Gå til innhold

Praksiserfaring fra utdanning med i cven?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er utdannet sykepleier og holder nå på å søke jobber. Under utdanningen har jeg hatt praksis på sykehus, sykehjem og i psykiatrien, er dette noe man skriver ned under arbeidserfaring på cven?



Anonymous poster hash: badec...d0c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det sier vel seg selv. Du kan jo nevne det i søknaden... at du har lært/opplevd ditt og datt fra praksisperioden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Alle sykepleiere har hatt praksis under utdanning, men det hører ikke med på en cv. Dersom du hadde en praksis som du mener er relevant for stillingen du søker på ville jeg heller nevnt det i søknaden.



Anonymous poster hash: 647dd...8f3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du og bør du gjøre. Det er jo arbeidserfaring og gjør at CV-en din ser sterkere ut. Jeg er utdannet ingeniør og skrev prosjektarbeid under arbeidserfaring da jeg søkte. Har også vært med på å selge ut nyutdannede (konsulenthus) og vi fører alltid opp prosjektarbeid/praksisarbeid under erfaring.



Anonymous poster hash: 89211...839
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, selv om de var litt motstridende.Kanskje lage en egen bolk jeg kaller praksiserfaring/arbeid da? Praksisen i utdanningen utgjør nesten halve studiet, så er jo på mange måter der jeg har opparbeidet meg erfaring til å mestre de arbeidsoppgaver og prosedyrer som følger utdanningen.



Anonymous poster hash: badec...d0c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på ingeniør og sykepleier i denne sammenhengen. Som spl.stud har du ingen innvirkning på hvor du havner i praksis (som regel ikke i alle fall), og å ha vært et sted i praksis sier ingenting om hva du kan eller ikke. Alle sykepleiestudenter skal gjennom læringsmål som sikrer minimumskunnskaper både teoretisk og faglig, hvorvidt du blir god på det praktiske avhenger vel så mye av hvilke pasienter som tilfeldigvis var der når du hadde praksis og hvordan du er som person, som hvor du har praksis. Mange praktiske ting læres likevel ikke før du kommer i jobb og får mengdetrening og lærer klinisk observasjon. Alle spl.studenter skal også gjennom praksis i sykehjm, hjemmesykepleie, psykiatri, med og kir sykehusavdeling, så det beviser ikke at du kan noe mer enn andre sykepleiere. Hvor du har vært i praksis er således ikke relevant for jobbsøkingen, med mindre du fikk interesse for noe under praksis som gjør at du søker en spesiell jobb, og da skriver du det i søknadsteksten. Det er heller ikke arbeidserfaring, da det ikke er en selvstendig jobb du har gjort som ansatt på en arbeidsplass, men en praksis du har hatt under veiledning og oppsyn fra sykepleiere på avdelingen. (Kan man ikke ringe referanser på arbeidsforholdet er det heller ingen arbeidspraksis.) Erfaringsmessig har vi studenter som har virket greie i praksis som overhodet ikke fungerer når de får sommervikariat/helgestilling basert på praksisinntrykket. Det er nok en erfaring mange avdelinger sitter med. Det som avgjør mer enn hvor du har vært i praksis er hvilken skole du er utdannet ved. Det er en dårlig skjult hemmelighet i helseverden at man unngår å ansette nyutdannede fra enkelte høyskoler pga dårlig kvalitet på utdanningen.

Dersom du absolutt vil skrive det i cven så bør du nevne det under utdanning og ikke arbeidserfaring, for det er ikke arbeidserfaring, det er prasis som en del av studiet. I så fall kan du skrive f.eks

2011- 2014 Sykepleierutdanning

Høgskolen i XXYY

Praksis: 2011 AB sykehjem, dementavdeling

2012 CD sykehus, hjerte 2e og ortoped 9f

2013 EF sykehus, operasjon

2013 GH DPS, dagavdeling

2014 IJ kommune, hjemmesykepleie



Anonymous poster hash: 647dd...8f3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ført det opp på CV'en. Når jeg gikk andre året på videregående, var vi så få i klassen, at vi ble satt ut i praksis, så det første halvåret tilbragte jeg 3-4 måneder på ett sted og det andre halvåret tilbragte jeg 4-5 måneder ett annet sted. Jeg lærte jo ganske mye på de månedene jeg var på begge stedene som er relevant for en fremtidig arbeidsgiver å vite.

Man lærer jo ofte mer av praksis enn bare teori, så jeg synes det er viktig å få med. Det er bedre å skrive for mye enn for lite på CV'en..

Anonymous poster hash: 370c4...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg sykepleier så jeg vet ikke om alle har den samme praksisen eller om dere er på ulike steder? Hvis det er litt ulikt ville jeg skrevet det opp på cven, og hvis du feks hadde et bestemt ansvar eller lignende kan du skrive det i søknaden (hvis det er relevant for stillingen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev det ikke opp når jeg var nyutdannet og søkte jobb. Hadde jeg derimot søkt jobb på en avd jeg tidligere hadde vært i praksis på eller en annen lignende avd. så hadde jeg nevnt det i søknaden, men ikke skrevet det i CV'en. Det vil jo kommer frem under et ev intrevju også, da kan du prate så mye du vil om hva du har lært ;)

Anonymous poster hash: 559c2...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje bedre å ta det med under selve søknaden? Dersom du søker jobb på en type avdeling du har hatt praksis på, så kan du jo legge det til - "Jeg har også hatt praksis på ortopedisk avdeling gjennom høyskolen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv utdannet arkitekt, og til forskjell fra deg som sykepleier, er ikke relevant praksis i studieperioden noe man forventes å gjennomføre.

Av den grunn, hører selvsagt min relevante praksis fra studieperioden til i CV-en. I ditt tilfelle er det kanskje mindre nødvendig, ettersom praksis er en ren nødvendighet alle går i gjennom, men jeg ville tatt det med likevel.

Har du noen referanser fra stedene der du var i praksis eller noen uttalelser derfra, bør du i hvert fall føre dem opp på CV. Du bør uansett undersøke med dine tidligere ledere om de ønsker å stå oppført som referanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev det ikke opp når jeg var nyutdannet og søkte jobb. Hadde jeg derimot søkt jobb på en avd jeg tidligere hadde vært i praksis på eller en annen lignende avd. så hadde jeg nevnt det i søknaden, men ikke skrevet det i CV'en. Det vil jo kommer frem under et ev intrevju også, da kan du prate så mye du vil om hva du har lært ;)

Anonymous poster hash: 559c2...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...