Gå til innhold

STUDENTER: tips i hverdagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :goodbye:

Som (snart) student finner jeg mye i forumet her som jeg syns er flott å lese. Så jeg tenkte kanskje studenter kunne brukt denne tråden til å tipse hverandre om alt fra hvordan man kan lese best, gode nettsider, tilbud på mat og lignende. Alt fra A til Å med andre ord :-)

Jeg har for eksempel gått å lurt litt på hvor det er best å handle skolebøkene og hva jeg må passe på å skaffe av skolesaker før skolen begynner.. Kan en stor perm for alle fag være lurt eller blir det mye å dra på?

Er det riktig at en stor andel av alle studenter bruker Macbook til skolen? :sukk:

Har du, som student noe du ikke kunne vært for uten? Har på følsen at jeg kommer til å slite ut en del markeringstusjer og får nok begynne å kjøpe inn litt av dette mens jeg fortsatt har penger (før den trange låne tiden) hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Finn ut hva som er pensum i god tid, slik at du kan bestille skolebøker på nettet, samt spore opp gratis artikler. Dette kan du spare mye penger på! Noen ganger lønner det seg også å finne bøker på biblioteket og ta kopier dersom dere ikke har så mange sidene på pensum. I det hele tatt er biblioteket kjempekjekt. De har stort sett alt du trenger der, men det kan være litt skummelt å belage seg på å låne, for da kan du plutselig bli sittende uten pensum midt i eksamensperioden ...

- Det er flere og flere som bruker bærbare PC-er å ta notater med, men der jeg studerer, er det fortsatt flere som skriver for hånd. Dette er en smakssak, og det kommer også an på hva du studerer, og hvor mye du liker å notere. Noen skriver ned "alt" foreleseren sier, mens andre ikke tar notater i det hele tatt.

- Når det gjelder permer: Jeg pleier å bruke en liten, myk perm for hvert fag, slik at de er enkle å frakte med seg om det trengs. På slutten av skoleåret flytter jeg over alle arkene jeg vil spare på til en større perm, og frigjør dermed de små permene til neste semester.

- Selv om det kan være kult med tykke, flotte blokker som er inndelt i egne seksjoner til flere fag, anbefaler jeg å kjøpe vanlige notatblokker og heller rive ut og flytte arkene til små permer etter hvert. Du finner fort ut at de store blokkene kan bli litt store og tunge å ha med seg hele tiden. Permene er også mer fleksible med tanke på organisering av arkene dine.

- Jeg er avhengig av små postit-blokker - de kan brukes til så mangt. Hvis du for eksempel sitter og leser pensum og får en god idé, er det smart å notere ned noen stikkord og klistre lappen i boka.

- Bokstativene mine (jepp, jeg har to!) er også trofaste følgesvenner. Veldig praktisk dersom jeg tar notater, jobber med å oversette noe eller leser en originaltekst parallelt med en kommentar.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye penger å spare på å kjøpe brukte skolebøker! Undersøk litt hvordan det er på ditt studiested. Jeg studerer ved NTNU og har kjøpt mange av bøkene via ibok.no. I tillegg er det mange som legger ut bøker for salg i facebook-grupper for linjeforeningen/studieprogrammet, og mange som kjøper bøker av fadderne sine i fadderperioden.

Nille bruker å selge veldig billige skrivebøker i perioden rundt skolestart (5,- per stk tror jeg det var).

Er sikkert ikke så dumt å kjøpe inn et lite lager av markeringstusjer, penner, mapper/permer, blyanter osv nå mens du enda har god råd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Almanakk! Får helt angst om jeg ikke har eller ikke finner den..

HELT ENIG, aner ikke hva jeg skulle gjort uten!

Så til TS sine spørsmål:

På mitt studie bruker den store majoriteten macbook, men jeg har klart meg helt fint med en sånn liten data..Det eneste er at macbookene har mye bedre batteritid enn min data, men det holder godt og vel en 2-timers forelesning pluss litt til.. ;)

Ang. skolebøker kan du kjøpe av eldre studenter, da blir det billigere enn om du kjøper nye. Men jeg foretrekker å kjøpe nye, for jeg syns det er lettere å lese i en bok hvor jeg selv guler ut ting enn en bok hvor en annen har gulet ut med sitt eget system...

Jeg bruker også en perm til hvert fag, siden jeg går juss blir det mye papirer med mange forskjellige dommer og oppgaver osv. Er greit og oversiktlig å ha alt i en perm, forutsatt at man har et godt system på permen og ikke legger alle papirer om hverandre..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Bokstativene mine (jepp, jeg har to!) er også trofaste følgesvenner. Veldig praktisk dersom jeg tar notater, jobber med å oversette noe eller leser en originaltekst parallelt med en kommentar.

Kaste seg over ebay for å finne en :sjenert::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp en liten (myk) kjølebag og kjøleelement, og få deg et skap på skolen.

Da kan du ha feks knekkebrød liggende klart på skolen, og ta med pålegg i kjølebag (jeg legger pålegget i små plastbokser). Når det er tid for lunsj er det mye mer fristende å spise knekkebrød med nytt pålegg enn en ferdig lagd matpakke (og mye billigere enn kantina!).

