Gå til innhold

Hvordan straffe far og barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er Ikke første gang..

Jeg har det travelt om morgenen. Kler på meg selv og treåringen, lager matpakket, rydder opp og drar på barnehage og jobb. Stebarna på 11 og 15 spiste i dagtidlig frokost og trykte på telefonen mens jeg

stresset meg igjennom morgenen.

Før jeg dro ba jeg de om å rydde etter seg før de måtte gå på bussen. Det var greit det, sa de.

Så, kommer jeg hjem i lunsjen for å slappe av. Jeg syns det er for mye støy på pauserommet noen ganger, derfor pleier jeg å dra hjemom innimellom.

Jeg kom hjem til ett enda mer bombet kjøkken enn jeg dro fra og endte opp med å bruke hele lunsjen på å rydde opp..

Jeg syns at så store barn burde kunne hjelpe til, men nevner jeg dette til samboer går han til forsvar med en gang..

Barna får ikke skylde på at de hadde dårlig tid, noe de pleier, da de faktisk har god tid til telefon og ipad, men ikke rydding.

Hva slags "straff"/konsekvenser bør jeg gi dem. Altså, far og stebarn, uten at far har "rett" til å bli sur for det??

Det er ikke aktuellt å la det være rotete. Jeg har en aktiv treåring som maser om middag fra vi kommer inn døren, så jeg MÅ ha rom for å lage den for husfreden. I tillegg så har jeg en anelse om at barn som er vant med å ha det ryddig, blir ordentlige selv.. Kan jeg for eksempel KUN lage middag til meg og treåringen fremover? Med argument om at når de ikke hjelper meg med rydding, så hjelper ikke jeg me middag?? Eller har noen andre tips, utenom å pakke og stikke av :P vil så gjerne at det skal fungere, men alt blir så vanskelig når samboer alltid tror jeg "angriper" han og barna, selv om jeg tar det opp på en skikkelig måte..

Anonymous poster hash: 873d2...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synd du ikke har barnefar på din side, det blir så utrolig slitsomt å jbbe mot både barna og far. Han burde vært litt mer oppegående enn som så når det kommer til oppdrgelse, spesielt i den alderen. Men hva med å ta fra barna telefonene til de har ryddet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd du ikke har barnefar på din side, det blir så utrolig slitsomt å jbbe mot både barna og far. Han burde vært litt mer oppegående enn som så når det kommer til oppdrgelse, spesielt i den alderen. Men hva med å ta fra barna telefonene til de har ryddet?

Ja.. Utrolig slitsomt!

Jeg kunne gjort dette, men jeg drar jo før de er ferdige med frokost og matpakker, så jeg får ikke kontrollert om de rydder før jeg kommer hjem igjen..

Anonymous poster hash: 873d2...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, synes du bare skal lage middag til deg og treåringen :) Gooood middag, så de andre blir misunnelige ;)

Anonymous poster hash: 98e58...2f8

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, synes du bare skal lage middag til deg og treåringen :) Gooood middag, så de andre blir misunnelige ;)

Anonymous poster hash: 98e58...2f8

Det blir jo litt so å gjøre forskjell på bonusbarn og biologiske, og kan skape enda flere problemer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo litt so å gjøre forskjell på bonusbarn og biologiske, og kan skape enda flere problemer.

Det er det eg er litt redd for.. At det skal bli meg mot dem på en måte..

Men det er jo allerede slik siden far ikke takler at jeg ber han og barna om å hjelpe til..

Anonymous poster hash: 873d2...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja.. Utrolig slitsomt!

Jeg kunne gjort dette, men jeg drar jo før de er ferdige med frokost og matpakker, så jeg får ikke kontrollert om de rydder før jeg kommer hjem igjen..

