Gå til innhold

Hvilke muligheter har jeg? 29 år ingen utdanning...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du kan ta opp fag eller ta nye fag som privatist. Tror de fleste bare krever at du gjør en eksamen. Da slipper du å sitte i en klasse med ungdommer. Ellers så finnes det faktisk videregående skoler for voksne som tilbyr yrkesrelaterte utdanninger (muligens også studiekompetanse?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes mange yrker hvor en kun trenger yrkesfag. Jeg vil ikke si at dette er drittjobber. Det finnes vel også flere "kreative" yrker som ikke trenger noe særlig utdanning.

Anonymous poster hash: 53928...dc9

Yrkesfag = nok en gang skole.

Anonymous poster hash: 6ce4f...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta opp fag eller ta nye fag som privatist. Tror de fleste bare krever at du gjør en eksamen. Da slipper du å sitte i en klasse med ungdommer. Ellers så finnes det faktisk videregående skoler for voksne som tilbyr yrkesrelaterte utdanninger (muligens også studiekompetanse?).

Unnskyld meg som bare kommer inn her og overtar, men kan man virkelig ta studiekompetanse som privatist? Jeg er også der hvor jeg kun har grunnskole sånn som ts. Trodde mer privatist var for de som bare skal forbedre et fag f.eks? Finner så lite om det på nett. Når man søker kommer jo bare sonans opp f.eks, og de skal jo bare flå deg for penger.

Anonymous poster hash: 79e35...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg som bare kommer inn her og overtar, men kan man virkelig ta studiekompetanse som privatist? Jeg er også der hvor jeg kun har grunnskole sånn som ts. Trodde mer privatist var for de som bare skal forbedre et fag f.eks? Finner så lite om det på nett. Når man søker kommer jo bare sonans opp f.eks, og de skal jo bare flå deg for penger.

Anonymous poster hash: 79e35...813

Har du lest litt her?

http://www.folkeuniversitetet.no/

Anonymous poster hash: ea58e...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva, så er dt viktig at du ikke gir opp:). Jeg størk siste året på vgs og skal ta eksamen i to av de mest hatefulle faga mineXD. Håper jo på å bestå,men sjansen er lite.... Uansett om e består eller ikke så skal e ikke gji opp. Om dt ikke går som jeg håpte på, så finne jeg en annen vei, eventuelt ta elektro feks.For selv om jeg høres ut som "tapern" som ikke klarte vgs så skal jeg en dag blir maskiningeniør. Uansett hvilken vei e tar😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg som bare kommer inn her og overtar, men kan man virkelig ta studiekompetanse som privatist? Jeg er også der hvor jeg kun har grunnskole sånn som ts. Trodde mer privatist var for de som bare skal forbedre et fag f.eks? Finner så lite om det på nett. Når man søker kommer jo bare sonans opp f.eks, og de skal jo bare flå deg for penger.

Anonymous poster hash: 79e35...813

Jeg mener man skal kunne gjøre det. Jeg har kun gjort det for å ta opp igjen et fag, men mener ikke at jeg måtte hake av for noe om jeg tok opp igjen eller om det var nytt fag. Men jeg kan ikke love noe.

Ut i fra hva som står på denne siden (gå inn på ditt fylke) under "hvordan melde seg opp", så står det i et avsnitt "velg nytt fag eller forbedring". Så da regner jeg med det skal gå an :) Men man må jo da lese på egenhånd, noe som kan være tungt. Du kan jo sikkert alltids få hjelp av venner som har hatt faget før eller betale en privatlærer (noen studenter tilbyr av og til privatundervisning innenfor sitt fagfelt, noe som kanskje er billigere?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes masse folk på kloden som ikke liker skolen og universitetet også.

Er ille at man omtrent ikke får jobb fordi man MÅÅÅ ha årevis på skole. De som ikke liker skole er henvist til drittjobber pga at de med utdannelse tar alt det andre.

Forjævli at bare fordi man ikke like skole så må man ta til takke med dritt.

Anonymous poster hash: 6ce4f...d9e

Nei, det er helt rettferdig at folk som ikke gidder å lære seg noe her i verden tar drittjobbene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg som bare kommer inn her og overtar, men kan man virkelig ta studiekompetanse som privatist? Jeg er også der hvor jeg kun har grunnskole sånn som ts. Trodde mer privatist var for de som bare skal forbedre et fag f.eks? Finner så lite om det på nett. Når man søker kommer jo bare sonans opp f.eks, og de skal jo bare flå deg for penger.

Anonymous poster hash: 79e35...813

Jepp. Jeg tar fag som privatist for å få studiekompetanse. Skal ha min første eksamen nå i høst. :) Om du ikke er villig til å betale mye penger, så kan du lese gratis hjemme for så og melde deg opp til eksamen.

Anonymous poster hash: d97b2...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er helt rettferdig at folk som ikke gidder å lære seg noe her i verden tar drittjobbene.

