Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

gratulerer!

-A-

Anonymous poster hash: d2372...a63

Takk, gleder meg til å starte!! :)

Anonymous poster hash: 602d9...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg skal oppgi twitterbrukernavnet mitt på jobbsøknaden, skal jeg da bruke "olanordmann" eller "@olanordmann"?



Anonymous poster hash: 34fab...c19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Har noen av dere en formening om når jeg bør søke jobb igjen? Har et vikariat som varer ut august 2015.

1) Når bør jeg begynne å sende søknader, søke aktivt?

2) Bør jeg ta opp med arbeidsgiver at jeg er interessert i forlenging? Det er en stor statlig organisasjon, og selv om jeg har et vikariat (han jeg er vikar for har perm 1 år), blir det stadig ledige stillinger i min avdeling og andre avdelinger. Når bør jeg eventuelt gjøre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere en formening om når jeg bør søke jobb igjen? Har et vikariat som varer ut august 2015.

1) Når bør jeg begynne å sende søknader, søke aktivt?

2) Bør jeg ta opp med arbeidsgiver at jeg er interessert i forlenging? Det er en stor statlig organisasjon, og selv om jeg har et vikariat (han jeg er vikar for har perm 1 år), blir det stadig ledige stillinger i min avdeling og andre avdelinger. Når bør jeg eventuelt gjøre dette?

Jeg ville begynt igjen i mars/april, kanskje enda litt tidligere. Arbeidsmarkedet er dødt i sommerferien, tro du meg! Har aldri vært i vikariat, så aner ingenting om når man burde begynne å snakke forlengelse.

Ellers må jeg bare få spy ut litt frustrasjon. For jeg er så frustreeeert! Ferdig master i fjor vår, gikk rett ut i jobb jeg signerte mens jeg fortsatt studerte. Så snudde markedet seg, og det ble nedbemanning. Hvem måtte gå? Jeg, som var ferskest. FML. Et års arbeidserfaring er tydeligvis ikke nok når man konkurrerer med mange andre i en bransje som nedbemanner.

Jeg gjør alt etter boka: søker både utlyste stillinger og ikke utlyste. Bruker kontakter. Ringer og følger opp. Blir innkalt til intervju, men har gjerne feil fagkombinasjon og/eller for lite erfaring. Så jobben går til han med mest erfaring. Det hjelper sikkert ikke å være kvinne i fruktbar alder i mannsdominert bransje heller. Vil tippe det er dumt å være kvinne mellom 19-45 år, for det er jo en viss sannsynlighet for at jeg muligens vil komme til å bli gravid mens jeg jobber der. Får slike flotte, hintende spørsmål på intervju, "hvor ser du deg om 5 år?", "fortell litt om deg selv på fritiden. Mann, barn, fritidsaktiviteter?"

Så nå er søking utenfor min (stor)by også blitt aktuelt. Hadde ikke trodd at jeg skulle komme til å ukependle, men sånn er det vel. Man klarer det man må.

Det sies at man visstnok får ingen tilbud som helst en god stund, men når man først gjør det får man gjerne mange. Skal være meget fornøyd om jeg i det minste får ETT, om det så er i indre Finnmark.

Anonymous poster hash: ad69f...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, er det noen som vet hvordan man får tak i utvidet søkerliste? Jeg har prøvd å logge meg inn på min profil i easycruit for det aktuelle selskapet (offentlig), men finner ingenting som kan minne om "Mine søknader" eller "mine stililnger", sånn som det finnes i Webrecruiter. Er innmari nysgjerrig, har prøvd å maile HR-ansvarlig, som selvsagt er på ferie. Jaja.



Anonymous poster hash: ad69f...19d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt igjen i mars/april, kanskje enda litt tidligere. Arbeidsmarkedet er dødt i sommerferien, tro du meg! Har aldri vært i vikariat, så aner ingenting om når man burde begynne å snakke forlengelse.

Ellers må jeg bare få spy ut litt frustrasjon. For jeg er så frustreeeert! Ferdig master i fjor vår, gikk rett ut i jobb jeg signerte mens jeg fortsatt studerte. Så snudde markedet seg, og det ble nedbemanning. Hvem måtte gå? Jeg, som var ferskest. FML. Et års arbeidserfaring er tydeligvis ikke nok når man konkurrerer med mange andre i en bransje som nedbemanner.

