Gå til innhold

Barnebursdag, ikke svare på invitasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hvorfor folk oppgir epost som kontaktakternativ hvis de ikke sjekker den jevnlig (les: mye oftere enn hver 14 dag, iallefall). De som sender episoden vet jo ikke det, og anser antageligvis epost og sms som likeverdige alternativer. Og hvordan kan man vite at man ikke får viktige henvendelser på epost? Merkelig...

Anonymous poster hash: e4bac...352

 

Hvem bestemmer hvor ofte man må sjekke for at det er "godkjent"? Ordet jevnlig betyr jo med jevne mellomrom. To uker er også jevne mellomrom. 

 

Og jeg vet at jeg ikke får viktige henvendelser på epost,  jeg har aldri fått det før og har full kontroll på alle mailer som har kommet inn. :) De fleste som sender viktig epost gir beskjed per sms at det er sendt epost med slik og slik info. 

Anonymous poster hash: 6a197...255

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem bestemmer hvor ofte man må sjekke for at det er "godkjent"? Ordet jevnlig betyr jo med jevne mellomrom. To uker er også jevne mellomrom.

Og jeg vet at jeg ikke får viktige henvendelser på epost, jeg har aldri fått det før og har full kontroll på alle mailer som har kommet inn. :) De fleste som sender viktig epost gir beskjed per sms at det er sendt epost med slik og slik info.

Anonymous poster hash: 6a197...255

Snodig, jeg har aldri fått en sms om at jeg har fått epost. Og det er jo ikke den som sender eposten som havner i et dårlig lys, det er jo du som mottar den som virker sløv eller upålitelig som ikke svarer eller møter opp. Eller at det i verste fall (som i dette tilfellet) går ut over barna dine som går glipp av aktiviteter de gjerne ville ha deltatt på. For all del, jeg forstår at epost ikke er viktig for alle men dersom man oppgir sen som kontaktinformasjon er det kanskje nyttig å tenke på at for mange er epost en veldig vanlig greie, helt sidestilt med feks å ringe eller sende sms.

Anonymous poster hash: e4bac...352

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig, jeg har aldri fått en sms om at jeg har fått epost. Og det er jo ikke den som sender eposten som havner i et dårlig lys, det er jo du som mottar den som virker sløv eller upålitelig som ikke svarer eller møter opp. Eller at det i verste fall (som i dette tilfellet) går ut over barna dine som går glipp av aktiviteter de gjerne ville ha deltatt på. For all del, jeg forstår at epost ikke er viktig for alle men dersom man oppgir sen som kontaktinformasjon er det kanskje nyttig å tenke på at for mange er epost en veldig vanlig greie, helt sidestilt med feks å ringe eller sende sms.

Anonymous poster hash: e4bac...352

 

Men kjære deg, jeg har aldri fått en invitasjon på epost :) Jeg har aldri mistet en avtale pga epost. Jeg kommer med en forklaring til TS på hvorfor det kan være at noen ikke gav beskjed. Jeg har aldri hatt noe problem med dette. 

Anonymous poster hash: 6a197...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket over at folk ikke leser Mail jevnlig. Det blir som å ikke sjekke postkassen sin. Bruker man ikke Mail bør man ikke gi ut mailadressen heller.

Jeg er vant med at slike ting går på Mail. Sms egner seg best til kortere meldinger, og lapp i hyllen/sekken kommer fort bort før det når foreldrene.

Hårreisende at foreldre glemmer å svare på slikt har man ingen respekt for andre? Mest av alt bursdagsbarn som blir skuffet over at færre gjester enn antatt kommer. I tillegg foreldre som kjøper/lager mat og steller i stand mer enn nødvendig.

Jeg hadde sendt en tydelig melding til de som ikke svarte om at dette ikke er greit. Ellers er det vel også snart tid for foreldremøter, og der hadde jeg også tatt det opp

Anonymous poster hash: 0445c...0b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg, jeg har aldri fått en invitasjon på epost :) Jeg har aldri mistet en avtale pga epost. Jeg kommer med en forklaring til TS på hvorfor det kan være at noen ikke gav beskjed. Jeg har aldri hatt noe problem med dette.

Anonymous poster hash: 6a197...255

Ja, det forstår jeg, men mitt poeng er at for mange er epost sidestilt med sms. Hvis man oppgir det som kontaktinformasjon kan det forventes at man holder seg oppdatert med sånn ca samme frekvens (iallefall daglig). Hvis ikke bør man ikke oppgi det, og heller holde seg til telefon. Og du kan jo ikke vite hva folk har tenkt å sende til deg, selv om det aldri har skjedd før.

