Gå til innhold

Sent ute med å prate


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en jente som blir 2 år i november, og hun har omtrent ingen ord enda. Hun kan si pappa, mamma (noen ganger), kake, "lill ikke" (vil ikke), nei og mhm (ja).

Jeg er veldig klar over at alle barn er forskjellig, og noen bruker litt lengre tid på å lære seg å prate enn andre. Jeg vet også at det en dag plutselig kan løsne for henne. Men allikevel så greier jeg ikke å la være å bekymre meg. Unødvendig energi kanskje, men når jeg ser og hører andre på hennes alder, så er jeg redd det er noe galt med henne.

 

Når vi spør hva diverse dyr sier, nekter hun å svare og blir irritert. Vi vet at hun kan det, for hun kan lage lydene når hun sitter og holder på for seg selv. Vi presser henne ikke på noe måte, men fletter det inn naturlig mens vi leser o.l.

 

Synge vil hun ikke. Iallefall ikke sammen med oss. Og synger jeg for henne blir hun også irritert og stopper meg.

 

Vi har hele tiden vært veldig bevisste på å bruke vanlige ord som f.eks. "hund" i stedenfor "vov-vov", og "fugl" istedenfor "pipp-pipp". Og når vi f.eks ser en bil sier vi "oi, se på den fine, røde bilen!", og ikke bare "oi, se på den bilen".

 

Dere som har hatt barn som har vært sent ute med å snakke, var det noe galt? Isåfall, hva kan være galt? Er det snakk om fysiske årsaker (eks. stramt tunge bånd, dårlig hørsel o.l), eller kan det være psykiske årsaker (autisme osv.)?



Anonymous poster hash: c5632...5ed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du beskriver et kanskje lite ordforråd for en toåring - men hvordan er språkforståelsen? Forstår hun enkle og kanskje lengre setninger? Forstår hun og følger beskjeder dere foreldre gir? Kan du spørre "hvor er x" og forstår og peker eller ser i retningen x er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver et kanskje lite ordforråd for en toåring - men hvordan er språkforståelsen? Forstår hun enkle og kanskje lengre setninger? Forstår hun og følger beskjeder dere foreldre gir? Kan du spørre "hvor er x" og forstår og peker eller ser i retningen x er?

Absolutt! Hun forstår omtrent alt vi sier til henne. Hun låste seg en gang inne i bilen, fordi jeg var dum å la henne holde bilnøkkelen og glemte å ta den fra henne i det jeg lukket døren. Jeg ropte fra utsiden at hun måtte låse opp bilen, og da tok hun opp nøkkelen og låste opp. Bare et eksempel. Eller hvis hun søler, og jeg sier at hun må gå å finne litt papir og tørke opp etter seg, så gjør hun det. Så folk blir veldig overrasket over hvor mye hun forstår.

 

TS

Anonymous poster hash: c5632...5ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gutt som blir 2 år I oktober.. Han er treg med å prate han også, men han begynte å prate mer nå for 1 måned siden.. Bekymrer meg ikke, det kommer når det kommer..

Sier Bø, nei, ja, Hallo, Hade, natta, jiha, mamma..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sier forresten hei og bø også.. Men allikevel er det få ord.

 

TS



Anonymous poster hash: c5632...5ed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en gutt som blir 2 år I oktober.. Han er treg med å prate han også, men han begynte å prate mer nå for 1 måned siden.. Bekymrer meg ikke, det kommer når det kommer..

Sier Bø, nei, ja, Hallo, Hade, natta, jiha, mamma..

Så bra at du ikke bekymrer deg, for det er slitsomt!

 

Om alt er som det skal med henne, så kommer selvfølgelig ordene etterhvert. Men jeg er redd det er noe galt.

