Gå til innhold

Dette med kj-lyden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er deres mening om dette med å ikke bruke kj-lyd? Mennesker som sier skjøleskap, skjøtt osv... Plager det dere? Ser dere på det som en feil? Hva sier dere selv?

Kjør debatt :)



Anonymous poster hash: dc84a...410
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irriterer meg så inderlig.

det heiter KINO KJØLESKAP OG KJØTTKAKER!

Anna er rett og slett feil.

enig. irriterer meg grønn over folk som ikke kan snakke skikkelig norsk!

Anonymous poster hash: 3f190...0e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Ja, det plager meg så mye at jeg klarer ikke å konsentrere meg om hva personen sier. Ser på det som en talefeil som bør rettes opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med dere. Samtidig virker det jo som at omtrent hele østlandet og en god del andre steder har denne "feilen"... Har det alltid vært sånn?



Anonymous poster hash: dc84a...410
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er deres mening om dette med å ikke bruke kj-lyd? Mennesker som sier skjøleskap, skjøtt osv... Plager det dere? Ser dere på det som en feil? Hva sier dere selv?

Kjør debatt :)

Anonymous poster hash: dc84a...410

Det er en feil jeg forventer folk skal vokse fra før ungdomsskolen.

Anonymous poster hash: 175e0...5bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Irriterer meg så inderlig.

det heiter KINO KJØLESKAP OG KJØTTKAKER!

Anna er rett og slett feil.

Det irriterer meg også noe så inni granskauen. Folk med denne "talefeilen" høres ut som 3-åringer

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et soleklart tegn på lav IQ.



Anonymous poster hash: acd77...cf2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne talefeilen.

Og jeg er 26 år, så absolutt ikke noe barn. Studerer og får gode karakterer gjør jeg og, har jobb og venner, så er absolutt ikke dum.

Faren min hadde samme feil da han var ung, men han lespet i tillegg så han ble sendt til sånn tale-doktor eller hva det heter. Så det må ha vært noe jeg har arvet ??

Jeg har prøvd i mange år å snakke riktig, men jeg får det ikke til.

Det folk gjør er å gjøre narr sv meg heller enn å hjelpe meg. Jeg forstår ikke hvor jeg skal sette tungen, for jeg klarer ikke å høre hva som er den eksakt riktige lyden. Men folk vil bare le og prate drit.

Det er SINNSYKT irriterende når folk kommenterer det. Det er så ille at jeg prøver å unngå å si ord som kjole og kjøtt... For det er liksom greit å MOBBE folk for at de har denne talefeilen.

Kommenterer og ler dere av folk som har en svær vorte på nesa ? Som er overvektig? Som lesper? Som ikke klarer å si R? Er det greit å le av de?

Jeg syns det er så fryktelig barnslig å kommentere ting folk ikke kan noe for. Jeg har begynt å bli frekk tilbake om noen slenger med leppa til meg. "Haha!! Si KJole!!!" Svar: "Haha!! Slank deg da!!!"

Anonymous poster hash: ebeeb...8c3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne talefeilen.

Og jeg er 26 år, så absolutt ikke noe barn. Studerer og får gode karakterer gjør jeg og, har jobb og venner, så er absolutt ikke dum.

Faren min hadde samme feil da han var ung, men han lespet i tillegg så han ble sendt til sånn tale-doktor eller hva det heter. Så det må ha vært noe jeg har arvet ??

Jeg har prøvd i mange år å snakke riktig, men jeg får det ikke til.

Det folk gjør er å gjøre narr sv meg heller enn å hjelpe meg. Jeg forstår ikke hvor jeg skal sette tungen, for jeg klarer ikke å høre hva som er den eksakt riktige lyden. Men folk vil bare le og prate drit.

Det er SINNSYKT irriterende når folk kommenterer det. Det er så ille at jeg prøver å unngå å si ord som kjole og kjøtt... For det er liksom greit å MOBBE folk for at de har denne talefeilen.

Kommenterer og ler dere av folk som har en svær vorte på nesa ? Som er overvektig? Som lesper? Som ikke klarer å si R? Er det greit å le av de?

Jeg syns det er så fryktelig barnslig å kommentere ting folk ikke kan noe for. Jeg har begynt å bli frekk tilbake om noen slenger med leppa til meg. "Haha!! Si KJole!!!" Svar: "Haha!! Slank deg da!!!"

Anonymous poster hash: ebeeb...8c3

Jeg (TS) er absolutt ikke ute etter å mobbe, bare så det er sagt, men heller diskutere fenomenet. Om du bor på østlandet, så tenker jeg at ingen legger merke til at du sier "skjole", for der gjør vel så godt som alle andre det også.

