Gå til innhold

Førstegangs eier kattunge - HJELP!


snøhaugen

Anbefalte innlegg

Hei alle dyrevenner!

Jeg har tenkt til å få meg en liten guttepus. Har sett på en, og han er 9 uker. Men så er det det, at jeg har aldri hatt katt før, så jeg trenger litt råd (jeg vil jo at han skal ha det bra). Så hva slags utstyr trenger jeg? Og noen spesielle synspunkter på inne/utekatt? jeg vurderer å ha han inne, siden jeg ikke har noen kattedør? Eller trenger jeg ikke det? Positive/negative sider? LITT HJELP TAKK :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først: La ham bli hos kattemor til 12 uker gammel.

Utstyr: En skål å spise av, en å drikke av, et sted å sove. Men de sover gjerne litt hvor som helst. Du trenger også en kattedo. Her kan du kjøpe en fancy do med tak og luktfilter, eller en lav og stor billig balje på Ikea eller Europris. Så trenger du kattemat og kattesand.

Hold katten innendørs til den er over 6 mnd gammel. Dette har med utvikling av retningssans og trygghet å gjøre. En yngre katt kan lett gå seg bort. En 6 mnd gammel kattunge kan også la seg lett distrahere og klare å gå seg bort, så korte turer ut i starten og bli med katten ut.

Vi har katt uten kattedør, men det er en fordel å ha utgang i første etasje for å ha utekatt. For å ha utekatt bør du også kastrere guttepusen før du slipper den ut (kan gjøres i 6-7 mnds alder, og da vil katten streife mindre, kan bli mer kosete, urinen vil ikke lukte like sterkt, og katten vil sloss mindre med andre katter. BARE fordeler!), og du bør bo i et område som er noenlunde trygt. Et bysentrum eller rett ved motorveien er dårlige steder for en katt å vandre ute. Kastrerte hannkatter vandrer som regel i 200 meters omkrets fra huset ditt eller nærmere. Kan vandre lengre for å finne en fin park eller hage om du bor i by.

Dersom du vil ha innekatt og lære den å gå med sele, bør du kjøpe selen tidlig og øve med den inne. Ellers vil katten bli litt ilter.

Ellers: Kjøp børste/karde dersom katten er langragget og venn den til å blki børstet minst et par ganger i uka.



Anonymous poster hash: 69a82...e04
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt over + kvalitetstørrfor tilgjengelig 24/7 og minst 2 skåler med vann på to forskjellige plasser i leiligheten. Ikke kjøp kattemat fra butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å sette maten/vannet i et annet rom enn doen.

Katter er veldig renslige dyr og vil derfor ikke spise og gjøre fra seg på samme sted.

Pass på at alt av utstyr er på plass når du først får ham i hus, og det aller første du gjør når dere kommer inn er å plassere ham i doen. Det høres kanskje rart ut, men da orienterer han seg rundt om i leiligheten/huset ut i fra hvor do er, og det er en stor fordel dersom du ikke vil han skal tisse rundt om i kriker og kroker.

La ham så snuse rundt i fred så lenge det tar ham å bli trygg på sine nye omgivelser. Er han redd og ender opp under sofaen i flere timer så er det helt greit. La ham få ro og komme når han føler for det.

Katter, i motsetning til hunder, gjør alltid som de selv vil. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle svar - STOR HJELP!

Men en ting til, sånn for henting? Hva er lurt da? Ha et bur med teppe i? Eller hva? Det er evt litt over 1 time å kjøre, er det for langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar - STOR HJELP!

Men en ting til, sånn for henting? Hva er lurt da? Ha et bur med teppe i? Eller hva? Det er evt litt over 1 time å kjøre, er det for langt?

ved henting ville jeg hatt en bur med teppe i, men også et teppe eller en tøy bit som moren har ligget på slik at det lukter koselig for lille pusen. ved alt utstyret over her, er det en ting keg savner veldig, nemlig klorestativ, for du vil ikke at pusen skal begynne å kvesse klørne på møblene dine :) lykke til! du kommer til å få en bestevenn i mange år fremover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...