Anonymous poster hash: c5632...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun hører godt og viser god språkforståelse så kommer språket av seg selv etter hvert. Her er andremann veldig treg, 2 år og 4 mnd og har først i det siste begynt å sette sammen to og to ord. Drøssevis med konsonantfeil osv. Men det er helt normalt. Førstemann her snakket i lange setninger før han fylte to år så det er enorme individuelle forskjeller. Som sagt; så lenge jenta di viser god språkforståelse og har normal hørsel så er det ikke noe å bekymre seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt! Hun forstår omtrent alt vi sier til henne. Hun låste seg en gang inne i bilen, fordi jeg var dum å la henne holde bilnøkkelen og glemte å ta den fra henne i det jeg lukket døren. Jeg ropte fra utsiden at hun måtte låse opp bilen, og da tok hun opp nøkkelen og låste opp. Bare et eksempel. Eller hvis hun søler, og jeg sier at hun må gå å finne litt papir og tørke opp etter seg, så gjør hun det. Så folk blir veldig overrasket over hvor mye hun forstår. TS Anonymous poster hash: c5632...5ed

Jeg ville nok ikke uroet meg om jeg var deg ! :) Som du selv og slalotte skriver er det store variabler for hva som er innenfor normalen, og det kommer når det kommer. Hun har noen ord - som viser at hun kan - og hun vil mest sansynlig få flere ord etter hvert som hun får større behov for å uttrykke seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du ikke bekymrer deg, for det er slitsomt!

Om alt er som det skal med henne, så kommer selvfølgelig ordene etterhvert. Men jeg er redd det er noe galt.

Anonymous poster hash: c5632...5ed

Du kan jo ringe helsesøster hvis det roer bekymringene dine ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ringe helsesøster hvis det roer bekymringene dine ☺

Ja, det er sant :)

Anonymous poster hash: c5632...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det på samme måte med vår toåring (maibarn), men plutselig bare løsnet det, og nå er hun en skikkelig papegøye! 

 

Lurt å prate med helsestasjonen, men det er nok helt normalt :)

Hva sier de i barnehagen om språket hennes? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det på samme måte med vår toåring (maibarn), men plutselig bare løsnet det, og nå er hun en skikkelig papegøye! 

 

Lurt å prate med helsestasjonen, men det er nok helt normalt :)

Hva sier de i barnehagen om språket hennes? :)

Hun begynte i barnehagen i forrige uke, så de har ikke sagt så mye om det enda. Jeg nevnte det for dem når hun begynte, at hun ikke pratet noe særlig. Altså, hun prater jo, men det er ikke forståelig. Det er bare babbel.

 

Jeg håpet iallefall at det kom til å bli bedre etter at hun begynte i barnehage. Og ikke for å svartmale alt med en gang, men er hun den eldste på avdelingen sin, og de andre småbarna er nærmest babyer enda. Hun har altså ingen å bli inspirert av, bortsett fra de voksne :vetikke:

Anonymous poster hash: c5632...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn var vår minstemann også. Hadde veldig få ord, uklar uttale, men veldig god språkforståelse. Faktisk bedre språkforståelse ved 1,5 år enn sin eldre søster som omtrent snakket flytende innen hun var 2.

 

Her viste det seg å være væske på ørene som var grunnen til at hun er treig på den fronten der. Jeg hadde mine mistanker fra hun var omtrent 1,5 år fordi hun snakket så gutturalt på de få ordene hun hadde, og at hun sleit med mange ørebetennelser. Vi fikk det bekreftet da hun var 2 år og noen måneder, og hun skal opereres om en uke faktisk.

 

Selv om hun har dårlig hørsel, så har språket hennes utviklet seg i en racerfart de siste par månedene. Den uklare uttalen er fremdeles der (fordi dårlig hørsel), men ordene kommer som perler på en snor, og hun snakker i mangeordssetninger. Hun er nå 2 år og 7 måneder. Så med mindre din ikke viser noe tegn til hverken det ene eller det andre, så hadde jeg ikke bekymret meg så mye enda. Evt. ta en tur på helsestasjonen og snakk med dem der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er jo ikke sent ute i det hele tatt, for de aller fleste løsner språket ved 2 års alder, og hun er jo ennå ikke fylt 2. Her snakket jentungen ved 1,5 år og var tidlig ute, guttene begynte ved passerte 2 år og over 3 år på midterste.

