Gå til innhold

Når du forsover deg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør du da?

Forsov meg idag, våknet av at en kollega ringte. Sliter fryktelig med å stå opp om dagen, uansett om jeg sover 4-8-12 timer, og sover så tungt. Når jeg våknet idag hadde jeg fire ubesvarte anrop plus 4 alarmer som hadde ringt, og jeg hadde ikke hørt en drit.

Anonymous poster hash: 43a43...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva jeg gjør? Står opp og går på jobb, selvfølgelig. Hvis jeg har noe jeg må rekke, møter f eks, så forter jeg meg så jeg rekker det.



Anonymous poster hash: a5797...f6c
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsovet meg én gang. Det var en helt grusom opplevelse, gikk i syvende klasse, og da jeg kom på skolen var alle ferdig med hilsen og alt det der. Helt stille. Uff..

Jeg forstår meg ikke på folk som klarer å sove seg igjennom både alarmer, telefoner og tilsnakk. Enten må det være at dere rett og slett ikke bryr dere, eller så er det mangel på selvdisiplin. Kjenner et par sånne og jeg blir virkelig forbanna på de.

Anonymous poster hash: 27a48...f44

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som min bror. Han sov gjennom alt av vekkerklokker. Skulle tro han var i koma. Til slutt måtte min far stjele en sånn brannalarm-klokke på jobben, så brukte han den som vekkerklokke. Jeg våkner veldig lett og hoppet nesten ut av vinduet når den greia der gikk av.

Evt. kan du kanskje få en sånn vekkerklokke som døve bruker? Du legger den under madrassen så rister den voldsomt. Noen får også en arm-klokke som rister.



Anonymous poster hash: 861e8...fa6
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skaff deg en superhøy alarmklokke. en kompis av meg kunne sove igjennom hva enn det måtte være, til og med at jeg gikk inn på rommet hans og kastet en bok i hodet hans fordi larmen hans tjomet i vei for full muring. han oppsøkte lege og fikk hjelp av et eller annet slag, å han er mye bedre nå :)



Anonymous poster hash: 41070...180
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forsonet meg svært sjeldent. Da har det f.eks vært noe galt med vekkerklokka. Opplevde faktisk en gang at jeg skrudde den av i søvne, men da våknet jeg av meg selv før jeg skulle dra på jobb uansett, så rakk jobben med litt stress.

Det finnes mye fancy vekkerklokker :) du finner sikkert en som funker.

Anonymous poster hash: 111e4...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Trekk myk plast over senga, ei bøtte med kaldt vann plassert rett over hodet timet riktig, og voila! renner vannet over på riktig tidspunkt. Da tar du morgendusjen samtidig. 

Endret av gjestvest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri forsovet meg, ingen planer om å gjøre det heller. Jobber turnus så det blir ofte svært lite søvn, men har på flere vekkerklokker av ulike styrke og lyd, noen plassert slik at jeg må opp for at de skal slås av. Har en kollega som forsover seg hver uke, jeg kaller det giddalaushet. Skulle du være så uheldig å forsove deg er det selvsagt rett på jobb i en helvetes fart, ikke begynne med sminke, krølltang og lang frokost. 



Anonymous poster hash: e87a0...6d0
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsov meg mye før (når jeg var ung, haha) men etterhvert innså jeg at det var mitt ansvar å komme meg opp i tide, og at jeg bare ødela for meg selv om jeg ikke gjorde det. Ikke alle har gode vaner på sånt innarbeidet fra oppveksten, men da er det en del av å bli voksen, å lære seg å ta ansvar.

I starten brukte jeg flere vekkerklokker, mobiler osv plassert flere steder. Nå holder det med flere alarmer på samme mobil, men jeg står opp når den første ringer. Bruker flere om jeg skal noe viktig, i tilfelle det skjer noe med den ene.

Endret av Wonderbitch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere typer søvnproblemer, bl.a insomni og hypersomni. Google for å lese mer. Søvn er utrolig spennende. Noen her sier at de som forsover seg er late. Det er ren uvitenhet. Det finnes forskning som er gjort på søvn som viser at noen personer virkelig kan sove seg gjennom brannalarmer og veldig, veldig høy lyd. Jeg kommer ikke på hva det heter, så jeg får ikke linket til en artikkel.

TS: forsover du deg ofte? Sover du nok timer hver natt? Sover du godt? Legger du deg og står opp til samme tid hver dag?

