Gå til innhold

Juks å ha skaffet seg tidligere prøver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en to år eldre søster, og hun gikk på samme vgs som meg, og hadde den samme læreren i flere av fagene, deriblant matematikk. Nå hadde vi en liten prøve, og når jeg ser i søsteren min sin perm hvor hun har arkivert alle prøver/stiler, så er jeg at den var identisk lik.

Håper mitt er selvsagt at øvrige prøver, heldagsprøver (er eksakt samme læreboksett også som for to år siden) skal være identisk.

Men er dette noe jeg bør ha dårlig samvittighet for å "utnytte"? Om læreren er en slappfisk som bruker prøver om igjen, så kan ikke jeg lastes for dette?

Har selvsagt ikke tenkt å si noe til verken lærer eller medelever, men beholde denne fordelen helt for meg selv.

Hva ville dere gjort?



Anonymous poster hash: e8842...e36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kun deg selv det går utover hvis du jukser og ikke gidder jobbe selv. Tenk at du skal ut i arbeidslivet og har ingen peiling på det du har gått på skolen for. Blir du tatt i juksing så vil det henge med deg. Skolene har sine metoder og finner ut ang juksing.



Anonymous poster hash: 7160a...f27
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje innlemmet prøvene i hva det er viktigst å kunne av småtemaer i kapittelet. Altså pugge på temaer som spørsmålene omhandler.
Litt juks er det jo, men skal ikke klage. Jeg fikk tilsendt flere svar (flere karaktergrupper) fra venner som hadde gått året før meg på diverse stiler og oppgaver, men jeg brukte det heller som en veileder om hvordan ting kunne brukes, oppsett, hva som var relevant info og ikke og hvordan læreren hadde rettet deres oppgaver mot for hva hun ville se og pirke på i min egen. Altså ikke plagiat, men som en slags veileder.



Anonymous poster hash: 0771b...ec2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke regne det som juks, egentlig. Det er en risiko lærerne tar når de er så late at de ikke gidder å lage nye prøver. På min skole får man ikke ta samme prøve som resten av klassen om man er syk, det blir laget en ny bare til den som var borte og skal ta den om igjen ;) Så som sagt, lærernes feil. Pass bare på at du har en feil eller to på prøven :P



Anonymous poster hash: a2bcc...34e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun deg selv det går utover hvis du jukser og ikke gidder jobbe selv. Tenk at du skal ut i arbeidslivet og har ingen peiling på det du har gått på skolen for. Blir du tatt i juksing så vil det henge med deg. Skolene har sine metoder og finner ut ang juksing.

Anonymous poster hash: 7160a...f27

Jeg skal jobbe selv. Men så skal jeg også jobbe meg gjennom disse prøvene på forhånd, og håpet er selvsagt at jeg får akkurat det samme på mine prøver.

Men ER det juks å se på prøvene til min søster?

Anonymous poster hash: e8842...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass bare på at du har en feil eller to på prøven :P

Anonymous poster hash: a2bcc...34e

Kommer selvsagt ikke til å gjøre noe feil med vilje, nei.

Anonymous poster hash: e8842...e36

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt er det litt juks. Men tror også jeg ville vært fristet til å benytte meg av det, når læreren er så "dum"...

Men å satse helt på det er selvsagt farlig - en vet jo ikke om en får samme prøven eller om h*n har laget en ny. Dermed må du uansett jobbe bredt med faget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du på eksamen da?

Anonymous poster hash: e3176...bff

Dersom jeg kommer opp i eksamen gjør jeg bare det jeg får til. Det er helt vanlig å gå ned i karakter til eksamen. Bedre å få 6 i standpunkt og 4 til eksamen enn å få 5 i standpunkt og 4 i eksamen, for eksempel.

Eller har du en slags merkelig teori om at jeg kommer til å gjøre det mye dårligere til eksamen enn om jeg ikke ser på min søsters prøver og heldagsprøver?

Anonymous poster hash: e8842...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det litt juks. Men tror også jeg ville vært fristet til å benytte meg av det, når læreren er så "dum"...

Men å satse helt på det er selvsagt farlig - en vet jo ikke om en får samme prøven eller om h*n har laget en ny. Dermed må du uansett jobbe bredt med faget.

Jeg skal jobbe helt normalt med faget. Men altså gå gjennom prøver på forhånd i håp om å få nøyaktig det samme.

