Gå til innhold

Noen som har erfaringer med tankekart?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det sies at tankekart skal være bra å lage. Er det noen som har noen teknikker/tips om hvordan en best kan lage tankekart? Prøvde meg litt på det tidligere, men synes ikke jeg fikk noe særlig ut av det, men jeg lagde tankekart for alt, og da tok det veldig lang tid, og jeg lagde dem også samtidig som jeg startet å lese, og da ble det så masse å skrive ned, fordi jeg var blank på emnene fra før.

 

Har tankekart fungert for dere? Bruker dere bilder/farger? Tegner/skriver dere for hånd?



Anonymous poster hash: 0059d...4a7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjør normalt ikke det. Men om jeg skulle lage tankekart ville jeg lest kapittelet først, funnet essensen og laget kartet ut ifra det. Om du lager kartet samtidig som du leser klarer du ikke å begrense deg på samme måte. Litt av poenget med tankekart er vel å se sammenhenger og trekke de store linjene, og gjøre det lettere å assosiere. Du må nødvendigvis kutte ned på detaljene for å få et godt tankekart.

Anonymous poster hash: 96fea...979

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med AB over her, du får nok mer ut av å lage tankekart etter du har lest hele kapittet. Da kan du se over sidene på nytt, og plukke ut det viktigste. Eventuelt kan du også gjøre det som oppsummering før eksamen og ta utgangspunkt i notatene dine. Plukk ut det viktigste fra notatene og lag tankekart, så kan du ha et tankekart pr bok for eksempel (men da må du lære å begrense deg, og ikke forklare ting på tankekartet). Jeg lagde tankekart for et 15-poengsfag en gang (ble gigantisk på data), men det gikk fint når jeg hadde notater og sammendrag fra pensum (og allerede hadde laget tankekart for hvert emne i faget). 

 

Jeg lager helst tankekart for hånd, da gjerne på et A3 ark. Hvis jeg lager svære tankekart bruker jeg data, f.eks https://www.text2mindmap.com/. Bruker ikke bilder. Det er en treningssak å ikke forklare ting i tankekartet, vanskeligere jo nyere emnet er for deg.

 

Og ikke minst: Hvis tankekart ikke fungerer for deg, gjør noe annet! F.eks kan du lage sammendrag, det kan du også gjøre ved å strukturere stoffet punktvis i bobler/firkanter o.l. på ark :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å bruke tankekart, og hatt forskjellige opplevelser med det. Første gangen gikk det utrolig dårlig, fordi jeg skulle lage tankekart for absolutt alt. Men nå så bruker jeg et dataprogram, noe lignende som forslaget over. Så da limer jeg alle forelesningene og skriftlig notater inn i den. Jeg får tusenvis av ord, men for meg så fungerer det veldig bra. Jeg må ha litt kjøtt på benet, og klarer ikke å bare ha noen få ord.



Anonymous poster hash: 0059d...4a7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg lager tankekart lager jeg dem først etter jeg har lest pensum og skrevet ned sidevis med stikkord. Tankekartet for meg er en liten kort oppsummering med grener som jeg forsøker å memorere i hodet. For å huske grenene enda bedre eller for å motivere meg selv liker jeg å dekorere tankekartet med sterke farger.

Pleier å variere mellom digitalt og tegnet tankekart fra hånd, spørs hvor mange grener tankekartet burde ha og hvor innviklet pensum er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det fungerer bra så lenge skillet mellom nivåene er godt markerte. Altså god plass, kanskje én farge for hovedtema, en spesifikk for undertema osv. Da ser man (jeg) mye lettere hva som er over- og underordnet i en modell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...