Liten kjølebag får du på Clas ohlson, ebay osv

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke macbook. En mac og en pc gjør akkurat samme jobben.

Alt etter hva du studerer så kan en pc være hendigst. Jeg studerer ingeniørfag, og vi kan ikke bruke mac siden endel av programmene vi bruker ikke lages til mac. Du kan jo selvfølgelig kjøre windows på mac´en, men med mindre det er et digert poeng å ha en dyr mac istedet for en billig pc så... Du skjønner.

Vi får alle oppgaver og beskjeder lagt ut på intranett, så jeg bruker ikke almanakk e.l

Det som går med for min del er skrivesaker, notatblokker (ruteark), sånne små lapper for å markere sider i bøkene, permer til organisering, gultusjer.

Skal du bruke kalkulator eller formelsamlinger så kan du sjekke hvilke du kan ha med til eksamen og kjøpe de nå.

Begynn gjerne på pensum før skolen begynner så får du et forsprang. Kjekt til senere i semesteret eller når innleveringene begynner å rause på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alille

Majoriteten av studenter har ikke råd til macbook, så det er ikke noe du MÅ ha. ;) noen her kommenterte batteritiden, men nye pc-er har også lang batteritid, så det er ikke noe argument for macbook.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg hadde mini-pc da jeg studerte siste årene, rett og slett fordi jeg kjente meg selv så godt at jeg visste det ikke nyttet med en stor og tung pc. Jeg er rett og slett for lat til å dra den med meg :fnise:

Som de andre sier, mac var absolutt ikke i overvekt der jeg studerte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en fan av almanakk! Du kommer fort til å merke at det er mange ting å huske på, mange innleveringer og avtaler som skal holdes og da er det lurt med en almanakk å notere ned alt i. Jeg vet også om folk som liker å skrive ned gjøremålene sine under hver dag, slik at "øving 1 i matte 2" skal gjøres på mandag, mens på tirsdag skal "maile veileder", "lese kap 2" og "skrive labrapport" gjøres.

Mitt tips nummer én er å ikke føle at du skulker skolen hvis du dropper forelesninger som er dårlige. Jeg har vært borti både gode og dårlige forelesere, og har tilbrakt mang en time med å "holde ut" endeløse forelesninger jeg ikke fikk noe ut av, fordi jeg følte jeg måtte være der. Hvis du synes læreboka er god, dekker pensum tilstrekkelig og du lærer best ved å tilegne deg stoffet selv: møt opp på skolen, finn deg en lesesal og les stoffet på egenhånd. Gjør det gjerne i forelesningstiden til det aktuelle faget, så har du faste rammer rundt lesinga.

Kjøp deg noen fargepenner/tusjer i farger du liker og gjør deg litt flid med notatene underveis. Ring rundt viktige formler/osv med glade farger og marker overskriftene. Jeg synes det ser så mye finere og oversiktlig ut med farger, og da er sannsynligheten for at jeg leser over notatene senere mye større.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder pc...

Jeg regner med at du har en bærbar maskin i dag. Frem til den blir "ubrukelig" så vil jeg anbefale deg å ikke kjøpe en ny.

Når du kjøper en ny, så fokuser mer på VEKTEN på maskinen enn om det er en pc eller mac.

Jeg har hatt flere pcer gjennom studietiden. De har stort sett blitt byttet ut med et til et og et halvt års mellomrom fordi de blir veldig trege etterhvert og det har ikke hjulpet å rense den for dritt eller å resette den til fabrikkinstillinger.

Etter å ha lånt kjærestens mac ble jeg forelsket (både fordi jeg syns en mac er mer "logisk" i hvordan den brukes, men også fordi han hadde hatt sin mac i 4 år og den var fremdeles kjemperask) og valgte å selge diverse ting jeg hadde og ikke brukte for å kjøpe meg en mac. Den har jeg nå hatt i halvannet år, og den er like fin som den dagen jeg kjøpte den. Men IKKE kjøp mac bare fordi "den er fin" eller "alle har en". Den koster faktisk ganske mye.

Og som en skriver over her, så avhenger det også av hva du skal studere. Hvis faget innebærer at du trenger diverse programmer, så er det veldig kjedelig hvis disse programmene inne er kompatible med mac... og du må kjøpe en pc i tillegg til mac'en...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda flere penger å spare på å låne pensumbøker på biblioteket :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Søgni

Enda flere penger å spare på å låne pensumbøker på biblioteket :)

Veldig sant, og dette er noe jeg ofte har gjort selv. Spesielt når det gjelder bøker der et fåtall av sidene er pensum.