Jeg gjør alt etter boka: søker både utlyste stillinger og ikke utlyste. Bruker kontakter. Ringer og følger opp. Blir innkalt til intervju, men har gjerne feil fagkombinasjon og/eller for lite erfaring. Så jobben går til han med mest erfaring. Det hjelper sikkert ikke å være kvinne i fruktbar alder i mannsdominert bransje heller. Vil tippe det er dumt å være kvinne mellom 19-45 år, for det er jo en viss sannsynlighet for at jeg muligens vil komme til å bli gravid mens jeg jobber der. Får slike flotte, hintende spørsmål på intervju, "hvor ser du deg om 5 år?", "fortell litt om deg selv på fritiden. Mann, barn, fritidsaktiviteter?"

Så nå er søking utenfor min (stor)by også blitt aktuelt. Hadde ikke trodd at jeg skulle komme til å ukependle, men sånn er det vel. Man klarer det man må.

Det sies at man visstnok får ingen tilbud som helst en god stund, men når man først gjør det får man gjerne mange. Skal være meget fornøyd om jeg i det minste får ETT, om det så er i indre Finnmark.

Anonymous poster hash: ad69f...19d

Ut av nysgjerrighet, hvilken master er det? Lurer, siden jeg vurderer master, og lurer på hvordan situasjonen er i forskjellige bransjer.

Anonymous poster hash: d2372...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ut av nysgjerrighet, hvilken master er det? Lurer, siden jeg vurderer master, og lurer på hvordan situasjonen er i forskjellige bransjer.

Anonymous poster hash: d2372...a63

Mastergrad innen tekniske fag/realfag.

Anonymous poster hash: ad69f...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mange arbeidsgivere som i intervju spør om tre negative sider?

Hva svarer dere? Vil jo ikke si hva som er negativt om seg selv. Men poenget er kanskje å vri det over til noe positivt?

Poenget her er at du trekker frem noe som er negativt, men ikke høyere enn 20%. Har man for eks. problemer med baksnakking er det jo ikke det man forteller om, men noe som er negativt nok til at det blir akseptabelt, men samtidig ikke så ille at førsteinntrykket blir ødelagt.

For eks. "Jeg kan bli flinkere til å disponere tiden når jeg jobber med ulike oppgaver slik at tiden fordeles jevnere i forhold til oppgavene. Dette har jeg tenkt å løse ved å bruke ca. 30 min. pr. oppgave og deretter korrigere". I en arbeidssammenheng kan dette godtas. Men man sier jo ikke "Jeg har store sjalusiproblemer", det blir for mye :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri giddet å holde på slik som dere, har alltid fått jobb ( men da tatt hva som helst ) hvis jeg var langtidsledig hadde jeg startet opp noe selv!

Anonymous poster hash: 07f33...905

Det er alltid en slik person som deg, enten i en venneflokk, på arbeidsplassen eller i livet for øvrig som ting har gått bra med. Vedkommende har ikke trengt å gå den samme stien som alle andre. Som flere skrev: Så bra for DEG (sarkasme alarm).

Endret av extra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var arbeidsledig var jeg på haugevis av intervju uten å få jobb. Så jeg lurer på hva jeg gjør galt under intervjuer.

Jeg var alltid godt forberedt, hadde lest mye om hva jobben gikk ut på, og lest mye om selve bedriften (er det mulig å være for godt forberedt?). Jeg var engasjert og ivrig (her tror jeg kanskje noe av feilen ligger, kanskje jeg snakket for mye?), jeg var positiv (kanskje dette tolkes som om at jeg tror jeg allerede har fått jobben?), snakket mye om det jeg hadde gjort tidligere (selvskryt?). Jeg trakk også frem ting som jeg trodde var positivt, som gode resultater (er jeg da bedre enn alle andre?), lite syk (kanskje de tror jeg lyger), at jeg har fått gode tilbakemeldinger på arbeidet jeg har gjort før (selvskryt igjen). Jeg er ydmyk ovenfor den nye bedriften, men jeg har sagt at jeg lærer fort, dette er vel feil det og.

Hva må jeg gjøre annerledes neste gang? Hva ser de etter?

