Gå til innhold

Radioaktiv stein :o


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En kjæresten min kjenner samler på steiner. Han har massevis av steiner nedi kjelleren sin. Blant annet en stor stein som gjorde at det peip som f da noen hadde radioaktivitetmåler med seg dit for å sjekke.

Jeg ble helt sjokkert da jeg hørte det. Det er da ekstremt farlig, ikke sant?

Kjæresten min har noen ganger vært på besøk hos denne fyren. Da kan vel han bli veldig skadet uten at det vises umiddelbart? Og deretter kan vel folk bli skadet av de som har radioaktivitet "i kroppen"?

Han mener at det er ikke så farlig.

Jeg blir veldig sint når jeg tenker på dette... Hvem bør varsles?

Kjæresten min har sagt at jeg ikke må si noe til noen, men om dette er så skadelig som jeg tror er det ingen sjanse for at jeg holder kjeft. Om han ikke gjør noe selv, så jeg ikke trenger å blande meg da.

Bare tanken på at kjæresten min er så careless, er skummel... Jeg overreagerer vel ikke?

Anonym poster: e2efab4767448bc200c54424b58d9e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg overreagerer vel ikke?

Neeeeeeeida. Mange steiner og mange ting rundt deg hele tiden er radioaktive. Røykvarsleren i taket over deg er sterkt radioaktiv.

Det kommer an på hva slags stråling og hvor mye. Mest sannsynlig helt ufarlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men utløser de ufarlige særlig reaksjon på et sånt måleapparat..?

Jeg ble skikkelig skeptisk. Først ga jeg litt blaffen. Mannens stein, mannens problem.

Men når kjæresten min besøker han av og til, får jeg panikk.

Dessuten ble det sagt at jeg måtte hysje om dette, og da blir jeg enda mer skeptisk.

Anonym poster: e2efab4767448bc200c54424b58d9e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men utløser de ufarlige særlig reaksjon på et sånt måleapparat..?

Ja. Det er som sagt masse radioaktiv stein rundt om. Ingen ting å bekymre seg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er som sagt masse radioaktiv stein rundt om. Ingen ting å bekymre seg over.

Sikker? Godt jeg spurte her før jeg satte igang å kontakte noen for å få de til å sjekke "saken" da.

Skal spørre kjæresten hvorfor det var viktig å holde det hemmelig. Er det ikke noe farlig, så kan det vel snakkes om.

Anonym poster: e2efab4767448bc200c54424b58d9e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg har lest om bl.a. Tsjernobylulykken og senvirkninger den vil ha.

Radon er et usynlig og umerkelig problem som viser seg i sykdommer og misdannelser i generasjoner fremover. Vi får det i oss gjennom mat, i husene våre, noen fjellområder i Norge ble også hardt rammet da radioaktiviteten spredte seg.

En ting er at folk ikke bør ferdes i det ukrainske området reaktorene var. En annen ting er at store deler av Ukraina og flere land vil være farlige pga. ulykken i mange år fremover.

Man kan kalle folk som er redd for dette hysteriske, men det er mye som holdes skjult for mannen i gata. Om folk ble opplyste og fikk vite hvor lite som gjøres for å minske omfanget av senvirkningene vi ennå ikke har merket stort til, ville de fått sjokk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er som sagt masse radioaktiv stein rundt om. Ingen ting å bekymre seg over.

At det er masse radioaktiv stein rundt om betyr ikke at det er null grunn til bekymring. Så lenge steinen er utendørs er det ingen problem, men dersom huset ditt er bygget på en nokså radioaktiv berggrunn kan du få en oppsamling av konsentrert radongass i huset ditt og da er saken litt verre. Dette er en hyppig årsak til tilfeller av lungekreft. Alle burde sjekket radonnivået der de bor og dersom verdiene er høye bør det settes igang tiltak som mer ventilering osv.