Anonymous poster hash: b4e5a...20b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et vanvittig jag i dagens samfunn om å være førstemann som snakker fort og rent, samt lærer å lese fort. Vi må begynne og slappe av.

Anonymous poster hash: 7efb7...0d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hun er jo ikke sent ute i det hele tatt, for de aller fleste løsner språket ved 2 års alder, og hun er jo ennå ikke fylt 2. Her snakket jentungen ved 1,5 år og var tidlig ute, guttene begynte ved passerte 2 år og over 3 år på midterste.

Anonymous poster hash: b4e5a...20b

Får inntrykk av at hun er sent ute. Helsestasjonen har en oversikt over hvor mange ord gjennomsnittet kan når de er x år gamle. Og den inneholder ganske mange flere ord enn hva hun kan, derfor kaller jeg det å være sent ute. Men vi tar jo bare tiden til hjelp :).

 

TS

Anonymous poster hash: c5632...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et vanvittig jag i dagens samfunn om å være førstemann som snakker fort og rent, samt lærer å lese fort. Vi må begynne og slappe av.

Anonymous poster hash: 7efb7...0d9

Det har ingenting å gjøre med å være "først og best" slik du insinuerer. Jeg blåser i hva andre tenker om mitt barn, enten hun er tidlig eller sent ute.

 

Å bekymre seg for om det er noe fysisk eller psykisk galt med et barn er vel en tanke alle foreldre er inne på et par ganger i løpet av livet..?

 

TS

Anonymous poster hash: c5632...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får inntrykk av at hun er sent ute. Helsestasjonen har en oversikt over hvor mange ord gjennomsnittet kan når de er x år gamle. Og den inneholder ganske mange flere ord enn hva hun kan, derfor kaller jeg det å være sent ute. Men vi tar jo bare tiden til hjelp :).

TS

Anonymous poster hash: c5632...5ed

Hun er noe sent ute ja. Jeg kunne beskrevet mitt barn helt likedan ved samme alder som ditt. Språkforståelsen var super, men barnet sa nesten ingen ting. Nå som barnet er over tre år, ligger talespråket fortsatt langt bak jevngamle barn. Vi har ikke lykkes å få noen forklaring på det, utover at barnet ble født prematurt.

Om det plutselig 'løsner' for ditt barn, eller om det ikke gjør det på flere år, vil bare tiden vise.

Men ikke vær redd for å krev hjelp og utredning. Vi slo oss altfor lenge til ro med helsestasjonen og andres råd om at 'det går seg til'.

Anonymous poster hash: a36cc...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er noe sent ute ja. Jeg kunne beskrevet mitt barn helt likedan ved samme alder som ditt. Språkforståelsen var super, men barnet sa nesten ingen ting. Nå som barnet er over tre år, ligger talespråket fortsatt langt bak jevngamle barn. Vi har ikke lykkes å få noen forklaring på det, utover at barnet ble født prematurt.

Om det plutselig 'løsner' for ditt barn, eller om det ikke gjør det på flere år, vil bare tiden vise.

Men ikke vær redd for å krev hjelp og utredning. Vi slo oss altfor lenge til ro med helsestasjonen og andres råd om at 'det går seg til'.

Anonymous poster hash: a36cc...71c

Takk for tips og erfaringer :) Merker jo på jenta også at hun gjerne skulle greid å uttrykke seg også. Det oppstår mange frustrerende situasjoner for henne hvor vi ikke forstår hva hun menter.

 

Vi får se hva som skjer på språktesten på toårs-kontrollen!

 

TS

Anonymous poster hash: c5632...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...