Gå til innhold

Gå naken hjemme


Thalassos

Anbefalte innlegg

Moren til en nabojente gikk ofte naken rundt hjemme ... og toppløs i hagen. Dette ble en belastning for datteren for alle snakket om det - hun var skikkelig flau av moren sin.

Jeg ser for meg den store snakkisen i dette nabolaget:

"Vet du hva jeg så da jeg gikk runden min for å kikke inn gjennom vinduene til naboene i går? Jo, fru Johnsen var kliss naken på badet og gikk til og med naken inn på vaskerommet! Og ikke nok med det; i sommer da jeg klatret opp i pæretreet for å se over hekken og inn i hagen hennes, så jeg at hun solte seg toppløs! Er det ikke forferdelig?"

Hvem er det egentlig det er grunn til å være flau av her?

<br /><br /> Anonym poster: 0ce44572e69fba5ceeb4c2de6e9334f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sophie Magdalene

Jeg ser for meg den store snakkisen i dette nabolaget:

"Vet du hva jeg så da jeg gikk runden min for å kikke inn gjennom vinduene til naboene i går? Jo, fru Johnsen var kliss naken på badet og gikk til og med naken inn på vaskerommet! Og ikke nok med det; i sommer da jeg klatret opp i pæretreet for å se over hekken og inn i hagen hennes, så jeg at hun solte seg toppløs! Er det ikke forferdelig?"

Hvem er det egentlig det er grunn til å være flau av her?

<br /><br /> Anonym poster: 0ce44572e69fba5ceeb4c2de6e9334f2

Hun gikk ikke bare naken på badet, nei .. hun svanset naken og toppløs rundt i hele huset - og toppløs i hagen mens hun klippet plenen. Man skal ikke være mye annerledes før folk prater om det ... og det er ikke noe særlig for barn dersom det er deres mor eller far det snakkes om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville skammet meg dypt hvis det var min mor som kikket inn gjennom vinduene til naboene og sladret om hva hun hadde sett.

<br /><br /> Anonym poster: 0ce44572e69fba5ceeb4c2de6e9334f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sophie Magdalene

Jeg ville skammet meg dypt hvis det var min mor som kikket inn gjennom vinduene til naboene og sladret om hva hun hadde sett.

<br /><br /> Anonym poster: 0ce44572e69fba5ceeb4c2de6e9334f2

Nei, må nok skuffe deg nå, det var kompiser som kom for å være med barna i huset som snakket om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, må nok skuffe deg nå, det var kompiser som kom for å være med barna i huset som snakket om det.

Alder og kjønn på dem som bedriver dette folkesnakket, er ikke noe stort poeng.

Jeg lurer på hvordan det kan anses som mer ærerikt å være dem som bedriver dette folkesnakket enn å være den det snakkes om.

Men så sterkt bygdesladderen står i Norge, er kanskje folkemeningen at det er den som det snakkes om, som bør skamme seg.

<br /><br /> Anonym poster: 0ce44572e69fba5ceeb4c2de6e9334f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mother

Nakenhet og kropp er da ingenting å skamme seg over.. hvorfor skal alt seksualiseres?!? Barna mine "leker" da ikke med mitt leketøy selv om jeg ikke gjemmer det bort. Det er en naturlig del av hjemmet. På samme måte som de ikke går nakne i barnehagen tar de heller ikke med mine leker ut i sandkassen. Det går fint an å forklare at noe er naturlig hjemme men ikke praktiseres utenomhus. Vi sitter ikke i sandkassa og ser på barnetv, spiser middag osv.. alt til sitt bruk. Barn har nok begrensinger som det er om de ikke skal påtvinges skam i sitt eget hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går naken hjemme mellom bad og soverom for å finne tøy f.eks. Kan også svinse innom kjøkken og stue på turen. Sitter aldri naken i mæblene, ikke i bare underbukse heller. Kan sove naken, men har vel egentlig slutta med det da jeg følte jeg måtte vaske sengetøy mye oftere. Pg det gidder jeg ikke. Barna er små, forventer å måtte innskrenke meg når de vokser til. Håndkle eller badekåpe. Godt å ikke være så prippen på nakenhet synes jeg, kropp og hud er naturlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nå blir spørsmålene dine så teite at jeg skjønner ikke at jeg gidder engang.... :roll:

Selvsagt er det ikke snevav et problem å være naken i naturlige situasjoner! Hverken alene eller med kjæresten. Men nå er det jo ikke normen å tusle rundt naken uten mål og mening...