Anonymous poster hash: 873d2...7c2

Men når du kommer hjem da, og står å lager mat? Krev at de skal gjøre arbeidsoppgaver i hjemmet, ikke bare slenge seg ned på sofaen med iPaden. Ta ifra dem goder hvis de ikke hører på deg. Elektronikk er et privilegium som de bør gjøre seg fortjente til, ethvert oppegående menneske må være enig i det. Men før det synes jeg du skal ta en lang samtale med far, og bli enige i hvordan dere skal håndtere denne situasjonen. For det høres litt ut som at han er en stor del av problemet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å kjøp sånn mat de kan rote med kansje? Kjøp kun inn ferdig oppskjert brød og ei pakke med skinke? Eller en tube med med noe, enda mindre rot. Så har du ukelønn for å sette inn i oppvaskmaskinen til den ene og å holde spisebordet og gulvet under rent for den andre. Da blir muligens oppvasken satt inn, kjøkkenbordet vaska, og maten kan de jo ikke få rota så mye med. Og hvis de glemmer å rydde bort brød og pålegg så blir deg tørt brød i morgen uten pålegg fordi det blei dårlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når du kommer hjem da, og står å lager mat? Krev at de skal gjøre arbeidsoppgaver i hjemmet, ikke bare slenge seg ned på sofaen med iPaden. Ta ifra dem goder hvis de ikke hører på deg. Elektronikk er et privilegium som de bør gjøre seg fortjente til, ethvert oppegående menneske må være enig i det. Men før det synes jeg du skal ta en lang samtale med far, og bli enige i hvordan dere skal håndtere denne situasjonen. For det høres litt ut som at han er en stor del av problemet.

Jeg har faktisk prøvd dette.. Det endte med at 15 åringen stakk av med telefonen min og gjemte den..

Anonymous poster hash: 873d2...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konflikthåndtering i heimen trenger ikke være ulikt det en gjør på jobb. Du kaller inn til familiemøte. Rundt kjøkkenbordet når 3åring er lagt, så en får være uforstyrret. Legger frem saken i rolige former, forteller at du ikke kan stå med alt, og at en er nødt til å få en rutine som fungerer og ber hver og en om å komme med forslag til løsning. Når dere har kommet frem til noe som alle er enige i, så prøver dere å gjøre det slik. Vær flink til å gi positive tilbakemeldinger når det fungerer. Dette fungerer veldig bra hos oss, unger liker å bli ansvarliggjort og stilt krav til. Og hater kjefting. De også.

Anonymous poster hash: 17560...635

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si til faren at når ikke han vil lære barna sine å rydde opp, så får han rydde opp etter dem selv.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo litt so å gjøre forskjell på bonusbarn og biologiske, og kan skape enda flere problemer.

Hva så? Jeg ser ingen grunn til å degge for slike utakknemlige drittunger. Og det er allerede en slags "krig" i det hjemmet dessverre, siden far ukritisk tar de store ungenes parti HELE tiden.

Anonymous poster hash: 98e58...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konflikthåndtering i heimen trenger ikke være ulikt det en gjør på jobb. Du kaller inn til familiemøte. Rundt kjøkkenbordet når 3åring er lagt, så en får være uforstyrret. Legger frem saken i rolige former, forteller at du ikke kan stå med alt, og at en er nødt til å få en rutine som fungerer og ber hver og en om å komme med forslag til løsning. Når dere har kommet frem til noe som alle er enige i, så prøver dere å gjøre det slik. Vær flink til å gi positive tilbakemeldinger når det fungerer. Dette fungerer veldig bra hos oss, unger liker å bli ansvarliggjort og stilt krav til. Og hater kjefting. De også.

Anonymous poster hash: 17560...635

Ber jeg barna her i huset om slikt, så får jeg beskjed om hvor mye det koster 😂😂

Men jo, en veldig god idé.

Anonymous poster hash: 873d2...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva så? Jeg ser ingen grunn til å degge for slike utakknemlige drittunger. Og det er allerede en slags "krig" i det hjemmet dessverre, siden far ukritisk tar de store ungenes parti HELE tiden.

