Gå til innhold

hjelp meg med hunderase.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

- ikke under 15 kg.

- ikke for avhengig av mental-trening.

- Ikke anlegg for hundeagressjon (staff f.eks er uaktuelt)

- ingen napping eller klipping.

- Tur: Ca 20min morgen + kveld, samt 1t om ettermiddagen som minimum.

- ikke for kravstor, hvis jeg føler meg lat en dag må den ikke fly på veggen.

- ikke for reservert for fremmede

- ikke en bjeffer

- ikke en gjeter eller jakt-hund.

- ikke for sta. det har jeg ikke tolmodighet til :P

gjerne store hunder.

tips?

Anonym poster: dba1fcb6eb4fcd281f885702b018348d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte jeg å si: Syke hunderaser er uaktuelt. Engelsk bulldog, schæfer, boxer, mops, fansk bulldog, cavalier osv.

vil ha en hund som klarer å puste og vaske seg bak i hvertfall :ler:

Anonym poster: 178213e8ec52a3806545f23ec6e98afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden er "syk" eller ikke kommer ikke an på rasen, men på avling og historikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke dum, kadust. men til og med du skjønner at en rase som er avlet frem med skrå rygg, hvor hasene slår borti hverandre og de ser ut som frosker ikke er en frisk rase? Og at en rase som ikke kan føde selv og hvor klubben arrangerer opphetnings-rednings-kurs om sommeren ikke er helt optimal?

Jeg har ingen interesse av å støtte opp avl på syke raser. Og joda, det finnes friske individer innen syke hunderaser, men det er ikke mange.

Og jo, det syke hunderaser. Ihjelavlet og ødelagt av mennesker.

Det er uansett ikke det jeg spør om. har du ikke noen forslag til rase, kan du la vær å svare ;) ;)

Anonym poster: 178213e8ec52a3806545f23ec6e98afa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle Gunnes

Høres ut som du ønsker en opptrekkbar plysjhund.

Beklager, men det å ha hund er MYE jobb. Det er en viss grad av jakt i alle hunder (ja gjetere jakter de også - de bare jakter på en annen måte). Om den bjeffer eller ei, har mye med oppdragelse og gjøre, selv om noen raser er avlet for å bjeffe og derfor har lettere for å bjeffe. Og å ha en hund, som aldri får åpne kjeften og si ifra, er jo feil. Ja bjeffing i tide og utide er feil, men alle hunder må få bjeffa litt ifra seg.

ALLE hunder er avhengig av mental trening. Om den da ikke er hjerneskada. Hundeagresjon kommer helt an på oppdragelse igjen og at den kommer fra friske foreldre og har en god valpetid.

Store hunder er også mye oftere renere i sine jaktinstinkter, enn små lodotter. De er enten voktere, gjetere eller jegere av forskjellige typer. Og ønsker du en som ikke er reservert for fremmede, kan du heller ikke ha vokter, men ei heller en gjeter og eller en jeger? Dalmatiner må det da bli, men den er sta som faen og trenger veldig mye mentaltrening og mosjon. Om ikke så finner den på mye "lurt" på egenhånd.

Puddel hadde vært best for dere, da det er vannapporterende hund og de er derfor ikke så ekstreme på sine jaktinstinkter. Men dette er veldig smarte hunder, som MÅ få bruke hue mye. Og de må klippes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud.

Jeg har PR nå TO border collie, hvor jeg konkurrerer med den ene på internasjonalt nivå. Jeg ønsker en hund på siden av disse. Jeg vet godt hva det vil si å ha hund, jeg har hatt hund i 20år, og konkurrert aktivtivt i 10 år, bla. i IPO, og lydighet.

Jeg ønsker ikke en hund med annlegg for hundeagressjon fordi jeg har to hannhunder fra før. Jeg er da fult klar over at det går på oppdragelse, jeg er ikke tjukk i hodet. Men noen raser, tro det eller ei, har større anlegg for å bli agressive mot hunder. F.eks Staff, Bull-Terrier, Rottweiler osv. Nei, at hunder bjeffer hadde jeg aldri gjettet. Med en "ikke-bjeffer" mener jeg at jeg ikke ønsker en spisshund eller andre hunder som har lett for å bjeffe.

Jeg er meget klar over at alle hunder trenger mental trening. men ikke alle er like avhengig av det som andre.

og jeg tror du belle, skjønner MEGET godt med hva jeg mener når jeg skriver at jeg ikke vil ha gjetere eller jakthunder. Hvis ikke kan du få det med teskje: Settere, BC, Aussie, Kelipe, Beagle, Elghund OSV er ikke aktuelt. Det er REINE jakt/gjeterhunder.

Slutt å vær så forbanna dømmende, jeg har hunder, jeg vet hva det vil si og ha hund. Jeg ønsker en 3.hund, men ikke en jeg skal konkurrere med.

Anonym poster: 178213e8ec52a3806545f23ec6e98afa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Men om du kan så mye om hunder, så vet du vel best hva slags raser å se etter, uten å måtte spørre her inne på KG?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen raser i bakhodet ja men det er alltid greit å få forslag fra andre. ofte er det mindre kjente raser eller raser man ikke har tenkt på som er gode kandidater.

Anonym poster: 178213e8ec52a3806545f23ec6e98afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Curly coated retriever, de er snasne :D

Ved siden av flat er jo det den retrievere med mest jakt i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Hun kommer uansett ikke til å finne en hund med alle de kriteriene hun lister, så noe må hun bare forsake.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle Gunnes

Hun kommer uansett ikke til å finne en hund med alle de kriteriene hun lister, så noe må hun bare forsake.

Ja sant det du sier der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest pærecider

Hvorfor spør du ikke på canis.no eller hundesonen.no? Der er det mange folk med peil (og advarsel: canisfolka er mye krassere og rett på sak enn folk her på KG, men mange vet hva de snakker om)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår hvorfor TS spør og er så ufin i svarene? TS, du sier du har så mye greie på hund, og da forutsetter jeg at du også er klar over at halvparten av de kriteriaene på listen din ikke går på valg av rase, men på kunnskap og evner til eieren?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...