Det skal nevnes at jeg er en person uten noe som helst selvtillitt. Jeg vet jeg ikke fortjener å ha det bra, men jeg må ha en jobb for å overleve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var arbeidsledig var jeg på haugevis av intervju uten å få jobb. Så jeg lurer på hva jeg gjør galt under intervjuer.

Jeg var alltid godt forberedt, hadde lest mye om hva jobben gikk ut på, og lest mye om selve bedriften (er det mulig å være for godt forberedt?). Jeg var engasjert og ivrig (her tror jeg kanskje noe av feilen ligger, kanskje jeg snakket for mye?), jeg var positiv (kanskje dette tolkes som om at jeg tror jeg allerede har fått jobben?), snakket mye om det jeg hadde gjort tidligere (selvskryt?). Jeg trakk også frem ting som jeg trodde var positivt, som gode resultater (er jeg da bedre enn alle andre?), lite syk (kanskje de tror jeg lyger), at jeg har fått gode tilbakemeldinger på arbeidet jeg har gjort før (selvskryt igjen). Jeg er ydmyk ovenfor den nye bedriften, men jeg har sagt at jeg lærer fort, dette er vel feil det og.

Hva må jeg gjøre annerledes neste gang? Hva ser de etter?

Det skal nevnes at jeg er en person uten noe som helst selvtillitt. Jeg vet jeg ikke fortjener å ha det bra, men jeg må ha en jobb for å overleve

Tror det kommer mye an på den konkrete stillingen. Hvis det skinner igjennom at du bare må ha en jobb for å overleve, tror jeg det er lett å falle igjennom.

Hva slags stillinger søker du forresten og hvilken bakgrunn har du?

hilsen -A-

Anonymous poster hash: d2372...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søker på jobber hvor jeg har erfaring, og som jeg vet jeg kan gjøre en god jobb. Har ingen utdannelse, bare årevis med erfaring innenfor masse forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er man mer attraktiv på søknadene med bilde av seg selv på jobbsøknaden? Jeg har lest at de gjør det i amerika og muligens er på vei inn i Norge også. Noen som har erfaring med det?

Men vil absolutt ikke ha bilde av meg selv på noe CV uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg søker på jobber hvor jeg har erfaring, og som jeg vet jeg kan gjøre en god jobb. Har ingen utdannelse, bare årevis med erfaring innenfor masse forskjellig.

Det er noe som har slått meg i det siste at, at hvis du er innkalt til intervju, betyr det at de ser på deg som kvalifisert nok til å gjøre jobben. Jeg har begynt å tenkte at intervjuet dreier seg om å vise at du har de personlige egenskapene som passer til jobben også.

For eksempel, hvis det er en jobb innenfor kundeservice, vis hvor kundeservicevennlig du er på intervjuet. Ikke bare sitt å snakk om det, VIS det.

-A-

Anonymous poster hash: d2372...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag søkt på en rimi og en bensinstasjon.

Krysser fingrene.

Lykke til!! :)

Anonymous poster hash: 602d9...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er arbeidsledig når jeg er ferdig med permisjon 23/12 i år pga flytting under permisjonen.

Har funnet en veldig interessant jobb hvor oppstart står 1/11, ville dere i det hele tatt søkt? Far kan ikke overta permisjon pga sykdom så jeg kan ikke sjonglere mye med den pga barnehageplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får oppdatere hvordan det går med meg da.

Har søkt jobb på en fabrikk, men aldri fått noen svar tilbake.

Og i dag har jeg avtalt å møte en butikksjef for å diskutere muligheter for en jobb.

Haken er bare at jeg ikke helt er i form, noe som hun garantert kommer til å merke :/

Vet ikke hvor mye dette vil påvirke meg mentalt en gang, men jeg får bare ta meg en lur nå før jeg drar av gårde..

Men sånn egentlig tviler jeg på at jeg får den jobben, da de sikkert ikke liker at arbeidstakere har barn.

Endret av SøtMelon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Jeg er arbeidsledig når jeg er ferdig med permisjon 23/12 i år pga flytting under permisjonen.

Har funnet en veldig interessant jobb hvor oppstart står 1/11, ville dere i det hele tatt søkt? Far kan ikke overta permisjon pga sykdom så jeg kan ikke sjonglere mye med den pga barnehageplass.

Det skader jo ikke å søke...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...