Gå til innhold

Rare pusen tisser i sofaen


Gjest Elfrida

Anbefalte innlegg

Gjest Elfrida

Vi har en kastrert hunnkatt på fire år.

For et par år siden passet vi en ung ukastrert hannkatt for noen venner mens de var på ferie noen uker. Den fant det for godt å tisse i sofaen. Vi renset og vaska og trodde vi fikk vekk lukta, men et par måneder seinere hadde plutselig vår katt tissa i sofaen. Vi vaska og herja, men hun gjorde det igjen flere ganger, med to-fire måneders mellomrom. Vi trodde det var fordi lukta til den første hannkatten hang igjen, og tilslutt kvitta vi oss med sofaen - den var gammal og hadde tykk stopping og ble ordentlig ekkel etterhvert.

Men nå har hun ved tre tilfeller tissa i den nye sofaen også! Jeg har prøvd å finne ut hva det er som får henne til å gjøre det, men jeg blir ikke klok på det. Det er altså lange mellomrom mellom hver gang hun gjør det, så jeg kan ikke skjønne at det skal være urinveisinfeksjon heller.

En gang hadde vi vært hos dyrlegen dagen før, en annen gang hadde det vært bråkete håndverkere i leiligheten dagen før og banka og bora. En gang har nok kassa hennes hatt godt av en opprenskning. Men det har også vært ganger hvor jeg ikke kan skjønne at noe har hendt som skulle kunne føre til dette.

Det skjer alltid rett etter at jeg har stått opp om morran, og helst når jeg er i stua, elelr på kjøkkenet med ryggen til. Jeg hører en katt som graver i sofaen, og snur meg og ser ulykken. Hun fyker avgårde og jeg sukker tungt.

Det virker på meg som en slags protest eller beskjed til meg, men jeg skjønner altså ikke helt hva jeg skal gjøre med det. Har noen av dere lignende erfaringer - eller tips?

Endret av Elfrida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neida, Elfrida! Du er ikke den eneste med sånn katt! KG-folket har sikkert ikke våkna ennå! ;)

Det er litt for mange år siden jeg hadde katt til at jeg kan gi gode råd, men jeg var ute for det samme. Jeg tolket også katten dithen at det var en protest på noe.

Håper du får bedre svar utover dagen! Ellers er også dyrlegen fin å spørre for alle psykologiting også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når katter tisser inne og de normalt ikke pleier det kan det være et tegn på at de er usikrepå reviret sitt...

Husk at det er en annen katt som har tisset i sofaen hennes, og selv om dere har skiftet den ut kan det hende hun føler hun må legge igjen lukten sin der..

Jeg har hørt at man får kjøpt nåe på dyrebutikken som kan sprayes rundt for å få de til å slutte, men vet ikke om det bare gjelder hankatter...

Denne tissingen kan også skje om det skjer forandringer katten ikke har kontroll over, som kattekasse, bråk, traumatisk reise til dyrlegen osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan også være beskjed til deg ja.

feks. om kassen hennes burde blitt rengjort, eller kansje at maten står for nærme kassen, eller at du har flyttet på ting som katten var missfornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt tisser alltid på mine ting(Sko, vesker, klær, håndklær, blader..Den hater meg nok). Og det hender at den tar skinnsofaen.

Ofte er det dokassen som har blitt forglemt et par dager :( Men av og til er det helt uprovosert. Ikke noe godt svar til deg, annet enn å passe på at dokassen er ren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Slå katten hver gang den tisser i sofaen. Lillebroren min har en perser som var lite snill med inventaret, men etter at han begynte å slå den med et håndkle, så har den kuttet ut. Kanskje ikke helt PK, men det funker ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Uansett hvor katen tisser.Vaske godt opp(sokm du sef gjør hehe),men ikke med salmiakk.Etterpå skal du legge en liten matskål der,om det så er midt i senga di.De tisser nemlig ikke på "matbordet sitt".Testet dette jeg,funket!

Katter kan tisse inne og på ting for de er misfornøyde på noe.Og har du sjekket helsen til katten?Hvis ikke,ta en tur til vettrenær..Kan komme av at den er syk også.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slå katten hver gang den tisser i sofaen. Lillebroren min har en perser som var lite snill med inventaret, men etter at han begynte å slå den med et håndkle, så har den kuttet ut. Kanskje ikke helt PK, men det funker ihvertfall.

:overrasket:

Man slår da ikke dyr!

Håper trådstarter ikke følger dette rådet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

En katt dør ikke av å få et rapp med håndkle. Hvis du vil at den skal slutte å pisse i sofaen, har du noe valg? Når en kan slå unger, hvorfor kan en ikke slå katter? Er katter noe mer verdt enn unger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-o

Man bruker vel aldri vold mot noen?!

Fysj!

Eneste man oppnår med det er frykt.

Endret av jordbær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Binna
En katt dør ikke av å få et rapp med håndkle. Hvis du vil at den skal slutte å pisse i sofaen, har du noe valg? Når en kan slå unger, hvorfor kan en ikke slå katter? Er katter noe mer verdt enn unger?

Det er hvertfall straffbart å slå unger... Helt unødvendig å slå pusen for noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida

Takk for svar!

Vi hadde henne nylig hos veterinæren til en generell sjekk i forbindelse med vaksinering, så jeg tror hun er frisk.

Jeg skal prøve trikset med matskål, selv om det blir litt upraktisk med kattemat i sofaen. Heldigivs spiser hun bare tørrfor.

Jeg har lært katta mi ting som ikke er lov ved å bestemt ta henne vekk fra steder hun ike får være eller ting hun ikke får lov til å gjøre. Problemet er at jeg aldri oppdager at hun har tissa før det er for seint til å ta henne i aksjon. Hun spinner av gårde hver gang jeg ser hva hun har gjort så jeg tror nok hun vet at hun ikke skal gjør det der.

Uansett ville jeg ikke bruke vold mot katta mi - det er viktig for meg at vi har et tillitsforhold og at hun stoler på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er hvertfall straffbart å slå unger... Helt unødvendig å slå pusen for noe som helst.

Si hva du vil, men det funker. Unger dør heller ikke av å få en ørefik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si hva du vil, men det funker. Unger dør heller ikke av å få en ørefik.

Det gjør nok ikke du heller. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Elfrida

Rapport fra prosjekt 'få katten til å slutte å tisse i sofaen':

Vi prøvde trikset med å sette en matskål der hun hadde tisset (etter rengjøring så klart), og det virket! Hun har ikke tisset noe annet sted enn i kassa si siden mars (bank i bordet).

I tillegg kjøpte vi noe som heter Feliway, som er et luktstoff som lukter noe sånt som 'dette er mitt, og her er det trygt' for katter, men som ikke mennesker kan kjenne. Vi kjøpte en sånn dings til å sette i kontakten, og som holdt en måned, og jeg syns at katten har blitt generelt mye tryggere etter dette. I tillegg kjøpte vi en liten sprayflaske, som kan brukes i transportbur f.eks.

Takk og pris at dette virket, for jeg begynte å bli fortvila. Tusen takk for hjelpen dere! :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...