Gå til innhold

Valg av hunderase. Hjelp?


Gjest Linn Cathrin

Anbefalte innlegg

Gjest Linn Cathrin

Hei!

Har i mange år vinglet mellom hvilken rase jeg skal velge (har ikke planer om å kjøpe helt enda, men vil gjerne forberede meg godt osv). Har tidligere hatt en Leonberger, og har erfaring med en rekke andre raser, men de tre rasene det står mellom har jeg omtrent ingen erfaring med.

Valget står mellom Fransk bulldog, Amerikansk bulldog og Staffordshire bullterrier. I mange år var jeg helt sikker på at jeg ville gå for en staff, men det var før jeg falt for disse fantastiske bullene.

Er det noen som har erfaring med en (eller flere) av disse tre rasene? Fordeler/ulemper? Vet det er en del helseproblemer med bulldog, men etter hva jeg har lest er det mye mer hos den engelske.

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke mye erfaring med de rasene, ikke helt min type hund. :) Men, de to tingene jeg hadde vært obs på er 1) helse. Frallene er det så mye galt med at jeg hadde holdt meg langt unna... Am. bulldog og staff er vel litt bedre, tror jeg (?). 2) samkjønnsaggresjon. Har ikke vært borti noen staffer som ikke har det, i større eller mindre grad. Am. bulldog blir vel det samme. Det hadde passet dårlig i mitt liv i alle fall, verdt å tenke over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også gått for en straff :)

De er utrolige kosete og med på det meste uansett livsstil man har :)

MEN! De trenger SINNSYKT med sosialisering i valpe tiden, de har ofte det med å bli samkjønns-aggressive. Men bortsett fra det er de noen herlige koseklumper :rodmer:

De to andre har så mange helseproblemer har jeg hørt, så om du går for en av de, sett deg inn i stamtavler til alle i slekten der, slik at du er sikkert på at du får en hund som ikke lider av det ene eller det andre :)

Ellers kan du vel besøke oppdrettere eller noe, å hilse på valper å da eventuelt se hvilken av de du får best kontakt med å gå for den rasen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Cathrin

Jeg har ikke mye erfaring med de rasene, ikke helt min type hund. :) Men, de to tingene jeg hadde vært obs på er 1) helse. Frallene er det så mye galt med at jeg hadde holdt meg langt unna... Am. bulldog og staff er vel litt bedre, tror jeg (?). 2) samkjønnsaggresjon. Har ikke vært borti noen staffer som ikke har det, i større eller mindre grad. Am. bulldog blir vel det samme. Det hadde passet dårlig i mitt liv i alle fall, verdt å tenke over.

Vet de har en del helseplager, men vet også at en del oppdrettere har begynt å avle friskere hunder når det kommer til pusteproblemer etc, fordi de har fått lengre neseparti. Alle raser har jo sine helseproblemer, så synes det er vanskelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linn Cathrin

Jeg ville også gått for en straff :)

De er utrolige kosete og med på det meste uansett livsstil man har :)

MEN! De trenger SINNSYKT med sosialisering i valpe tiden, de har ofte det med å bli samkjønns-aggressive. Men bortsett fra det er de noen herlige koseklumper :rodmer:

De to andre har så mange helseproblemer har jeg hørt, så om du går for en av de, sett deg inn i stamtavler til alle i slekten der, slik at du er sikkert på at du får en hund som ikke lider av det ene eller det andre :)

Ellers kan du vel besøke oppdrettere eller noe, å hilse på valper å da eventuelt se hvilken av de du får best kontakt med å gå for den rasen? :)

Vet det har vært en del helseproblemer, men kommer jo så klart til å være veldig kritisk til oppdretter om jeg velger en bulldog. Jeg har hilst på alle tre rasene før, og er like glad i alle tre.. Derfor det er så vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye erfaring med akkurat de rasene selv, og vil ikke stigmatisere her.. men generelt er vel terriere kjent for å

kreve litt når det kommer til oppdragelse.

Har aldri hatt terrier selv, men dd jeg "kjenner" er ganske sta.

Men har du kompetansen til det så går det jo helt fint å oppdra de, de bare er litt mer krevende enn en boxer foreksempel :)

Veldig fine hunder da :)

Anonymous poster hash: 8dae5...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Cathrin

Jeg har ikke så mye erfaring med akkurat de rasene selv, og vil ikke stigmatisere her.. men generelt er vel terriere kjent for å

kreve litt når det kommer til oppdragelse.

