Gå til innhold

Teller det hvilket universitet du gikk på når du skal finne jobb?


Vannglass1

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vet at i for eksempel USA så spiller det veldig stor rolle hvilket universitet du gikk på. Er det likt i Norge? Spiller statusen til universitet inn på hvilke jobber/stillinger du kan få? Eller handler det kun om selve utdannelsen og ikke hvor du gikk i det hele tatt? Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart det spiller en rolle. I hvilken grad kommer an på de forskjellige arbeidsgiverne, så klart.



Anonymous poster hash: 6f3bd...1ae
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok helt ann på hva slags fag det er snakk om, hvilken bedrift det er, hvor trangsynte lederne er osv.

 

Jeg tenker at det ikke bør spille noen rolle, og gjør det det, så vet jeg ikke om det er noe ålreit sted å skulle jobbe uansett.



Anonymous poster hash: 8a1c1...b0e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det, ja. Vet iallefall at NTNU siv.inger ofte blir prioritert!



Anonymous poster hash: 4162b...67a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har noe å si. Ikke alltid, men ofte.

 

Hvis det står mellom to stykker til en jobb - den ene har studert på Høgskolen i Oslo og den andre på Harvard - hvem velger de, tror du? :fnise:



Anonymous poster hash: b5389...749
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvilken studieretning du har gått. Ut fra det jeg har erfart så er siv.ing fra NTNU ganske verdifult, mens en bachelor i drama fra NTNU betyr særdeles lite. Bioteknologi fra NTNU taper mot tilsvarende linjer fra Ås, og etter det jeg har skjønt er Bergen glad i å ansette folk fra UiB :P

 

Selvfølgelig satt på spissen, basert totalt på egne erfaringer med klassevenner som nå er ferdig utdannet og prøver å finne jobb :) 



Anonymous poster hash: e73a3...500
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har mye å si i mange yrker, særlig der det er kamp om jobbene. Hvor det er best å ha studert, kommer selvsagt an på hvilken retning man velger. Jeg vil tro at det lønner seg å ha gått på NTNU dersom man studerer noe ingeniør- og realfagsrettet. Dersom man studerer noe økonomirettet er det soleklart en vinner å ha studert ved NHH (for all del, unngå BI Stavanger og lignende), og jeg vil tro at på de fleste andre fagfelt kommer UiO bra ut.



Anonymous poster hash: c0f8b...1db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ingeniør og teknologifag var talen ganske klar i en undersøkelse som ble gjort tidligere i år.

 

"Justert etter et poengsystem der bedrifter rangerte etter første-, annen- og tredjeprioritet troner NTNU på toppen, med over 30 prosent av den totale poengsummen.

Høyskolen i Bergen og Høyskolen i Oslo og Akershus kommer som nummer to og tre. Men NTNU har dobbelt så høy «rating» som disse to tilsammen"

 
Endret av Faith-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg spør her. Hvordan skal man da vite hvilket universitet man skal velge? 



Anonymous poster hash: 215aa...5f3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper for guds skyld at navnet ikke er en medvirkende faktor når jeg skal ut i full jobb igjen, siden skolen jeg går på nå bytter navn til intet værre enn "Nord universitet". Det er helt fantastisk at de har klart å velge det av alle forslag som kom. Småflaut. 



Anonymous poster hash: dfd9a...633
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

 

Håper for guds skyld at navnet ikke er en medvirkende faktor når jeg skal ut i full jobb igjen, siden skolen jeg går på nå bytter navn til intet værre enn "Nord universitet". Det er helt fantastisk at de har klart å velge det av alle forslag som kom. Småflaut. 

Anonymous poster hash: dfd9a...633

 

 

Det første jeg tenkte da jeg leste at de mente "North University" var en selgbar oversettelse, var at "University of the North" (Universitetet i Nord) hadde solgt vesentlig mye bedre, med tanke på assosiasjonene til Game of Thrones.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Håper for guds skyld at navnet ikke er en medvirkende faktor når jeg skal ut i full jobb igjen, siden skolen jeg går på nå bytter navn til intet værre enn "Nord universitet". Det er helt fantastisk at de har klart å velge det av alle forslag som kom. Småflaut. 

Anonymous poster hash: dfd9a...633

 

 

Enig. Døde litt innvendig da de annonserte navnet - det høres jo unektelig litt tafatt og intetsigende ut. Har vi fusjonert med Tromsø også, eller Harstad?? Eller ligger det kanskje en skole oppe i Barentsburg som vi fusjonerer med..? "Nord" kan jo være hvorsomhelst.

 

Det første jeg tenkte da jeg leste at de mente "North University" var en selgbar oversettelse, var at "University of the North" (Universitetet i Nord) hadde solgt vesentlig mye bedre, med tanke på assosiasjonene til Game of Thrones.

 

Ironien er jo at hadde de bare byttet om rekkefølgen på ordene (og lagt til en "i") hadde det hørtes en god del skarpere ut umiddelbart. Nord Universitet vs. Universitetet i Nord - førstnevnte høres ut som en skrivefeil ala sånn nigeriasvindel man får på mail hvor språket er til å grine av, mens det siste høres mer ut som noe som faktisk eksisterer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har begynte å spille en viss rolle i Norge også. Ofte kan man se på poenggrenene hos samordna opptak for å se hvilket universitet man burde velge. Når det kommer til ingeniørfag, så troner NTNU på toppen. Det er vanskelig å komme inn og de har et godt rykte. For økonomistudier har man NHH. Hvis man ønsker å bli lærer, sykepleier, osv så tror jeg ikke det har så mye å si. Men hvis man ønsker å jobbe i det private næringslivet så burde man tenke seg litt om hvilken skole man velger.



Anonymous poster hash: 992f0...b14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det. Der jeg jobber har jeg funnet ut at ganske mange har studert på samme høgskole som meg:)

Anonymous poster hash: 96705...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer juss. Har hatt en del foredrag med diverse advokater, jurister osv. og de har lagt vekt på at hvilket universitet du kommer fra har null betydning.

Anonymous poster hash: 632d7...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok mye å si hvilken retning du går. Første jobben har det nok litt å si. Men etter det er det erfaringen som er viktig.



Anonymous poster hash: 186e6...03f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...