Ang dette fiktive tegnekurset ditt, så kunne han tegnet aktmodellene kurset stiller med, og skjønner ikke hvorfor i all verden du synes det er naturlig å dra inn en bestevenninne i bildet.... :roll:

Takk for at du svarte så langt. Det har vært interessant å lese dine svar. Mine spørsmål er kun nysgjerrighet og ikke for å provosere.

Du skriver at det ikke er snev av et problem å være naken i naturlige situasjoner. Deretter referer du til normen (= det som er vanlig). Vårt forhold til nakenhet er i svært stor grad preget av tillært kultur og følser som i stor grad er basert på denne kulturen. Kulturen har stor variasjon over tid og sted. Selv her i Norge i løpet av siste 60år har variasjonen vært stor.

Hva er det som er naturlig og ikke tillært kultur? Kultur er noe vi først og fremst bruker sammen med fremmede. For å finne ut hva som er naturlig for oss kan vi derfor se hva vi gjør når vi er alene eller når vi er absolutt trygge på de rundt oss. Det naturlige i forhold til nakenhet er å kle av seg når det er varmt og på seg når det er kaldt. Det er også naturlig å kle på seg for å beskytte kroppen mot grener o.s.v. De fleste finner det helt naturlig å være naken i forbindelse med kroppspleie.

Grunnen til at det er knyttet så mye kulturelle regler rundt nakenhet (og spesielt kvinners nakenhet) skyldes et ønske om å skape trygghet rundt farskap. Menn vil ha trygghet på at de er faren for å "gidde" å bry seg om mor og barn. For moren er det viktig å sikre barnet ved å ha en ekstra voksen til å ta vare på barnet. Dermed har det blitt ekstra viktig å sikre at moren hverken har hatt eller har andre seksuelle forbindelser som kan skape tvil om farskap og å signalere dette. Som vi vet er det stor variasjon i hvilke kulturelle regler man har for å skape denne tryggheten rundt kvinners seksuelle troskap. Variasjoner av regler gjelder i forskjellieg kulturer. I noen kulturer får ikke kvinner lov til å gå alene ute, de må være helt tildekket, de får ikke møte øynene til en mann, håret må være tildekket o.s.v.. Men det er interessant at samtidig kan andre kulturer praktisere full nakenhet og samtidig ivareta trygghet og ansvar i forbindelse med farskap.

I Norge så har vi for tiden en hovedkultur hvor kvinner skal dekke til underliv og bryster sammen med fremmede menn fordi nakenhet i økende grad oppfattes kun seksuelt. (Øyenkontakt og å vise frem håret oppfattes ikke slik og er tillatt). Vi vet at dette kun er tillært symbolsk. Utroskap forekommer i praksis i stor grad uavhengig av om man har møtt hverandre i en mer eller mindre avkledd situasjon eller ikke. Har noen bestemt seg for å være uttro er å ta av klærne et av de minste problemene. For noen tiår siden kunne kvinner sole og bade toppløse uten at det ble oppfattet unastendig. Noen steder i Norge kunne alminnelige kvinner og menn (ikke naturister) dusje nakne sammen uten at det ble oppfattet som uanstendig. I dag har vi det pussige i at folk blir mer og mer seksuelt liberale mens man nærmest symbolsk blir mer konservativ i klesveien - med andre ord en slags motstridene dobbeltmoral.

