Gå til innhold

Barnebursdag, ikke svare på invitasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

har både jobb og meningsfulle engasjementer, men bruker fortsatt ikke mail!

Anonymous poster hash: a2b62...440

Men da sier du vel fra om dette til feks barnehage og skole, slik at ikke viktige beskjeder sendes dit? Ellers blir det jo helt merkelig. Ts feks har jo neppe tatt disse mailadressene ut av luften.

Anonymous poster hash: e4bac...352

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lever invitasjoner på papir og be om at de som kommer gir svar.  Har opplevd selv å få innbydelsen på torsdag og bursdagsselskap lørdag, to dager etter innbydelsen kom, noe som er alt for sent. Eller at selskapet blir lagt første pinsedag ikke andre. Det er faktisk noen som drar bort i påsken eller pinsen som hadde kommet, hvis det ble lagt til andre påske/pinsedag. 

Invitasjoner bør komme senest onsdag helga før en ønsker å ha selskapet. Da har en 10 dager på seg.



Anonymous poster hash: 727ce...5a9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd følgende formuleringer;

 

- Si i fra hvis du ikke kan komme

- Si i fra hvis du kan komme

- Si i fra om du kan komme, eller ikke.

 

Alle med samme resultat.

Folk er så opptatte at de ikke tar seg tid til å svare!

 

Og når kontaktinformasjon oppgis, gir man kun ut de alternativene der man kan nås, ikke de alternativene man ikke kan nås på, så det å skylde på at man ikke leser e-post blir for dumt hvis man har oppgitt dette som et kontaktalternativ.



Anonymous poster hash: 0e9bf...8de
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da sier du vel fra om dette til feks barnehage og skole, slik at ikke viktige beskjeder sendes dit? Ellers blir det jo helt merkelig. Ts feks har jo neppe tatt disse mailadressene ut av luften.

Anonymous poster hash: e4bac...352

 

Det er ikke alle skoler og barnehager som bruker epost. Jeg har vært tilknyttet skole/bhg i åtte år og aldri fått en epost om noenting. To forskjellige barnehager og to forskjellige skoler... Ettersom jeg har skjønt gir de fleste skoler også papirversjon av viktige beskjeder. 

Anonymous poster hash: 6a197...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi har prøvd følgende formuleringer;

 

- Si i fra hvis du ikke kan komme

- Si i fra hvis du kan komme

- Si i fra om du kan komme, eller ikke.

 

Alle med samme resultat.

Folk er så opptatte at de ikke tar seg tid til å svare!

 

Og når kontaktinformasjon oppgis, gir man kun ut de alternativene der man kan nås, ikke de alternativene man ikke kan nås på, så det å skylde på at man ikke leser e-post blir for dumt hvis man har oppgitt dette som et kontaktalternativ.

Anonymous poster hash: 0e9bf...8de

 

 

Det står ofte som rubrikk på kontaktskjemaet til barnehagen, mange oppgir den uten å fylle det ut. Hastebeskjeder får man som regel på lapp i hylla, eller man blir ringt/sms. 

Jeg sjekker epost daglig om jeg venter på en mail, men ikke ellers. Mange bruker ikke mailen sin, men har den der, og oppgir den uten å tenke seg om. 

 

Skal man gi slike beskjeder og ikke vil sende ut innbydelse på papir så send ihvertfall sms!

Anonymous poster hash: 6a197...255

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart å automatisk anta at manglende svar er det samme som å takke ja. Det kan like godt være at man ikke har lest inbydelsen, eller glemt å svare. 

 

Purr opp de som ikke har svart neste gang. Ring direkte til hver forelder. 

 

Jeg er helt enig i at det er dårlig gjort å ikke svare, men i en stresset hverdag er det fort å glemme, ihvertfall om man har flere unger og det renner inn invitasjoner (20 unger i klassen til hver unge bli fort 19 invitasjoner pr unge - lett å gå i surr hva man har og ikke har svart opp).



Anonymous poster hash: 41b0b...ffc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Det står ofte som rubrikk på kontaktskjemaet til barnehagen, mange oppgir den uten å fylle det ut. Hastebeskjeder får man som regel på lapp i hylla, eller man blir ringt/sms. 

Jeg sjekker epost daglig om jeg venter på en mail, men ikke ellers. Mange bruker ikke mailen sin, men har den der, og oppgir den uten å tenke seg om. 

 

Skal man gi slike beskjeder og ikke vil sende ut innbydelse på papir så send ihvertfall sms!

Anonymous poster hash: 6a197...255

 

Vi har aldri sendt ut invitasjon pr mail.

Vi sendte alltid ut på papir og sms, men det er likevel så enkelt som at enten oppgir man ikke e-post som kontaktalternativ, eller så lar man være.

 

Det går an å be om sms-varsling på e-post også, dersom man har oppgitt e-post som kontaktalternativ, men ikke sjekker den så ofte.

