Gå til innhold

Jobbet, vil bli student, men har ikke råd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ei jente på 21 år som gikk yrkesfaglig utdannelse og har jobbet de siste to årene.

Jeg har veldig lyst til å begynne på høyskolen fra og med neste år, men hvordan skal jeg ha råd? Jeg er ikke skoleflink så jeg hadde ikke klart å ha hatt jobb ved siden av osv, er ikke nok disiplert og det går ikke på grunn av familiære grunner... Hehe vil ikke utdype, men noen forstår sikkert :)

SÅ hva gjør jeg? Får jo bare 7000-8000 i lån og stipend, har leilighet og bil så ting må jo gå rundt.

Hva gjorde dere i samme situasjon?

Nakenbilder og lottomillionærer? Haha, måtte bare!

Anonymous poster hash: 8735d...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flytta til studentbolig, kutta forbruk til minimum og jobber mest mulig på sommeren. Kutta også bil.

Anonymous poster hash: cbf83...bd2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et år på å spare opp, utnytt det :)!

Men jeg tror umulig du kan være så dum at du ikke greier jobbe 2-4 ganger i mnd ved siden av skolen. Det er et studium, ikke noe du skal studere 24/7.



Anonymous poster hash: 2e4d5...6d7
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et år på å spare opp, utnytt det :)!

Men jeg tror umulig du kan være så dum at du ikke greier jobbe 2-4 ganger i mnd ved siden av skolen. Det er et studium, ikke noe du skal studere 24/7.

Du er vel den første som sier at det er mulig å jobbe ved siden av. Men det blir vanskelig da som sagt jeg har en del ansvar og plikter innenfor familien...

Set ikke hvordan alt skal gå opp.

Anonymous poster hash: 2e4d5...6d7

Anonymous poster hash: 8735d...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytta til studentbolig, kutta forbruk til minimum og jobber mest mulig på sommeren. Kutta også bil.

Anonymous poster hash: cbf83...bd2

Det går ikke da jeg har samboer og skolen er såpass langt unna, snakker timer

Anonymous poster hash: 8735d...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enslig mor til 2 barn, far ser de ca en helg, annenhver måned. Ellers har jeg ikke barnefri. Jeg studerer litt over 100%, og jobber ca 30% ved siden av. Og jeg er ikke spesielt smart, må jobbe hardt med skolearbeidet.

Så vil tro du klarer en jobb ved siden av og. Kvitt deg med bilen, og flytt inn i billigere bolig.



Anonymous poster hash: eaf83...450
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg er ei jente på 21 år som gikk yrkesfaglig utdannelse og har jobbet de siste to årene.

Jeg har veldig lyst til å begynne på høyskolen fra og med neste år, men hvordan skal jeg ha råd? Jeg er ikke skoleflink så jeg hadde ikke klart å ha hatt jobb ved siden av osv, er ikke nok disiplert og det går ikke på grunn av familiære grunner... Hehe vil ikke utdype, men noen forstår sikkert :)

SÅ hva gjør jeg? Får jo bare 7000-8000 i lån og stipend, har leilighet og bil så ting må jo gå rundt.

Hva gjorde dere i samme situasjon?

Nakenbilder og lottomillionærer? Haha, måtte bare!

Anonymous poster hash: 8735d...184

Selg bilen, lei ut leiligheten slik at du iallefall har kostnadene dekt og deretter finn deg en rimeligere hybel. Alternativt spar penger som en gud i noen år og deretter begynn på utdannelsen. Om den har mulighet for to soverom kan du jo ta inn en hybelbeboer å dele kostnadene med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke da jeg har samboer og skolen er såpass langt unna, snakker timer

Anonymous poster hash: 8735d...184

Nettundervisning? kveldsundervisning? Deltidsundervisning? Da kan du jobbe OG gå på skolen.

Anonymous poster hash: abd26...a73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb ved siden av skole går helt fint, og et flertall av medstudentene mine velger å gjøre det.

Finn ut hvilke fag du vil slite ekstra med på forhånd og når eksamener er, og sett deg opp på mindre vakter i disse periodene om du har mulighet for dette. (En liten deltidsstilling med mulighet for ekstravakter er ideelt).

Har jobbet 50% nå første året av bacheloren min, men dette året er fagene mye mer krevende og jeg jobber derfor også mindre.

Det er jo opp til deg selv om du er villig til å gjøre de endringene i livet ditt som skal til for at du skal kunne studere :) Om dette er noe du vil, får du det til.

Endret av Superblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ er å studere deltid og jobbe deltid? Men det er mulig at jeg er preget av at jeg har jobbet fullt og studert både heltid og deltid ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh, har ikke råd til å studere? Hvordan tror du andre gjør det?