Har aldri hatt terrier selv, men dd jeg "kjenner" er ganske sta.

Men har du kompetansen til det så går det jo helt fint å oppdra de, de bare er litt mer krevende enn en boxer foreksempel :)

Veldig fine hunder da :)

Anonymous poster hash: 8dae5...056

Godt kjent med at det er raser som krever mye tid, oppdragelse og sosialisering, men det er det mange raser som gjør. Vant med stae hunder, så det tror jeg går fint! :) Ja, de er kjempenydelige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vanskelig for å forstå at du vil velge en annen rase etter du har hatt leonberger. :rodmer:

At disse hunderasene kan være krevende er det vel ikke stor tvil om, men det viktigste spørsmålet her er vel hva kan du tilby hunden? Vær 100% ærlig med deg selv.

Derfra kan det bli lettere å finne ut hva slags rase du bør velge.

Har du en livsstil som går overens med alle disse rasene så kan du ta runden med å besøke oppdrettere for å bli kjent med dem og hundene, så velger du ut i fra hvem du har best kjemi med.

Edit: skriveleif.

Endret av seductive
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun erfaring med staffe her. Galne og herlige hunder :)

Det er viktig å tenke på at det KAN være veldig mye hund, samkjønnsagressive som tidligere nevnt og jevnt over er de for mye for den jevne hund. Det vil si at dersom du har mange venner med hund må du sosialisere noe ekstremt for at den i voksen alder skal kunne leke med de. Den er rett og slett for voldsom.

Men herlige er de, jeg har hatt tre og kost meg masse med de. Har hatt en tispe og to hannhunder og trivdes best med hann. Gikk mye kurs og fokuserte mye på mental og fysisk trening i hverdagen. De er en liten klump med muskler så du får veldig mye igjen på å trene hver eneste dag de første årene på lydighet og da spesielt å gå fint i bånd ellers så blir turene fort lite koselige.

Personlig synes jeg at hunden krever en del og er nå selv i letefasen etter en ny rase når jeg skal ha min neste hund.

Anonymous poster hash: 92933...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle raser har jo sine helseproblemer, så synes det er vanskelig..

Det stemmer ikke. Jeg vet av flere hunderaser som ikke har noen helseproblemer relatert til rasen sin.

Bichon frise og corgi har ingen sykdommer som er typiske for rasen. Bischonen min fikk brystkreft, men det kan jo skje alle tisper. Hun ble 15 år gammel. Hvorfor ikke velge en frisk rase i stedet for en rase som er kjent for å ha problemer?

Anonymous poster hash: 2d7c9...bf2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Cathrin

Jeg har vanskelig for å forstå at du vil velge en annen rase etter du har hatt leonberger. :rodmer:

At disse hunderasene kan være krevende er det vel ikke stor tvil om, men det viktigste spørsmålet her er vel hva kan du tilby hunden? Vær 100% ærlig med deg selv.

Derfra kan det bli lettere å finne ut hva slags rase du bør velge.

Har du en livsstil som går overens med alle disse rasene så kan du ta runden med å besøke oppdrettere for å bli kjent med dem og hundene, så velger du ut i fra hvem du har best kjemi med.

Edit: skriveleif.

Grunnen er rett og slett fordi jeg aldri ville funnet en like nydelig som han, da "dagens" leonbergere er blitt tynne og rare i både pels og form. I tillegg måtte vi avlive han pga benkreft, og det er så utrolig mange av dem som har mye problemer både med HD osv.

Jeg føler jeg kan tilby rasene mye uansett hvilken jeg velger, egentlig. Men skal sette meg enda mer inn i de ulike rasene før jeg bestemmer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linn Cathrin

Det stemmer ikke. Jeg vet av flere hunderaser som ikke har noen helseproblemer relatert til rasen sin.

Bichon frise og corgi har ingen sykdommer som er typiske for rasen. Bischonen min fikk brystkreft, men det kan jo skje alle tisper. Hun ble 15 år gammel. Hvorfor ikke velge en frisk rase i stedet for en rase som er kjent for å ha problemer?

Anonymous poster hash: 2d7c9...bf2

Fordi jeg ikke vil ha en hund jeg ikke føler passer meg. Aldri vært noe fan av raser som Bichon Frise, og føler disse tre rasene passer meg godt, i tillegg til at jeg synes de er utrolig nydelige alle tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Cathrin

Har kun erfaring med staffe her. Galne og herlige hunder :)

Det er viktig å tenke på at det KAN være veldig mye hund, samkjønnsagressive som tidligere nevnt og jevnt over er de for mye for den jevne hund. Det vil si at dersom du har mange venner med hund må du sosialisere noe ekstremt for at den i voksen alder skal kunne leke med de. Den er rett og slett for voldsom.

