Gå til innhold

Flått hos katt


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Dette er første gang på årevis at jeg har måttet fjerne flått hos katten, og selvfølgelig fikk jeg ikke ut hele (tror jeg skal kjøpe en sånn flåttang til neste gang). Skal jeg bare la området være, eller er det fare for infeksjon eller noe sånt? Hva bør jeg i såfall gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Vask området godt med noe som desinfiserer. PÅ min katt han er ganske rolig av seg, pirket jeg ut hodet med en nål. Har nå kjøpt en flåttpinsett, anbefaler å ha det i hus, vi bruker den like mye på oss selv som på katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Rens området. Du trenger ikke gjøre noe mere med det, hodet vil dette av etterhvert det og. Men følg litt med på katten de nærmeste dagene, hvis den har blitt smittet av borelia el.(liten sannsynlighet) så vil den bli litt slapp og rundt bittet kan det komme en rød ring. Hvis den får rød ring rundt så kom dere til dyrlegen! Men som sagt, sjelden at det oppstår.

Neste gang kan du ha en flåttpinsett klar; og bare vri flåtten rundt til den mister taket(360grader). Ta tak helt innerst på flåtten når du gjør det. Jeg har bare brukt vanlig pinsett selv, men den er formet skrått innover, slik at det blir plass til flåtten inni der.

(Ps: hvordan står det til med de små pusene? gitt de bort? oppdatering!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Rens området. Du trenger ikke gjøre noe mere med det, hodet vil dette av etterhvert det og.

Det gjorde noen jeg kjenner, og flåtthodet måtte skjæres ut av veterinær, siden infeksjonen (tross rensing) ble en svær klump.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Takk for svar :) . Dette gikk visst veldig bra, jeg har renset området og det ser ut til at hodet har dettet av for det er ingen hevelse eller ømhet eller noe sånt.

(Ps: hvordan står det til med de små pusene? gitt de bort? oppdatering!)

De bor fortsatt hjemme hos meg, men snart flytter 2 av dem til onkelen min. Nå er de ca 11 uker gammel og anbefalt flyttealder er jo 12 uker. Men jeg lurer på om den ene kattungen kan ha godt av å få være sammen med mammaen sin litt ekstra lenge, for hun er veldig uselvstendig og mamma-avhengig i forhold til de andre ungene.

Jeg skal beholde 2 av kattungene selv :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...