Gå til innhold

Hvorfor vil "alle" bli lege?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at legestudiet gir mange muligheter. Det er vanskelig å komme inn. Du får muligheten til å hjelpe mennesker, og mange ser opp til deg. Det er få andre yrker som gir lik prestisje og status som legeyrket i dagens samfunn.

Jeg har selv studert medisin og merket reaksjonene til folk f.eks på byen. "Wow, du må være smart" og "Imponerende. Det er et hardt studie"

Det irriterer meg at det er sånn. Veldig mange skal studere medisin nå. Jeg er sikker på at noen gjør det av de riktige grunnene, men tror personlig at mange gjør det for å bevise at de er smart nok, eller for at andre (f.eks familie og venner) skal bli imponert. Ja det er spennende å lære om kroppen, men hvorfor ikke sykepleier?

Hvis du brenner for medisinstudiet, velg det!
Jeg bare oppfordrer folk til å tenke seg om to ganger. Jeg startet av de feile grunnene, og har aldri angret på at jeg sluttet. Nå er det så populært å studere medisin at det blir for mange leger i Norge.



Anonymous poster hash: e11bf...cea



Anonymous poster hash: e11bf...cea
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eller bare fordi det er noe lunde godt betalt?



Anonymous poster hash: cfa3f...1ed
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg kunne ikke tenkt meg å bli lege, så jeg er veldig glad for at noen andre kunne tenke seg det :) Uten at jeg vet noe om det egentlig så tenker jeg umiddelbart at det er hvis jeg jeg var interessert i helseområdet så ville jeg heller blitt lege enn sykepleier, da man ikke har så mange yrkesgrupper som sjefer over en, og ikke så mange tunge løft som lege som sykepleier...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg lege, men det er forskjell på lege og sykepleier. Jeg kjenner flere sykepleiere som angrer på at de ikke ble leger siden arbeidsoppgvene ikke er de samme



Anonymous poster hash: 1239c...64e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg ville bli lege før. Jeg er over gjennomsnittet interessert i anatomi, sykdommer, osv., men jeg er derimot ikke SÅ glad i pasientkontakt :fnise: Derfor blir det bioingeniør. Lønna kan ikke måle seg, men det er liksom the next best thing.

Medisinstudiet er et såpass langt og tøft studie, at det bør man virkelig ha en brennende interesse for å gjennomføre. Det er helt sikkert folk som går medisin fordi det er prestisjefylt, og det syns jeg blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del ønsker å bli lege fordi jeg brenner for å kunne hjelpe andre mennesker. Klisjé, but true. Har hatt lyst til å studere medisin siden jeg var 14. Er nå noen år eldre og ønsker det fremdeles like mye. Kan ikke tenke meg å gjøre noe annet. Status og lønn er det siste jeg tenker på, det er bare en bonus.

Anonymous poster hash: ac813...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

foreldrenes ønske



Anonymous poster hash: c8b22...435
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det så populært å studere medisin at det blir for mange leger i Norge.

Anonymous poster hash: e11bf...cea

Anonymous poster hash: e11bf...cea

Feil. Det utdannes for få leger i norge i dag. Ja - det er for få turnusstillinger, men det er flere leger som går av med pensjon enn som utdanner seg i året, så om noen år vil det være mangel på leger mange steder.

Anonymous poster hash: fe1e3...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legeyrket er ikke så godt betalt hvis man tar utdanningslengde, ansvar og arbeidstid i betraktning. Det man tjener på, er vaktene. Jeg går for tiden i en turnus hvor vaktene er opp mot 26 timer lange. Man får sove litt hvis man er heldig, men som regel ikke. I så fall sover man i visshet om at du når som helst kan bli vekket, og må være klar til å ta imot en syk pasient. Det er altså ikke lettjente penger. Er man ute etter en høy lønn, finnes det enklere og mindre krevende måter å oppnå det på.