Til TS: Jeg er usikker på hvor mye denne steinen har å si da jeg nesten måtte målt på det selv. Må huske på at du hele tiden blir bombandert med radioaktiv stråling, det er ikke til å unngå. Men det er selvsagt unødvendig å utsette seg for mer enn nødvendig, da all denne strålingen har en skadelig effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er masse radioaktiv stein rundt om betyr ikke at det er null grunn til bekymring. Så lenge steinen er utendørs er det ingen problem, men dersom huset ditt er bygget på en nokså radioaktiv berggrunn kan du få en oppsamling av konsentrert radongass i huset ditt og da er saken litt verre. Dette er en hyppig årsak til tilfeller av lungekreft. Alle burde sjekket radonnivået der de bor og dersom verdiene er høye bør det settes igang tiltak som mer ventilering osv.

Nå var det snakk om en stein. Ikke et radonhus.

Med mindre det er høyanriket uran han har fått tak i så er det bare tull å bekymre seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet mye med radioaktive kilder selv, og må si meg enig med Kråkefjas. Det finnes enkelte bergarter som er radioaktive, men mengde stråling som sendes ut har vanligvis svært liten energi, så det er neppe noe å bekymre seg over.

Men hvorfor undersøker du bare ikke mer rundt denne steinen? Spør hvilken bergart det er, hvilken type stråling den sender ut etc. Hysteriet rundt radioaktivitet er som oftest knyttet til manglende kunnskap.

Anonym poster: ff0b6a7c9c4de043ac461e8f36d867c3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe å bekymre seg for. Det var sikkert en uranstein den fyren hadde. Noen nevner høyanriket uran her. hehe. Ingen privatpersoner har slikt. Kreves mye å produsere høyanriket uran. Iran har feks greid å produsere 20 kilo høyanriket uran. Dette brukes bl.a. til å lage atombombe. Så skjønner du hvor ståa ligger..

Anonym poster: f695bce2f90123a602404fab797ac2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest om bl.a. Tsjernobylulykken og senvirkninger den vil ha.

Radon er et usynlig og umerkelig problem som viser seg i sykdommer og misdannelser i generasjoner fremover. Vi får det i oss gjennom mat, i husene våre, noen fjellområder i Norge ble også hardt rammet da radioaktiviteten spredte seg.

En ting er at folk ikke bør ferdes i det ukrainske området reaktorene var. En annen ting er at store deler av Ukraina og flere land vil være farlige pga. ulykken i mange år fremover.

Man kan kalle folk som er redd for dette hysteriske, men det er mye som holdes skjult for mannen i gata. Om folk ble opplyste og fikk vite hvor lite som gjøres for å minske omfanget av senvirkningene vi ennå ikke har merket stort til, ville de fått sjokk.

Måten du ordlegger deg på kan få folk til å tro at det finnes radon i berggrunnen pga atomulykken i Tsjernobyl. Det stemmer jo selvsagt ikke. Radon dannes naturlig i visse bergarter.

Anonym poster: c43a449c56863d255fce5f65db552f97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En radioaktiv stein i kjelleren er antakeligvis ikke farlig. Og iallfall ikke for TS`s kjæreste som bare er på besøk der avogtil.

Her ville jeg nok stolt på eieren av steinen. Han er samler, vet nok nøyaktig hva det er, og avskrekkes ikke av radioaktiviteten, selv om han bor der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flaut for en vordende fysiker å lese slike uopplyste tråder. Tips til deg: Les litt mer hvordan ting fungerer. Og ro deg ned litt.

Anonym poster: e77ef283d8e84d16ea61822434f19d67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida det er ikke farlig. Går vel ikke utover bakgrunnsstrålingen (stråling du får av blant annet fra: betong, fjell og "mye" når du flyr, men dette er ikke farlig og det vil ikke oppstå mutasjoner) pluss at hvis han kun besøker deg så skal det heller ikke være noe farlig, jeg tviler på at det er alfa stråler i steinen. Og igjen så er jeg ikke helt sikker (vordende fysiker du får rette på meg hvis jeg tar feil), men at stråling kommer ikke til å feste seg på kroppen eller klærne til mannen. Det er stråler så det går i en rett linje.

Så at kjæresten din besøker han, vil da ikke tro at det er farlig heller. Hvis det er alfa stråler (den farligste) går ikke gjennom papir eller huden hvis jeg ikke husker feil (men du kan bli "smittet" forde), beta stråler vil ikke gå gjennom treverk og gamma stråler trenger du ikke å bekymre deg for. Det er ikke noe farlig så lenge det ligger i kjelleren og stråler gjennom mange ting. En fysiker viste meg faktisk en ting som sendte ut gammastråler og sa for tull at han var Darth Vader og "fektet" rundt med den. Samtidig som at han også fortalte om at strålen vil gå gjennom flere vegger nå og flere kropper og mye annet.

