Gå til innhold

Basen! Sjefen frekk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei er elektrikerlærling og jobber I et prosjekt for tiden. Jeg er I starten av læretida mitt. Og basen som er sjefen på anlegget her er frekk, litt slem mot meg og hjelper ikke en dritt. Er det bare meg som har det sånn eller vanlig dette her?

Anonymous poster hash: 2227c...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En bas skal ikke være frekk eller slem mot sine kollegaer. Basen skal ta vare på sine og være en talsperson opp mot ledelsen. Om du føler at din bas er slem mot deg ville jeg gått til ledelse og bedt om å bli satt på et nytt prosjekt med en annen bas.

Anonymous poster hash: 124c1...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bas skal ikke være frekk eller slem mot sine kollegaer. Basen skal ta vare på sine og være en talsperson opp mot ledelsen. Om du føler at din bas er slem mot deg ville jeg gått til ledelse og bedt om å bli satt på et nytt prosjekt med en annen bas.

Anonymous poster hash: 124c1...32e

 

Bas. bas, bas, bas.

Anonymous poster hash: 593e7...513

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om flere som har hatt den type problemer i læretiden.Jeg ville kontaktet opplæringskontoret og tatt opp dette,hvis det ikke bedrer seg.Det er de som har med oppfølging av lærlinger og lærebedrifter å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei er elektrikerlærling og jobber I et prosjekt for tiden. Jeg er I starten av læretida mitt. Og basen som er sjefen på anlegget her er frekk, litt slem mot meg og hjelper ikke en dritt. Er det bare meg som har det sånn eller vanlig dette her?

Anonymous poster hash: 2227c...a79

Kan du dele noen typiske eksempler med oss ?

Hva som sies når du opplever ham som hhv. frekk og/eller litt slem,

Og hva slags utfordringer er det han ikke hjelper 'en dritt' med å løse ?

Mange anleggsfolk er røffe i tonen etter lang fartstid i miljøet.

Anonymous poster hash: 5c6f8...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Canario

Ja det er svært vanlig. Samboeren jobber på ganske store prosjekter og alle lærlinger får gjennomgå, av basen og de andre gutta. Både rørleggere, elektrikere og snekkere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bas. bas, bas, bas.

Anonymous poster hash: 593e7...513

Hva er "bas"??!!

Anonymous poster hash: 67fb9...980

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo ingen eksempler!!

"Frekk" kan jo være hva som helst...

Gi oss flere konkrete eksempler da!!!

Anonymous poster hash: 67fb9...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spørs det jo veldig hva du mener med frekk da. Har selv opplevd ungdommer som kommer ut i arbeidslivet uten noen sinne å ha blitt irettesatt, fått påpekt feil eller fått beskjed om at noe ikke er godt nok. Med en gang noen sier noe de da oppfatter som motgang er det frekke folk. 



Anonymous poster hash: 221a6...724
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du boss (sjef) når du skriver bas???



Anonymous poster hash: ca9fc...1db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du dele noen typiske eksempler med oss ?

Hva som sies når du opplever ham som hhv. frekk og/eller litt slem,

Og hva slags utfordringer er det han ikke hjelper 'en dritt' med å løse ?

Mange anleggsfolk er røffe i tonen etter lang fartstid i miljøet.

Anonymous poster hash: 5c6f8...9a6

I går så gikk jeg til kontoret tidlige. Skulle få HMS kortet mitt tilbake. Men så satt alle gutta der. Jeg stå der og ventet at han skulle bli ferdig med å snakke. Så plutselig sa han til meg. Du skal ikke være her, men nede og jobbe. Mens alle andre satt der. Jeg skulle nesten svar han frekt. Men jeg tenkte litt og lå det være. Jeg er jo ikke vant til sånt språk og skal han snakke til meg. Så må han vise litt respekt. Også er han veldig lat.

Anonymous poster hash: 2227c...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går så gikk jeg til kontoret tidlige. Skulle få HMS kortet mitt tilbake. Men så satt alle gutta der. Jeg stå der og ventet at han skulle bli ferdig med å snakke. Så plutselig sa han til meg. Du skal ikke være her, men nede og jobbe. Mens alle andre satt der. Jeg skulle nesten svar han frekt. Men jeg tenkte litt og lå det være. Jeg er jo ikke vant til sånt språk og skal han snakke til meg. Så må han vise litt respekt. Også er han veldig lat.

Anonymous poster hash: 2227c...a79

Ikke helt med på hva du mener her, men var det sånn at de andre satt og slappet av på kontoret mens du måtte ut å jobbe alene? Hvis det ikke var noe grunn for det, så er det jo selvfølgelig ikke bra.

