Gå til innhold

Styrer dagene selv som student?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet mange sier det er lukrativt å være student. Du styrer dagene selv, du har mye frihet og ikke de alvorlig stor forpliktelsene. Jeg er for tiden student, mamma, kone og pendler til studiestedet hvor det er opptil flere obligatoriske oppmøter... Jeg hverken styrer studiene mine selv og får stadig beskjed om hvor mye vi som studerer må legge inn av tid på fritiden.

Jeg lurer på hva folk egentlig mener med denne lukrative delen hvor man styrer tid osv selv? Er jeg bare for ansvarsfull som stiller hver dag og streber etter gode resultater og dermed mister den følelsen av "frihet" mange snakker om?

Bare nysgjerrig på hva andre har av erfaring på dette :)

Anonymous poster hash: b23a9...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs helt på hva en studerer, hvor mye en engasjerer seg i forskjellige foreninger etc., jobb og hva man har av familieliv. Selv går jeg et studium med mye obligatorisk oppmøte. Derfor kan jeg ikke styre dagen i like stor grad som noen som ikke har det. I tillegg engasjerer jeg meg en god del i studentorganisasjoner, som vil si at disse, samt obligatorisk oppmøte skolemessig, styrer det meste av dagene, så finner jeg tid til andre ting ut ifra dette. Jeg har ikke noe familieliv, så kvelder og helger som ikke går til foreninger (eller jobb) styrer jeg som regel helt selv. 

 

 

 

 



Anonymous poster hash: e0ffb...3fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en sånn typisk "you don't know what you got til it's gone". Som regel føler man det er bare mye styr og mas og konstant tenking på hva man burde ha gjort og hva man burde ha lest, eksamener og oppgaver. Men når man begynner å arbeide ser man at man hadde mye mer frihet enn hva man følte.

 

Og så kommer det helt an på hvordan studiet er lagt opp, hvor fort/godt du lærer og hvor mye som skal til for at du oppnår det du ønsker av karakterer. Noen kan bare seile igjennom de vanskeligste studiene, reise, feste og omtrent glemme skolen, men likevel gjøre det bra, mens andre arbeider må arbeide hardere. Noen stiller på alt av undervisning, andre gidder ikke. Og så kommer det jo an på hvor mye obligatorisk man har.



Anonymous poster hash: 446f3...b43
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvilket studie man går, om det er mye praktisk og/eller obligatorisk arbeid. Studere på fjerde året nå, og vi har stort sett hatt en undervisningsfri dag i uka. Enda en dag man kan sove frempå og velge selv om/hvor mye tid man vil bruke på å lese. 

 

I tillegg er det kun et fåtall av forelesningene om er obligatoriske, det vil si at jeg kan velge å være hjemme å heller se gjennom powerpointen evt. ikke bry meg om forelesningene i det hele tatt og heller fokusere på å lese meg gjennom pensum på egen hånd. 

 

I tillegg er skoledagene mine stort sett alltid kortere enn en arbeidsdag :) Derfor opplever jeg å ha stor frihet som student. Unntakene er i praksisperioder og i eksamenstida. 



Anonymous poster hash: 96736...d66
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo veldig an på studiet du går. Jeg har f.eks ikke noe obligatorisk oppmøte, kun eksamen i løpet av første semester. Alt jeg gjør av lesing og jobb rundt studier planlegger jeg selv. De fleste studentene er tidlig i 20-årene og har ikke mann/kone eller barn. De har bare seg selv å tenke på. Da blir det et veldig fritt liv. Med en gang man må møte på jobb til et gitt tidspunkt og ikke kan gå før klokka er slagen, og så er det hjem til familie og hjem...da blir det et helt annet liv.

Anonymous poster hash: 5ade4...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukrativt å være student? Dette har jeg aldri hørt om før en gang. Hvem er alle disse som sier det? Har aldri hatt så dårlig tid som etter jeg ble student, og jeg forventet ikke noe annet heller. Visste du ikke hva du gikk til? Det er klart at det blir mindre tid igjen når du tar på deg enda en oppgave i hverdagen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lukrativt å være student? Dette har jeg aldri hørt om før en gang. Hvem er alle disse som sier det? Har aldri hatt så dårlig tid som etter jeg ble student, og jeg forventet ikke noe annet heller. Visste du ikke hva du gikk til? Det er klart at det blir mindre tid igjen når du tar på deg enda en oppgave i hverdagen din.

