Gå til innhold

Hvordan straffe far og barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ta et familiemøte etter at minstemann er i seng, snakk om forventninger.

Forklar hva som forventes av de største og vær tydelig på at fra nå av så blir det ikke laget noe middag til dem før det er ryddet. Om de rydder før eller etter skolen er opp til dem :-)

Alle vil ha middag kjappest mulig, vær forberedt på at du må minne dem på ting, men gjør det i en positiv tone: "du har "glemt" å rydde i dag :-) " evt. Nå må dere rydde slik at jeg kan få begynne med middagen! :-)

Å avklare forventninger er det viktigste, og det å fortelle at dere alle deler på ansvaret for å ha det trivelig.

Anonymous poster hash: 4e370...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste løsningen er jo å la det være rotete. Ha egen mat til deg og minsten. Å dra hjem i lunsjen for å rydde, er jo å belønne dem. De trenger jo ikke rydde, det blir gjort for dem. La det flyte, gå til streik. Du lager nudler eller noe minsten kan spise i stua, når de andre etterspør middag, sier du det ikke ble laget, for det var ikke klart for matlaging. Du må legge lista der du vil ha den, og opplyse dem om det. 15-åringen bør lage middag til alle selv av og til. Far også. Rydde etter frokosten kan alle gjøre.



Anonymous poster hash: d32f7...944
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hun er en forelder for disse barna, og det er også hennes ansvar å oppdra dem. Barna har blitt sånn pga at faren er for veik, det er han som er problemet.

Vel, hun har prøvd å oppdra dem, blant annet lære dem at man rydder av frokostbordet før man drar på skolen, og det fungerte ikke. Da må det få konsekvenser. Synes ingen middag på de tre menneskene i huset som er store nok til å hjelpe til men ikke gidder er en grei konsekvens! Og jeg forstår selvsagt også at far er del av problemet.

Anonymous poster hash: 98e58...2f8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har to tenåringer og du har en treåring? 



Anonymous poster hash: 2bcb7...6bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det eg er litt redd for.. At det skal bli meg mot dem på en måte..

Men det er jo allerede slik siden far ikke takler at jeg ber han og barna om å hjelpe til..

Anonymous poster hash: 873d2...7c2

Hent 3-åringen i barnehagen, og stopp på vei hjem og få i han noe rask mat. Karbonadeder fra ferskvaredisken, noe som går kjapt på en restaurant, hva som helst egentlig. Da når du kommer hjem kan du la vær å lage middag, og si at du ikke lager middag igjen før alle begynner å ta del i husarbeidet. 3-åringen har fått mat, men det vet ikke de andre, så da ser det ikke ut som at du gjør forskjell.

Kanskje ikke ideelt med tanke på middagen til den minste, men i noen få dager går det jo bra. Så kan du heller lage han en skikkelig og sunn kveldsmat et par timer senere.

Anonymous poster hash: 13b62...5a7

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hun har prøvd å oppdra dem, blant annet lære dem at man rydder av frokostbordet før man drar på skolen, og det fungerte ikke. Da må det få konsekvenser. Synes ingen middag på de tre menneskene i huset som er store nok til å hjelpe til men ikke gidder er en grei konsekvens! Og jeg forstår selvsagt også at far er del av problemet.

Anonymous poster hash: 98e58...2f8

Ja, men det at hun lager mat til sitt "eget" barn kan få veldig negative konsekvener og føre til mer krangling. Dette kan såre barna på en helt annen måte enn om de blir nødt til å rydde etter seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forbud mot mobil og ipad inntil de har ryddet etter seg burde funke.

Anonymous poster hash: 5dc48...87d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hent 3-åringen i barnehagen, og stopp på vei hjem og få i han noe rask mat. Karbonadeder fra ferskvaredisken, noe som går kjapt på en restaurant, hva som helst egentlig. Da når du kommer hjem kan du la vær å lage middag, og si at du ikke lager middag igjen før alle begynner å ta del i husarbeidet. 3-åringen har fått mat, men det vet ikke de andre, så da ser det ikke ut som at du gjør forskjell.

Kanskje ikke ideelt med tanke på middagen til den minste, men i noen få dager går det jo bra. Så kan du heller lage han en skikkelig og sunn kveldsmat et par timer senere.

Anonymous poster hash: 13b62...5a7

 

Dette. 

 

Regner med det blir protester både fra barn og mann - men dette hadde jeg ikke gitt meg på.

Dessuten er det den riktigste konsekvensen, for den har direkte sammenheng med hva slags "ugagn" som er gjort.

Det er bare å si at du ikke gidder å lage mat på et grisete og udelikat kjøkken, og at inntil de lærer å rydde etter seg , så får de klare seg sjøl.

Og om de skulle "glippe" på ryddinga i fremtiden, ville jeg også da latt være å lage felles middag med en gang - og pent minne dem på hvorfor.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så? Jeg ser ingen grunn til å degge for slike utakknemlige drittunger. Og det er allerede en slags "krig" i det hjemmet dessverre, siden far ukritisk tar de store ungenes parti HELE tiden.

Anonymous poster hash: 98e58...2f8

 

Er det derfor du rydder i hele lunsjen din? Hvorfor ventet du ikke med å rydde til du kom hjem, eller det hadde blitt kveld?

 

og til slutt, - hvorfor gidder du rydde opp etter andre? Er det fordi du har tapt krigen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det derfor du rydder i hele lunsjen din? Hvorfor ventet du ikke med å rydde til du kom hjem, eller det hadde blitt kveld?

og til slutt, - hvorfor gidder du rydde opp etter andre? Er det fordi du har tapt krigen?

Det var ikke meg som svarte dette. Jeg er ts.

