Gå til innhold

Juryordning, skyld- og straffeutmålingsspørsmål


Chinatown

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan det er med juryordningen? Skal ikke den avvikles?

 

Og når vet en egentlig når en har med skyldspørsmålet og når en har å gjøre med straffeutmåling?

 

Hører dette med til skyldspørsmålet?: forsett/uaktsomhet (skyld), tilregnelighet?, nødverge, nødrett?,

 

Hører dette under straffespørsmålet?: foreldelse, samtykke?

 

Andre ting som hører under skyld- og straffeutmålingsavgjørelsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er andre tråden du lager om noe strafferettslig på noen få dager. Som sagt - har du ikke pensumbok? Har du ikke en lærer / kursansvarlig? 



Anonymous poster hash: 71abc...a67
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan det er med juryordningen? Skal ikke den avvikles?

 

Og når vet en egentlig når en har med skyldspørsmålet og når en har å gjøre med straffeutmåling?

 

Hører dette med til skyldspørsmålet?: forsett/uaktsomhet (skyld), tilregnelighet?, nødverge, nødrett?,

 

Hører dette under straffespørsmålet?: foreldelse, samtykke?

 

Andre ting som hører under skyld- og straffeutmålingsavgjørelsene?

 

Hei. Det stemmer ja. Juryordningen avvikles, så den er ikke gyldig lenger.

 

Når det gjelder skyldsspørsmålet så skal skyldspørsmålene (forsett/uaktsomhet tas opp der). Det samme gjelder også fritaksgrunnene som nødverge, tilregnelighet og samtykke, og vedkommendes tilregnelighet (som psykose, bevisstløshet ol.).

 

Foreldelse hører med til straffeutmålingen, men kan noen ganger også trekkes inn i skyldspørsmålet fordi det er der en kommer frem til når foreldelsen starter (fra tiden der den lovstridige handlingen opphørte).

Anonymous poster hash: f0777...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette er andre tråden du lager om noe strafferettslig på noen få dager. Som sagt - har du ikke pensumbok? Har du ikke en lærer / kursansvarlig? 

Anonymous poster hash: 71abc...a67

 

 

 

Hva er det du lurer på egentlig? Hvorfor spør du?

 

 

Kan ikke han/hun få lov til å spørre om han/hun trenger hjelp da? Strafferett er vanskelig, og ofte ikke noe man bare kan google seg til, i forhold til mange av idiotspørsmålene her inne av type "Når går Else på TV?" 

Anonymous poster hash: 330c8...043

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kan ikke han/hun få lov til å spørre om han/hun trenger hjelp da? Strafferett er vanskelig, og ofte ikke noe man bare kan google seg til, i forhold til mange av idiotspørsmålene her inne av type "Når går Else på TV?" 

Anonymous poster hash: 330c8...043

 

Ja, når folk ikke en gang gidder å komme med noe annet enn at "finn ut av det selv", så har de vel ikke så mye annet å fare med - også vet de ikke selv svarene, men vil på en eller annen måte fremstå som selvgode. Tror de har en del fritidsproblemer.

Anonymous poster hash: f0777...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Ja, når folk ikke en gang gidder å komme med noe annet enn at "finn ut av det selv", så har de vel ikke så mye annet å fare med - også vet de ikke selv svarene, men vil på en eller annen måte fremstå som selvgode. Tror de har en del fritidsproblemer.

Anonymous poster hash: f0777...8d2

 

 

Jeg tar strafferett selv, og mesteparten av det som blir spurt om her er ting som trådstarter kan lese seg til. Det står rett ut om alt dette her i den pensumboken vi har i alle fall, og da virker det bare som om trådstarter ikke gidder å lese, og istedenfor tar den "lette utveien" det er å bare spørre noen på et forum. 

Anonymous poster hash: 71abc...a67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tar strafferett selv, og mesteparten av det som blir spurt om her er ting som trådstarter kan lese seg til. Det står rett ut om alt dette her i den pensumboken vi har i alle fall, og da virker det bare som om trådstarter ikke gidder å lese, og istedenfor tar den "lette utveien" det er å bare spørre noen på et forum. 

Anonymous poster hash: 71abc...a67

 

Ja, bare å lese seg til det. Men skader absolutt ikke å spørre. En del jusstudenter er ganske gniene når det gjelder å svare - fordi de er redd for at andre skal gjøre det bra. Men drit i dem - det er verst for dem.

Anonymous poster hash: f0777...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, bare å lese seg til det. Men skader absolutt ikke å spørre. En del jusstudenter er ganske gniene når det gjelder å svare - fordi de er redd for at andre skal gjøre det bra. Men drit i dem - det er verst for dem.