Alt i alt, det er ikke farlig :)

Anonym poster: bbb21afd23d4aa631f6742d98bea22e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har lest om bl.a. Tsjernobylulykken og senvirkninger den vil ha.

Radon er et usynlig og umerkelig problem som viser seg i sykdommer og misdannelser i generasjoner fremover. Vi får det i oss gjennom mat, i husene våre, noen fjellområder i Norge ble også hardt rammet da radioaktiviteten spredte seg.

En ting er at folk ikke bør ferdes i det ukrainske området reaktorene var. En annen ting er at store deler av Ukraina og flere land vil være farlige pga. ulykken i mange år fremover.

Man kan kalle folk som er redd for dette hysteriske, men det er mye som holdes skjult for mannen i gata. Om folk ble opplyste og fikk vite hvor lite som gjøres for å minske omfanget av senvirkningene vi ennå ikke har merket stort til, ville de fått sjokk.

Ja det er sant, men det er i en helt annen skala, tro meg! Som en annen nevnte så trenger du høyanriket uran før du kan begynne å bekymre deg, og som en annen sa igjen så må du bruke rimelig mye ressurser på å bygge dette, så tviler på at den amerikanske ambassaden tilfeldigvis glemte den i skogen. Og i Tsjernobyl så var det materiale av denne typen, og det er svært ustabilt. Men den steinen han har funnet vil nok ikke gjøre slik at kroppen din får skadelige mutasjoner.

Anonym poster: bbb21afd23d4aa631f6742d98bea22e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hvor sikre mange på begge sider kan være i sin sak selv om vi ikke vet noe som helst om hvor høy stråling det er snakk om.

Anonym poster: 01430659b8bb2b60cfbb5cb1a54ed26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis er det ingenting å bekymre seg for. Men jeg ville forhørt meg om hvor sterk stråling det er. Finn det ut og post det her, så skal vi svare :)

Men jeg vil tro at dersom det er en naturlig forekommende stein og kjæresten din ikke tilbringer unaturlig mye tid ved siden av den, vil det ikke være noen grunn til panikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hvor sikre mange på begge sider kan være i sin sak selv om vi ikke vet noe som helst om hvor høy stråling det er snakk om.

Anonym poster: 01430659b8bb2b60cfbb5cb1a54ed26d

Vi kan fint gå utifra to ting:

Steinen er lavradioaktiv, siden høyradioaktivt materiale er vanskelig å få tak i. Steinen er sannsynligvis naturlig, siden mannen som har den, er en steinsamler.

Det som er fint med radioaktivt materiale, er at det har kortere "levetid", jo her intens stråling det avgir. Så derfor vil en stein inneholdende naturlig uran, være forholdsvis "strålingssvak", om den fortsatt er istand til å avgi stråling x antall milliarder år etter at den ble til.

Visste du at bananer avgir stråling fordi de inneholder en radioisotop kalt Kalium 40? Det er nok radioaktivitet i vanlige bananer, til at de slo ut på målerne som havnevesenet i USA tidligere brukte når de sjekket båtlaster (!) Kalium fins også i mengder i enhver menneskekropp (så mye som 0.2%). Snodig at vi trenger lommelykter for å orientere oss om natta...

Sannsynligvis er det ingenting å bekymre seg for. Men jeg ville forhørt meg om hvor sterk stråling det er. Finn det ut og post det her, så skal vi svare :)

Men jeg vil tro at dersom det er en naturlig forekommende stein og kjæresten din ikke tilbringer unaturlig mye tid ved siden av den, vil det ikke være noen grunn til panikk.

Da lurer jeg på hvor mye tid som er naturlig å tilbringe ved siden av en stein? :Hehe:

Jeg tror den unaturlig lange tiden man tilbringer foran datamaskinen, er mange ganger farligere. Først og fremt fordi man sitter dønn stille og grubler på hvor farlig alt er.

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...