Har du virkelig aldri hørt det? Jeg hører det støtt og stadig! Nå er ikke denne posten noen klage i noen forstand, og jo, jeg vet nøyaktig hva jeg gikk til. Jeg er bare nysgjerrig på hva andre tenker og har erfart:) synes diskusjonen i seg selv er spennende :)

Ts

Anonymous poster hash: b23a9...841

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et svært fleksibelt liv som student.

 

Ingen obligatoriske forelesninger (men jeg kommer på de uansett), mye tilgjengelig på podcast. Forelesningene var gjerne 2 timer, og fagene er jevnt spredd ut over året slik at det blir lite overlapping. Forelesning innimellom hver dag, oftere 3 dager i uka med mange tomme uker.

 

Så klart blir det da enda mer behov for å lese på egenhånd, men hvis du ikke er så opptatt av å gjøre det best, eller man lærer fort så er det ganske åpent for andre aktiviteter. 

 

Men - skal du ha den beste CVen så må du jo gjerne bli med i studentorganisasjoner og jobbe frivillig, noe som sluker opp den ekstra tiden temmelig fort. I tillegg er man jo konstant blakk, så deltidsjobb må man jo og ha, så til syvende og sist er det jo ikke bare jubel og glede. Jeg synes å være i full jobb er  mindre stressende, selv om jeg jobber totalt mindre timer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva studerer du?

Jeg studerte lærer og der var det mye obligatorisk. Så tok jeg et årsstudium i engelsk etterpå og da hadde vi bare forelesninger 3 dager i uka, og kunne styre dagene mer som vi ville. Ingenting var obligatorisk annet enn å levere inn oppgaver og møte på eksamen.

Anonymous poster hash: c910e...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er voksen student med barn, og har også lurt på det samme. Men når jeg tenker meg om litt, så har jeg jo kortere dager, og så har vi studiedag en dag i uka (men da jobber jeg)... Gøy å være student da :)

Anonymous poster hash: 2677d...567

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student med barn og samboer, og jeg synes jeg har mye frihet, selv om bruker mye tid på studiene mine. Jeg er på alle forelesninger, og det er jo fordi jeg velger det selv. Jeg ikke. Jeg er også mye på skolen og driver med labarbeid utenom forelesninger, dette er jo også noe jeg styrer selv. I tillegg velger jeg å gjøre en del arbeid etter at barnet mitt har lagt seg, og dermed opplever jeg at vi har veldig mye mindre hektiske dager enn da jeg jobbet. Vanligvis er barnet mitt i bhg fra 9 - 15, mens i praksisperiodene må han være der fra 7.30 - 16, og det er jo slik det hadde vært om jeg var i jobb. I tillegg er det ingen arbeidsgiver det går ut over om jeg må være hjemme med sykt barn.



Anonymous poster hash: f1218...a39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå har vel ikke de "typiske" studentene mann og barn? De har forelesninger 8-15 timer i uken, kanskje en linjeforening som de bruker 3 timer på, en deltidsjobb 2 kvelder i uken. Og da har man mye fritid og rådighet over egne dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg også på :fnise: Har forelesning og/eller seminarer fra 08-16, så kommer prosjektarbeid og pensumlesning, oppgaver og prøvepugging etterpå. Og så er det gjerne jobb atpå der igjen enkelte dager og selvsagt helgene. Forrige måned regnet jeg på det, og jeg satt i snitt 10-12 timer hver dag og det var ekskludert jobben jeg har for å spe på lånekassen. Og jeg er faen meg akkurat like fattig! :fnise: Og jeg har ikke barn eller dyr en gang å ta meg av en gang. Fatter ikke åssen folk gjør de de som har barn ass. Dere skulle faen meg hatt medalje :pls:



Anonymous poster hash: 1fb57...372
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjakkmatt

Jeg har mye fritid på studiet, mens kjæresten har mindre. Som mange har vært inne på har det med studievalg å gjøre, min oppfatning er at det også er forskjell på høgskole og universitet.

 

Selv går jeg på universitetet uten noen obligatoriske oppmøter, og det er ca 2 t. frivillig forelesning om dagen - ellers styrer jeg egen studietid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var stort sett på universitetet fra 10-16, og utover det har man jo lange ferier. Mange forelesninger var imidlertid frivillig. Syntes det var helt topp å være student, skulle gjerne vært det resten av livet :)

Men det er jo noe annet når man har barn.

Anonymous poster hash: 4fda3...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man mener det er "lukurativt" eller ikke, avhenger i stor grad av studie og hva slags type person du er. Noen studier er også vanskeligere enn andre, og man er da automatisk forpliktet til å jobbe mer. Det er også stor forskjell på hvor mye obligatorisk oppmøte man har. 