Anonymous poster hash: dc84a...410

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på Østlandet og har aldri hørt noen si "skjole". Det er en talefeil som en logoped glatt kan rette på, så om noen sliter med det er det det rette å oppsøke



Anonymous poster hash: e68b9...ea2
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Jeg har denne talefeilen.

Og jeg er 26 år, så absolutt ikke noe barn. Studerer og får gode karakterer gjør jeg og, har jobb og venner, så er absolutt ikke dum.

Faren min hadde samme feil da han var ung, men han lespet i tillegg så han ble sendt til sånn tale-doktor eller hva det heter. Så det må ha vært noe jeg har arvet ??

Jeg har prøvd i mange år å snakke riktig, men jeg får det ikke til.

Det folk gjør er å gjøre narr sv meg heller enn å hjelpe meg. Jeg forstår ikke hvor jeg skal sette tungen, for jeg klarer ikke å høre hva som er den eksakt riktige lyden. Men folk vil bare le og prate drit.

Det er SINNSYKT irriterende når folk kommenterer det. Det er så ille at jeg prøver å unngå å si ord som kjole og kjøtt... For det er liksom greit å MOBBE folk for at de har denne talefeilen.

Kommenterer og ler dere av folk som har en svær vorte på nesa ? Som er overvektig? Som lesper? Som ikke klarer å si R? Er det greit å le av de?

Jeg syns det er så fryktelig barnslig å kommentere ting folk ikke kan noe for. Jeg har begynt å bli frekk tilbake om noen slenger med leppa til meg. "Haha!! Si KJole!!!" Svar: "Haha!! Slank deg da!!!"

Anonymous poster hash: ebeeb...8c3

Ha tunga oppe i ganen(?) eller rett bak tennene når du seier f.eks kjøtt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (TS) er absolutt ikke ute etter å mobbe, bare så det er sagt, men heller diskutere fenomenet. Om du bor på østlandet, så tenker jeg at ingen legger merke til at du sier "skjole", for der gjør vel så godt som alle andre det også.

Anonymous poster hash: dc84a...410

Nei, men det er så mange andre som mobber. Jeg bor på østlandet og har fått kommentarer på det hele livet.

Anonymous poster hash: ebeeb...8c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha tunga oppe i ganen(?) eller rett bak tennene når du seier f.eks kjøtt. :)

Takk:)

Mye bedre å prøve å hjelpe enn å mobbe:)

Anonymous poster hash: ebeeb...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg så inderlig.

det heiter KINO KJØLESKAP OG KJØTTKAKER!

Anna er rett og slett feil.

Hva galt har Anna gjort, stakkars jente.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Takk:)

Mye bedre å prøve å hjelpe enn å mobbe:)

Anonymous poster hash: ebeeb...8c3

Er ikkje ute etter å mobbe folk for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ha tunga oppe i ganen(?) eller rett bak tennene når du seier f.eks kjøtt. :)

Takk!

Jeg har fått med meg at det er den talefeilen som gjør folk desidert mest sint, men personlig hører jeg ikke forskjell (og da er det vanskelig å vite hva man gjør feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Takk!

Jeg har fått med meg at det er den talefeilen som gjør folk desidert mest sint, men personlig hører jeg ikke forskjell (og da er det vanskelig å vite hva man gjør feil).

Alle eg kjenner med sj-lyd, hører ikkje at dei gjer feil, og når dei trur dei gjer rett, så er det ingen forskjell. Syns det er litt komisk 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også den talefeilen og er i midten av 20-årene. Jeg fikk den fordi jeg som ung flyttet til tre helt forskjellige steder av landet og på grunn av at jeg endret dialektene så kom denne feilen. Bor på østlandet nå.

Når jeg var yngre pleide jeg å bli lei meg når folk "mobbet" denne talefeilen. Nå blir jeg bare irritert.

Jeg jobber i matbutikk og for en liten stund siden var det en voksen mann som mente det var helt innafor å si til meg at jeg måtte slutte med den talefeilen fordi ingen voksne mennesker snakket sånn.

Da klarte jeg ikke holde servicesmilet og sa noe om at han burde slutte å snakke nedlatende og spydig mot andre mennesker, for voksne mennesker oppfører seg ikke sånn. Han ble ganske satt ut.

Jeg har gått til logoped for å bli kvitt det, men den sitter bom fast.

Endret av superdupermeg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...