Gå til innhold

Etains Insanity


Etain Centurion

Anbefalte innlegg

Ramlet inn her for å holde treningsdagbok for de neste to månedene mens jeg gjennomfører The Insanity Workout (by Beachbody).

Programmet går over 63 dager for å være helt nøyaktig.

Trenger å skrive for å holde motivasjonen oppe - for motivasjon vil jeg trenge! :trene:

Startet: 06.10.2014

Planlagt ferdig: 07.12.2014

Jeg veier 78 kg og skulle gjerne tatt av en del, da jeg ikke er spesielt høy.

Men kommer ikke til å holde fokus på vekten denne runden.

Hovedfokus blir på å gjennomføre etter planen, måle cm og se resultat i speilet og på styrke / kondis.

Har lest en del rundt dette programmet på nettet og det rapporteres om at enkelte raser ned i vekt, mens andre ikke går ned mer enn et par kg, men som heller merker det på at kroppen blir slankere og strammere. For min del er jeg mest opptatt av å være sunn og ikke jojo slanke meg mer. Nå skal det sunne rutiner inn og en bra treningsplan som kan følges ;)

Kostholdsmessig har jeg fulgt anbefalingene som følger med programmet, og havnet på 15-1600 kcals per dag.

Dette vil bestå av ca 20% karbohydrater, 50 % proteiner og 30% fett, noe jeg kom frem til etter å ha lest denne artikkelen:

http://www.bodybuilding.com/fun/macro-math-3-keys-to-dialing-in-your-macro-ratios.html

Men kommer ikke til å være "obsessed" med kostholdet, annet enn å spise sunt og mest mulig riktig. Som sagt, ønsker å få inn en treningsrutine som jeg klarer å opprettholde, før jeg tar for meg en mer ekstrem endring i kosten.

Tar en liten recap av de tre første dagene:

Dag 1 - fit-test

I programmet foretas det en fit-test annenhver uke, slik at man kan følge med fremgangen. Jeg har ikke mine resultater fra denne innledende fit-testen foran meg akkurat nå, men kan liste dem når jeg skal oppdatere med neste fit-tests resultater om to uker.

Dag 2 - Cardio Power & Resistance

(Rota litt med dvd'ene og denne skulle egentlig være i dag (onsdag) men når jeg oppdaget feilen var jeg allerede godt i gang og bestemte meg for å gjennomføre og heller bytte om disse to dagene.)

Trøtt som f*** om morgenen, men det viktigste er å fullføre. Sto opp kl. 05.00 for å "press play" og begynne den første treningen.

Jeg måtte ta flere pauser underveis, var ekstremt tungpustet og sliten kort tid inn i den 40-min. lange økten, men fullførte. Er i utrolig dårlig form føles det som, men er sikker på at jeg vil ha stor fremgang de neste to månedene.

De siste ti minuttene var jeg kvalm som bare det, og måtte roe ned for å ikke kaste opp.

Den følelsen, når man kan stoppe dvd'en og gå i dusjen, kroppen er bra brukt og man kjenner seg sliten men fornøyd :hjerte:

Videre utover dagen, hadde jeg mer energi enn vanlig, og følte meg bra selv om jeg var godt støl i rygg og ben. La meg tidlig siden jeg begynner dagen såpass tidlig, kroppen var uansett ferdig i 22-tida, så da var det ikke sjans til å holde øynene åpne mer!

Dag 3 - Plyometric Cardio Circuit

Drittungt!

Men - ble heldigvis ikke kvalm.

Jeg klarer fortsatt ikke henge med på alle øvelsene, og det blir en god del pauser, men er stolt av at jeg sto opp før fuglene fiser og gjennomførte!

Er kjempespent på veien videre og resultatene jeg kan få. De sier at resultatene ikke kommer før i andre måned av programmet, så her gjelder det å være tålmodig og - ja- fortsette å "PRESS PLAY" and "DIG DEEPER"! :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dag 4 - Cardio Recovery

Aaaahhhh.... "Bare" 33 min. lang og i et roligere tempo, føltes dagens økt som litt mer overkommelig enn de tidligere denne uken.

Det skal dog sies at jeg ikke klarte alle denne gangen heller, for selv om navnet sier recovery, så var det et par harde øvelser som tok for seg lårmuskulaturen og kjerne-muskulaten. Å stå i pliè i lengre tid gjorde sykt vondt og melkesyren ble for mye og jeg ble nødt til å ta noen små pauser. Gleder meg til å merke at lår og ben blir sterkere og at ikke minst magen forsvinner litt.

To treninger gjenstår før jeg kan krysse av for første uke gjennomført og bestått! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba! Bare å stå på videre! :trene:

Takk Jill! :)

Er endelig motivert og klar for dette.

Dag 5 - Pure Cardio

Så var vi i gang igjen på dag 5.

I dag var det full rulle med HIIT cardio. Merker allerede at formen er bedre. Blir tungpustet fortsatt, men får pusten mye raskere tilbake og er i stand til å ta kortere pauser, i motsetning til i begynnelsen da jeg sto over resten av øvelsen når jeg nådde grensen min.

Svetter fortsatt som en gris, men det er så sykt deilig og motiverende å kjenne kroppen bli sliten.

Det er nesten som jeg kjenner fettet formelig smelte bort! :danse:

Har også merket at jeg tar sunnere valg i matveien, fordi jeg ikke ønsker å "ødelegge" for treningen jeg har gjort den dagen. Kommer til å gå til innkjøp av en pulsklokke for å kunne holde bedre oversikt over pulsen og hvor mye jeg faktisk forbrenner i løpet av en økt.

