Gå til innhold

Hvor ofte og lenge går du tur med hunden din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hve er egentlig nok? Jeg går med vår engelske cocker spaniel en gang før jeg drar på jobb- en fast runde i skogen på ca 15-20 min- da er kl 0700. Når ungene kommer hjem ved 14 tiden tar de en runde i nabolaget ca 15-20 min. Ved 1900 tiden går jeg tur igjen på ca 30-40 min. Er dette nok? Hvor ofte og lenge går du? Konstant dårlig samvittighet for at hun ikke får nok! Helgene er litt annerledes, da blir turene lenger..

Anonymous poster hash: 71698...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs helt på hvor gammel hunden er. En valp går jeg ikke tur med. Den bare luftes. Og så har det stor betydning om de går løs eller i bånd. Personlig hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet med det TS beskriver om hunden gikk løs på disse turene. Ellers synes jeg det høres noe knapt ut. Men vel så viktig er det jo med mental aktivisering for hunden, og hva hunden får oppleve resten av dagen og om disse turene er på nye steder eller om det er på samme sted hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ukedagene med jobb:

1 Morgentur på 15 min kl 06:00

Så går hundepasser en times tid på formiddagen ca 11:30-12:30

1 luftetur på 15 min når jeg kommer hjem fra jobb 17:45

1 times tur ca 19:00

1 luftetur på 15 min før jeg legger meg

I helgene:

1 morgentur på 15 min når jeg står opp

1 times tur rundt kl 12

1 times tur rundt kl 19:00

1 luftetur på 15 min før jeg legger meg

I tillegg mer aktivisering som lydighet, agility, skogsturer, nesearbeid osv

Har en ganske aktiv japansk spisshund på 5 år



Anonymous poster hash: 6d165...1d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det obligatoriske er 3 x15 minutter og utover det kommer det an på.

Vi har en runde på ca 40 minutter der jeg kan slippe når det ikke er båndtvang.Vi går samme runde med bånd også, men da er det mye kortere for hunden.

Vi kan også være ute i 3 timer en ukedag, være på fjellet en dag, ha en en latere dag i hagen.

Jeg har liten hund, så aktiviteter, selskap og trening er viktigere enn tid og kilometer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her... Vår hund er 4 år og hun kan dessverre ikke gå løs, og går alltid i bånd. Noen av turer er løpeturer og hun har lang line i skogen. Når det gjelder mental aktivisering begrenser det seg til en gang pr dag- søke etter godbiter. Vi får gasse opp ettermuddagsturen til en time og morgenturen til en halv time. Utover det så skal vi på lydighetskurs nå, og det blir stas! Hun er et fullverdig medlem av familien, en sofahund som er med på alt, bortsett fra jobb. Vi har kamera og hun sover hele dagen når vi er på jobb og skole, tusler kun bort til vannskåla og går å legger seg i sofaen igjen, det samme gjelder når vi har hjemmekontor.

Anonymous poster hash: 71698...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Hve er egentlig nok? Jeg går med vår engelske cocker spaniel en gang før jeg drar på jobb- en fast runde i skogen på ca 15-20 min- da er kl 0700. Når ungene kommer hjem ved 14 tiden tar de en runde i nabolaget ca 15-20 min. Ved 1900 tiden går jeg tur igjen på ca 30-40 min. Er dette nok? Hvor ofte og lenge går du? Konstant dårlig samvittighet for at hun ikke får nok! Helgene er litt annerledes, da blir turene lenger..

Anonymous poster hash: 71698...b56

Dette høres det ikke ut som du skal ha dårlig samvittighet for. Synes det virker som hunden din har det helt topp, jeg - når jeg leser dette og det neste du skriver, i innlegg 5. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette høres det ikke ut som du skal ha dårlig samvittighet for. Synes det virker som hunden din har det helt topp, jeg - når jeg leser dette og det neste du skriver, i innlegg 5. :)

Takk😊virker som "alle" er ute på tur HELE tiden, og jeg får såååå dårlig samvittighet! Men sammenligner jeg med de jeg kjenner med hund så ligger jeg ganske godt an, men på sosiale medier og her virker det som alle går tur i flere timer hver dag og da kommer hunden min dårlig ut i sammenligning med disse... Jeg får stole på at hun har det bra- hun klager jo ikke og maser ikke om mer tur enn hun får- liker å slappe av også, og kose under pleddet sammen med oss!

