Gå til innhold

Pus i bur- vestlandet-østlandet


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Om noen dager flytter vi til østlandet. Bor nå på vestlandet. Turen over vil ta 7-8 timer. Vi har en snill kastrert hannkatt. Når jeg tar katteburet inn i stuen, springer den å gjemmer seg ganske fort. Når den kommer inn i buret mjauer den og peser. Grunnen til dette er nok at han vet han skal til legen når han skal i buret.

Jeg har snakket med dyrlegen og han sier at jeg kan få noen piller som vikrer beroligende for katten min. Disse varer i en time. Jeg har og tenkt å stoppe ofte slik at den får strekt på beina og drikket litt vann (og mat om den vil ha). Vi har tenkt å kjøre over om natten slik at det ikke blir så varmt for pus.

Mine spørsmål er :

Er det noe vits å ta noen små kjøreturer rundt om og hjem igjen? Uten å være innom legen (som katten min sikkert tror vi skal). Vil han da tro at vi skal en tur når vi skal over til østlandet?

Skal jeg ta buret inn i stuen og la han få leke med buret?

Om pillene: Disse varte en time, men turen varer i 7-8 timer. Jeg kan ikke fore katten min med mange piller og la den ligge bedøvet i 8 timer...

Hva med tissing og bæsjing i buret?

Dyrlegen sa han måtte være inne i en uke før vi slapp han ut. Er dette nok?

Takker for svar!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere drar over om noen dager er kjøretrening ikkenoe peong i synes jeg.

ha gjerne buret fremme i stua, så kan han da gjøre seg litt mer fortrolig med det.

Ikkenoe mat på turen over, han sulter bra ikke ihjel på 8 timer, og mat + katt som kan bli bilsjuk = spy = ikke moro å måtte stoppe for:)

Tilby vann så fort sjansen byr seg, pesende katt i varm bil har væsketap.

Pillene...vel...jeg hadde ikke gitt noen piller jeg, men det er vel en smaks-sak antageligvis.

Her snakker en erfaren "dyre-transportør" altså, hehe, aner ikke hvor mange ganger jeg har kjørt katter & hund fra indre østland til bergen, men det er ikke få.

Vi bruker et stort vari-kennel bur, str før de som kommer med hjul, og inni der får man plass til en liten plastkasse med kattesand + at katten har plass til å ligge samtidig. Og vi stopper da med jevne mellomrom og setter inn en skål vann, strekker egne ben, spiser selv, tanker osv. Vi prøver å la vann-pausene bli av litt lengde, type 10 min eller så, slik at kattene får sjansen til å roe seg nok til å drikke. På en 8 timers tur, som vi har (i ren kjøring) så har vi anslagsvis 3 vann-stopp.

Når du kommer frem så ville jeg ventet mye lengre enn en uke før jeg slapp pus ut ja. Muligens holder det med en uke, men -jeg- ville ikke tatt sjansen med en av mine katter, man vil jo ikke miste de heller...

Endret av mzluze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det å la buret stå framme, slik at katten kan bli fortrolig med det hjelper.. men jeg har egentleg ikke peiling...

Jeg har nettopp kjørt vestlandet-østlandet selv med katt i bilen. Var venninnen min sin katt, og jeg må si - jeg merket nesten ikke at jeg hadde den i bilen en gang! Den frøkena var en drøm å ha i bilen. Ikke lagde hun lyd, bare innimellom for å minne oss på at hun var der.. og hun hadde spist godt på forhånd, og ikke var hun utenfor bilen for luftetur.. Dette hørtes nesten ut som dyreplageri, men jeg lover at hun hadde bra! Hun sov omtrent hele turen, og hadde hun hatt det fryktelig fælt, så tror jeg nok at vi hadde hørt det :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Mine spørsmål er :

Er det noe vits å ta noen små kjøreturer rundt om og hjem igjen? Uten å være innom legen (som katten min sikkert tror vi skal). Vil han da tro at vi skal en tur når vi skal over til østlandet?

Skal jeg ta buret inn i stuen og la han få leke med buret?

Ja, man bør alltid ha buret framme. Katten min sover hver dag inne i buret og går frivillig inn i buret hvis vi skal noe sted med bilen.

Om pillene: Disse varte en time, men turen varer i 7-8 timer. Jeg kan ikke fore katten min med mange piller og la den ligge bedøvet i 8 timer...

Katten blir gjerne mer forvirret av å bli dopet ned, for katten er jo fortsatt klar i hodet. Jeg vil fraråde bruk av piller, kan fort bli mer traumatisk for katten.

Hva med tissing og bæsjing i buret?

Hvis du har et stort bur så kan du få plass til en liten kasse, en slik kasse som bli brukt på katteutsilling. Men jeg vil tro katten kommer til å holde seg hele turen, men den bør få mulighet tlil å gå på kassa.

Dyrlegen sa han måtte være inne i en uke før vi slapp han ut. Er dette nok?

Takker for svar!!!

Katten må være ute en måned tid, så den skjønner hva som er hjemmet dens. Det er litt synd at veterinærene gir slike råd, siden de helt tydelig ikke får beskjed om alle kattene som forsvinner pga de blir sluppet ut for tidlig etter flytting. Men det er altså ikke så uvanlig, og det å holde katten inne lenge nok er med å forhindre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Katten må være ute en måned tid, så den skjønner hva som er hjemmet dens. Det er litt synd at veterinærene gir slike råd, siden de helt tydelig ikke får beskjed om alle kattene som forsvinner pga de blir sluppet ut for tidlig etter flytting. Men det er altså ikke så uvanlig, og det å holde katten inne lenge nok er med å forhindre dette.

Her mente jeg selvsagt at katten må holdes INNE en måneds tid etter flytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

buret står alltid fremme her hos oss. Kattene mine leker og sover rundt og i det. Det står alltid åpent. Noen ganger ligger de i "køyeseng", den ene ligger og sover inne i buret, mens den andre ligger oppe på taket av buret og sover. De er trygge i buret. Tror at det er bra at buret ikke automatisk blir forbundet med legebesøk.

Lykke til med flytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...