Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2014


LempikasPromise

Anbefalte innlegg

Har dere lastet ned noen gravid app til mobil eller nettbrett. Er mange å velge imellom, men få som er noe bra. Men til iPad kan jeg iallefall anbefale "Hello Baby" fra Pampers! Der følger man barnets utvikling i klare bilder og med informativ tekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere lastet ned noen gravid app til mobil eller nettbrett. Er mange å velge imellom, men få som er noe bra. Men til iPad kan jeg iallefall anbefale "Hello Baby" fra Pampers! Der følger man barnets utvikling i klare bilder og med informativ tekst.

Jeg brukte Babyverden sin den lille perioden jeg var prøver, og endret den til "jeg er gravid" i går. Må laste ned den fra Pampers senere i dag. Jeg merker at jeg har et stort behov for å få inn så mye fakta som mulig. Sånn er det å være kontrollfreak :fnise:

Kan dere hjelpe meg med litt regning her(sier mattelæreren)? Jeg vet ikke helt hvor langt jeg er, og selv om det kun skille noen dager mellom de to mulige alternativene så er noen dager ganske mye for en hysterisk førstegangsgravid. Greia er at jeg fikk "mensen" 15.august, dette var en pillemens. Ut ifra denne datoen så er jeg nå 3+4 uker på vei. Jeg vet når jeg hadde eggløsning og det var helgen 24.,25. og 26.august. Vi hadde sex den 24. Om jeg skriver inn det, så er jeg 4+1 i dag. Hva skal jeg regne ut ifra, siden mensen jeg hadde ikke var "ekte"? Ahh, skjønner godt at de mener man skal vente til mensen er tilbake på ordentlig før man begynner prøvingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har androidtelefon, jeg, og har ikke funnet noen gode apper enda... Lastet ned en som het Hello baby, men da var det bare en baby som fløt rundt i en såpeboble og ikke noe mer.

Jeg regner eggløsning + 2 uker, jeg. Så om du regner 24. som unnfangelse, så blir du 4+2 på vei i dag :)

Selv regner jeg eggløsning + 2 uker fordi syklusen min er så sinnsykt lang, og at jeg føler at om man regner utfra siste mens blir jeg lengre på vei enn jeg er. Noen kalkulatorer kan påstå at jeg er 8+1 på vei! Men, jeg vet befruktningen skjedde 16. august, dermed plusser jeg bare på to uker og da er jeg 5+3 på vei, noe som klinger mye rettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den appen jeg mener https://itunes.apple.com/us/app/pampers-hello-baby-pregnancy/id364683781?mt=8 .

Har Samsung S4 og lastet ned denne appen https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tracker.happypregnancy&hl=no helt ok.

Og ja Bikini, om du vet når eggeløsning er så blir det vel riktigst å regne ut ifra den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går jeg for 4+2. Jeg gleder meg sånn til det har gått to-tre uker til, for da er sjansen ennå mindre for at det skal gå galt.Jeg støtter meg på statistikk, og den tilsier at det er 85% sjanse for at dette går helt fint, så jeg prøver og puste litt normalt. Prøver å holde meg unna de trådene som tar for seg SA,MA og andre fy-fy.ting.

I kveld så har jeg ingen symptomer, litt skummelt det også, men har vært så kvalm de to siste kveldene at det er godt å slippe i dag. Har vært flink og spist i kveld, så det kan være det hemmelige våpenet for å holde kvalmen unna.

Endret av Bikini
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lurt å ikke skremme seg selv. Ikke at jeg har vært flink til å unngå det, akkurat... Har vært flink og unngått å google sånne skumle ting de siste dagene, og da har vondtankene vært mye lenger borte. Veldig godt :)

Enn så lenge har jeg ikke vært kvalm, men regner med det er like om hjørnet. Ikke snakk om at jeg kan være såpass heldig at jeg unngår kvalme i et svangerskap, altså :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kikket gjennom kalenderen istad, og det er rart å tenke på at i slutten av april så går jeg forhåpentligvis ut i permisjon, og skal ikke tilbake i jobb på ett år. Har mange spørsmål og tanker rundt det med permisjon, og uttak av ferie i og med at jeg har to måneder ferie/avspasering midt i permisjonen min, Kan jeg velge å ta "opphold" i permisjonen for å "ta ferie"?