Anonymous poster hash: 71698...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye lettere å slite en hund ut mentalt enn fysisk. En halvtimes tusletur i bånd vil ikke slite ut noen hund i det hele tatt. Men 15 minutter med bra nesearbeid vil gjøre mye mer for hunden.

Personlig mener jeg at et minstemål for gjennomsnittelig aktivitet for en hund - uansett rase eller størrelse - bør være en time til dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står opp,går tur som varer min. 45 min.

Så neste tur ca 5 timer etterpå.Samme lenge ,ca 45min + om vi møter andre hunder

Samme igjen på kveldstur.

Så en siste tissetur før vi finner senga.Den er på ca 20min.

På hver tur legger vi inn lek,mentaltrening ,samt hunden får løpe løs og lese avis .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står opp,går tur som varer min. 45 min.

Så neste tur ca 5 timer etterpå.Samme lenge ,ca 45min + om vi møter andre hunder

Samme igjen på kveldstur.

Så en siste tissetur før vi finner senga.Den er på ca 20min.

På hver tur legger vi inn lek,mentaltrening ,samt hunden får løpe løs og lese avis .

Dette lar seg ikke gjøre for folk flest :)

Men høres deilig ut både for hunden og deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lar seg ikke gjøre for folk flest :)

Men høres deilig ut både for hunden og deg:)

Er ufør og har da mulighet .Og ja..både hund og eier koser seg :)

Legger ved at når jeg jobbet,så stod jeg opp minst en time før jeg skulle,slik at hunden var sliten når jeg gikk på jobb.Samme rutine igjen når jeg kom hjem fra jobb.

Endret av Kårky
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgentur: 10 minutter ca.

Tur når jeg kommer hjem: Alt fra 10+ minutter, kanskje lek med andre hunder, kanskje ikke.

Ofte får jeg nabounger som også drar h*n på tur, alt fra 10-40 minutter. Om ikke så får h*n en ekstra kjapp tur litt senere.

Kveldstur: Alt fra 40 min til 1 time, spørs hvor vi går. Liker å ta de lange turene på kvelden / natten av en eller annen grunn :vetikke:

Trening av triks skjer ihvertfall en gang ila dagen, da vi må holde det vedlike.

Av og til kaster jeg en ball / pinne med h*n, i bratt bakke, så h*n får brukt kroppen litt, samt snusing etter godbiter / mat og av og til så leker h*n med andre hunder fra 15 min til 2-3 timer, så da blir det liksom nok trim for h*n, føler jeg.

Skal nevnes at jeg ikke har en voksen hund enda, den er 1 år om ikke så alt for lenge.



Anonymous poster hash: 4cb73...541
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur om morgenen før jobb: 20-30 min

Tur når en av oss kommer hjem (vi har begge fleksitid og bytter på annen hver dag med å gå morgentur og komme hjem tidligere): 30-40-60 min, varierer litt.

Tur etter middag 1time pluss. Evt er han med i stallen og går en halvtimes tur med hest pluss løper løs og herjer.

Kvelden: 20 min.

Helgene: Lange turer i skogen. I helga nå gikk vi 6km på fredagen, en mil på lørdagen (og det var mest i ulendt terreng, så det tok to og en halv time, nesten) og var på hundetreff på søndagen.

Han er mye løs nå om dagen, men han er ung og ikke helt til å stole på med innkalling og andre hunder (elsker dem og vil leke med alle, veldig flink på innkalling ellers), så vi kan ikke ha ham løs der han kan møte mange.

Prøver å gå steder med litt natur og terreng, ikke bare langs veien. Og har langt bånd eller langline når han ikke kan gå løs.

