Gå til innhold

Konsekvenser, skolebarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at mange her inne mener at lærere ikke skal spørre etter tips, fordi vi tydeligvis burde være perfekte hele gjengen. Men, jeg innrømmer at jeg ikke er perfekt, og at jeg trenger råd. Jeg syns hel ærlig det er litt flaut å spørre kollegaer om sånne ting, jeg regner med at flere vet hvordan det føles:)

Jeg er ny som lærer, og kan slite til tider med elver som ikke sitter rolig, prater, går rundt osv. Mellomtrinnet.

Jeg ønsker å innføre konsekvenser for uakseptabel oppførsel.

Er det noen som har noen gode tips?

Jeg har tenkt på å sende D ut og be de komme inn igjen (øve seg på å oppføre seg fra de kommer inn i klasserommet).

Sitte igjen i friminuttet og gjøre ferdig det de ikke fikk gjort fordi de brukte tid på noe annet. Problemet er at jeg ikke alltid har tid til å bli der med de.

Jeg har forsøkt å belønne god adferd for hel klassen, men på enkelte fungerer det ikke, så jeg må ta i litt hardere.

De aller flest her har vel gått på skolen, så fyr løs med konsekvenser dere vet om som fungerte:)

Anonymous poster hash: 3beef...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen konsekvenser, men jeg har et lite tips.

 

Når elevene er urolige, har jeg to teknikker.

Den ene teknikken er at jeg senker stemmen slik at den kun er hørbar hvis de er stille, og konsentrerer seg.

Elevene har lært seg at når de seg jeg snakker, men hører ingenting, da forteller jeg en morsom historie. og at de da må roe ned for å høre.

Da tar det aldri mer enn 20-30 sekunder før alle elevene er stille, vandrerne har satt seg, og det blir ro i klasserommet.

 

Den andre teknikken er at elevene får beskjed om å legge seg ned på pulten mens jeg spiller av en sang, eller forteller en historie.

 

Men begge disse tingene må jeg gjøre før uroen har spredd seg, uroen må tas ved roten for at dette skal fungere.

Jeg velger å heller bruke 3 minutter på skape ro ved å gjøre noe hyggelig, for så å ha effektive 35 minutter etterpå.

 

Dette fungerer best opp til 4.-5.-klasse.



Anonymous poster hash: 96631...fc8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det fungerer i noen klasser det du nevner:)

Men i andre klasser er det elever som virkelig trenger å forstå konsekvensene av ting. Skal de arbeide individuelt kan enkelte elever gå rundt og forstyrre. Eller de kan snakke uten å ha rukket opp hånda. Eller de snakker veldig høyt når de egentlig bare får bruke innestemme (ved samarbeid fks). det er elever som er vanskelige i andre timer også. Jeg har jo snakket med noen andre lærere om dette, og de har sagt at man bare må "være hard" mot de og gi de konsekvenser. At det funker. Men så er det bare å finne en metode som jeg syns fungerer for meg :P

Har sendt elever inn på grupperom for å jobbe alene der, fordi de forstyrrer hele klassen. Men da har jeg ikke oversikt. Jeg har bedt elever gi meg en saklig grunn på hvorfor de bråker, men de reflekterer ikke nok over det.

(Det er ikke mange elever. Stort sett har jeg kål på de, men det er noen som jeg må "ta" litt altså..)

Jeg har litt jeg skal prøve ut, men tar gjerne imot tips:)

Anonymous poster hash: 3beef...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sendt i skammekroken. Og ut på gangen. Ikke at det virket, og det er vel ikke lov lengre heller.

True med å dra ut negler med tang? 

 

Hva med klinkekuler i syltetøyglass, og når glasset er fullt felles belønning for hele klassen. Da hjelper alle til med å roe bråkmakerne. Film og pizza er alltid en god gulrot.



Anonymous poster hash: 3162e...5d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sendt i skammekroken. Og ut på gangen. Ikke at det virket, og det er vel ikke lov lengre heller.True med å dra ut negler med tang?  Hva med klinkekuler i syltetøyglass, og når glasset er fullt felles belønning for hele klassen. Da hjelper alle til med å roe bråkmakerne. Film og pizza er alltid en god gulrot. Anonymous poster hash: 3162e...5d3

Vi kan sende de ut for en kort tid.

