Gå til innhold

Nytt team 2-4 år: barnehageansatt vil ikke ha foreldre ved frokosten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke riktig, og da tenker jeg mest på at alle barn bør "stille likt". Mange barn føler seg litt usikre til å begynne med, men da må de få finne trygghet sammen. Å la ETT av barna ha med foreldre til frokost er ikke riktig overfor noen egentlig.

Anonymous poster hash: 9c4cb...76a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du har tid til å spise frokost i barnehagen sammen med dattera di, så syns jeg det er rart at dere ikke spiser mat hjemme. Da får dere mere tid sammen og en rolig frokost uten en haug med andre.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde ikke trengt å være ufin, men når det er sakt så er det en helt normal "regel" i barnehager.

Det er for å bevare roen og ha en viss rutine gjennom dagen.

Hvis alle foreldrene skulle gjort som deg så hadde det fort blitt veldig urolig med alle som skal komme, gå, si hei og hade.

Hvis de feks. har høytlesning om morgenen så brytes konsentrasjonen når det kommer inn foreldre som skal ta avskjeder i plenum med alle andre.

Også kan det bli ifht. at de andre barna sitter der uten foreldre.

Anonymous poster hash: 2db7e...8e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde ikke trengt å være ufin, men når det er sakt så er det en helt normal "regel" i barnehager.

Det er for å bevare roen og ha en viss rutine gjennom dagen.

Hvis alle foreldrene skulle gjort som deg så hadde det fort blitt veldig urolig med alle som skal komme, gå, si hei og hade.

Hvis de feks. har høytlesning om morgenen så brytes konsentrasjonen når det kommer inn foreldre som skal ta avskjeder i plenum med alle andre.

Også kan det bli ifht. at de andre barna sitter der uten foreldre.

Anonymous poster hash: 2db7e...8e4

*også kan det bli urettferdig ifht.

Anonymous poster hash: 2db7e...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lalalala59

Oppsummerer som de andre i tråden:

- I de fleste barnehager ønsker de ansatte at en leverer barnet sitt i god tid før frokosten begynner, da det skal være mest mulig ro for barna i spisesituasjonen.

- Avskjeder som drøyer ut i tid vil være forvirrende for de fleste barn. Det holder med "Ha en fin dag, mamma henter deg senere, ha det" og en klem. Hvis du er der for lenge kan det gjøre avskjeden vanskeligere for barnet ditt.

- Hvis du har så god tid om morgenen, så kan heller du og barnet spise frokost hjemme sammen og du kan levere etter frokosten.

Endret av Mahnaz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er sant at han snerret er jo det spesielt, men tenkt om alle skulle ha med foreldre til måltid i barnehagen da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Synes det er en helt ok regel. Om du vil passe ungen din selv, så må du gjøre det et annet sted enn i barnehagen. Der er det de ansatte som skal passe ungene. En ting er at det ikke er plass til at gudoghvermann kan sitte der inne. En annen ting er at du kan virke forstyrrende på både ditt eget barn, og på de andre barna. 

 

At en mor har sittet inne i skoletimene tror jeg rett og slett ikke på. 

Anonymous poster hash: 94208...bf8

 

Dette.

 

Dersom barnet har behov for å kose med mor litt før mor drar fra barnehagen, får dere dra dit tidligere, slik at dere er ferdige med dette og mor kan dra før de setter seg til bords.

Anonymous poster hash: 8cdc5...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I perioder hvor barnet mitt har hatt separasjonsangst ved levering har jeg brukt ekstra tid. Enten sittet litt på avdelingen til han kommer igang med lek, eller hjulpet til med å kle på ham før de skal ut å leke. Jeg har aldri opplevd de ansatte i bhg som noe negative til det. Vi småprater litt og barnet kommer seg gjennom perioden trygg og ubekymret.

Vinn vinn det vel?

Anonymous poster hash: bcac2...de1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I perioder hvor barnet mitt har hatt separasjonsangst ved levering har jeg brukt ekstra tid. Enten sittet litt på avdelingen til han kommer igang med lek, eller hjulpet til med å kle på ham før de skal ut å leke. Jeg har aldri opplevd de ansatte i bhg som noe negative til det. Vi småprater litt og barnet kommer seg gjennom perioden trygg og ubekymret.

Vinn vinn det vel?

Anonymous poster hash: bcac2...de1

Nei, det er det ikke. For du bryter opp rutinene, og de andre barna blir da urolige.

Anonymous poster hash: 8cdc5...888

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det ikke. For du bryter opp rutinene, og de andre barna blir da urolige.

Anonymous poster hash: 8cdc5...888

Tull. De andre barna blir ikke mer urolige av at en foreldre sitter der!

Jeg synes faktisk foreldre skal få lov å komme inn i barnehagen for å gjøre sitt utrygge barn mer trygt på morgenen. Det vinner alle på; foreldre, ansatte og ikke minst barnet!

De som sier at det blir forskjell for de andre; vell, alle barn har ulike behov, og det er barnehagens jobb og legge til rette for disse, da blir det gjort forskjellige ting.

Anonymous poster hash: a94c2...7cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. De andre barna blir ikke mer urolige av at en foreldre sitter der!

Jeg synes faktisk foreldre skal få lov å komme inn i barnehagen for å gjøre sitt utrygge barn mer trygt på morgenen. Det vinner alle på; foreldre, ansatte og ikke minst barnet!

De som sier at det blir forskjell for de andre; vell, alle barn har ulike behov, og det er barnehagens jobb og legge til rette for disse, da blir det gjort forskjellige ting.