Temaet for tråden er nakenhet i hjemmet og det er interessant også hvor forskjellig syn man har på den indirekte nakenheten i form av kunst i hjemmet. Mange vil selv ikke være naken men de kan gjerne ha gjenstander som avbilder nakenhet. F.eks. kan de ha en figur av et nakent menneske på baderomsdøra eller en stuelampe som er en naken dame. For andre er dette helt umulig. Noen synes det er greit å ha et bilde av en selv naken på soverommet (f.eks. høygravid med ens første barn). Andre synes foto er for direkte men synes en tegning eller statue er greit. Noen kan ha nakne avbildninger hvis det er fremmede men ikke en selv eller kjente. En mor, søster eller bestevenninne kan dermed ikke være akseptabelt. Hvis man har lett for å knytte nakenheten mot heteroseksualitet så blir det spesielt vanskelig hvis det er mannen i huset som har tegnet aktbildet av søsteren, moren eller bestevenninnen mens det hadde vært mer akseptabelt om man selv (kvinne) hadde gjort det.

Jeg skal ikke argurmentere for noe spesielt syn på nakenhet. Men det er tydelig at vi har svært forskjellig syn på hva som er "normal" og akseptabel nakenhet. Det er også tydelig at behov for kulturelle regler gjør at det fortsatt er stor avstand mellom hva som er naturlig og hva som er normalt. Men mest overraskende synes jeg det er hvor skråsikre folk er på at akkurat deres syn på nakenhet er den eneste riktige og hvor lite tolerante man er for andres syn. Det virker som om på dette området så går toleransen den motsatte veien og vi er mye mindre tolerange for andre syn nå enn hva vi var for noen tiår siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er nakenhet så naturlig? Er bare nysgjerrig...

Dersom det er naturlig å være naken, hadde vi blitt født sånn.

<br /><br /> Anonym poster: 0ce44572e69fba5ceeb4c2de6e9334f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid hatt et naturlig forhold til nakenhet hjemme. Det var aldri sånn at vi satt å spiste frokost i babydrakta.. men å f.eks gå fra badet til soverommet etter en dusj naken.. har aldri vært noe problem.

Jeg syns det er sunt.. man skal ikke gjemme seg for sine foreldre eller sine barn

Akkurat sånn for meg også. Jeg kan for øvrig også veldig fint sitte naken på kvelden en varm dag, eventuelt vente litt med å kle på meg etter dusjen eller noe slikt. Jeg synes at å se det som problematisk virker helt latterlig.

Edit: Gjest #70 takk for flott innlegg. Får ikke gitt deg en stjerne siden du ikke er medlem av forumet. Bli medlem, vi vil se mere av deg :-)

Endret av AnitaB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sophie Magdalene

Alder og kjønn på dem som bedriver dette folkesnakket, er ikke noe stort poeng.

Jeg lurer på hvordan det kan anses som mer ærerikt å være dem som bedriver dette folkesnakket enn å være den det snakkes om.

Men så sterkt bygdesladderen står i Norge, er kanskje folkemeningen at det er den som det snakkes om, som bør skamme seg.

<br /><br /> Anonym poster: 0ce44572e69fba5ceeb4c2de6e9334f2

Du må være bra naiv dersom du tror at ungdommer ikke finner det komisk og ser på det som "sladder-materiale" med en godt voksen kvinne som går naken rundt hjemme - samt klipper plenen toppløs.

Det trenger ikke være negativt for voksne, men for barn som opplever å bli ertet for det så er det veldig negativt.

Og alle som kjenner litt til unge gutter vet at det å få se digre pupper i levende live er veldig spennende. Under studiene jobbet mannen min som sjåfør i posten. Alle sjåførene snakket om et hus de kjørte forbi hvor det lå en kvinne naken og solte seg hver gang solen skinte. Og dette var snakk om menn i 20-25 årsalderen ... og eldre.

