Gå til innhold

Kan leger lære noe av å se på dr. House?


Gjest Christina146

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På min arbeidsplass sier vi ofte at "verden er ikke som på Greys" med et lite smil, og det er rett og slett fordi mange, både pårørende, pasienter og en del medisinerstudenter, har sett så mye på sykehusserier at de ikke klarer å skille det fra virkeligheten. I virkeligheten er det urealistisk at 5 leger skal jobbe kun med en pasient i dagevis, selv om man konfererer pasienter man ikke finner ut av. Det er også urealistisk at alle sjeldne diagnoser kan finnes ut av på to dager, og at alle kan bli friske av en mystisk ukjent behandling. Dermed beskriver House en urealistisk verden, med snev av elementer noen skulle ønske var sant. I det store og hele tror jeg ikke det er så mye å lære, jeg vet derimot at mange lar seg villede av sykehusserier og trenger en realitetsorientering når de møter det faktiske helsevesenet.



Anonymous poster hash: 7b3e6...d6e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehusserier lærer deg stort sett én ting:

Hva man IKKE skal gjøre!

I serier som Grey's f. eks, ville omtrent samtlige ha mistet autorisasjonen sin i løpet av første sesong.

Ellers har jeg lært noen små detaljer om noen veldig sjeldne sykdommer jeg aldri kommer til å få se i virkeligheten.

Disse seriene gir et veldig urealistisk bilde av hvordan det er å jobbe på et sykehus.

Anonymous poster hash: ee47d...cff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min arbeidsplass sier vi ofte at "verden er ikke som på Greys" med et lite smil

Anonymous poster hash: 7b3e6...d6e

Nå er det en liten forskjell her. Grey's er på nivå med Scrubs, kanskje under, når det kommer til det faglige, House er litt mer realistisk når det kommer til dette.

Anonymous poster hash: fee4d...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trappetroll

Nå er det en liten forskjell her. Grey's er på nivå med Scrubs, kanskje under, når det kommer til det faglige, House er litt mer realistisk når det kommer til dette.

Anonymous poster hash: fee4d...d09

Mnjæ. Litt uenig. I house så gjetter de at nærmest alt er lupus.

En gang hadde pasienten den samme sjeldne sykdommen som meg, og måten de fant ut at det var den var sykt urealistisk og tilnærmet umulig. Samme med mye av symptomene.

Når det gjelder arbeidet, så samarbeider ofte legene (mine hvertfall). Men det er klart at de ikke har kapasitet til å være 5 stk til å kun jobbe med en pasient.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnjæ. Litt uenig. I house så gjetter de at nærmest alt er lupus.

Det er jo bare en running gag.

Anonymous poster hash: fee4d...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...