Anonymous poster hash: e8842...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Universitetsnivå er det helt vanlig å bruke tidligere eksamensoppgaver og besvarelser for å forberede seg. Det er riktignok da ikke identiske prøver, men du får et innblikk i hva de spør etter og hva slags besvarelse man ønsker. Sånn sett er jo ikke dette noe annerledes. Bruker lærerne tidligere prøver om igjen må de jo anta at det er ganske mange elever som har mulighet til å benytte seg av disse.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg kommer opp i eksamen gjør jeg bare det jeg får til. Det er helt vanlig å gå ned i karakter til eksamen. Bedre å få 6 i standpunkt og 4 til eksamen enn å få 5 i standpunkt og 4 i eksamen, for eksempel.

Eller har du en slags merkelig teori om at jeg kommer til å gjøre det mye dårligere til eksamen enn om jeg ikke ser på min søsters prøver og heldagsprøver?

Anonymous poster hash: e8842...e36

Ja, jeg tror det. Jeg tror du vil slappe mer av når du har tilgang på disse prøvene. Dersom du ikke hadde hatt tilgang på disse prøvene ville du jo naturlig nok ha jobbet mye mer. Det er ikke en så merkelig teori dette her.

Anonymous poster hash: e3176...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På universitetet er det mulig å kjøpe gamle eksamener, og de deles ofte ut. Jeg ser ikke på dette som juks, dersom du bruker dem til å lese og lære deg stoffet, og ikke bare pugger dem og håper på at du får de samme oppgavene.

Det er svært mange fag jeg har gjort det bra i, fordi gamle eksamener har vist meg hva jeg må fokusere på, og gitt meg et godt grunnlag for å lese og lære meg stoffet korrekt.

Dersom det ikke er med noen fasit på disse prøvene, seg jeg ikke på dette som et problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg tror det. Jeg tror du vil slappe mer av når du har tilgang på disse prøvene. Dersom du ikke hadde hatt tilgang på disse prøvene ville du jo naturlig nok ha jobbet mye mer. Det er ikke en så merkelig teori dette her.

Anonymous poster hash: e3176...bff

Vel, din "bekymring" på mine vegne er fullstendig grunnløs. Jeg vil som alltid gå for å lære meg alt, men ha den ekstra tryggheten i bakhånd at jeg går gjennom prøvene fra i forfjor på forhånd. Dermed jobber jeg jo MER enn jeg ellers ville gjort, ikke mindre. Går selvsagt gjennom og ser hva jeg klarer selv først, før jeg ser på hva hun gjorde og lærerens rettelser.

Jeg får selvsagt ikke dårligere karakterer ved en ev. eksamen pga. dette, sannsynligheten er større for at det går bedre.

Anonymous poster hash: e8842...e36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser prøvene og pugger fremgangsmåte og fasit, så kan man kalle det juks.

Hvis du regner igjennom prøvene og skjønner hvorfor det er slik ved hjelp av en fasit er det greit.

Om læreren da gir samme oppgaven eller lik oppgave med andre tall vil du kunne løse den fordi du vet hvordan man løser en slik oppgave.

På universitetet var mye av eksamensjobbingen gjennomgang av gamle eksamensoppgaver med løsningsforslag, gjerne fra kompendier utgitt fra studentforening eller tidligere års eksamener på hjemmesidene til instituttet. Man krysset selvsagt fingrene forat årets oppgave skulle bli så lik som mulig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Jørild

Hvis du leser prøvene og pugger fremgangsmåte og fasit, så kan man kalle det juks.

Hvorfor er dette juks? Det er ikke samme prøve og det blir som å pugge andre generelle oppgaver, slik jeg ser det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg kommer opp i eksamen gjør jeg bare det jeg får til. Det er helt vanlig å gå ned i karakter til eksamen. Bedre å få 6 i standpunkt og 4 til eksamen enn å få 5 i standpunkt og 4 i eksamen, for eksempel.

Eller har du en slags merkelig teori om at jeg kommer til å gjøre det mye dårligere til eksamen enn om jeg ikke ser på min søsters prøver og heldagsprøver?

Anonymous poster hash: e8842...e36

Det der er en dårlig unnskyldning og en teori som ikke er holdbar.

Å se på tidligere prøver er absolutt ikke juks, for det gir deg en pekepinn på hva som er sentralt stoff og er sånn sett en fin måte å forberede seg på. Derimot blir det feil om du bare leser til prøver som er gitt tidligere. Du lærer jo ikke faget på den måten, og da går du ned på eksamen fordi du ikke kan faget.

Anonymous poster hash: a6ce2...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke juks å bruke tidligere gitte prøver, så lenge du ikke har fått tak i en kopi av prøven dere faktisk skal ha så er det jo opp til læreren å variere oppgavene tilstrekkelig til at man ikke kan bruke en blåkopi av tidligere prøver som fasit.



Anonymous poster hash: 0761e...c9c
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tar høyere utdanning er dette helt vanlig.

Vanlig med direkte gjenbruk av eksamensoppgaver?

Anonymous poster hash: e8842...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...