 

Hvis du mener at det han sier er usaklig eller urettferdig så er det helt klart noe du bør ta opp med lederen i firmaet. Da får du sannsynligvis bytte til et annet sted med en annen bas. Og hvis bedriften ikke gidder å gjøre noe med det, tar du det videre til opplæringskontoret.

 

Men det hadde vært greit å få litt flere eksempler på hvordan du føler du blir urettferdig behandlet, så er det lettere å gi deg et godt svar.

 

Jeg har selv har vært med på å ha ansvar for både automatiker- og elektrikerlærlinger ganske lenge, og nå nylig hadde vi en sak på jobb der to lærlinger klagde på han som hadde opplæringsansvar for dem og følte seg mobbet. Det endte med at de fikk streng beskjed av både opplæringskontor og bedrift om å skjerpe seg. Så for all del vær sikker på at det du klager på er berettiget :)

 

Nå var disse to lærlingene hos oss et ekstremtilfelle. Og jeg regner absolutt ikke med at det er tilfelle her, men holdningen deres er desverre noe vi har sett mer og mer av blant lærlinger bare de siste fem årene. Det viste seg at det de var misfornøyde med var at de fikk tilsnakk fordi de ikke gadd å rydde etter seg, av og til måtte jobbe hver for seg, lagde rot for de andre med å la de 4-5 redbullboksene de drakk daglig ligge og slenge, ikke gjorde jobben sin skikkelig, ikke fikk jobbe overtid når de ville, generelt sett ikke tok jobben sin seriøst, og så egentlig bare på lærlingplassen som et sted å være om dagene for å få lønn og noe sosialt å gå til. Dette mente de i fullt alvor var urettferdig.

 

Påstår som sagt absolutt ikke at det er tilfelle her, men det jeg vil frem til er at det lureste du kan gjøre er å ta det opp med en person du stoler på i bedriften, eller i samme bransje, og høre deres mening først sånn at du vet at de punktene du klager på er berettiget :)

 

Vet av egen erfaring at lærlinger gjerne blir behandlet dårlig noen plasser, og hvis jeg skal tippe så er basen din gjerne litt oppi årene, hatt samme jobben i 30 år, rett og slett dritt lei, og påstår at lærlingene har godt av å bli behandlet tøft fordi dagens ungdom er vant med å bli dullet med hele livet? :P

Anonymous poster hash: 149a2...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså hvis alle andre slappet av mens du jobbet så kan det ha vært frekt. Hvis han satt med en gruppe mens resten jobbet så var det ikke frekt. Uansett burde du jo oppgitt grunnen til at du er der. Jeg har også mye erfaring med folk som er ny i arbeidslivet og som ikke tåler å få beskjed om ting uten at det blir kalt mobbing, frekkhet, han er etter meg o.l, og det stemmer svært sjelden. Kom gjerne med flere eksempler om du mener jeg tar feil. Men er du lærling blir du behandlet som voksen, og det betyr ofte at støtdemperne fra mor og samfunnet forøvrig forsvinner, og verden kan oppleves tøffere. Vi har hatt folk som ikke kan forstå hvorfor de må ringe selv ved sykdom, mamma kan vel gjøre det som alltid...



Anonymous poster hash: 221a6...724
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså hvis alle andre slappet av mens du jobbet så kan det ha vært frekt. Hvis han satt med en gruppe mens resten jobbet så var det ikke frekt. Uansett burde du jo oppgitt grunnen til at du er der. Jeg har også mye erfaring med folk som er ny i arbeidslivet og som ikke tåler å få beskjed om ting uten at det blir kalt mobbing, frekkhet, han er etter meg o.l, og det stemmer svært sjelden. Kom gjerne med flere eksempler om du mener jeg tar feil. Men er du lærling blir du behandlet som voksen, og det betyr ofte at støtdemperne fra mor og samfunnet forøvrig forsvinner, og verden kan oppleves tøffere. Vi har hatt folk som ikke kan forstå hvorfor de må ringe selv ved sykdom, mamma kan vel gjøre det som alltid...

Anonymous poster hash: 221a6...724

Ikke alle dagens ungdom er samme. Jeg er en voksen person. Jeg fokuserer på jobben min. Og gjør som jeg blir bedt om og klager aldri. Basen selv sa at jeg gjør en god jobb. Men det føles ikke rettferdig når andre sitter og tuller på kontoret, mens jeg jobber. Det føles ikke greit å få en frekk bekjed fra basen når andre sitter der.

Han ler og snakker normalt til andre. Men til meg er noe helt annet. Jeg er et menneske jeg å.

Men uansett. Jeg tåler det jeg. Skal flytte til service avdeling fra januar. Så det er ikke så lenge. Jeg er kjent for å være en tålmodig person. Så det blir bra.

Som lærling så er man ment til å være en slave 😂. Ordtak en koliga sier.

Anonymous poster hash: 2227c...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...