Mannen gleder seg veldig til det kommer småfolk. Han er nesten litt for happy. Jeg er redd han kommer til å ta det veldig tungt om spiren ikke vil sitte. Jeg er nok mer realist, og er mest redd for at jeg må gjennom utskrapning og det der om jeg mister. Sånn sett så er det nesten best om det går galt nå, og ikke om 4-5 uker. Nå er det på en måte ikke så mye forandringer nedi her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, er forresten nødt til å fortelle hva mannen gjorde da jeg fortalte at det klaffa denne pp.

Hverken han eller jeg er spesielt glad i å stå opp tidlig, men jeg var jo spent på å teste med CB digital, så jeg snek meg opp sånn ved 7.30 tiden. Og da testen viste positiv gikk jeg tilbake i senga, og spurte "Hei, er du våken?" *Dyttet litt på mannen* Han grynter og åpner øyna sånn delvis. Og i min iver dytter jeg testen helt oppi ansiktet hans, tok litt tid før han så klart nok til å se hva det var, og skjønne hva det sto. (Han trodde først jeg drev og viftet med et termometer.) Deretter slenger han av seg dyna og tar et skikkelig blikk på redskapen sin mens han smiler ned til den. Type "Godt jobba kompis"! Trodde jeg skulle dø på meg :fnise::fnise::fnise:

På den mer alvorlige siden så tenker jeg også at om det skal gå galt, så er det like greit om det skjer nå, før for lang tid er gått. Og likevel så er det større sjans for å beholde for hver dag som går.

Har bestilt meg tidlig UL i uke 40. (Høstferien) Blir spennende å se om alt er ok. Antar både jeg og mannen vil føle det blir mer ordentlig da. Nå er det egentlig bare rart å tenke på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket gjennom kalenderen istad, og det er rart å tenke på at i slutten av april så går jeg forhåpentligvis ut i permisjon, og skal ikke tilbake i jobb på ett år. Har mange spørsmål og tanker rundt det med permisjon, og uttak av ferie i og med at jeg har to måneder ferie/avspasering midt i permisjonen min, Kan jeg velge å ta "opphold" i permisjonen for å "ta ferie"?

Mannen gleder seg veldig til det kommer småfolk. Han er nesten litt for happy. Jeg er redd han kommer til å ta det veldig tungt om spiren ikke vil sitte. Jeg er nok mer realist, og er mest redd for at jeg må gjennom utskrapning og det der om jeg mister. Sånn sett så er det nesten best om det går galt nå, og ikke om 4-5 uker. Nå er det på en måte ikke så mye forandringer nedi her..

Når man har første kontroll i uke 8-12 skal man visst få litt økonomisk rådgiving av legen, der han forteller hva man bør søke om og hvem man bør kontakte. Foreslår at om du ikke har blitt klokere på temaet innen da kan du spørre legen :)

Nå må du huske at det faktisk er gode 85 % for at det går bra! Ikke la tankene overvinne deg helt! Det er svært sjelden at folk må ta utskrapning, MAer er sjeldne, altså. SAer skjer oftere, men ikke så ofte som at det faktisk går bra. La mannen få lov til å glede seg, og la deg selv gjøre det også :)

Hahaha, er forresten nødt til å fortelle hva mannen gjorde da jeg fortalte at det klaffa denne pp.