Har prøvd belønning for hele klassen, men enkelte bryr seg rett og slett ikke. jeg har skjønt at det ikke nytter å blande inn hele klassen, jeg må ta de enkelte elevene.

Anonymous poster hash: 3beef...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitte igjen i friminuttet kan gå. Fordi da mister de noe de får glede av, og lærer seg at de må fortjene denne pausen ved å oppføre seg i timen.

Å sende noen ut fra klasserommet som straff virker heeelt mot sin hensikt. Det kan jeg signere på, som i utgangspunktet var skoleflink, men skolelei og observerte at andre fikk denne straffen, så jeg startet å provosere kun for å få slippe timen jeg også. På timeouten gjorde vi ikke noe annet enn å snakke om hvor digg det var å bli kastet ut fra timen, og tilla oss andre usunne vaner og syn.

 



Anonymous poster hash: 5273a...349
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er ikke jeg pedagog eller noe, men hva med å finne grunnen til at noen er urolige, for så å gjøre noe med det? Er fagstoffet for enkelt/vanskelig? Problemer med konsentrasjon? 

 

For med mindre noen er urolige bare for å plage, noe de færreste er, så vil straff sjeldent ha en særlig god effekt. 



Anonymous poster hash: cc53a...c06
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg pedagog eller noe, men hva med å finne grunnen til at noen er urolige, for så å gjøre noe med det? Er fagstoffet for enkelt/vanskelig? Problemer med konsentrasjon?  For med mindre noen er urolige bare for å plage, noe de færreste er, så vil straff sjeldent ha en særlig god effekt.  Anonymous poster hash: cc53a...c06

Jeg kan forstå det om noe er vanskelig, og da prøver jeg å få de elevene i gang med å hjelpe de. Men det kan være helt enkle oppgaver og, som de rett og slett ikke gidder å gjøre. Eller så gjør de oppgaven, som foreksempel samarbeidsoppgaver, men klarer ikke å bruke innestemme.

Så er det jo også de elevene som tuller. De skal hente boka si, kaste noe i søpla eller noe, men så bare surrer de vekk tida på andre ting som fks å kaste papirsøppel på gulvet eller på andre osv.

Og dette er ikke elever med diagnoser.

De er klare over hva som forventes av de, og jeg minner klassene på det ofte.

Men ja, til den som skrev over: jeg kan forsøke med gjensitting når jeg har tid. Det jeg tenker er at om de har tatt seg friminutt i timen så må de jobbe Inn igjen den tida.

Og det med å sende de ut, så tenker jeg at jeg ber de gå fra plassen, ut i gangen, snur, inn i klasserommet igjen, og setter seg rolig på plassen og følger med. Så de kan "øve" seg på riktig oppførsel når man kommer inn i klasserommet. Om og om igjen til de sitter rolig. Eller hva tenker folk?

Og jeg er ikke klasseforstander, jeg har de noen timer i uka.

Anonymous poster hash: 3beef...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville det ikke være en fordel om alle taklet disse problemene på samme måte? At konsekvensen for å bråke og forstyrre i timen var den samme uansett hvilken lærer de har?

 

Hvis de ikke gidder å gjøre lette oppgaver kan det rett og slett være fordi de er for lett. Da blir det kjedelig. Har du prøvd å ha alternative, litt mer utfordrende oppgaver til de elevene som ikke gidder å gjøre de enkle oppgavene?

 

Det jeg husker noen lærere gjorde var å plassere elevene som bråkte lengst fremme ved kateteret, virket som det fungerte. (Er vel lettere å lage bråk når du sitter bakerst).

 

Hvordan er starten på timen? Jeg tror det er viktig at alle elvene klarer å roe seg ned før undervisningen starter. Jeg har dessverre ingen forslag til hvordan du skal få til det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke personalmøter der dere kan lufte slike tanker blant andre pedagoger?

 

Hilsen mor til et barn som trenger spesialpedagogisk undervisning, og som heldigvis tror at lærerne på "vår" skole klarer å snakke seg i mellom.



