Gå til innhold

Hundehold og livsstil


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har begynt å ønske meg hund igjen etter å ha vært uten siden jeg flyttet hjemmefra for ti år siden. Men jeg er usikker på om det er plass til en hund i livet mitt sånn som det er nå. Til daglig hadde jeg hatt mye tid til den - jeg jobber hjemmefra og disponerer dagen selv, så den ville fått nok mosjon og selskap/stimuli selv om arbeidsdagene kan være lange totalt. Men det er jo noen "ulemper" også, blant annet tenker jeg at man blir veldig bundet av hunden... Utover det tror jeg ikke jeg skal gå i detalj om livssituasjonen min, det tar så mye plass... Bortsett fra at vi er et samboerpar på rundt tredve som bor i leid hus (og med ønske/planer om eget hus etter hvert, ikke leilighet).

Hvordan lever egentlig dere som har hund? Legger dere opp livet etter hunden, eller merket dere ikke forandring i hverdagen etter at dere fikk hund, bortsett fra akkurat det at hunden er der, da..? Er dere veldig etablerte, mye hjemme osv? Er det noen som kan dele erfaringer om når og hvorfor det passer å ha hund?

Jeg er redd for å påta meg et så stort ansvar som det er å ha hund, men jeg vet jo også hvor mye glede man har av den. Så jeg prøver å veie for og i mot - og uansett kommer vi ikke til å gjøre noe ugjennomtenkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er klart at man må legge om livsstilen sin litt når man skaffer seg hund. Men det kommer jo an på hvordan man lever fra før da.

Hunden klarer seg fint hjemme alene en arbeidsdag, men det er jo ikke noe problem om du likevel er hjemme.

Den klarer også fint å være hjemme alene når dere tar en helaften på byen o.l., men det er ferier/reise som ofte blir litt vanskelig. Hør om noen er villig til å passe hunden en uke eller to i året (eller mer om dere reiser mye). Eventuelt kan den jo settes bort på kennel.

Å skaffe seg hund bør være en gjennomtenkt sak. Den tar tid, den krever stell, mosjon og oppdragelse. I tillegg kan det bli store utgifter etter hvert. mat og utstyr koster ikke all verden, men ved sykdom/skade kan det bli dyrt.

Dere blir bundet i 8-15 år (avhengig av rase o.l.) og det nytter jo ikke å bare kvitte seg med den. Du har heller ingen garanti for at hunden har det gemyttet du forventer.

Jeg er villig til å kutte ned på ferieturer, dra rett hjem fra jobb og ofre tid og krefter på hunden min. Her i huset er nok mye av hverdagen styrt av at vi har hund. Men den gir mye tilbake og er absolutt verd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selvfølgelig ta visse forhåndsregler når du får deg hund. Hvem kan du ta med hunden til, har du pass om du trenger det, hvor kan hunden være med og slike ting.

Jeg tenker ikke noe særlig over det nå som jeg har hatt hund i flere år. Hunden min er med meg over alt der den kan være med, og jeg er heldig med å ha venner som synes det er ok at hunden min er med. Jeg har også venner og familie som kan ta seg av hunden om jeg drar på ferie, men ferier utenlands har det blitt veldig, veldig få av etter at jeg fikk hund. Har liksom ikke lyst til å reise fra hunden heller så lenge, så vi klarer oss med å feriere rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fire hunder, og det er klart det tar mye tid og krefter men det gir så utrolig mye positivt tilbake.. det er utrolig mye selskap i en hund og den er utrolig trofast.. Vi bruker masse tid på våre hunder og har kuttet ut mesteparten av ferieturer osv.. man blir bundet med hund og det må man være forberedt på men som sagt så gir det såå utrolig mye gleder tilbake å ha hund.. En hund skal ha omsorg, kjærlighet, trim, mat, stell og masse kos.. Hunden blir akkurat hva du gjør den til selv.. Det er viktig å tenke på at de første to årene i hundens liv er de tøffeste sånn oppdragelsesmessig sett.. Det er viktig å sette klare grenser for hva en valp får lov til eller ikke får lov til.. Lar man en valp få ligge i sofan så må man også regne med at den vil fortsette å gjøre det når den blir voksen og man kan ikke da begynne å nekte den det..

Lykke til med valget.. Det er en utrolig glede å ha hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er viktig å tenke på at de første to årene i hundens liv er de tøffeste sånn oppdragelsesmessig sett.. Det er viktig å sette klare grenser for hva en valp får lov til eller ikke får lov til.. Lar man en valp få ligge i sofan så må man også regne med at den vil fortsette å gjøre det når den blir voksen og man kan ikke da begynne å nekte den det..

Lykke til med valget.. Det er en utrolig glede å ha hund :)

I tillegg kan jeg nevne at man bør sette av tid til å gå på kurs med hunden. Selv om man har hatt hund tidligerere får man mye utbytte av valpekursene og senere lydighetskursene. Det er jo i tillegg til treninga også sosialisering for hunden.

Å ha hund bli jo en livsstil. Jeg ønsker ikke å dra så mye på ferie, det er ikke noe offer når jeg føler at jeg får tilbake så enormt mye fra hunden hver eneste dag hele året!

Men det må som tidligere nevnt her være gjennomtenkt. Jeg synes ikke en livsstil der man jobber fulltid hver eneste ukedag og bruker helgene til å gå på fylla/dagen derpå er forenelig med godt hundehold. I helgene bruker jeg mye tid med hunden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke hatt hund mer enn halvannet år og det er kjempekos og absolutt verdt det. Livet forandret seg ja. Og ikke bare av praktiske grunner som nevnt tidligere, men også av sosiale grunner. Det er veldig mange som har hund og da blir det straks mye å snakke om ;)

Om du bestemmer deg for å ha hund, så blir du nok sikkert en veldig god eier. Som tenker igjennom ting før man anskaffer seg en hund. Ikke alle som gjør det, og mange firbeinte som trenger et nytt hjem pga. tankeløse mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...