Det er ikke snakk om å ikke lære seg noe. Det er snakk om skole. Ikke alle liker skole. Det går an å lære seg ting uten skole også. Som vi har gjort i tusenvis av år på denne planeten.

Anonymous poster hash: 6ce4f...d9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes masse folk på kloden som ikke liker skolen og universitetet også.

Er ille at man omtrent ikke får jobb fordi man MÅÅÅ ha årevis på skole. De som ikke liker skole er henvist til drittjobber pga at de med utdannelse tar alt det andre.

Forjævli at bare fordi man ikke like skole så må man ta til takke med dritt.

Anonymous poster hash: 6ce4f...d9e

Nå er det slik at veldig mange som tar utdannelse ikke elsker det, men ser at det trengs. Det er veldig mange ting i livet som krever displin og som ikke bare er moro.

Etter mangfoldige år med skole skulle jeg gjerne hoppet rett ut i arbeidsmarkedet jeg også, men for å drive med det jeg vil drive med, må jeg antakelig ha en master.

Utdannelse handler ikke om å like å sitte over en bok hele dagen (dog noen liker det) - det handler egentlig bare om å ta seg i nakken og fordype seg grundig i teorien bak et feldt man vil dedikere livet til å jobbe med.

Selvsagt er det mange ting som teller like mye eller mer - personlige egenskaper, interesser, entusiasme osv. Men dersom du har to like kandidater, med samme mengde arbeidserfaring og entusiasme og den ene har dedikert år til å utdanne seg innen feltet og den andre ikke, så sier det seg selv hvem man velger. Som arbeidsgiver ville jeg jo gjort det samme.

Anonymous poster hash: ff06b...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Jeg tar fag som privatist for å få studiekompetanse. Skal ha min første eksamen nå i høst. :) Om du ikke er villig til å betale mye penger, så kan du lese gratis hjemme for så og melde deg opp til eksamen.

Anonymous poster hash: d97b2...f61

Jøss. Høres jo lovende ut. Men hvor kjøper du bøker og hvordan vet du hva du skal lese på f.eks? Om jeg feiler så taper jeg hvert fall ikke masse penger.

Anonymous poster hash: 79e35...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Høres jo lovende ut. Men hvor kjøper du bøker og hvordan vet du hva du skal lese på f.eks? Om jeg feiler så taper jeg hvert fall ikke masse penger.

Anonymous poster hash: 79e35...813

Du kan møte opp på nærmeste privatistkontor for å høre hvilken fag du mangler. Eller så finner du kompetansemålene på udir.no. :) Der står det hva du må kunne for å bestå på eksamen. Om du ikke består så er det bare til å melde seg opp igjen. Veldig greit og enkelt. Fristen for å melde seg opp til høsten er 15.september. Jeg kjøpte bøker fra privat-personer som har tatt samme fag som meg. Mye billigere enn å kjøpe bøker fra bok-butikken. :)

Anonymous poster hash: d97b2...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at veldig mange som tar utdannelse ikke elsker det, men ser at det trengs. Det er veldig mange ting i livet som krever displin og som ikke bare er moro.

Etter mangfoldige år med skole skulle jeg gjerne hoppet rett ut i arbeidsmarkedet jeg også, men for å drive med det jeg vil drive med, må jeg antakelig ha en master.

Utdannelse handler ikke om å like å sitte over en bok hele dagen (dog noen liker det) - det handler egentlig bare om å ta seg i nakken og fordype seg grundig i teorien bak et feldt man vil dedikere livet til å jobbe med.

Selvsagt er det mange ting som teller like mye eller mer - personlige egenskaper, interesser, entusiasme osv. Men dersom du har to like kandidater, med samme mengde arbeidserfaring og entusiasme og den ene har dedikert år til å utdanne seg innen feltet og den andre ikke, så sier det seg selv hvem man velger. Som arbeidsgiver ville jeg jo gjort det samme.

Anonymous poster hash: ff06b...e48

Poenget med slike diskusjoner er vel at det rent samfunnsmessig er meningsløst med en høyere utdannelse til mange typer stillinger, selv om det etterhvert kreves. Det er ikke bærekraftig at man må ha master eller bachelor til stillinger som enhver som er normalt oppegående kan utføre, slik det har blitt på mange arbeidsplasser i dag. Om utdanningsinstitusjonene kunne konsentrert seg om å utdanne folk innen fag det faktisk behøves tung teoretisk bakgrunn fordi fagfeltet i seg selv krever det (og ikke bare fordi det har "blitt sånn") så hadde det vært enormt kostnadsbesparende. Ikke bare fordi vi i Norge har gratis utdanning for de fleste, men fordi folk kommer tidligere i arbeid og begynner tidligere å bidra.

Selv har jeg høyere utdannelse, men jeg ser jo at mange av oppgavene på vår jobb kan utføres av veldig mange. Man trenger f. eks ikke økonomiutdannelse for å betjene enkle regnskapsfunksjoner som å kontere fakturaer. Det er bortimot misbruk av kompetanse å ansette folk med bachelor/master til dette.