Så hva folk gjør innenfor egne vegger er deres personlige valg, som selvsagt ingen har noe med. MEN jeg mener at man selvsagt skal ta hensyn til barna, enten det dreier seg om barn som blir ertet fordi mor eller far stadig sprader rundt nakne eller dersom barna selv synes det er ekkelt med foreldre som går nakne rundt i huset.

Min mor var alltid åpen om kropp og nakenhet. I oppveksten husker jeg at hun rådet meg til å se på meg selv nedentil med et speil for å se hvordan jeg så ut. Er veldig glad for at mor alltid var så åpen om slikt, jeg hadde alltid en jeg kunne spør om det jeg lurte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker mest på hvor uhygienisk det er å gni nakensaftene sine utover møbler o.l Jeg ville i hvert fall aldri vært på besøk hos noen jeg visste pleier å sprade rundt naken.

:ler: "nakensaftene"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du må være bra naiv dersom du tror at ungdommer ikke finner det komisk og ser på det som "sladder-materiale" med en godt voksen kvinne som går naken rundt hjemme - samt klipper plenen toppløs.

Det trenger ikke være negativt for voksne, men for barn som opplever å bli ertet for det så er det veldig negativt.

Og alle som kjenner litt til unge gutter vet at det å få se digre pupper i levende live er veldig spennende. Under studiene jobbet mannen min som sjåfør i posten. Alle sjåførene snakket om et hus de kjørte forbi hvor det lå en kvinne naken og solte seg hver gang solen skinte. Og dette var snakk om menn i 20-25 årsalderen ... og eldre.

Så hva folk gjør innenfor egne vegger er deres personlige valg, som selvsagt ingen har noe med. MEN jeg mener at man selvsagt skal ta hensyn til barna, enten det dreier seg om barn som blir ertet fordi mor eller far stadig sprader rundt nakne eller dersom barna selv synes det er ekkelt med foreldre som går nakne rundt i huset.

Min mor var alltid åpen om kropp og nakenhet. I oppveksten husker jeg at hun rådet meg til å se på meg selv nedentil med et speil for å se hvordan jeg så ut. Er veldig glad for at mor alltid var så åpen om slikt, jeg hadde alltid en jeg kunne spør om det jeg lurte på.

Nå er det veldig mye ungdommer kan bli flaue for. Noen ungdommer blir flaue hvis foreldrene avviker bitte litt fra gjennomsnittet. Ungdom kan bli flaue for at foreldrene er lærere eller prester eller at de står frem med meninger i media. De fleste politikere har av og til sakt eller gjort noe som barna har blitt flaue for. Barn har vært flaue for fedre som har gått toppløse på badestranden. På 50-tallet kunne det være flaut om mor gikk i bikini men ikke hel badedrakt eller naken Ikke hvor som helst selvfølgelig!). Før og etter toppløsmoten var det flaut om mor solte seg toppløs mens midt under moten kunne det være flaut om mor ikke solte seg toppløs (Da var hun ikke for likestilling!). I dag er det enkelte steder flaut om mor eller far dusjer nakne i det offentlige badeanlegget. I 1975 var det flaut om foreldrene levde sammen uten å være gift (samboere). Det var også flaut med skilte foreldre. I 2000 var det flaut om foreldrene var et lesbisk par mens i dag er det nesten litt kult. Amming på offentlig sted er også i ferd med å bli mere flaut enn det var tidligere.