Anonymous poster hash: 98e58...2f8

Takker for at du skjønner akkurat hvordan det er her!

Anonymous poster hash: 873d2...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk prøvd dette.. Det endte med at 15 åringen stakk av med telefonen min og gjemte den..

Anonymous poster hash: 873d2...7c2

Det er ganske respektløst😳

Anonymous poster hash: de4f2...edc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for at du skjønner akkurat hvordan det er her!

Anonymous poster hash: 873d2...7c2

Jo, bare hyggelig! Men, jeg reagerer på at du skriver at far ikke takler at du ber ham og barna hans hjelpe til? Mener du at han heller ikke rydder?

Anonymous poster hash: 98e58...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jo, bare hyggelig! Men, jeg reagerer på at du skriver at far ikke takler at du ber ham og barna hans hjelpe til? Mener du at han heller ikke rydder?

Anonymous poster hash: 98e58...2f8

Far kommer sent hjem om ettermiddagene. Så han Får ikke med seg noe av dette, desverre.. Når jeg prøver å forklare hvordan det er så mener han at jeg overdriver.. Men siden han ikke er vant med verken middagslaging og rydding så har han egentlig lite peiling..

Jeg har faktisk vist han bilder av hvordan det har sett ut for å få han til å forstå.. Men det går altså ikke inn.. Han mener at jeg kritiserer han og barna..

Anonymous poster hash: 873d2...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk prøvd dette.. Det endte med at 15 åringen stakk av med telefonen min og gjemte den..

Anonymous poster hash: 873d2...7c2

Det høres som om du er i en håpløs situasjon. Men du må ikke gi deg, stå på ditt. Husk på at du ikke bare gjør dette for deg selv, men også barna. Det er jo godt de i alle fall har en god forelder som passer på dem. Sånn som du beskriver faren høres det nesten ut som at du har fire barn  :rolleyes:

 

Sett grenser, spesielt i denne alderen. Barna tester ut grenser, og tøyer strikken så langt de klarer. Det er det som er deres "jobb". Gi dem en god blanding av moderlige (kjærlighet, omsorg, beskyttelse og kontinuitet) og faderlige prinsipper (grensesetting, regler og struktur). Det høres litt ut som at de ikke har fått nok av det sistnevnte, men ikke glem å få med far på dette. Gjør du dette alene kan det påvirke forholdet ditt til barna, og du blir sett på som lite omsorgsfull, urimelig og altfor streng, mens faren får statusen som den snille. Det virker som om det er nettopp dette som er i ferd med å skje, og jeg må legge til at det er utrolig dårlig gjort av faren deres å ikke støtte deg  :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så? Jeg ser ingen grunn til å degge for slike utakknemlige drittunger. Og det er allerede en slags "krig" i det hjemmet dessverre, siden far ukritisk tar de store ungenes parti HELE tiden.

Anonymous poster hash: 98e58...2f8

Fordi hun er en forelder for disse barna, og det er også hennes ansvar å oppdra dem. Barna har blitt sånn pga at faren er for veik, det er han som er problemet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far kommer sent hjem om ettermiddagene. Så han Får ikke med seg noe av dette, desverre.. Når jeg prøver å forklare hvordan det er så mener han at jeg overdriver.. Men siden han ikke er vant med verken middagslaging og rydding så har han egentlig lite peiling..

Jeg har faktisk vist han bilder av hvordan det har sett ut for å få han til å forstå.. Men det går altså ikke inn.. Han mener at jeg kritiserer han og barna..

Anonymous poster hash: 873d2...7c2

Dere jobber begge fulltid og du er den som leverer og henter minsten i barnehagen OG lager middag? Da må far bidra med rydding/annet husarbeid! Spiller ingen rolle om han kommer senere hjem eller er sliten (hvem er ikke det etter jobb?), han har også et ansvar for at Familien AS går rundt. Kanskje ikke så rart de store ungene hans ikke har lært å hjelpe til..

Anonymous poster hash: 98e58...2f8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...