Gå til innhold

Er det å ha hest dyrt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst på min egen hest og kjenner noen som har stor plass og stall, men de bruker bare "stallen" som oppbevaring som de skal rydde bort. Og der kan jeg ha hesten min.

Men jeg har aldri eid en hest, aldri hatt ansvaret for en hest. Jeg vet jo hva den trenger av utstyr og mat og sånn i mnd. Men jeg bare lurte på hvor mye dere bruker i mnd på en hest? Med forsikring, mat osv.

Jeg skal ikke ha hest nå, men jeg tenker om et par år sammen med samboer, om vi skaffer to, eller om vi bare har en. Skal ha sikker jobb begge to og skal ha spart en del penger.

Jeg kan ri (rir ganske ofte og kan alt grunnleggende) og jeg vet hva jeg skal gjøre sånn sett. Såvil ikke ha noe som helst kommentarer på det, da jeg vet hvordan det tar tid med hest.



Anonymous poster hash: 41764...c6e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hester skal ikke stå alene, så dere må ha minst to. Ergo dobbelt så dyrt.

Og siden dere bare låner stall, så må dere sikkert påkoste egne gjerder også for hestene må ut hver dag i havnehage/luftegård. Bare det å kjøpe noen hundre meter gjerde koster jo noen tusenlapper og må vedlikeholdes hvert år. Så dere må ta med det i regnestykket også. Samt at vedlikehold på stall må med i regnestykket. Tviler på at dere får låne en stall gratis inkludert vedlikehold. Og hester er store dyr som sliter på innredning.

En hest spiser al fra 10 til 20 kg høy i døgnet og med en kilopris på alt fra 2,- til 7,- kiloen, så sier det seg selv at det blir noen kroner. Kraftfor behøver ikke å bli så dyrt om dere har godt høy.

Forsikring behøver ikke å bli så dyrt men minimum 5000,- per år per hest må dere regne med.

Og så kommer hovslager hver 6 uke. Pris fra kr 1000,- og oppover per hest.

Hest er DYRT, så vit at dere kan bruke minimum 2-3000,- per hest per måned.



Anonymous poster hash: 718e1...cf5
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden kan du kunne ''alt det grunnleggende'' når ikke har peiling på ca. hva ting koster (sånt får man jo med seg i løpet av åra..), samt at du faktisk ikke kan ha èn hest alene? :huh:


Men ja, hest er dyrt - uansett hvordan man gjør det. Men det er i stor grad hva man gjør ut av det. På det meste har jeg brukt 10.000 mnd, nå for tiden er det langt mindre. Kan sette opp mitt budsjett som eksempel;

Stalleie; 1700 (ettersom jeg gjør mye stallarbeid er dette bare det han spiser for i mnd, ca)
Barfottrim hver 4. uke; 800
Behandling en gang i mnd (ikke nødvendig så ofte for alle, men mange hester har problemer i større eller mindre grad som det er fint å vite om og behandle før det utvikler seg); 700
Instruksjon en gang i mnd; 350 (igjen - ikke alle gjør det, men jeg tenker det er det minste man kan gjøre for å holde kunnskapen vedlike og utvikle seg - ingen hester har godt av å bare surre på tur, da bærer de ikke rytteren optimalt og det sliter på ryggen)

Forsikringen husker jeg ikke hva er på, men det er jo litt det også. Utstyr kommer i tillegg, varierende pris. Vaksine en gang i året, sender inn avføringsprøve for å sjekke etter orm flere ganger i året, tannrasp hver 6.-12. mnd for de fleste (min kan gå maks 6 mnd). Om man har sal burde den sjekkes og tilpasses regelmessig ettersom hestenes kropp er i stadig forandring - både økt/minsket vekt og muskler kan gjøre at den plutselig ikke passer lenger. Du må ta høyde for uforutsette veterinærutgifter (i fjor trakk min en tann som hadde kostet 40.-50.000 uten forsikring, ca 10.000 med). Du må i tillegg vedlikeholde gjerder, kjøpe inn flis, kjøpe inn masse stallutstyr og hesteutstyr... Det blir dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden kan du kunne ''alt det grunnleggende'' når ikke har peiling på ca. hva ting koster (sånt får man jo med seg i løpet av åra..), samt at du faktisk ikke kan ha èn hest alene? :huh:

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan nok ikke mitt hestehold sammenlignes med å ha hesten hjemme/på billig stall. Men tror det er vansklig å komme under 3.000 bare på for og flis... Sko, vet m.m kommer jo uansett. Men en mnd for mer er ca:

Stall+ ridehus leie : 6000

Smed 1600 (hver 6 uke)

Sprangtrening 4x250

Dressurtrening 4x300

Massasje en gang pr mnd 450

Tilskudd ca 1500

Forsikring (kun Vetrinær) 425 pr mnd

Vaksine/tannsjekk hver 6.mnd 1500

Stevne 500 (tillegg drivstoff)

Utstyr kan man jo gjøre så dyrt man vil...