Anonymous poster hash: 49a92...a3c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke personalmøter der dere kan lufte slike tanker blant andre pedagoger? Hilsen mor til et barn som trenger spesialpedagogisk undervisning, og som heldigvis tror at lærerne på "vår" skole klarer å snakke seg i mellom. Anonymous poster hash: 49a92...a3c

Jeg er i så mange forskjellige klasser at det blir umulig for meg å bli med på møter med alle involverte lærere. Jeg har fast tid på team på ett trinn, så der er det jo greit. Men på de andre trinnene er jeg alltid opptatt når de har teammøter. Det er dog noe jeg syns er dumt. Jeg føler jeg går glipp av mye ved å bare kunne være på møter med ett trinn, og ikke alle trinnene jeg er på.

Men nå snakker ikke jeg om elever med ekstra behov:) de har jeg selvfølgelig vært i møter om.

Alle klasser har samme regler, og samme konsekvenser ang ting som mobbing, mobilbruk osv. Men ellers er det den enkelte lærer som skal bestemme.

Anonymous poster hash: 3beef...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville det ikke være en fordel om alle taklet disse problemene på samme måte? At konsekvensen for å bråke og forstyrre i timen var den samme uansett hvilken lærer de har?

 

Hvis de ikke gidder å gjøre lette oppgaver kan det rett og slett være fordi de er for lett. Da blir det kjedelig. Har du prøvd å ha alternative, litt mer utfordrende oppgaver til de elevene som ikke gidder å gjøre de enkle oppgavene?

 

Det jeg husker noen lærere gjorde var å plassere elevene som bråkte lengst fremme ved kateteret, virket som det fungerte. (Er vel lettere å lage bråk når du sitter bakerst).

 

Hvordan er starten på timen? Jeg tror det er viktig at alle elvene klarer å roe seg ned før undervisningen starter. Jeg har dessverre ingen forslag til hvordan du skal få til det.

Nei det er ikke vanlig med samme konsekvenser hos alle lærere, selv om det hadde gjort ting enklere for meg (og sikkert fler), men ikke noe jeg får gjort noe med regner jeg med. Som nevnt over er det samme regler for oppførsel da, og samme konsekvenser ang mobbing, brudd på mobilregel osv. Men ellers må vi bare finne ut av det selv.

Jeg prøver å ha en grei start, men jeg kan sikkert tenke litt over den også :)

Men jeg tror ikke det har så mye med vanskegraden på oppgavene å gjøre. Det er sånn, snakke når de ikke får lov, tulle rundt og sånt som nevnt. Jeg kunne kanskje skjønt det om de hadde gjort oppgaven, også tulla rundt fordi den var for lett. Men når de knapt har sett på oppgavearket en gang før de begynner å tulle så er ikke det greit.

Anonymous poster hash: 3beef...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med andre lærer som har klassen, og kanskje spesielt kontaklærer? De har vel samme problem de regner jeg med, hva slags tiltak gjør de?

Å straffe de synes jeg er en uting, konsekvenser er nå en ting. Men det du forteller om her er jo straff. Som forelder så hadde jeg ikke synes noe om det. Jeg er for konsekvenser, men av en pedagog hadde jeg forventet mer enn gjensitting i friminuttet. 

Har stor forståelse at noen barn er mer urolige og ikke så engasjerte enn andre, men man må finne årsaken. Selv om de ikke har noen diagnoser så kan det ligge noe bak enn bare "giddalaushet". 



Anonymous poster hash: f40bc...7b0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du snakket med andre lærer som har klassen, og kanskje spesielt kontaklærer? De har vel samme problem de regner jeg med, hva slags tiltak gjør de?Å straffe de synes jeg er en uting, konsekvenser er nå en ting. Men det du forteller om her er jo straff. Som forelder så hadde jeg ikke synes noe om det. Jeg er for konsekvenser, men av en pedagog hadde jeg forventet mer enn gjensitting i friminuttet. Har stor forståelse at noen barn er mer urolige og ikke så engasjerte enn andre, men man må finne årsaken. Selv om de ikke har noen diagnoser så kan det ligge noe bak enn bare "giddalaushet".  Anonymous poster hash: f40bc...7b0

Jeg har snakket med noen lærere, og det er de som har gitt meg tips om fks det å sende dem ut og inn igjen. Men jeg vil bare ha litt flere tips, prøve ut litt forskjellig og høre om det er noen andre muligheter:) syns som sagt det er litt flaut å mase høl i huet på kollegaene mine om dette XD

Problemet er jo at har du en klasse med 25 elever og 3 stk begynner å tulle, og neste time skal du rett videre til en ny klasse der en annen lærer venter på deg så hun kan gå videre til sin neste time, så kan du ikke ta deg god tid med disse 3 elevene etter timen. Og mens timen foregår kan du ikke sette deg ned og prate med de 3 elevene i 10 minutter, fordi da er det andre elever som trenger hjelp, eller du har et opplegg å gå gjennom som krever at du er tilstede for hele klassen.