Anonymous poster hash: e4bac...352

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det forstår jeg, men mitt poeng er at for mange er epost sidestilt med sms. Hvis man oppgir det som kontaktinformasjon kan det forventes at man holder seg oppdatert med sånn ca samme frekvens (iallefall daglig). Hvis ikke bør man ikke oppgi det, og heller holde seg til telefon. Og du kan jo ikke vite hva folk har tenkt å sende til deg, selv om det aldri har skjedd før.

Anonymous poster hash: e4bac...352

 

Jeg har aldri hørt at epost sidestilles med sms, og tror de som mener det må innse realiteten, og det er at ikke alle mener det samme. Mange i 40-årene og oppover bruker ikke epost i det hele tatt og sjekker en gang i året. Jeg sjekker vanligvis ofte, det er innimellom i travle perioder det kan gå 2-3 uker mellom.

 

Jeg ønsker å oppgi epostadresse, fordi det er kontaktinformasjon. Jeg har aldri skrevet info om hvor ofte det sjekkes, eller signert noen avtale på at det skal sjekkes så og så ofte (det gjør man feks. på høgskole, der signerer man på at skolemailen skal sjekkes daglig) 

Anonymous poster hash: 6a197...255

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri hørt at epost sidestilles med sms, og tror de som mener det må innse realiteten, og det er at ikke alle mener det samme. Mange i 40-årene og oppover bruker ikke epost i det hele tatt og sjekker en gang i året. Jeg sjekker vanligvis ofte, det er innimellom i travle perioder det kan gå 2-3 uker mellom.

Jeg ønsker å oppgi epostadresse, fordi det er kontaktinformasjon. Jeg har aldri skrevet info om hvor ofte det sjekkes, eller signert noen avtale på at det skal sjekkes så og så ofte (det gjør man feks. på høgskole, der signerer man på at skolemailen skal sjekkes daglig)

Anonymous poster hash: 6a197...255

Har du signert noen avtale på hvor ofte du sjekker sms da? Hvis du har oppgitt epost som kontaktinformasjon må du enten a) sjekke den ofte eller b) regne med å virke upålitelig som ikke svarer. Eller bare si; beklager men jeg sjekker ikke epost ofte nok. Da vet iallefall motparten hva de kan forvente. Noe annet blir bare dumt. I vår barnehage er det feks noen foreldre som mottar informasjon på papir nettop fordi de ikke har epost eller sjekker den ofte nok til at det gir mening å motta informasjon der.

Anonymous poster hash: e4bac...352

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har aldri hørt at epost sidestilles med sms, og tror de som mener det må innse realiteten, og det er at ikke alle mener det samme. Mange i 40-årene og oppover bruker ikke epost i det hele tatt og sjekker en gang i året. Jeg sjekker vanligvis ofte, det er innimellom i travle perioder det kan gå 2-3 uker mellom.

 

Jeg ønsker å oppgi epostadresse, fordi det er kontaktinformasjon. Jeg har aldri skrevet info om hvor ofte det sjekkes, eller signert noen avtale på at det skal sjekkes så og så ofte (det gjør man feks. på høgskole, der signerer man på at skolemailen skal sjekkes daglig) 

Anonymous poster hash: 6a197...255

 

Jeg har en mobiltelefon.  Den ligger stort sett i vesken min når den ikke ligger til lading.

For meg er mobiltelefonen et nødalternativ.  

Det er umulig å få tak i meg på mobil i løpet av en arbeidsdag, og derfor oppgir jeg andre alternativer for akutthenvendelser.  (Fasttelefon/jobbtelefon, mail)

 

Mobil er en måte folk kan få tak i meg på dersom det haster, og de ikke får muntlig kontakt med meg på fasttelefon/jobbtelefon eller mail.

 

Siden jeg bruker mobilen så lite, glemmer jeg ofte å sjekke den for tapte anrop og sms om kvelden, og derfor kan det ta både 2 og 3 dager før jeg ser at jeg har fått melding.

 

På grunn av dette oppgir jeg aldri mobilnummer som et mulig alternativ til kontakt selv om jeg har den tilgjengelig, og som oftest hører hvis den ringer på kveldstid, eller helg.

 

Anonymous poster hash: 0e9bf...8de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Utrolig irriterende. Jeg er så så barnslig at jeg kunne vurdert å svare med samme mynt ;)

 

Da fortsetter man jo bare den onde sirkelen.