Anonymous poster hash: 0e9bf...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

 

Det er ikke alle skoler og barnehager som bruker epost. Jeg har vært tilknyttet skole/bhg i åtte år og aldri fått en epost om noenting. To forskjellige barnehager og to forskjellige skoler... Ettersom jeg har skjønt gir de fleste skoler også papirversjon av viktige beskjeder. 

Anonymous poster hash: 6a197...255

 

 

Vi får beskjeder fra bhg per mail. Og får ingen ting i papirformat. Slik har det vært i de to barnehagene jeg har vært tilknyttet de siste 6 årene.

Dette blir mer og mer vanlig, heldigvis.

Endret av Magnifiq
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri sendt en invitasjon på mail. Håper aldri jeg opplever å få en heller. Så lite personlig. Er mange som ikke leser mailen sin, så det er mest sannsynlig det som har skjedd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi har aldri sendt ut invitasjon pr mail.

Vi sendte alltid ut på papir og sms, men det er likevel så enkelt som at enten oppgir man ikke e-post som kontaktalternativ, eller så lar man være.

 

Det går an å be om sms-varsling på e-post også, dersom man har oppgitt e-post som kontaktalternativ, men ikke sjekker den så ofte.

Anonymous poster hash: 0e9bf...8de

 

 

Men eposten min er jo et kontaktalternativ :) Jeg liker å ha feks. referat fra møter på epost, siden jeg da kan se gjennom de senere eller når det passer. Jeg har aldri informert om at via epost når de meg minst en gang i uka feks. Nå sjekker jeg epost ganske ofte til vanlig, men som jeg sa, i travle perioder kan det fort gå både to og tre uker fordi jeg ikke tar meg tid til det.

Anonymous poster hash: 6a197...255

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men eposten min er jo et kontaktalternativ :) Jeg liker å ha feks. referat fra møter på epost, siden jeg da kan se gjennom de senere eller når det passer. Jeg har aldri informert om at via epost når de meg minst en gang i uka feks. Nå sjekker jeg epost ganske ofte til vanlig, men som jeg sa, i travle perioder kan det fort gå både to og tre uker fordi jeg ikke tar meg tid til det.

Anonymous poster hash: 6a197...255

 

Da får du sette på sms-varsling på mailen din da, siden du ønsker å få informasjon på mail, men ikke husker sjekke den.  De som har mailadressen din vet jo ikke at du ikke sjekker den med jevne mellomrom.

 

Du virker veldig på å la trådstarter ta alt ansvar for at hun ikke fikk svar på invitasjonene, med den begrunnelse at hun sendte invitasjon pr e-post.  Jeg mistenker at du forsvarer dette så sterkt fordi du selv enten har glemt, eller på ett punkt forventer å glemme, å besvare invitasjoner selv.

 

 

Anonymous poster hash: 0e9bf...8de

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi opplever det samme hver eneste bursdag og ja, det er veldig irriterende. Vi sender alltid vanlig papirinvitasjon, ikke epost. Vi inviterer i god tid i forveien, før helgen uka før, og ber alltid om at man sier i fra om man kommer eller ikke, men det er kun noen få som husker på.

Sist bursdag inviterte vi 12 og det var kanskje 4-5 som hadde svart da det var to dager igjen. Jeg sendte en SMS til de som ikke hadde svart og fikk til slutt svar fra alle.

Det underligste var at foreldrene til det eneste barnet som trengte tilrettelegging i forhold til maten var de som svarte aller sist, dagen før bursdagen. Jeg legger gjerne til rette for allergikere, vegetarianere osv, men for både vår og gjestens del hadde det vært en stor fordel å ha mer enn en dags forberedelse. Vi hadde jo allerede handlet inn alt og måtte plutselig gjøre helomvending pga ett barn. Det kan da umulig være så vanskelig å svare på en invitasjon i tide.

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epost er vanlig bursdagsinvitasjonsmåte også i våre barnehager/skoler. Her skal man helst ikke ha papirinnbydelser, pga at da blir det så tydelig hvem som får og hvem som ikke får, når man er i klasse med 30 stk og ikke kan invitere alle, f.eks.

 

Jeg ber alltid om tilbakemelding om folk kan komme eller ikke. Vil ha svar uansett, da er det lettere å purre dagen før, hvis ikke vi har hørt noe.

 

Men enig at det er kjempeirriterende at folk ikke svarer. Det er så man får lyst til å droppe hele selskapet, og heller bare ta med de tre-fire nærmeste venninnene til barnet på kino og kafé i stedet for å avholde barnebursdag...



Anonymous poster hash: d85a0...00e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Epost er vanlig bursdagsinvitasjonsmåte også i våre barnehager/skoler. Her skal man helst ikke ha papirinnbydelser, pga at da blir det så tydelig hvem som får og hvem som ikke får, når man er i klasse med 30 stk og ikke kan invitere alle, f.eks.