 

For meg personlig var det friheten og kunne velge bort forelesninger som jeg selv ikke følte at jeg fikk noe ut av. På vgs måtte man møte opp, mens som student kunne man selv se an hvor mye man fikk ut av hver forelesning.  I tillegg kunne man sove lenge en morgen hvis man følte at man trengte det, eller rett og slett bare bli hjemme hele dagen.

 

Man kan utnytte friheten selv om man er ansvarsfull og ønsker gode resultater. Som student kan du bruke læringsmetoder som passer best for en selv. Noen jobber best om dagen, andre jobber mest tidlig på morgenen, osv. I tillegg er det stor forskjell på hvor mye folk trenger å jobbe for å få gode resultater. Jeg fikk selv siving på NTNU, og der fikk man virkelig se hvor ulike folk var. Noen møtte aldri på forelesning, sov lenge, og jobbet ikke så mye med skolen, men fikk likevel veldig gode karakterer. Så hadde man strebere som satt dag og natt, og som kun klarte å nå opp til en C (som på NTNU egentlig er en ganske grei karakter, men likevel). 

 



Anonymous poster hash: 66883...5cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva studerer du?

Jeg studerte lærer og der var det mye obligatorisk. Så tok jeg et årsstudium i engelsk etterpå og da hadde vi bare forelesninger 3 dager i uka, og kunne styre dagene mer som vi ville. Ingenting var obligatorisk annet enn å levere inn oppgaver og møte på eksamen.

Anonymous poster hash: c910e...4ce

Studiet mitt er grafisk design. Og det krever mer enn man skulle tro. Vi har nye fag hvert semester hvorav alle fagene har hver sin dag. Det vil si at iløpet av ett år har vi 10fag og avsluttende eksamener hvert semester. Flere av dagene er obligatorisk, og for min del er dette helt fint da jeg anser dette som jobben min nå for øyeblikket. Forelesningene er fra 8-16 og jeg har pendelevei på en time (en vei) altså to timer med pendling per dag. Dette har også fungert ganske så bra. Det som derimot har vært slitsomt for meg og min familie sin del er prosjektarbeider som kommer oppå hverandre med utgangspunkt å bruke fritid og helger. Noe jeg ikke har opplevd i arbeidslivet enda. (Altså, har jeg ikke opplevd å måtte ha overtid på jobb uke etter uke med oppimot 5 timer overtid hver dag). Mulig samvittighet spiller inn på arbeidsmengden jeg tar på meg og innsatsen jeg legger inn, men noe særlig lukrativt i en alder av 34 synes jeg nå ikke det har vært 😄

TS

Anonymous poster hash: b23a9...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at jeg ikke kjenner meg igjen i beskrivelsen av at studielivet skal være så fantastisk. Mulig det gjelder for de som flytter hjemmefra for førstegang og endelig kan feste uten at mamma og pappa griper inn?

 

Har tatt to studier. Det første var forholdsvis lett, så livet var bedre da. Det jeg holder på med nå er meget mer krevende. Om man ønsker å gjøre det bra vel og merke. Forholdsvis lite obligatorisk oppmøte, men rikelig med innleveringer og ting som skal gjøres før eksamen.

 

I dag er det søndag og jeg skulle gjerne tatt helt fri, men må jobbe med skole. Arbeidslivet har sine utfordringer også, men det fine med å jobbe er at man faktisk har fri når man har fri. I tillegg får man betalt for det (og ofte uten topp innsats). Som student føler man, i hvert fall jeg, at man aldri har fri. Det er alltid noe som må gjøres. Og når man har fri, må man gjerne bruke den tiden til å jobbe.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er klart studielivet er friere for en 20-åring uten barn enn deg med barn og mann. Det avhenger også av studieretning. Jeg styrte dagene mine selv, da vi hadde få kontakttimer på skolen. Jeg kunne sove lenge og heller lese utover kvelden. Jeg kunne gå ut en torsdag, ta meg fri på fredag og heller lese lørdag og søndag. Jeg studerte og leste mye, hadde deltidsjobb og et sosialt liv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det sånn at jeg hadde mye fritid da jeg tok bacheloren min, mens det var lange og krevende dager da jeg tok masteren min. Det er forskjell å være i 20-årene med kun seg selv å tenke på, kontra seg selv og barn. Jeg opplevde å ha mye tid jeg kunne disponere selv, så det savner jeg litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...