Forøvrig har jeg aldri vært borti voksne mennesker som ikke sjekker e-posten sin før, men her på KG er det vel egentlig lite vits i å bli overrasket over noe som helst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi har prøvd følgende formuleringer;

 

- Si i fra hvis du ikke kan komme

- Si i fra hvis du kan komme

- Si i fra om du kan komme, eller ikke.

 

Alle med samme resultat.

Folk er så opptatte at de ikke tar seg tid til å svare!

 

Og når kontaktinformasjon oppgis, gir man kun ut de alternativene der man kan nås, ikke de alternativene man ikke kan nås på, så det å skylde på at man ikke leser e-post blir for dumt hvis man har oppgitt dette som et kontaktalternativ.

Anonymous poster hash: 0e9bf...8de

 

 

Jeg har også prøvd mange alternativer, og opplever at den med minst feilmargin er: "Veldig fint å få  beskjed hvis du IKKE kan komme".

 

Uansett, jeg har aldri forventet at alle svarer, uansett hvilken informasjonskanal man bruker. Hvorfor? Ikke fordi alle foreldre er noen sløve j*vler som har en epost de sjekker en gang i skuddåret, men fordi shit happens. Jeg har mange barn som blir invitert i tilsvarende mange bursdager, vi prioriterer å møte i de bursdagene de er bedt i (selv når det er nummer tre på en uke...) og sier ifra når vi ikke kan komme, men jeg innrømmer glatt at et par ganger i løpet av de 15 årene har en invitasjon blitt liggende nederst i sekken og ikke dukket opp før helgen etter, eller jeg har notert feil dato, eller at det rett og slett forsvant i hodet mitt. Veldig sjelden, men det har skjedd- og slik tenker jeg det er for andre også.

 

At 3-4 inviterte glemmer å svare hadde jeg ikke reagert på. Hvis det er sånn at majoriteten ikke svarer, ville jeg ha tatt det opp på neste foreldremøte- på en hyggeligst mulig måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du signert noen avtale på hvor ofte du sjekker sms da? Hvis du har oppgitt epost som kontaktinformasjon må du enten a) sjekke den ofte eller b) regne med å virke upålitelig som ikke svarer. Eller bare si; beklager men jeg sjekker ikke epost ofte nok. Da vet iallefall motparten hva de kan forvente. Noe annet blir bare dumt. I vår barnehage er det feks noen foreldre som mottar informasjon på papir nettop fordi de ikke har epost eller sjekker den ofte nok til at det gir mening å motta informasjon der.

Anonymous poster hash: e4bac...352

 

a) Ofte er et relativt ord. Ofte for meg betyr ikke det samme som ofte for deg. 

b) Har aldri unngått å svare i tide på noe, fordi jeg mottar ikke epost med svarfrister under den tiden jeg trenger. Hvis det skulle skjedd en gang måtte jeg muligens endret rutine, men nå er det bare noen få ganger i året det er slike mellomrom på epostlesingen, og det gjør jeg med god samvittighet. Folk vet de kan få tak i meg på mobil :) Har aldri hatt en barnehage eller skole som har sendt info per epost heller (hittil), ergo er det ikke et tema for meg. 

Anonymous poster hash: 6a197...255

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at det koker litt i hodet etter å invitert alle på kullet i barnehagen på bursdag. Vi skrev i invitasjonen at de må gi beskjed dersom de ikke kan komme. Flere var riktignok bortreist og gav beskjed om dette. Vi lagde mat og kaker og kjøpte inn is brus osv basert på alle de som ikke hadde meldt avbud. Hva skjer?

Jo, fire av tretten barn har altså foreldre som ikke gidder å melde avbud. Hvir vanskelig kan det være?? Alle leser vel epost iløpet av ei uke?? Vi ble sittende igjen med et lass med ferdiglagd mat; ei jente som lurte på hvor alle ble av.....

Hvordan hadde andre reagert?

Anonymous poster hash: 7705d...b9a

Dette løses enkelt og greit, ts.

 

Gjør som du ville gjort på jobb når du kaller inn til møte: be alle melde fra at de kommer innen en dato noen dager før bursdagen. De som ikke melder fra, kommer ikke. Da har du tid til å sende en kjapp beskjed om at "siden bare 3 kunne komme må vi avlyse" og alt er i orden.