 

Anonymous poster hash: d85a0...00e

 

 

 

På skolen til storebror er det ikke lov å levere invitasjon på skolen hvis man ikke inviterer alle guttene/jentene eller hele klassen, jeg har inntrykk av at det er en vanlig regel på mange skoler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart at så mange forventer at man sjekker mailen hele tiden. Jeg har i travle perioder kanskje gått to uker uten å sjekke mail, og hadde det ramlet inn en bursdagsinvitasjon da så hadde vi gått glipp av den.

I min sønns barnehage så får foreldrene telefonliste, hvis de skal ha kontakt med andre foreldre. Så her får vi alltid invitasjon på sms. Da det ikke er lov å levere ut invitasjoner i barnehagen. :)

Selv hadde jeg aldri kommet på å sende ut en bursdagsinvitasjon på mail.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som skylder på at invitasjonen ble sendt på e-post.

 

Vi har aldri sendt ut bursdagsinvitasjoner pr e-post, men har opplevd det samme som trådstarter.

 

Jeg siterer fra en annen tråd:

 

Først skrev vi "si i fra hvis du ikke kommer" på invitasjonene. Dagen før bursdagen hadde vi ikke fått noen avbud, og regnet med at alle kom... halvparten kom.

Da gikk vi over til å skrive "si i fra hvis du kan komme" på invitasjonene. Dagen før bursdagen hadde vi fått 5 "påmeldte", 12 stykker kom...

Til slutt prøvde vi varianten "si i fra om du kan komme eller ikke". Dagen før bursdagen hadde vi fått 5 påmeldte, og 3 avbud. Det kom 14... Det positive var i alle fall at de som ikke kom meldte avbud.

 

 

 

Basert på mine og andres erfaringer tror jeg derfor ikke resultatet ville blitt annerledes om invitasjonene hadde blitt sendt ut pr sms og/eller papir.

Folk er generelt dårlige på å svare på invitasjoner.

 

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=777486

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=611329



Anonymous poster hash: 0e9bf...8de
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Da får du sette på sms-varsling på mailen din da, siden du ønsker å få informasjon på mail, men ikke husker sjekke den.  De som har mailadressen din vet jo ikke at du ikke sjekker den med jevne mellomrom.

 

Du virker veldig på å la trådstarter ta alt ansvar for at hun ikke fikk svar på invitasjonene, med den begrunnelse at hun sendte invitasjon pr e-post.  Jeg mistenker at du forsvarer dette så sterkt fordi du selv enten har glemt, eller på ett punkt forventer å glemme, å besvare invitasjoner selv.

 

 

Anonymous poster hash: 0e9bf...8de

 

 

Det var ikke jeg som tok opp epost-invitasjonene først, jeg har kommentert til slutt her. 

 

Og jeg trenger jo ikke sette på noen slags varsling, jeg får alle beskjeder jeg trenger å få. Ingen sender viktig info på mail til meg, er det en viktig mail som skal komme så sjekker jeg oftere (da ofte fordi jeg vet at jeg har en kundeservice-samtale med noen, venter på leveringsbekreftelse, har bedt om referat på mail etc). 

 

Så eposten min er et kontaktalternativ, men det finnes ingen uskreven regel for hvor ofte man skal sjekke. Man for fortsatt kontakt selv om det tar to uker før jeg leser den. 

 

Jeg er fortsatt spent på TS sitt svar om hvor mange som ikke kom, for jeg leste at ni av tretten dukket opp, og at det var fire som ikke svarte. Siden det var i tillegg flere som sa fra at de ikke kunne komme, så er det ikke ille at feks. 4 av 20 ikke leste eposten, eller kanskje bare 3, den ene glemte å gi beskjed. 

 

Har en eneste gang glemt å si fra at barnet ikke kom på bursdag, og her er det ca 20 bursdager i året, som har drevet på i 7 år. Jeg har aldri tenkt tanken på å sende invitasjon i mail, vi sender på papir. Skal hele klassen eller alle jentene/guttene i klassen bli invitert har man lov å levere på skolen. Har jeg måtte endret tidspunkt eller gi beskjed om klær så har jeg sendt sms til alle foreldrene. 

Anonymous poster hash: 6a197...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor folk oppgir epost som kontaktakternativ hvis de ikke sjekker den jevnlig (les: mye oftere enn hver 14 dag, iallefall). De som sender episoden vet jo ikke det, og anser antageligvis epost og sms som likeverdige alternativer. Og hvordan kan man vite at man ikke får viktige henvendelser på epost? Merkelig...

Anonymous poster hash: e4bac...352

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

 

Håper ingen sender meg viktig beskjeder på mail :O den leses ikke!

Anonymous poster hash: a2b62...440

 

Hvorfor i all verden har du det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar 5minutt å logge inn på mailen. Jeg har automatisk innlogging så jeg trykker bare på snarveien. Sjekket inn 30 sekunder. Man er ikke så travel at man ikke har tid til 30 sekunder. Tar mye lengre tid å hente posten og se gjennom den

 

Dersom man aldri bruker eposten, så er det vel ingen grunn til å sjekke den noe særlig. Men som noen sa, ikke oppgi den heller i såfall



Anonymous poster hash: 8ed68...6c2
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...