Men herlige er de, jeg har hatt tre og kost meg masse med de. Har hatt en tispe og to hannhunder og trivdes best med hann. Gikk mye kurs og fokuserte mye på mental og fysisk trening i hverdagen. De er en liten klump med muskler så du får veldig mye igjen på å trene hver eneste dag de første årene på lydighet og da spesielt å gå fint i bånd ellers så blir turene fort lite koselige.

Personlig synes jeg at hunden krever en del og er nå selv i letefasen etter en ny rase når jeg skal ha min neste hund.

Anonymous poster hash: 92933...8d6

Tusen takk for utfyllende svar! Det at de ofte kan være agressive mot samme kjønn er noe av det som bekymrer meg veldig, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Kjenner ein med staff. Herlig hund med nydelige øyne *smelt* :rodmer: Men den er veldig sterk, og drar i alle fall meg over ende.

Kjenner også ein med ein amerikansk bulldog. Den virker ganske tøff, men er verdens søteste. Den røyter veldig, og trur den er ein 2 kilos hund som kan sitte i fanget. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Linn Cathrin

Kjenner ein med staff. Herlig hund med nydelige øyne *smelt* :rodmer: Men den er veldig sterk, og drar i alle fall meg over ende.

Kjenner også ein med ein amerikansk bulldog. Den virker ganske tøff, men er verdens søteste. Den røyter veldig, og trur den er ein 2 kilos hund som kan sitte i fanget. :rodmer:

Vant med sterke hunder, så det hadde nok gått greit.

Passet en amerikansk en for litt siden, og den røytinga er faktisk helt syk :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil slå et slag for fransk bulldog, jeg. Synes mange av dem har jevnt over funksjonelt eksteriør, og mer fantastisk gemytt skal du lete lenge etter. :rodmer: Har heller ikke inntrykk av at hjerteproblemer, patellaluksasjon, allergi og demodex er så fryktelig utbredt. Pusteproblemene er jo en annen historie dog, men jeg har hørt tilsvarende grynting hos enkelte individer hos staff også.

Staffen sliter mye med HD, det er blitt målt til at nesten 40% av rasen er affiserte. Synes også det er skummelt mye allergier, furunkolose og demodex på rasen. Ellers er det mye dårlig oppdrett av staff pga. den plutselige populariteten.

Amerikansk bulldog skal jeg ikke uttale meg om da jeg bare har erfaring fra en hund. Utrolig kul hund, men ble dessverre ikke mer enn 2-3 år. Vet dessverre ikke hvilken sykdom som tok knekken på den.

Det stemmer ikke. Jeg vet av flere hunderaser som ikke har noen helseproblemer relatert til rasen sin.

Bichon frise og corgi har ingen sykdommer som er typiske for rasen. Bischonen min fikk brystkreft, men det kan jo skje alle tisper. Hun ble 15 år gammel. Hvorfor ikke velge en frisk rase i stedet for en rase som er kjent for å ha problemer?

Anonymous poster hash: 2d7c9...bf2

HD anslås å være utbredt på corgi, man bare vet ikke så mye om det fordi ingen oppdrettere røntger. Bichon frise har problemer med cherry eye, katarakt, PRA, rennende øyne, patella luksasjon, og allergi.
Men det er jevnt over friske raser i forhold til veldig mange andre, det er helt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg LANGT unna fransk bulldog. Herregud for noen helseproblemer de har.



Anonymous poster hash: 262bc...aa4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er rett og slett fordi jeg aldri ville funnet en like nydelig som han, da "dagens" leonbergere er blitt tynne og rare i både pels og form. I tillegg måtte vi avlive han pga benkreft, og det er så utrolig mange av dem som har mye problemer både med HD osv.

Jeg føler jeg kan tilby rasene mye uansett hvilken jeg velger, egentlig. Men skal sette meg enda mer inn i de ulike rasene før jeg bestemmer meg.

Huff så trist. Våre har gått av alderdom og lungebetennelse.

Oppdretteren "vår" avler etter rasestandar, og har veldig fine hunder. Har sett mange i Sverige også, men har sett at det finnes store forskjeller både her til lands og i det store utland.

Så en oppdretter på Sørlandet, hundene der er helt ødelagt i pelsen. Trist. :/

Lykke til i alle fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...