 

Ikke be folk melde fra at de ikke kommer: det funker nemlig ikke særlig godt på den gjennomsnittlige psyken. For det første oppfatter vi noe vi "kan gå glipp av" som mer attraktivt enn noe vi må avlyse. For det andre er det mye mer greit (for bursdagsbarnet) å dekke på til et barn eller to ekstra enn å ta vekk en taøerken eller tre.

Anonymous poster hash: 496db...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg den eneste her med smarttelefon som kan motta e-post?



Anonymous poster hash: a8778...7ca
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Er jeg den eneste her med smarttelefon som kan motta e-post?

Anonymous poster hash: a8778...7ca

 

 

Det har vel de fleste, inkludert meg. (Det har heller ikke vært problemstillingen her)

Men jeg orker ikke ha varsling på telefonen, det forstyrrer for mye. Har derfor skrudd av synkronisering. 

Anonymous poster hash: 6a197...255

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at det koker litt i hodet etter å invitert alle på kullet i barnehagen på bursdag. Vi skrev i invitasjonen at de må gi beskjed dersom de ikke kan komme. Flere var riktignok bortreist og gav beskjed om dette. Vi lagde mat og kaker og kjøpte inn is brus osv basert på alle de som ikke hadde meldt avbud. Hva skjer?

Jo, fire av tretten barn har altså foreldre som ikke gidder å melde avbud. Hvir vanskelig kan det være?? Alle leser vel epost iløpet av ei uke?? Vi ble sittende igjen med et lass med ferdiglagd mat; ei jente som lurte på hvor alle ble av.....

Hvordan hadde andre reagert?

Anonymous poster hash: 7705d...b9a

 

Nettopp derfor har jeg insistert på å få svar fra alle. Man kan rett og slett ikke stole på at folk kommer når de ikke svarer. I tillegg, i mitt barns første bursdag var det 2 som meldte avbud på selve dagen, og 3 som rett og slett ikke kom (selvom de hadde sagt de skulle komme.

Enkelte folk er rotekopper, enkelte har mange barn eller jern i ilden og glemmer derfor ting, mens andre rett og slett ikke bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel de fleste, inkludert meg. (Det har heller ikke vært problemstillingen her)

Men jeg orker ikke ha varsling på telefonen, det forstyrrer for mye. Har derfor skrudd av synkronisering.

Anonymous poster hash: 6a197...255

Jeg har heller ikke varsling på, det forstyrrer for mye. Men jeg kan jo gå inn på den og sjekke mail når det passer for meg likevel.

Og selvfølgelig skjer det at man glemmer noe en gang i blant, men det er ikke det samme som å si at man er tilgjengelig uten egentlig å være det. Og det er i praksis det mange gjør, ved å oppgi en epost de ikke sjekker. Det meste av informasjonen jeg mottar er iallefall av det slaget som ikke er veldig relevant to-tre uker senere.

Anonymous poster hash: e4bac...352

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Hvem bestemmer hvor ofte man må sjekke for at det er "godkjent"? Ordet jevnlig betyr jo med jevne mellomrom. To uker er også jevne mellomrom. 

 

Anonymous poster hash: 6a197...255

 

 

Hadde du sagt det samme om noen sjekket mobilen sin hver 2.uke?

Ja, jeg sjekker mobilen min med jamne mellomrom, sånn 2.hver uke.

Anonymous poster hash: 8ed68...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hadde du sagt det samme om noen sjekket mobilen sin hver 2.uke?

Ja, jeg sjekker mobilen min med jamne mellomrom, sånn 2.hver uke.

Anonymous poster hash: 8ed68...6c2

 

 

Mange eldre som gjør det ja :) 

Anonymous poster hash: 6a197...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang ber du om at de som kan komme gir beskjed, og motsatt. Da kan du gå ut ifra det antallet som har sagt de kommer.

Hos oss hender det at invitasjoner blir lagt i sekken og at jeg ikke ser den før det har gått en ukes tid. Invitasjonene sendes ofte ut samme uka som selskapet er, og da rekker jeg ikke melde avbud.

Jeg sier ifra uansett om vi kommer eller ikke, selvom de som inviterer ikke ber om det i invitasjonen, men hvis jeg ikke ser invitasjonen tidsnok så er det veldig synd om de har antatt at vi kommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

 

Mange eldre som gjør det ja :)

Anonymous poster hash: 6a197...255

 

Men eldre har vel primært ansvar for seg selv?

Når man har (små) barn, så er man barnets viktigste kommunikasjonsverktøy. Da bør man faktisk følge med og ikke sjekke e-posten sin hver 14. dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...