Uansett vet de at de får ett valg. De gjør det som er forventet av dem, eller så kan de sitte igjen eller noe. Da er det fullt og helt opp til dem hva som skal skje.

At konsekvensene er tett opptil adferden er jo det viktigste da.

Altså, se for deg at en elev har rotet noe fryktelig og drar hjem. Læreren er jo nødt til å rydde det opp på slutten av dagen, fordi renholdspersonale skal vaske, i tillegg til at det jo skal være ryddig og hyggelig i klasserommet. En elev vil ikke forstå konsekvensene av slik adferd om det er læreren som rydder opp. Sånn er det i det virkelige liv og. Har du rota det til, om det er bare rot eller på andre måter, må du selv fikse opp i det. Da er det bare rett og rimelig at eleven bruker tid på å ordne opp i det selv.

Sånn tenker jeg det er med tid også. Du har fått en oppgave som skal gjøres. Du velger heller å ta deg litt fri og gjøre noe du syns er moro. Du må fremdeles gjøre ferdig oppgaven, og siden du brukte avsatt tid til oppgaven på å gjøre andre ting, må du ta igjen arbeidet i fritida.

Det er jo også lærdom i sånt tenker jeg.

Også prøver jeg å spørre, hvorfor jobber du ikke? Hvorfor gjør du det der? Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe deg igang? Osv. Men det bare er uff og blæh eller bare tull så kan jeg ikke bruke mer tid på det.

Er som sagt ikke et svært problem, men jeg har noen få elever som er sånn, og det er jo greit å ta tak i det også:)

Anonymous poster hash: 3beef...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.10.2015 at 20.52, AnonymBruker skrev:

 

Har du snakket med andre lærer som har klassen, og kanskje spesielt kontaklærer? De har vel samme problem de regner jeg med, hva slags tiltak gjør de?

Å straffe de synes jeg er en uting, konsekvenser er nå en ting. Men det du forteller om her er jo straff. Som forelder så hadde jeg ikke synes noe om det. Jeg er for konsekvenser, men av en pedagog hadde jeg forventet mer enn gjensitting i friminuttet. 

Har stor forståelse at noen barn er mer urolige og ikke så engasjerte enn andre, men man må finne årsaken. Selv om de ikke har noen diagnoser så kan det ligge noe bak enn bare "giddalaushet". 

 

Anonymous poster hash: f40bc...7b0

 

 

Litt uenig med dette her. Det behøver ikke ligge "noe bak" annet enn at disse elevene har funnet ut at de stort sett kan holde på som de vil uten at det får nevneverdige konsekvenser.

Gikk selv i en bråkete klasse. Det som gikk igjen var at det fungerte fint når vi hadde en lærer som var klar på konsekvenser og hadde en relativt disiplinert, men respektfull stil. Lærere som var veldig usikre og vinglete derimot, ble fullstendig overkjørt og timene besto for det meste av bråk og tull.

 

Kan godt være noen av de bråkete elevene sliter med noe (men det samme gjelder jo alle de andre mindre bråkete elevene), men det at disse får lov til å ødelegge for resten av klassen hjelper jo ingen. Barn, spesielt gutter tror jeg, trenger litt klarere rammer å forholde seg til. 

 

De guttene som bråket mest i vår klasse var forøvrig ikke særlig glupe, snarere tvert i mot. Kanskje er det elever som egentlig trenger ekstraundervisning? Synes du burde spørre kontaktlærer. Hun eller han kjenner forhåpentligvis elevene bedre og vet kanskje hva som funker og ikke funker.

Endret av Kvark22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå snakker ikke jeg om elever med ekstra behov:) de har jeg selvfølgelig vært i møter om.

