Gå til innhold

Hvor ofte er det normalt å få urinveisinfeksjon?


Gjest Plaskeanden

Anbefalte innlegg

Gjest Plaskeanden

Jeg hadde det første gang i august og nå ser det jaggu meg ut til at jeg har fått det igjen. Det svir ikke mens jeg tisser, faktisk gjør ikke noe vondt der i det hele tatt, men det gjør sinnsvakt vondt der nede likevel og det ble funnet bakterier i urinprøven.

Men altså, hvor ofte er det man får sånt, og hva kan man gjøre for å forhindre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke hatt en uvi i hele mitt liv. Foreløpig. *banke febrilsk i bordplaten*

Når man først har hatt en, er det ofte lett for at det kommer igjen. Jeg vet mange som knasker tranebær, det skal visstnok være til hjelp. Ellers er hygiene der nede viktig. Og i følge min bestemor er også det å holde seg varm på beina og ikke sitte på noe kaldt ytterst viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man først har fått det, får man det sykt enkelt igjen.

Jeg hadde det ca hver tredje måned i to år. Var helt utslitt. Da fikk jeg alvorlig beskjed av legen min om at jeg måtte holde meg frisk, fordi jeg begynte å bli resistent og reagere på en god del antibiotika.

Du :

-ALLTID tisse etter sex.

-Helst også vaske deg/dusje etter sex

-ALDRI sitte på noe kaldt/ bli kald på rumpa

Ved minste og første tegn til UVI dytt nedpå tranebærkapsler og appelsinjuice. Kutt sukker i den fasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, du bestemmer jo selv, men det var i hvertfall det rådet jeg fikk. Sukker gjør visst ph-verdien i urinet søt, mens tranebær, appelsinjuice etc gjør den sur, slik at bakteriene ikke får festet seg. Kan ikke dokumentere det, men det fungerte i hvertfall for meg. Sikkert ikke helt nazi, men kanskje greit å ligge unna de verste sukker-gildene? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Plaskeanden

Skal det egentlig gjøre veldig vondt i området over? :-o

Altså i områdene på "v'n" i Y hvis man skjønner. :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta mandlene?

Hilsen ei som har det nesten kronisk-f**-i-hel@%%!!

Appelsinjuice har ofte sukker i da, hjelper det likevel?

*tar imot alle tips*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det egentlig gjøre veldig vondt i området over? :-o

Altså i områdene på "v'n" i Y hvis man skjønner. :-o

Ja, det gjør vondt over det hele :(

Ta mandlene?

Hilsen ei som har det nesten kronisk-f**-i-hel@%%!!

Appelsinjuice har ofte sukker i da, hjelper det likevel?

*tar imot alle tips*

Ja, jeg vet, sikkert derfor det ikke er helt nazi, men det er surt, så det gjør visst ph-verdien lavere. Det er så mange år siden jeg hadde det sist, så jeg husker ikke alt og har ingen dokumentasjon lenger, men det var i hvertfall det jeg fikk beskjed om, og fulgte. Hvis ph-verdien i urinveiene er lav, vil ikke bakteriene feste seg. Og sukker er jo grobunn for bakterier.

Er også spent på hva mandlene har å si? :)

Åja.. et tips til, om man ikke allerede gjør det.. Når man.. :sjenert: .. sorry.. tørker seg, så gjør det fra toppen og bakover, og ikke omvendt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plaskeanden

Hva er mest vanlig, at det begynner å svi først eller at det begynner å gjøre vondt først?

Forrige gang svei det bare noe helt sinnsykt hver gang jeg skulle tisse, men det har jeg ikke fått nå ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søt pH? Hva er det? :klø:

Ellers mange gode tips her! :goodbye:

Hehe, mitt personlige kallenavn på høy ph-verdi ;)

Hva er mest vanlig, at det begynner å svi først eller at det begynner å gjøre vondt først?

Forrige gang svei det bare noe helt sinnsykt hver gang jeg skulle tisse, men det har jeg ikke fått nå ennå.

Det er sikkert ulikt, men jeg merket alltid at det svei noe salig på slutten når jeg tisset. Ble alltid oppgitt.. Var liksom ikke til å ta feil av..

Så ble det bare verre, at all tissingen ble sviing, i tillegg til at jeg holdt på å tisse på meg hele tiden, men hvis jeg prøvde kom det toppen en dråpe som svei som et :kjefte:

Fikk vondt rundt om alt som er der nede, og korsryggen.

Fælefæle greier :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt beste kjerringråd mot UVI er å drikke en liter grapefruktjuice så fort man klarer. Dette er mye surere enn appelsinjuice, og har tatt knekkene på hissige UVI-er hos meg, mye kjappere, sunnere og billigere enn noen antibiotikakur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"God hygiene" i denne sammenheng betyr null såpe. Helst bare masse vann, evt. Lactacyd. Såpe forstyrrer bakteriefloraen og gjør vondt verre. Det gjelder forresten dem som er plaget med sopp også.

Drikk masse, gjerne urteteer (kjerringrokk er bra), spis en stor daglig dose c-vitamin (jeg tar 2-3 gram, prøv deg frem om magen protesterer, men overskudd blir skylt ut og er ikke farlig), hiv innpå med tranebær/blåbær/tyttebær/svartsurbær (ikke kjøp aroniajuice på butikken, altfor mye sukker).

Merksnodig nok hadde jeg god effekt av å drikke noen glass hvitvin, mye bedre dagen etter. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta mandlene?

Hilsen ei som har det nesten kronisk-f**-i-hel@%%!!

Appelsinjuice har ofte sukker i da, hjelper det likevel?

*tar imot alle tips*

Ja, faktisk. Jeg var utrolig plaga med bihulebetennelse, forkjølelse og influensa og tok mye antibiotika. Legen anbefalte å ta mandlene og sa at en "bivirkning" eller en bonuseffekt er at sjansen for UVI også går ned. Har også lest det flere plasser. Har aldri vært veldig mye plaget med UVI, men hatt det en 3-4 ganger i forbindelse med forkjølelsessesongen. Etter mandelplukkingen har jeg ikke hatt symptomer på noen av delene :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Plaskeanden

Har fremdeles vondt, men det svir ikke når jeg tisser nå i det hele tatt. Er det slik at sviingen kan komme senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får det med en gang, med mindre jeg er ekstreemt pertentlig med sexhygienen. Dette innebærer at før samleie må både jeg og partner vaske oss grundig nedentil. Må gjøres rett før, nytter ikke at du dusjet om morgenen.. pluss at jeg må vaske meg etterpå og tisse etterpå.. gjør jeg alt dette, så går det helt bra. Og da blir det sånn! For UVI er vondt :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lisa_*

Vil annbefale deg å ta tranbær kapsler også i prioden du ikke har UVI.. Jeg har også vært plaget med UVI, ofte gikk det så langt som til nyrebekken betennelse.. men etter at jeg begynnte å ta tranbær kapsler og c vitaminer hver dag, har jeg ikke hatt en eneste plage=)

De selger det på apoteket og helsekost butikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter med det nå jeg :tristbla:

Er helt grusomt! Håper bare det ikke utvikler seg til nyrebekkenbetennelse igjen, for det er grusomt x 10000000 :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...