Men til deg som hadde fått dekket trekning av tann via forsikringen, hvilket selskap har du? Nettopp gjort det samme og Agria dekket det IKKE...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til deg som hadde fått dekket trekning av tann via forsikringen, hvilket selskap har du? Nettopp gjort det samme og Agria dekket det IKKE...

Hvis man kjøper inn høy og flis, samt driver stallen selv kan man nok komme på under 3000 per hest for høy og flis.. Men ikke så mye da.

Gjensidige har jeg! Veldig greie å ha med å gjøre, men litt dyrere forsikring. Har Agria til hunden nå da, spent på hvordan det blir; hører jo så mye forskjellig. :) Men hva begrunnet de det med, og trakk de tannen i narkose eller med lokalbedøvning? Ble litt nysgjerrig nå. Min ble operert og tannen ble trukket gjennom kjeven, mener å huske at egenandelen ved operasjon er 15% eller noe slikt. Men hvis tannen ble enkelt og greit trukket ut uten at det var så mye mer komplisert enn f.eks. tannrasp kan det hende de ikke dekker det, kan det være noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men til deg som hadde fått dekket trekning av tann via forsikringen, hvilket selskap har du? Nettopp gjort det samme og Agria dekket det IKKE...

Hadde heldigvis Gjensidige jeg også, når jeg hadde hest som måtte trekke en tann.

Anonymous poster hash: 718e1...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare dropp å ha hest du, du har jo tydeligvis ikke peiling ..



Anonymous poster hash: 68dee...79b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ba dere ikke kommentere på sånne ting, leser dere ikke?

Jeg sa om et par år så skal jeg skaffe meg hest, og de som jeg skal ha hestene hos ville også ha hest, men de hadde ikke råd til å ha egen, så lurte på om vi kunne ha de der uten kostnader og de kunne ri og stelle med dem når jeg ikke hadde tid en dag..

Jeg lurer på om det er dyrt fordi de jeg har spurt av venner har foreldrene sine som betaler alt! Eneste jeg vet er at de trenger høy, kraftfor, utstyr, dyrlege osv!!.. Jeg bare lurte på hvor mye dere brukte i mnd. Selvom jeg har venner jeg rir med, betyr ikke det at jeg vet alt hva som koster, ikke dem heller da de har det igjennom foreldre.

Om det skal ha være et problem å spørre om et helt enkelt spørsmål her inne uten å få sånne kommentarer. Jeg vet at de trenger hovslager og forskjellige ting ganske ofte, men jeg bare lurte på om hvor mye summen deres ligger på i mnd.



Anonymous poster hash: 41764...c6e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proooo nå TS. Du er på KG :P

Jeg brukte gjennomsnittelig 60-80 000,- i året på hest og hadde ikke den dyreste stalleien, men reiste ut litt på konkuranse og trening med hesten. Just sayin' ;)



Anonymous poster hash: 718e1...cf5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har trekt tann som har betalt flere titusen! Jeg hadde tannrasp på hestene mine her og den ene måtte trekke to løse tenner, han fikk så vidt litt bedøvelse. Trur dere jeg får sjokk regning? Ble skikkelig nervøs nå! Dyrlegen sa liksom ikke noe på pris, bare gjorde det.

For å svare ts, en vag oversikt over utgiftene mine! Har to hester hjemme.

Stalleie: 0,-

Gjerder, vedlikehold og stallgreier: Kjøpte nytt gjerdeapperat i fjor, en del strømtråd og pinner, så i år har det ikke blitt så mye - men det dukker stadig opp noe! Alt fra 1000 og opp, i året!

Hovslager: 1000-2000 hver 7-10. uke (har en barfot hest)

Dyrlege: Tannrasp og vaksine en gang i året, venter på regninga men betaler rundt 1000-2000 i året. Har hatt akutt syk hest og det ble noen tusenlapper ekstra til dyrlege og medisiner.

Utstyr: Har alt jeg trenger, men bruker noen tusen lapper i året! Skattepengene i fjor gikk til ny sal. :danse:

Høy, halm, flis, tilskudd: 10000-18000 i året

Forsikring: 1800,- i året

Ja, det er dyrt. Men det er verdt hver eneste krone!



Anonymous poster hash: 5e3a2...6ff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har trekt tann som har betalt flere titusen! Jeg hadde tannrasp på hestene mine her og den ene måtte trekke to løse tenner, han fikk så vidt litt bedøvelse. Trur dere jeg får sjokk regning? Ble skikkelig nervøs nå! Dyrlegen sa liksom ikke noe på pris, bare gjorde det.

