Gå til innhold

Feriepenger


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

På lønnsslippen min står det at mitt feriepengegrunnlag i fjor er på 308612 kr. Hvor mange prosent av det er feriepenger, hva kan jeg forvente å få utbetalt i juni??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest C04B91
På lønnsslippen min står det at mitt feriepengegrunnlag i fjor er på 308612 kr. Hvor mange prosent av det er feriepenger, hva kan jeg forvente å få utbetalt i juni??

Hvis din bedrift har en tariffavtale og denne gjelder for deg selv om du ikke er organisert i et LO forbund eller et annet forbund som har innført den 5. ferieuken skal du ha 12 % av dette beløpet i feriepenger.

Dersom du ikke er organisert eller bedritfen ikke har inngått en tariffavtale med tariffestet 5. ferieuke har du kun krav på 4 uker og 1 dag ferie og da er satsen 10,2 %.

Dersom du er passert 60 har du krav på den såkalte "senileuken" - en ekstra uke ferie - og da kan det være andre satser som gjelder som jeg ikke kjenner til.

Kortversjonen: har du 5 uker ferie skal du ha 12 % feriepenger. Har du 4 uker + "Gro" dag så skal du ha 10,2 % feriepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis din bedrift har en tariffavtale og denne gjelder for deg selv om du ikke er organisert i et LO forbund eller et annet forbund som har innført den 5. ferieuken skal du ha 12 % av dette beløpet i feriepenger.

Dersom du ikke er organisert eller bedritfen ikke har inngått en tariffavtale med tariffestet 5. ferieuke har du kun krav på 4 uker og 1 dag ferie og da er satsen 10,2 %.

Dersom du er passert 60 har du krav på den såkalte "senileuken" - en ekstra uke ferie - og da kan det være andre satser som gjelder som jeg ikke kjenner til.

Kortversjonen: har du 5 uker ferie skal du ha 12 % feriepenger. Har du 4 uker + "Gro" dag så skal du ha 10,2 % feriepenger.

Viktig kommentar (jeg la inn linken over):

Dersom du har 5 uker ferie (de fleste har vel det nå?) får du 12 % feriepenger MINUS lønn for fire dager. Så vidt jeg vet trekker de dette fra feriepengene - i stedet for at man måneden etter skal få mindre lønn enn vanlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Samme gjest som la inn prosentsa
Viktig kommentar (jeg la inn linken over):

Dersom du har 5 uker ferie (de fleste har vel det nå?) får du 12 % feriepenger MINUS lønn for fire dager. Så vidt jeg vet trekker de dette fra feriepengene - i stedet for at man måneden etter skal få mindre lønn enn vanlig..

Man trekker for 4 feriedager fordi 5 ferieuker gir 26 virkedager som ferie. En måned inneholder 22 virkedager - differansen er 4.

Altså:

Månedslønn/22 x 26 = trekk for ferie

+ feriepengegrunnlag året før x 12%

= utbetalt lønn og feriepenger i juni.

Dersom man ikke har den 5. ferieuken:

Månedslønn/22 x 21 = trekk for ferie (= 1 dag utbetalt)

+ feriepengegrunnlag året før x 10,2%

= utbetalt lønn og feriepenger i juni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...