Anonymous poster hash: 8125b...103

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min forrige jobb forsov jeg meg en gang (i løpet av 7 år). Pleier heldigvis å legge fram klær kvelden før, så det var bare å ta en kjapp vask, hoppe i klærne og komme meg av gårde. Spurtet over parkeringsplassen et halvt minutt før jeg skulle stemple inn, bare for å oppdage at døra var låst og at vedkommende som skulle vært der for en time siden fremdeles lå og sov... Hadde jeg visst at han også hadde forsovet seg hadde jeg hatt tid til å dusje og spise frokost :P Vi har ledd mye av den morgenen i ettertid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forsover meg ca 1-2 ganger i året. Og da sender jeg sms til sjefen om at jeg har forsovet meg og er på vei. Kler på meg pusser tenner og løper avgårde.

En eks kunne sove gjennom alt. Jeg fikk nesten ikke vekket han. Kunne stå å riste han og rope uten at han våknet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsover meg heller aldri. I hvert fall aldri sånn at jeg ikke rekker jobb for eksempel, bare sånn at jeg får litt ekstra dårlig tid på morgenen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsovet meg 2 ganger, og synes det er helt forferdelig, løper ut på badet å stresser ut døra så fort som mulig. En får liksom ikke tid til å våkne før man kommer på jobb. Vi må arbeide det inn igjen også om vi er sene, så jeg vil komme meg dit så fort som mulig!



Anonymous poster hash: c7fb5...033
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har forsovet meg én gang. Det var en helt grusom opplevelse, gikk i syvende klasse, og da jeg kom på skolen var alle ferdig med hilsen og alt det der. Helt stille. Uff..

Jeg forstår meg ikke på folk som klarer å sove seg igjennom både alarmer, telefoner og tilsnakk. Enten må det være at dere rett og slett ikke bryr dere, eller så er det mangel på selvdisiplin. Kjenner et par sånne og jeg blir virkelig forbanna på de.

Anonymous poster hash: 27a48...f44

At man klarer å sove gjennom alarmer har da ingenting med verken selvdisiplin å gjøre eller at man ikke bryr seg. Problemet er at de ikke våkner. Ettersom de sover er da ikke dette et valg de tar selv. Det finnes mange typer søvnproblemer, og slike innlegg som dette vitner om uvitenhet, slik som noen andre også påpeker. TS skriver at dette er et problem hun har, så det tyder da absolutt ikke på at dette har noe med holdninger å gjøre. 

Anonymous poster hash: dca0a...046

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsovet meg én gang. Det var en helt grusom opplevelse, gikk i syvende klasse, og da jeg kom på skolen var alle ferdig med hilsen og alt det der. Helt stille. Uff..

Jeg forstår meg ikke på folk som klarer å sove seg igjennom både alarmer, telefoner og tilsnakk. Enten må det være at dere rett og slett ikke bryr dere, eller så er det mangel på selvdisiplin. Kjenner et par sånne og jeg blir virkelig forbanna på de.

Anonymous poster hash: 27a48...f44

Du forstår deg ikke på folk ikke sover så tungt at de ikke alltid klarer å våkne av alarmen, som om det er noe man velger selv?

Jeg forsovet meg ganske mye før, på barne og ungdomskolen, klarte ikke våkne av alarmen, men har visst endrer meg etter jeg flyttet og begynte å bo alene for nå vålner jeg heldigvis av alarmen 99% av gangene!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke å forsove meg, men når det en utrolig sjelden gang skjer, så gjør jeg akkurat det samme som en vanlig morgen:

 

Står opp, sender en sms om at jeg er sent ute, vasker og kler meg, drikker kaffe og drar på jobb. Det er ille nok å forsove seg, jeg orker ikke stresse i tillegg.

 

Har heldigvis fleksitid med kjernetid mellom 9 og 14, så jeg har som regel litt å gå på i tillegg til at jeg som regel har noen plusstimer å bruke.

 

Jeg har forresten innebygget vekkerklokke, og våkner nesten alltid fem minutter før klokka ringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C'est la vie:)

Jeg forsover meg svært sjeldent. Om jeg skal opp på morgenen, så våkner jeg av klokka. Men om det er lørdag, og jeg har glemt å skru av klokka kvelden før, kan den pipe uten at jeg reagerer. For meg handler det om en ubevisst holdning til at jeg skal opp, noe kroppen er klar over når jeg legger meg. 

 

Anbefaler å kjøpe en ny vekkerklokke, en med høyere frekvens. En annen ting er at det for deg kan være lurt å plassere den langt vekk fra senga, eller litt under senga, hvor du MÅ ut for å skru den av. 

 

Det er menneskelig å forsove seg, men utrolig surt for de som venter på deg på jobben... Og skjer det ofte, kan det også få konsekvenser, så her er det bare å finne en løsning som får deg opp. 

 

For å svare på spørsmålet, om jeg forsover meg, er jeg ute av huset på 2 minutter. Har kommet for sent en gang, utover det har jeg kun forsovet meg såpass at jeg mister tid til å stelle meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...