Jeg ryddet i lunsjen for å kunne nyte tiden sammen med treåringen før hun skal legge seg.. Etter det skal jeg nyte tiden med ryddig hus og slappe av før jeg går å legger meg.. Jeg ryddet etter de andre kun for min egen del.. Jeg trives ikke i ett rotete hus.. Og syns det er uhygienisk og la matrester, melk og pålegg stå fremme hele dagen..

Anonymous poster hash: 873d2...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt mål må jo være å slippe å rydde, at alle rydder etter seg, og at du dermed slipper å "straffe". Målet med "straffen" er da vel at de rydder? da må ikke du rydde for dem, det blir jo meningsløst.



Anonymous poster hash: d32f7...944
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far kommer sent hjem om ettermiddagene. Så han Får ikke med seg noe av dette, desverre.. Når jeg prøver å forklare hvordan det er så mener han at jeg overdriver.. Men siden han ikke er vant med verken middagslaging og rydding så har han egentlig lite peiling..

Jeg har faktisk vist han bilder av hvordan det har sett ut for å få han til å forstå.. Men det går altså ikke inn.. Han mener at jeg kritiserer han og barna..

Anonymous poster hash: 873d2...7c2

Hvorfor vise ham bilder? La det ligge til han kommer hjem og ser med egne øyne hvordan det ser ut. Det er greit at du trives i ryddig hus, men et par dager med kaos klarer du for å vise far hvordan det er.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...er du sikker på at det er du som har "rett" i denne saken?

Far er tydeligvis uenig i ryddighetsnivået du forsøker å bestemme. Har han fått sagt sin mening? Kanskje dere må møtes på midten, du må øke rotegrensa, og han senke den litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere jobber begge fulltid og du er den som leverer og henter minsten i barnehagen OG lager middag? Da må far bidra med rydding/annet husarbeid! Spiller ingen rolle om han kommer senere hjem eller er sliten (hvem er ikke det etter jobb?), han har også et ansvar for at Familien AS går rundt. Kanskje ikke så rart de store ungene hans ikke har lært å hjelpe til..

Anonymous poster hash: 98e58...2f8

 

Det er da selvsagt at den som kommer senest hjem og har lengst dager på jobben skal gjøre tilsvarende mindre hjemme....

Anonymous poster hash: 6137b...004

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da selvsagt at den som kommer senest hjem og har lengst dager på jobben skal gjøre tilsvarende mindre hjemme.... Anonymous poster hash: 6137b...004

Nei, når far i praksis bestemmer at 15-åringen og 11-åringen skal være fritatt fra å rydde etter seg, er det fars ansvar å ta rot og skitt. Ikke stemorens.

TS, du vil aldri få det noe bedre hvis du tar jobben hele tiden. Sørg for deg og minsten, de eldre barna kan ta seg skiver.

Varsle om konsekvens på forhånd hvis du ser at det r store sjanser for at en nødvendig oppgave ikke vil bli gjort.

Far kommer til å oppdra barna se hvis han selv må rydde etter dem, men ikke så lenge du gjør det. Det de ser hele tiden nå, er at far støtter dem i å ikke gjøre noe.

Jeg må innrømme at jeg har lite tro på at denne familien kommer til å behandle deg som noe annet enn hushjelp og dørmatte, etter alle dine tråder. Du er i hvertfall nødt til å få far til å våkne hvis noe skal skje. Det gjør du ikke ved å bare mase om det samme igjen og igjen. Du må vise at du mener alvor.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hold tilbake sex. Etter hvert blir han desperat nok at han er villig til å gå med på det meste for å få... gjort noe med de blå bjellene sine. Om han så må kritisere de søte små uskyldige barna sine.



Anonymous poster hash: 86af8...43e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det derfor du rydder i hele lunsjen din? Hvorfor ventet du ikke med å rydde til du kom hjem, eller det hadde blitt kveld?

og til slutt, - hvorfor gidder du rydde opp etter andre? Er det fordi du har tapt krigen?

Lær deg AB-koder, så slipper du å sitere feil innlegg.

Anonymous poster hash: 98e58...2f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, når far i praksis bestemmer at 15-åringen og 11-åringen skal være fritatt fra å rydde etter seg, er det fars ansvar å ta rot og skitt. Ikke stemorens.

TS, du vil aldri få det noe bedre hvis du tar jobben hele tiden. Sørg for deg og minsten, de eldre barna kan ta seg skiver.

Varsle om konsekvens på forhånd hvis du ser at det r store sjanser for at en nødvendig oppgave ikke vil bli gjort.

Far kommer til å oppdra barna se hvis han selv må rydde etter dem, men ikke så lenge du gjør det. Det de ser hele tiden nå, er at far støtter dem i å ikke gjøre noe.

Jeg må innrømme at jeg har lite tro på at denne familien kommer til å behandle deg som noe annet enn hushjelp og dørmatte, etter alle dine tråder. Du er i hvertfall nødt til å få far til å våkne hvis noe skal skje. Det gjør du ikke ved å bare mase om det samme igjen og igjen. Du må vise at du mener alvor.

 

Er det noen som må lære konsekvenser her så er det dere. Kanskje dere kan lære dere konsekvensen av å rydde etter alle andre hele tiden?

 

Hvis alle bare rydder etter seg selv så finnes ingen problem!

 

Når skal dere lære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg AB-koder, så slipper du å sitere feil innlegg.

Anonymous poster hash: 98e58...2f8

 

Bare svar på innlegget du hvis du er rette AB! Ingen vits å snakke om ting som ikke omhandler tråden.

 

Da kan jeg spørre deg da,-  hvorfor rydder du etter andre, - er det fordi du ønsker at dem rydder opp etter seg selv? Er det derfor du rydder etter dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...