Selvfølgelig skal man ta noe hensyn til barna. Men hvis man ikke gjør noe som barna vil kunne synes er flaut så går ikke verden fremover. Heldigvis "overlever" de fleste barn at foreldrene av og til markerer seg. Av og til må man gjøre hva man synes er fornuftig selv om det dessverre medfører at barna kan bli flaue. Tendensen nå er økende flauhet om alt mulig som har med mer eller mindre nakenhet å gjøre. Hvis foreldrene er med på det så blir alt ennå flauere mye fortere. Hvis foreldrene derimot holder igjen og fortsetter å demonstrere trygghet på egen kropp ved å dusje nakne i offentlige bad så kan det bidra til mindre flauhet rundt kropp for barna og dermed mindre kroppskomplekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt naturlig, vokst opp med far som gjorde det i alderen rundt 8-14 eller noe slikt. Gjorde meg ingenting, vi var på nudiststrand når jeg var enda mindre enn det og. Har bare gitt meg en veldig god forståelse for kropp og seksualitet, samt forskjellen mellom disse. Er utrolig glad for at jeg ble oppdratt slikt, og synet som har resultert av dette. Fått enda mer respekt for menneskekroppen og dens skjønnhet.

Ønsker selv å oppdra eventuelle barn jeg får på samme måte, da jeg ønsker de skal ha et godt verdisyn og forstå hva menneskekroppen er og at en naken kropp ikke betyr sex slik de fleste gjør i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sophie Magdalene

Nå er det veldig mye ungdommer kan bli flaue for. Noen ungdommer blir flaue hvis foreldrene avviker bitte litt fra gjennomsnittet. Ungdom kan bli flaue for at foreldrene er lærere eller prester eller at de står frem med meninger i media. De fleste politikere har av og til sakt eller gjort noe som barna har blitt flaue for. Barn har vært flaue for fedre som har gått toppløse på badestranden. På 50-tallet kunne det være flaut om mor gikk i bikini men ikke hel badedrakt eller naken Ikke hvor som helst selvfølgelig!). Før og etter toppløsmoten var det flaut om mor solte seg toppløs mens midt under moten kunne det være flaut om mor ikke solte seg toppløs (Da var hun ikke for likestilling!). I dag er det enkelte steder flaut om mor eller far dusjer nakne i det offentlige badeanlegget. I 1975 var det flaut om foreldrene levde sammen uten å være gift (samboere). Det var også flaut med skilte foreldre. I 2000 var det flaut om foreldrene var et lesbisk par mens i dag er det nesten litt kult. Amming på offentlig sted er også i ferd med å bli mere flaut enn det var tidligere.

Selvfølgelig skal man ta noe hensyn til barna. Men hvis man ikke gjør noe som barna vil kunne synes er flaut så går ikke verden fremover. Heldigvis "overlever" de fleste barn at foreldrene av og til markerer seg. Av og til må man gjøre hva man synes er fornuftig selv om det dessverre medfører at barna kan bli flaue. Tendensen nå er økende flauhet om alt mulig som har med mer eller mindre nakenhet å gjøre. Hvis foreldrene er med på det så blir alt ennå flauere mye fortere. Hvis foreldrene derimot holder igjen og fortsetter å demonstrere trygghet på egen kropp ved å dusje nakne i offentlige bad så kan det bidra til mindre flauhet rundt kropp for barna og dermed mindre kroppskomplekser.

Selvfølgelig blir alle barn flaue av foreldrene noen ganger. Men om barna blir ertet pga foreldrenes adferd så bør man kanskje vurdere om det er verd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe med hva du liker å gjøre, men å sprade betyr å ville vise seg frem, å ta seg ut. Er det i den betydningen du bruker dette ordet her?

Da har jeg tatt feil av ordets betydning, og nei viser meg ikke fram, jeg bare "går" naken i en situasjon hvor det tilsier at jeg er naken, som fra dusj, sovet, skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Da har jeg tatt feil av ordets betydning, og nei viser meg ikke fram, jeg bare "går" naken i en situasjon hvor det tilsier at jeg er naken, som fra dusj, sovet, skifte.

Det gjør jeg også. Jeg er ofte knallvarm når jeg våkner om morgenen, enda jeg bare har en tynn sommerdyne, og går uten tråd ut på kjøkkenet og setter på kaffe, for det må jeg ha. Så slenger jeg på meg morgenkåpen og går ut og henter avisen. Så sitter jeg naken og koser meg med kaffen og avisen før jeg går på badet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...