Ellers tar du nok litt feil at folk dedikerer livet til et yrke. Slik er det gjerne ikke lenger. De fleste blir på godt og vondt tvunget til å videreutdanne seg eller skifte yrke etter hvert, ettersom man effektiviserer bort stadig flere jobber (eller outsourcer/offshorer til utlandet). Tar man f. eks en administrativ jobb og utdannelse i dag kan man ikke regne med å ha jobb om 10-20 år.

Anonymous poster hash: 9f4bf...68c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget med slike diskusjoner er vel at det rent samfunnsmessig er meningsløst med en høyere utdannelse til mange typer stillinger, selv om det etterhvert kreves. Det er ikke bærekraftig at man må ha master eller bachelor til stillinger som enhver som er normalt oppegående kan utføre, slik det har blitt på mange arbeidsplasser i dag. Om utdanningsinstitusjonene kunne konsentrert seg om å utdanne folk innen fag det faktisk behøves tung teoretisk bakgrunn fordi fagfeltet i seg selv krever det (og ikke bare fordi det har "blitt sånn") så hadde det vært enormt kostnadsbesparende. Ikke bare fordi vi i Norge har gratis utdanning for de fleste, men fordi folk kommer tidligere i arbeid og begynner tidligere å bidra.

Selv har jeg høyere utdannelse, men jeg ser jo at mange av oppgavene på vår jobb kan utføres av veldig mange. Man trenger f. eks ikke økonomiutdannelse for å betjene enkle regnskapsfunksjoner som å kontere fakturaer. Det er bortimot misbruk av kompetanse å ansette folk med bachelor/master til dette.

Ellers tar du nok litt feil at folk dedikerer livet til et yrke. Slik er det gjerne ikke lenger. De fleste blir på godt og vondt tvunget til å videreutdanne seg eller skifte yrke etter hvert, ettersom man effektiviserer bort stadig flere jobber (eller outsourcer/offshorer til utlandet). Tar man f. eks en administrativ jobb og utdannelse i dag kan man ikke regne med å ha jobb om 10-20 år.

Anonymous poster hash: 9f4bf...68c

Meget bra innlegg. Er ufattelig at det faktisk er "blitt sånn" uten at det gir noen mening, egentlig.

For mindre enn 20 år siden var det ikke slik. Hvordan skal man da forutsi hvordan det blir om nye 20 år, iom at utviklingen stadig går kjappere...? Skummelt...

Er svært glad jeg tjener såpass som jeg gjør uten fnugg av utdannelse. Skulle jeg ha satt meg på skolebenken nå, hadde livet vært over.

Anonymous poster hash: 6ce4f...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta generell studiekompetanse og benytt deg av 23/5 regelen. Du kan gå på voksenopplæring:-)

I min klasse er vi fra 20-40år:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes masse folk på kloden som ikke liker skolen og universitetet også.

Er ille at man omtrent ikke får jobb fordi man MÅÅÅ ha årevis på skole. De som ikke liker skole er henvist til drittjobber pga at de med utdannelse tar alt det andre.

Forjævli at bare fordi man ikke like skole så må man ta til takke med dritt.

Anonymous poster hash: 6ce4f...d9e

Mhm, jeg er egentlig enig, men sånn er nå engang utviklingen i samfunnet. Jeg leste at i 2025 vil kun 5% av areidsmarkedet være åpent for de uten videregående skole - og med tanke på at omtrent 1/3 ikke fullfører VGS er jo det ganske bekymringsverdig ...Men jeg tror også at mange som ikke likte skolen i grunnskole og VGS får en liten aha-opplevelse på høyskoler og universitet - det er gjerne ganske annerledes og for mange er det både mer interessant, morsommere og en bedre måte å jobbe med fagene på.

Unnskyld meg som bare kommer inn her og overtar, men kan man virkelig ta studiekompetanse som privatist? Jeg er også der hvor jeg kun har grunnskole sånn som ts. Trodde mer privatist var for de som bare skal forbedre et fag f.eks? Finner så lite om det på nett. Når man søker kommer jo bare sonans opp f.eks, og de skal jo bare flå deg for penger.

Anonymous poster hash: 79e35...813

En venninne av meg tok hele sisteåret på vgs som privatist. Det gikk helt fint, og det er absolutt mulig å ta alle årene som privatist (selv tok jeg bare et par år). Sjekk med privatistkontoret og dobbeltsjekk med skolen at du har samme pensummateriell som de bruker (jeg gikk på en liten smell der).

Anonymous poster hash: 26289...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I følge en tidligere konsulent på aetat setter mange arbeidsgivere krav til videregående skole fordi det er en enklere måte å sile ut søkere som faktisk ikke behersker norsk.

Anonymous poster hash: 9a70a...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 år, du är bara barnet, läs upp kompetens och studera på universitetet, finn något morsomt att läsa ska du se det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...