Hverken han eller jeg er spesielt glad i å stå opp tidlig, men jeg var jo spent på å teste med CB digital, så jeg snek meg opp sånn ved 7.30 tiden. Og da testen viste positiv gikk jeg tilbake i senga, og spurte "Hei, er du våken?" *Dyttet litt på mannen* Han grynter og åpner øyna sånn delvis. Og i min iver dytter jeg testen helt oppi ansiktet hans, tok litt tid før han så klart nok til å se hva det var, og skjønne hva det sto. (Han trodde først jeg drev og viftet med et termometer.) Deretter slenger han av seg dyna og tar et skikkelig blikk på redskapen sin mens han smiler ned til den. Type "Godt jobba kompis"! Trodde jeg skulle dø på meg :fnise::fnise::fnise:

På den mer alvorlige siden så tenker jeg også at om det skal gå galt, så er det like greit om det skjer nå, før for lang tid er gått. Og likevel så er det større sjans for å beholde for hver dag som går.

Har bestilt meg tidlig UL i uke 40. (Høstferien) Blir spennende å se om alt er ok. Antar både jeg og mannen vil føle det blir mer ordentlig da. Nå er det egentlig bare rart å tenke på.

Haha, for en reaksjon! :hoho:

Mannen min trodde jeg skulle kjefte på ham da jeg ropte ham inn på badet, han. Han ble ganske gledelig overrasket da det lå en test med to streker ved vasken, ja :fnise:

Da skal du faktisk ha UL hele tre uker før meg, du! Åh, nå ble jeg misunnelig :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tidlig UL i da jeg er 8+3, kommer antageligvis til å ta en til da jeg er ca 13 uker på vei.

Samboeren har to søsken som ikke er "helt som de skal", og vi har sett hvordan velferdssystemet IKKE fungerer i praksis, iallefall her vi bor. Så vi er litt bekymret for om alt er bra, at ungen er frisk osv. (Regner jo selvsagt med det, men...) Godt å få det sjekket iallefall, selv om man ikke alltid ser slik på UL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tidlig UL i da jeg er 8+3, kommer antageligvis til å ta en til da jeg er ca 13 uker på vei.

Samboeren har to søsken som ikke er "helt som de skal", og vi har sett hvordan velferdssystemet IKKE fungerer i praksis, iallefall her vi bor. Så vi er litt bekymret for om alt er bra, at ungen er frisk osv. (Regner jo selvsagt med det, men...) Godt å få det sjekket iallefall, selv om man ikke alltid ser slik på UL.

Ah, sånn å forstå! Skjønner godt at dere vil sjekke opp litt grundigere da.

Vi har vel ingen "spesielle" i nær slekt, men et vennepar fikk for et par år siden et barn med downs. Det skremte meg litt, siden de bare såvidt var tjue år gamle da barnet kom til verden, og ikke "gamle" som andre foreldre til barn med downs gjerne er. Så, jeg vil gjerne sjekke etter tegn på downs, i alle fall, bare for å være føre var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har første kontroll i uke 8-12 skal man visst få litt økonomisk rådgiving av legen, der han forteller hva man bør søke om og hvem man bør kontakte. Foreslår at om du ikke har blitt klokere på temaet innen da kan du spørre legen :)

Nå må du huske at det faktisk er gode 85 % for at det går bra! Ikke la tankene overvinne deg helt! Det er svært sjelden at folk må ta utskrapning, MAer er sjeldne, altså. SAer skjer oftere, men ikke så ofte som at det faktisk går bra. La mannen få lov til å glede seg, og la deg selv gjøre det også :)

Ja, jeg er nok litt for negativ, men når man hører om folk OVERALT som mister så er det lett å miste motet. Men, som med alle andre negative ting, sånn helsemessig, så hører man stort sett om det som er galt og ikke om de mange tilfellene hvor ting går fint. Det er bare å søke på "kul" på google, og ordet kreft popper opp overalt. Det var som da jeg oppdaget en kul i et ledd for noen år tilbake, som viste seg å være en betent leddkapsel. Jeg var helt sikker på at det var sarkomkreft, for det var det søkeresultatet tilsa. Og selv om sjansen var noen mikroskopiske prosent, så virket det helt åpenlyst at det var den ondskapen jeg hadde for det stod jo nesten ikke om annet. Det stod ihvertfall ikke noe om betente leddkapsler! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 uker i morgen :) Må si tida snegler seg av gårde. Men er ganske takknemlig for at formen er god. Har ingen plagsomme symptomer/plager i det hele tatt. Bortsett fra trettheten som er der fremdeles, så føler jeg meg overhodet ikke gravid. Hvordan er det med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jei, seks ukeeer! :danse:

Jeg også, for et sammentreff ;)

For å være ærlig føler jeg meg helt jævlig. Null energi og kvalmen mage som er i ulage. Vet ikke om det er bebisen eller noe slags omgangsjuke, da. Har visst litt feber også, så vet ikke.

Veldig, veldig ømme pupper, ville drømmer (dårlig søvn), håravfall, dårlig matlyst og generelt uopplagt, det er gravidsymptomene mine. Jeg setter pris på at de er der uansett hvor plagsomme de er, for meg er det tegn på at ting foregår. Jeg trøster meg selv med det, i alle fall ;)

Og ja til googleforbud, det høres fornuftig ut ;) Har sånn halvveis innført det selv, og det funker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :vinke: Melder meg inn her, jeg. Gratulerer til alle sammen!

Jeg er 4+2 på vei med en liten lillebrøster til jenta mi, som kommer til å være rundt tre år når minsten kommer, om alt går bra. Termin er foreløpig 24. mai, men jeg vet jo at den kommer til å bli endret. :)Jeg og samboeren er begge 25-30 år, så vi kommer til å være tidlig ferdige med å lage arvinger (etter dagens standard). Dette er sannsynligvis siste barn for vår del.

Har hatt en merkelig graviditet hittil. Under en uke etter befruktning ble puppene ømme. Først koblet jeg det ikke til graviditet engang, for puppene mine var helt vanlige i forrige graviditet. Så ble jeg vanvittig trøtt. Dette var altså bare i uke 3. Tydelig at kroppen min vet hva som er på gang. :) Nå merker jeg bare at kvalmen er på vei...

For min del overskygger frykten for kvalmen både gleden ved å være gravid og frykten for å miste. Jeg er livredd for å bli like kvalm og invalid som sist, og gruer meg noe vanvittig. Men enn så lenge prøver jeg å nyte at jeg er gravid, det er jo egentlig ganske fantastisk at vi produserer et lite menneske inne i kroppen vår. :laugh:

Bikini: Du kan ta opphold i permisjonen for å ta ferie, ja. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Får håpe du slipper kvalmen, Sushi! :hug: Ikke noe greit når en mister seg selv pga kvalmen, altså. Håper vi alle slipper det! :)

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere enn meg som reagerer på lukt?

Synes jeg kan lukte søppelbøtta i kjøkkenskapet helt inn på stua, og søppelbøtta på badet stinker helt forferdelig. Håndsåpa på badet lukter altfor sterkt, og tøymykneren får meg til å brekke meg. Ånden til mannen har aldri vært sexy, men nå er den frastøtende, for ikke å snakke om min egen! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe du slipper kvalmen, Sushi! :hug: Ikke noe greit når en mister seg selv pga kvalmen, altså. Håper vi alle slipper det! :)

Lykke til! :)

Takk for det. :)

Jeg reagerte veldig på lukter sist i alle fall, har ikke kommet i gang med det ennå denne gangen. Men da var det særlig lukten av bacon og annet svinekjøtt som gjorde meg ekstra kvalm. Og ånden til mannen, fysj! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:velkommen: Sushi! Håper du slipper kvalmen denne gangen!

Kan ikke si jeg reagerer spesielt på lukter, men til gjengjeld så har jeg forholdsvis dårlig luktesans til vanlig.

Derimot så er jeg redd for å bli et følelsesmessig vrak, begynte å strigråte av ene lydboka jeg hørte på i stad. (Predikanten av Camilla Läckberg). Synes tydeligvis alt var helt forferdelig, enda jeg har hørt den flere ganger før uten å tenke i nærheten av noe slikt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...