Tror jeg begynner å utvikle et lite crush på Shaun-T som er han treneren på dvd'en, men det sier jeg ikke noe om til typen ;)

Ukens siste økt i morgen, og hviledag på søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 6 - Plyometric Cardio Circuit

Ble fullført på lørdag. Fikk også pulsklokken jeg bestilte dagen i forveien, lynrask service fra leverandøren.

Bestilte en polar klokke med sensor og bånd til å ha rundt midjen for å måle nøyaktig hjertefrekvens og kalori forbrenning. På den måten kan jeg regulere litt bedre inntak av mat i forhold til det jeg forbrenner under trening.

Vekta ligger fortsatt på 78 kg, men det skal sies at jeg hadde 3 (!) restaurant besøk sist uke med en helg med god vin og god mat, så i så måte er jeg overrasket over at jeg ikke har gått opp et gram :)

Dag 7 - Cardio Power & Resistance

Det var tungt å stå opp tidlig i dag, etter å ha hatt en fridag i går. Men - no sweat, no gain!

Fikk prøvd pulsklokken for første gang og er knall fornøyd med investeringen :)

Forbrente Kcals var 342 denne 40 minutters økten!

Kjenner meg generelt i bedre form, kroppen er mer i sync og jeg har mer energi, selv om jeg står opp gry-tidlig.

Alt i alt, bare positivt å rapportere :)

Endret av Etain Centurion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flotters! Du er flink :biggrin:

Takk! :)

Må innrømme at nå som det "nye" ved dette med å stå opp å trene er på vei til å bli en vane, så må jeg grave litt dypere i meg selv etter motivasjon, men gjennomfører hver dag, som lovet :)

I dag brente jeg av ca. 300 kcals på Pure Cardio - var litt sliten i kroppen, har vært litt hanglete de siste dagene. MEN - jeg gir meg ikke!

Stay tuned ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 8 & 9 - er i boks!

I dag igjen var jeg ganske tom for energi og kjente at økten gikk saaaaaaakte. Men ser resultater så det er bare å peise på!

Tror muligens jeg spiste for lite i går, gikk ganske lang tid mellom lunsj og middag. Tenker jeg må spise mer regelmessig fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmer meg slutten på uke to, økt 10 og 11 er gjennomført.

Har mistet litt piffen, men har enda ikke skippet en økt.

Må si at jeg ikke har gått ned noe særlig. Når jeg veide meg i går, var det snakk om 800 gram.

Når jeg begynte dette opplegget var det hovedsaklig for å få i gang en rutine og bli sprekere, men nå merker jeg at litt motivasjon i form av vekttap hadde gjort seg :)

Det betyr at jeg nå skal begynne å se litt mer nøye over hva jeg putter i meg (har slurvet litt) og skal kjøpe målebånd i dag. Tar mål i kveld og begynner å gjøre det hver uke sammen med innveiingen.

Offisiell veie dag er mandager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å veie meg i dag, men har målt i går for å holde oversikt over fremgang.

Tok Fit-testen i dag og har forbedret meg litt :) :

Switch Kicks

Fit test 1: Fit test 2:

50 63

Power Jacks

Fit test 1: Fit test 2:

32 38

Power Knees

Fit test 1: Fit test 2:

66 85

Power jumps

Fit test 1: Fit test 2:

20 23

Globe jumps

Fit test 1: Fit test 2:

4 7

Suicide jumps

Fit test 1: Fit test 2:

8 11

push up jacks

Fit test 1: Fit test 2:

5 9

Low plank oblique

Fit test 1: Fit test 2:

13 18

Endret av Etain Centurion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så greit når du kan måle fremgangen på den måten! Det ser jo veldig bra ut på bare to uker. Stå på videre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så greit når du kan måle fremgangen på den måten! Det ser jo veldig bra ut på bare to uker. Stå på videre! :)

Absolutt, noe fremgang er bedre enn ingen. Er som sagt ute etter å få litt større resultater nå fremover, men jeg smører meg med tålmodighet.

Skal også bytte på å trene om morgenen og kvelden, slik at jeg kan ligge litt lenger noen dager i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ble treningen byttet ut til fordel for en lang gåtur. Det var godt å koble av litt, og forbrente bra med kcals i løpet av turen :)

Det hjelper å være streng med kostholdet, det viser seg sakte men sikkert at pilen går nedover.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke oppdatert siste uken, men følger planen likevel. :)

DVS, jeg tok en gåtur istedet for en av øktene sist uke. Det får veldig fint å følge programmet, men går ikke ned. Viktigste er å fullføre, som jeg minner meg selv på - gang på gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woho! Endelig en dagbok med noen som trener noe fra Beachbody!! Jeg har tatt Insanity selv, men jeg gjorde det fra 2-5 dager i uka, kombinderte det med jogging og tok det litt roligere enn det er lagt opp til. Orka heller ikke spise så mye som det er lagt opp til.

Fit testen er veldig bra for å se hvor langt man kommer på kort tid!

Liker Shaun T veldig godt, nå trener jeg en Insanity-økt en sjelden gang, men blir mest T25 som også er ham eller P90X3. Det er vanskelig å få tid til en time med trening hver dag, syns jeg.

I desember kommer Insanity: Max 30 som er en slags Insanity-T25-kombo, gleder meg!

Lykke til!!

Har du Max Interval Sports Circuit? Den er en del av en av Insanity-pakkene, den liker jeg best, igrunn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...