Aktiviserer ellers med søk inne og med kong, tyggebein etc. Nettopp ferdig med siste kurs på hundeskolen, så vi gjør litt egentrening, trener til utstiling mm. Han har ikke trengt å være lenge alene (som i en hel arbeidsdag) før han var 15 mnd, men får dårlig samvittighet likevel, så kjedelig det må være! Føler derfor vi skylder ham å aktivisere ham mye når vi ikke er på jobb, og vi drar aldri fra ham når han har vært borte hele dagen. Skal vi noe på kvelden er han hos foreldrene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min nåværende hund er bare valp enda, så jeg må vente og se litt hvordan det blir. Men, ser for meg ca 30 min. tur + litt lek, godbitsøk, etc før jobb, 1-2 timers tur på ettermiddagen og rundt 30 på kvelden igjen. Han går løs, langline under båndtvang.

Blir nok lengre turer i helga + litt ellers. Har planer om å lære han å trekke og kjøpe inn kløv, så det kommer vi nok til å gjøre en gang eller to i uka tenker jeg.

Han er også med i stallen i alt fra 30 minutter til 3 timer så og si hver dag. Det er tre andre ''stallhunder'' her som vi møter og leker med flere dager i løpet av uka.

En eller annen gang i løpet av dagen blir det noe mental aktivisering, f.eks. trene lydighet, triks, spor, søk, etc. Regner med at vi blir med på hundeklubbens ukentlige agilitytreninger etterhvert, kanskje lydighet også (men jeg er ikke særlig strukturert eller pirkete av meg, så det er et stort kanskje :tongue:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vår er 13 måneder, og han får:

5 minutters tur da han våkner/vi vekker han

5-10 minutter igjen før vi drar på jobb

5-10 minutter da ungene kommer hjem fra skolen

5 minutter da vi kommer hjem fra jobb

Minst 40 minutter (drar seg ofte til en time - halvannen) "hovedtur" med innlagt mentaltrening

5 minutter igjen etter å ha sovet litt

10 minutter kveldstur før det er natta

Og vi har tre unger og jobb begge to... Så det er klart det er litt logistikk som må til. Ofte er hunden med når vi kjører ungene på forskjellige aktiviteter og så går vi tur der mens ungene er på aktiviteten. Så han får tur på mange forskjellige plasser da :) Og vi møter masse forskjellige folk og hunder...

Lurer forresten på å kutte ut den vesle turen etter at vi kommer hjem fra jobb og etter at han har tatt en høneblund på kvelden (bare små tisseturer), men henger liksom igjen fra han var valp at han skal ut når han har sovet... Men vi bør kanskje utvide turen om morgenen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 2-åring får en tur på 15-20 min før jobb, en tur på 30 min rett etter jobb kl 14-15, en times løpetur +/- på kvelden og gjerne et par lufteturer på 10-15 min i løpet av kvelden. I tillegg til to-tre økter med mental trening i løpet av dagen. Trener lydighet (klikker), søk, den får et spill hvor han må finne godbiter eller at vi pakker inn godbiter så han må jobbe for å få dem ut. Men det trengs for å si det sånn. Kunne sikkert fått det dobbelte og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har en raring på 4 måneder.

dagen vår ser ca slik ut:

1. Han våkner og vi tar han med ut for å tisse

2. Han får mat og vi tar han med ut for å tisse etter maten. Går en liten tur.

3. Rundt klokken 12: Går en liten tur.

4. Rundt klokken 16: Går en liten tur.

5. 17/18: Han får mat og vi tar han med ut på en litt lenger tur etter maten. Gjerne litt trening.

6. Siste tur klokken 21.

Noen dager tenker jeg at det er alt for lite, andre dager tenker jeg at det er formye. Men det virker som han er fornøyd med det i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min pleier å ta en 6 km tur med hver av hundene før jobb, altså klokka 6. Så da 12 km klokka 6.. men ho er ikke helt god :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min pleier å ta en 6 km tur med hver av hundene før jobb, altså klokka 6. Så da 12 km klokka 6.. men ho er ikke helt god :jepp:

Haha, hver for seg? Det høres ut som om moren din har mye kjærlighet til hundene sine :hjerte: :hjerte: :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, hver for seg? Det høres ut som om moren din har mye kjærlighet til hundene sine :hjerte: :hjerte: :hjerte:

Ja. Ho er veldig glad i de to <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...