Anonymous poster hash: 3beef...3cb

 

At elevene ikke har diagnostiserte lidelser, betyr ikke at de ikke har behov for ekstra hjelp. Jeg skjønner at "ekstra behov" hos dere blir et eget uttrykk for behovene til elever med ADHD, autisme osv., men det uttrykket egentlig beskriver har jo ikke med sykdommer spesifikt å gjøre, det betyr bare behov for ekstra veiledelse, hjelp og oppfølging, og nettopp det trenger jo elever som ikke klarer eller orker å følge undervisning og regler.

Anonymous poster hash: 34999...9d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kvark22: jeg kan nok skjerpe meg litt på å være mer konsekvent. Jeg er jo helt ny og fersk i gamet, det har nok vært litt praksissjokk for meg. Jeg får bare kjøre i gang fra mandag og være mer konsekvent. Tenker å prøve ut litt. Også tenkte jeg at jeg skulle ha en slags konkurranse når de jobber i grupper at den som jobber best får bestemme en lek eller sette på noe musikk eller velge en film eller noe en gang:)

Men tar gjerne i mot flere, konkrete tips:)

Anonymous poster hash: 3beef...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At elevene ikke har diagnostiserte lidelser, betyr ikke at de ikke har behov for ekstra hjelp. Jeg skjønner at "ekstra behov" hos dere blir et eget uttrykk for behovene til elever med ADHD, autisme osv., men det uttrykket egentlig beskriver har jo ikke med sykdommer spesifikt å gjøre, det betyr bare behov for ekstra veiledelse, hjelp og oppfølging, og nettopp det trenger jo elever som ikke klarer eller orker å følge undervisning og regler. Anonymous poster hash: 34999...9d2

De klarer å kaste søpla i riktig spann, gå og ikke løpe, snakke med innestemme, rekke opp hånda før de snakker osv uten veiledning da:) det ønsker jeg å kunne forvente av de.

Anonymous poster hash: 3beef...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mor til en som riktig nok ikke er spesielt problematisk, men som er fryktelig glad i å være morsom og som har hatt et problem med å komme tidsnok inn fra friminutt fordi han er så opptatt av det han holder på med, samt å gjøre en del andre ting enn han egentlig skal fordi han rett og slett er veldig kreativ ( jeg snakker om å f.eks lage ting av papir i steden for å gjøre matteoppgavene).

Kortversjonen er vel at han har problemer med å gjøre det han skal.

Kulturen blant lærerne på denne skolen er antagelig en av de bedre,den er ihvertfall svært god i forhold til den skolen eldste søskenet hans gikk på.

Læreren hans og jeg har en avtale på at vi iblant sender melding til hverandre. Jeg får høre om det, dersom han har kommet flere minutter for sent inn, eller at det har skjedd noe annet, men jeg får også høre om det når han har en veldig god periode eller har gjort noe særdeles flott på skolen. Vi er åpen med barnet om at vi har denne kontakten. Jeg sender melding om jeg lurer på hvordan det går eller for å fortelle andre ting.

Vi snakker begge med ham om de samme tingene og jeg forteller ham om de positive tingene læreren har sagt.

Saken er at det funker absolutt mye bedre å få bukt med en del ting, enn det gjorde der de satte barn på gangen eller ga dem annen negativt fokus, som gjorde at de bare fikk mer i mot skolen, i steden for å skjerpe seg av hensyn til medelever, lærer eller til sin egen læring.

Anonymous poster hash: c9e2d...ccc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på skolen (som begynner å bli noen år siden), så fikk de som bråkte, eller på andre måter brøt reglene, navnet sitt på tavlen med en strek ved siden av. Fikk man fem streker på èn uke, så fikk man melding med hjem. Hensikten var vel at det skulle være pinlig å få navnet sitt med antall streker stående i alles påsyn.

 

Det hadde vel ikke noen særlig effekt, og for bråkmakerne i klassen ble det nesten status å få strek på tavlen. I hvert fall lot de som om det var det, jeg vet ikke hva de egentlig følte. Det er vel ikke særlig pedagogisk å gjøre noe sånt i dag.

 

Jeg ser også for meg at en gjev premie til de som følger reglene kan stimulere bedre.



Anonymous poster hash: 8e2e3...b40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...