "problem," men som pendler to timer om dagen og da syntes det er "lov" :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...