Anonymous poster hash: a94c2...7cf

 

Noen barn gjør det jo! Min datter blir veldig utrygg på ukjente voksne, og hadde fått en dårlig start på dagen med andre foreldre over en lenger periode rundt bordet.

Anonymous poster hash: 6c4c2...2dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. De andre barna blir ikke mer urolige av at en foreldre sitter der!

Jeg synes faktisk foreldre skal få lov å komme inn i barnehagen for å gjøre sitt utrygge barn mer trygt på morgenen. Det vinner alle på; foreldre, ansatte og ikke minst barnet!

De som sier at det blir forskjell for de andre; vell, alle barn har ulike behov, og det er barnehagens jobb og legge til rette for disse, da blir det gjort forskjellige ting.

Anonymous poster hash: a94c2...7cf

Det er forskjell på å hjelpe til med påkledning eller innlede til lek i forhold til å sitte sammen med barna rundt måltidet. Der har ikke foreldrene noe å gjøre, og det skaper uro.

Skulle uansett gjerne visst hvorfor de ikke kan spise mat hjemme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å hjelpe til med påkledning eller innlede til lek i forhold til å sitte sammen med barna rundt måltidet. Der har ikke foreldrene noe å gjøre, og det skaper uro.

Skulle uansett gjerne visst hvorfor de ikke kan spise mat hjemme.

Så lenge barnet er utrygt og det gir en trygg situasjon for det enkelte barn så jo, da synes jeg det er greit!

Skjønner godt det kan bli et problem hvis andre barn blir utrygge på foreldrene (slik som hun over her), men da må man finne en løsning der i fra.

Har jobbet mange år i barnehage, og aldri hatt noe problemer med at andre barn skaper uro for at en foreldre sitter med SITT barn å spiser frokosten.

Men som flere sier, har man så god tid på morgenen kan man spise hjemme, hvis det er et problem for bhg.

Anonymous poster hash: a94c2...7cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er pedagog selv. Der jeg jobber ønsker vi helst at foreldrene tar avskjed før frokosten. Erfaringsmessig fungerer det dårlig når avskjeden drar ut, da dette skaper uro og gjør barnet usikkert (skal mamma være her i dag, eller skal hun gå?) og man ender ofte opp med et mer stresset og trist barn enn nødvendig. 

Hvis du føler at barnet ditt trenger litt tilvenning etter ferien, snakk med pedleder. Han eller hun kan sikkert tipse deg om hvordan dere kan løse dette på best mulig måte. Kanskje du kan være med på noen turer, eller være med litt i utetida. 

 

Ellers er det veldig synd hvis du ikke føler at du kan stole på personalet. Det legger ikke akkurat grunnlaget for et nært foreldresamarbeid, noe som er en viktig forutsetning for at barnet skal få det best mulig i barnehagen. Hvis du ikke føler at du kan snakke med en av de ansatte på avdelingen, ta det opp med styrer. 

Endret av Almarea
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det ikke. For du bryter opp rutinene, og de andre barna blir da urolige.

Anonymous poster hash: 8cdc5...888

Det har jeg ikke opplevd. Barna kjenner jo foreldrene til hverandre og synes det er stas å kunne skravle og fortelle om stort og smått.

Anonymous poster hash: bcac2...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb i bhg selv. 

Vi har det slik at hvis det er tilvenning av helt nye barn får foreldre være der mens vi spiser frokost, men er det barn som har byttet avdeling innad i bhg hopper vi rett på gammel rutine med en gang.. 

Skulle gjort seg om vi hadde hatt 15 foreldre til frokost hver dag. Jaja, det hadde ikke gått. 

Vi har enkelte barn som reagerer hvis mor eller far drar ut avskjeden fordi at de gjerne er utrygg, og då blir det ingen god morgen for noen av de. 



Anonymous poster hash: 5fe8b...ab3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt ærlig, dere foreldre kan være ganske plagsomme og lager uro ved måltid, i forbindelse med henting og levering.

 

Gjør dere ting på en fin og hensynsfull måte er det ingenting i veien for at dere kan få være litt tilstede ved måltid. Problemet er at mange av dere ikke forstår at dere gjør det verre for barnet at dere drar avskjeden ut. Mange barn er ofte grinete og vanskelig når mor eller far er tilstede. Med en gang foreldrene går er barnet seg selv igjen etter kort tid. 

 

Selv pleier jeg å oppfordre foreldre til å sette seg ned med oss, men ikke alle egner seg. 



Anonymous poster hash: ea9ce...791
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir rolig og fin start på morgenen om alle foreldrene sitter og ser på at ungene spiser frokost...

Trygt for den det gjelder, utrygt for de andre.

Anonymous poster hash: b42f5...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn (og voksne) trenger matro når de spiser. Derfor vil mange barnehager at barna ikke blir levert midt i frokosten. I dette tilfellet skal moren være med inn og sitte med barna. Og gå etter en stund? Altså ta avskjeden MIDT i frokosten om jeg ikke forstod det helt feil? Det blir veldig forstyrrende. Sikkert trygt for barnet, men veldig forstyrrende for de andre barna! Tenk hvis alle barna skulle ha foreldrene med til bords? Hva med å spise frokost sammen hjemme?



Anonymous poster hash: 09bbe...b9a
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her. Kan ikke barnet spise frokost hjemme, og leveres i barnehagen på normalt vis etterpå?

Anonymous poster hash: 0ecd2...387

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...