Men i den forbindelse har jeg et "tips": Lever for all del tilbake bøkene innen fristen, sånn at også flere får bruke dem. Systemet avhenger helt av at folk ikke er egoister og gir F i frister og at andre også trenger bøkene. Ved å overholde disse fristene og ikke okkupere bøkene i evigheter, er man med på å opprettholde et system der det er mulig å bruke bibliotekets pensumbøker for studenter.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngvildSF

Første semesteret brukte jeg macen min til notering. Etter det har jeg kjøpt notatbok på nille, sånne som er delt inn i flere deler, og notert flittig med fargepenner. På den måten har jeg ikke internett til å distrahere meg, og det er overraskende gøy (evt "gøy") å notere med mange forskjellige farger. De samme fargepennene har jeg brukt til å streke i pensumbøkene. Takler ikke markeringstusjer til sånt.

Pensum kan du finne brukt eller på nett, begge deler blir billigere.

Når det gjelder mac vs PC, så har de fleste medstudentene mine mac, men det er fordi de foretrekker macen foran PC. Det er ikke sånn at man er utdatert hvis man bruker PC. Mine medstudenter er musikere, og til deres bruk passer macen svært bra. Dessuten flyter den fortsatt etter flere års bruk. Min mac er på tredje året nå, og fungerer supert. PC-en jeg hadde før det hadde vært på reperasjon 3 ganger før den fyllte to (fjerde gangen fikk vi hevet kjøpet, og kjøpt mac istedet).

Finn ut hva du lærer mest av, forelesninger eller pensumlesing. Hvis du sovner av kjedsomhet på forelesningene er det kanskje lurt å bruke tiden på lesesalen istedet. Apropo lesesalen - ikke alle som leser like bra der, jeg foretrekker å sitte hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med hva flere over sier om mac; det er nok en grunn til at de fleste jeg studerer med har det fremfor vanlig pc. Jeg har to pc'er, den ene er gammel, og begynner å bli rimelig utdatert, men den lille dataen jeg bruker på forelesninger er bare litt over et år og er allerede kjempetreig og batteriet er begynt å bli dårlig.. Kjæresten min har derimot hatt den samme macbooken i flere år, og den fungerer like bra enda. Minipc'n min funker helt fint til forelesniger og sånn, men til alt annet er den bare tull. Så jeg vurderer sterkt å bytte ut til en mac til neste semester.. bare synd de er så himla dyre,... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De fleste i "klassen" min har vanlig PC, men på forelesningene ser man 50/50 mac og vanlig pc... Men de aller, aller fleste hos oss noterer for hånd!

Selv har jeg PC og det kunne ikke falle meg inn å kjøpe en mac. Har hatt min PC i 2,5 år og den fungerer veldig bra ennå. Bruker den både til studierelaterte ting og mye på fritiden... Det eneste jeg ikke er fornøyd med er størrelsen og tyngden, så jeg tar den som regel ikke med på universitetet, og neste gang jeg kjøper PC skal jeg vurdere å heller kjøpe en som er litt mindre. Støtter de som sier at vekt er det viktigste, det er kjedelig å dra på >2 kg ekstra! (Fordelen med å ha stor PC (da tenker jeg ca 15,6") er jo at en stor skjerm er god og oversiktlig å se på og at PCer i den størrelsen gir veldig mye "bang for the buck", altså du får en rask og kraftig PC som takler mye til prisen av en svakere mindre PC eller halve prisen av en mac...)

Jeg ville i alle fall ikke stresset med å kjøpe en Mac FØR studiene begynner, du bør heller se hvordan det er og vurdere behovet ditt.

Til dere som klager over at PCene deres har blitt trege i løpet av kort tid: hvordan klarer dere det? Hvor mye drit legger dere inn på den?! Jeg har ikke gjort noe spesielt for å bevare PCen som den var da jeg fikk den (som å bevisst slette ting, søke gjennom på leting etter virus eller spyware, defragmentering eller noe som helst), jeg har stappet den full av programmer og musikk/tv-serier/filmer (600 gb harddisk som nesten er full) og den fungerer altså akkurat som den skal, nå etter 2,5 års bruk...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tråd! Noen som har tips til en god bok om studieteknikk? Har ikke hatt så bra studieteknikk tidligere og trenger litt tips :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående pc vs mac: det kommer helt an på hva du skal bruke den til. Jeg har hatt to pcer siden jeg begynte å studere, den ene varte i tre år, var med på tur europa rundt og overlevde et bad, alt uten å bli treg. Den andre fungerer knallbra på andre året nå :) men jeg har investert i pcer med skikkelig datakraft og gode skjermer, siden jeg også bruker den til å se film på. Hvis du kun skal notere er en liten pc greit, men minipcer pleier å bli fort trege. Hvis du skal bruke Excel: kjøp pc med stor skjerm! Excel på miniskjerm er noe herk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Swipper

Ang. mac'en så var det fåtallet som hadde det i min klasse. De fleste satt å noterte for hånd, men det kommer jo litt an på hva man studerer da. Eller så må jeg si meg enig i alle de over. Almanakk er lurt, og masse notatbøker og post it og markeringstusjer. Anbefaler å ha flere små myke mapper som du kan sette ting i etterhvert og heller samle alt på slutten av året i en større. Hvis ikke kan det fort bli masse unødvendig å drasse på. Og tipset om en kjølebag i skapet var jo kjempe smart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...