Jeg betaler 4200,- i leie pr mnd. Jobber 7-8 timer i mnd, så tjener en tusenlapp på det. Det vil si at jeg har ca 4000,- til mat, regninger og andre utgifter etter husleie er betalt. Man må ta fornuftige valg, men det er ikke veldig vanskelig dersom en har gode vaner.

Dersom du ikke klarer å leve på lånet, og ikke er "smart nok" til å ha jobb ved siden av studiene, så bør du kanskje ikke studere.



Anonymous poster hash: 5bd11...235
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh, har ikke råd til å studere? Hvordan tror du andre gjør det?

Jeg betaler 4200,- i leie pr mnd. Jobber 7-8 timer i mnd, så tjener en tusenlapp på det. Det vil si at jeg har ca 4000,- til mat, regninger og andre utgifter etter husleie er betalt. Man må ta fornuftige valg, men det er ikke veldig vanskelig dersom en har gode vaner.

Dersom du ikke klarer å leve på lånet, og ikke er "smart nok" til å ha jobb ved siden av studiene, så bør du kanskje ikke studere.

Anonymous poster hash: 5bd11...235

Takk for svar, men du trenger ikke være så krass. Spurte om råd, da mine venner og andre inne på KG klager på penger understudie tiden.

Anonymous poster hash: 8735d...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et alternativ er å studere deltid og jobbe deltid? Men det er mulig at jeg er preget av at jeg har jobbet fullt og studert både heltid og deltid ved siden av.

Gjorde du da bare avtale med arbeidsplassen når du hadde forelesninger på dagen?

Anonymous poster hash: 8735d...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde du da bare avtale med arbeidsplassen når du hadde forelesninger på dagen?

Anonymous poster hash: 8735d...184

Jepp. Jeg jobbet 3 mer enn fulle dager og to halve (jeg er lærer og hadde da mye undervisning den tiden jeg var på jobb og brukte kveldene på for og etterarbeid og leste pensum i helgene).

Nå studerer jeg 33% ved siden av jobb, men det er finansiert av arbeidsgiver og jeg får fri med lønn til samlingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Jeg jobbet 3 mer enn fulle dager og to halve (jeg er lærer og hadde da mye undervisning den tiden jeg var på jobb og brukte kveldene på for og etterarbeid og leste pensum i helgene).

Nå studerer jeg 33% ved siden av jobb, men det er finansiert av arbeidsgiver og jeg får fri med lønn til samlingene.

Okei, hørt noen arbeidsplasser som finansierer dette uansett hva faget er, vet ikke hvor vanlig dette er. Er dette er fag som er relevant til ditt yrke?

Anonymous poster hash: 8735d...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er veldig relevant og er første året på en mastergrad. Jeg jobber som leder og dette er en master i ledelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde du da bare avtale med arbeidsplassen når du hadde forelesninger på dagen?

Anonymous poster hash: 8735d...184

Du kan jo ta via nett. Jeg kjenner ei med 100% jobb som studerer via nett:) Tar vel like lang tid som deltid om jeg ikke tar fryktelig feil??

Da har man vel en eller to samlinger per år, og det er jo gyldig grunn til fravær på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes veldig mange gode studier du kan ta via nett.
Jeg jobber 100%, har familie og interesser. Selv studerer jeg nå på deltid (30 sp) på en høyskole som ligger helt i andre enden av landet, men jeg er ikke på skolen i det hele tatt, alt foregår på nett.
Fungerer helt supert for meg, i alle fall.

Ellers må jeg si som andre, du kan jobbe ved siden av studiene, det er det "alle" andre studenter gjør for å få endene til å møtes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men du trenger ikke være så krass. Spurte om råd, da mine venner og andre inne på KG klager på penger understudie tiden.

Anonymous poster hash: 8735d...184

Jeg synes ikke det innlegget du siterte var spesielt krasst. Det virker som om du trenger en liten wake up-call. De færreste studenter lever spesielt behagelig, og det er jo nettopp dette som er noe av sjarmen ved å være student. De færreste studenter har bil, så den kan du kvitte deg med. Det finnes egne par-studentboliger, så her er det bare å søke tidlig. Fullt mulig å jobbe ved siden av. Jeg går et studium som har ekstremt mye obligatorisk (medisin), og jeg klarer å jobbe deltid ved siden av og i tillegg klare å studere. Jeg har også tid til trening og sosialt.

Uansett... Sett opp et godt budsjett for måneden, spesielt et godt matbudsjett. Det hjelper deg godt på vei. Mat kan være mye billigere om en bruker budsjett, fryser og kjøper på tilbud og i innvandringsbutikker.

Anonymous poster hash: 0573d...48d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...