Anonymous poster hash: f0777...8d2

 

Det skader aldri å spørre, men det er en forskjell på å stille 10 spørsmål og på å stille 2. Slik TS har gjort får jeg bare inntrykk av at han/hun ikke gidder å finne ut av det selv, og da orker ikke jeg å hjelpe til. 

Anonymous poster hash: 71abc...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det skader aldri å spørre, men det er en forskjell på å stille 10 spørsmål og på å stille 2. Slik TS har gjort får jeg bare inntrykk av at han/hun ikke gidder å finne ut av det selv, og da orker ikke jeg å hjelpe til. 

Anonymous poster hash: 71abc...a67

 

Hehe, men du gidder å bruke tid på å svare at du ikke gidder å svare osv. Du virker ikke akkurat som den smarteste kniven i skuffen. Problemet er at det faktisk er en del som ikke vet svaret, men fordi de er usikre på dem selv, så skal en "kamuflere" det ved å "late" som at en kan. En del jurister har rimelig dårlig sosiale antenner.

Anonymous poster hash: f0777...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hehe, men du gidder å bruke tid på å svare at du ikke gidder å svare osv. Du virker ikke akkurat som den smarteste kniven i skuffen. Problemet er at det faktisk er en del som ikke vet svaret, men fordi de er usikre på dem selv, så skal en "kamuflere" det ved å "late" som at en kan. En del jurister har rimelig dårlig sosiale antenner.

Anonymous poster hash: f0777...8d2

 

 

Jeg svarte TS på den første tråden han la ut. Da han deretter kom med enda en ny tråd, gadd jeg ikke mer. "Smarteste kniven i skuffen"? Du mener vel "skarpeste"?

 

Anonymous poster hash: 71abc...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar strafferett selv, og mesteparten av det som blir spurt om her er ting som trådstarter kan lese seg til. Det står rett ut om alt dette her i den pensumboken vi har i alle fall, og da virker det bare som om trådstarter ikke gidder å lese, og istedenfor tar den "lette utveien" det er å bare spørre noen på et forum.  Anonymous poster hash: 71abc...a67

Jepp, det er noe med det å gjøre leksene sine selv...

Anonymous poster hash: d6935...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg svarte TS på den første tråden han la ut. Da han deretter kom med enda en ny tråd, gadd jeg ikke mer. "Smarteste kniven i skuffen"? Du mener vel "skarpeste"?

 

Anonymous poster hash: 71abc...a67

 

Men uansett, du har ingenting på jussen å gjøre med holdningene dine. Slike jurister som deg skulle aldri blitt jurister fordi de er regelryttere uten hjerte og hjerne.

Anonymous poster hash: f0777...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er noe med det å gjøre leksene sine selv...

Anonymous poster hash: d6935...1b9

Men det er å gjøre leksene sine å spørre på ting en lurer på. Lurer litt på hva du har i toppen egentlig. Det er ikke alt en bare kan lese seg til, og ofte så forstår en ting bedre hvis en kan formulere spørsmålene, og leser andres svar, rett og slett fordi en får en litt annen innfallsvinkel på ting. Selv om det står i boka, så hjelper det ofte overraskende mye å lese om temaet fra noen andre - rett og slett fordi folk har forskjellige måter å forklare ting på, og at det supplerer hverandre. Også lurer jeg litt på hvorfor folk som opplagt ikke har noe vettugt å komme med skal komme med spydige kommentarer når de ikke vil svare på temaet. Men de har vel ikke noe å komme med uansett. Men da burde de i hvert fall holdt kjeft, slik at de ikke bruker andres tid. Men noen folk er bare slikt laga som dere. Stakkars folk som må forholde seg til dere. Ta dere sammen. Og husk, hvis du ikke har noe å komme med eller bidra med - så er det beste å bare holde kjeft. I denne sammenhengen er det bare å legge svare eller se på denne tråden (men disse nett-trollene klarer vel ikke å ligge unna - det ligger jo i deres trollske natur).

Anonymous poster hash: f0777...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men uansett, du har ingenting på jussen å gjøre med holdningene dine. Slike jurister som deg skulle aldri blitt jurister fordi de er regelryttere uten hjerte og hjerne.

Anonymous poster hash: f0777...8d2

 

 

Vet du hva, jeg lurer på om du bare skriver slike ting for å irritere. Men jeg skjønner godt at du ikke har peiling på noe siden du tydeligvis ikke har studert juss. Da skjønner du heller ikke hvordan juridisk metode fungerer. Det er fint lite du kan vite om meg ut fra å ha lest et par innlegg. Jeg hadde ikke hatt noe problem med å forsøke å hjelpe trådstarter så langt jeg klarer dersom han f.eks hadde forsøkt å skrive et svar på egne spørsmål. Det er samme måte som det er ellers i livet - du må nesten gjøre en innsats selv, og kan ikke forvente å få ting slengt i fanget. 

Anonymous poster hash: 71abc...a67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...