For å svare ts, en vag oversikt over utgiftene mine! Har to hester hjemme.

Stalleie: 0,-

Gjerder, vedlikehold og stallgreier: Kjøpte nytt gjerdeapperat i fjor, en del strømtråd og pinner, så i år har det ikke blitt så mye - men det dukker stadig opp noe! Alt fra 1000 og opp, i året!

Hovslager: 1000-2000 hver 7-10. uke (har en barfot hest)

Dyrlege: Tannrasp og vaksine en gang i året, venter på regninga men betaler rundt 1000-2000 i året. Har hatt akutt syk hest og det ble noen tusenlapper ekstra til dyrlege og medisiner.

Utstyr: Har alt jeg trenger, men bruker noen tusen lapper i året! Skattepengene i fjor gikk til ny sal. :danse:

Høy, halm, flis, tilskudd: 10000-18000 i året

Forsikring: 1800,- i året

Ja, det er dyrt. Men det er verdt hver eneste krone!

Anonymous poster hash: 5e3a2...6ff

Om det bare er en ulvetann, så koster det ikke mye. Dette er tenner som alle hester må trekke, om de ikke har falt ut av seg selv. De har korte røtter og er lette å få ut. ulvetenner ligger i veien for bittet og kan gjøre vondt for hesten om den har de og allikevel går med bitt.

Men om en jeksel må trekkes, så er ikke det noen enkel sak. Min veterinær brukte flere timer på dette og hesten måtte stå en uke på klinikken pga dette.

Anonymous poster hash: 718e1...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det bare er en ulvetann, så koster det ikke mye. Dette er tenner som alle hester må trekke, om de ikke har falt ut av seg selv. De har korte røtter og er lette å få ut. ulvetenner ligger i veien for bittet og kan gjøre vondt for hesten om den har de og allikevel går med bitt.

Men om en jeksel må trekkes, så er ikke det noen enkel sak. Min veterinær brukte flere timer på dette og hesten måtte stå en uke på klinikken pga dette.

Anonymous poster hash: 718e1...cf5

Det var to løse tenner på en gammel hest, han brukte håndkraft på å få de ut. Brukte maks en time med rasping. Ble bare litt nervøs her! Takk for svar :-)

Anonymous poster hash: 5e3a2...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg hadde hest hjemme på gården, og da brukte eg ca. 15 000+- per hest i året! Det inkluderte alt av for, spon, vaksine og ormekur, skoing, utstyr osv. Eg hadde ikke forsikring, og dette var ikke i nærheten av noen som helst form for ridebane/skole så det ble ingen undervisning eller transportkostnader av noe slag. Heller ingen store dyrlegeutgifter de årene.

Dette er jo 10 år siden da, og høyprisen ser ut til å ha steget utrolig mye, men det trenger ikke være så veldig dyrt å ha hest og likevel kunne sørge for at den får alt den trenger :)

Har forsåvidt også hatt hest oppstallet, og da brukte eg minst 6000,- i mnd.



Anonymous poster hash: 6e132...b0d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke den raskeste veien til konkurs, men den sikreste :danse:

Ja, hest er veldig dyrt, men det er definitivt verdt det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke egen hest, men ville bare komme med en kommentar vedrørende forsikring, sykdom, veterinær osv.

Man må alltid ha MYE penger på buffer i tilfelle noe skulle skje. Oppstalling på veterinærhøyskolen koster f.eks mange tusen kroner døgnet. De fleste forsikringer på dyr har en fast egenandel, og en prosent av det overskytende. Altså hvis du har 3000kr +15% i egenandel, og en operasjon koster 25 000, så må du betale 6300kr selv. Og som du ser; med hester kan det fort komme opp i det dobbelte.

Dessuten er det ikke alle veterinærer som har direkteoppgjør med ditt selskap, da må du kunne legge ut.

Vi hadde vet.utgifter på mange titalls tusen på hunden vår et år, pga et kutt med komplikasjoner som startet en dominoeffekt... Kan bare forestille meg hva det samme ville kostet med en hest. Det sagt KAN det hende at en hest ville blitt avlivet i samme situasjon, for alt jeg vet. Men det er heller ikke gratis, i tillegg til et emosjonellt helvete. Du vil ikke stå der med et dyr med dødsdom fordi du ikke har RÅD til å redde det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg brukte ca. 40.000,- i året, altså ca. 3300 kr. i mnd. Red relativt lite for instruksjon og red ikke stevner. Prisnivået varierer etter hvor i landet man holder til, dette var "på bygda" i Nord-Norge.

Endret av olinari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...