Samtidig kunne jeg ikke valgt et annet yrke. Jeg stortrives i jobben min, føler meg heldig som får lov til å drive med det jeg gjør. Hver dag er ulik, og man får mulighet til å gjøre noe konkret for folk som hjelper dem på den ene eller andre måten. Pasienter er veldig tillitsfulle, sårbare og betror meg - en fremmed - sine innerste redsler og bekymringer. Jeg setter veldig pris på den tilliten. Jeg er veldig glad i mennesker, og pasientkontakten er en viktig del av årsaken til at jeg trives så godt som lege. Hvis man ikke har den rette motivasjonen, og kun tenker på penger og status, tror jeg man vil mistrives ganske fort. De fleste finner nok heldigvis ut av det i løpet av studiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Jeg syns heller det er slik at "alle" tror at "alle" vil bli lege.

Har ikke tall på hvor mange pasienter jeg har vært borti som spør om hvorfor jeg ble sykepleier i stedet for lege, eller hvor mange turnusleger som tror at jeg så gjerne vil overta jobben dems.

Nei, jeg ble ikke sykepleier fordi jeg ikke kom inn på medisin (gikk ut med nest beste snitt på kullet), men jeg ble det fordi jeg ønsker å bli sykepleier, ikke lege.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns heller det er slik at "alle" tror at "alle" vil bli lege.

Har ikke tall på hvor mange pasienter jeg har vært borti som spør om hvorfor jeg ble sykepleier i stedet for lege, eller hvor mange turnusleger som tror at jeg så gjerne vil overta jobben dems.

Nei, jeg ble ikke sykepleier fordi jeg ikke kom inn på medisin (gikk ut med nest beste snitt på kullet), men jeg ble det fordi jeg ønsker å bli sykepleier, ikke lege.

Det er det jeg mener. Er det ikke dumt å måtte "forsvare" hvorfor du ble sykepleier fremfor lege?

Jeg møter flere som vil bli lege enn sykepleier,, og mange av disse går rundt å tror at sykepleiere ikke var smart nok til å bli lege, og at de skulle ønske de kunne bli lege..

TS

Anonymous poster hash: 6c78f...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. Det utdannes for få leger i norge i dag. Ja - det er for få turnusstillinger, men det er flere leger som går av med pensjon enn som utdanner seg i året, så om noen år vil det være mangel på leger mange steder.

Anonymous poster hash: fe1e3...11b

SSB spår overskudd av 700 leger i 2017-

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/spar-overskudd-av-leger/

Anonymous poster hash: 6c78f...2ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig. Jeg kjenner flere som ikke interesserer seg for legeyrket i det hele tatt som kun studerer medisin for status og penger (de skal studere i Øst-Europa). Det er provoserende, spesielt når det er flere, inkludert meg selv, som studerer medisin på grunn av at det er dette som interesserer dem. Jeg synes også det er synd at det er så lett å ta utdannelsen i Øst-Europa og at en stiller så å si likt når en kommer tilbake for å ta turnusen i Norge.



Anonymous poster hash: eabf5...213
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nok en kombinasjon av at det er et veldig interessant studium, og det gir status å både studere medisin (i Norge), og være lege.

Du blir på en måte automatisk vellykket, og du viser samtidig at du bryr deg om mennesker og vil hjelpe.

Det er mulighet for å tjene myye penger.

Man blir veldig attraktiv på sjekkemarkedet(gjelder hvertfall gutta), og man blir på en måte medlem av en litt eksklusiv klubb (det er ikke såå mange leger i Norge, så når man treffer en annen som også er lege, er man på en måte allerede venner)

Man får lett autoritet blant andre, både på jobb og privaten.

Og bare man er litt hyggelig, får man masse cred fordi man faktisk er en hyggelig lege (!). Dette siste gjelder nok også bare menn.

Yrket gir egentlig uante muligheter, da det faktisk kan brukes i alle mulige bransjer.

I tillegg er arbeidshverdagen ofte veldig variert og spennende. Inneholder adrenalinfylte opplevelser og stort ansvar. Samtidig er man øverst i hierarkiet, med de fordelene det fører med seg.

Personlig er ikke legeyrket noe for meg, men jeg skjønner veldig godt at mannen min er fornøyd med å være det:)

Anonymous poster hash: a3871...24e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg mener. Er det ikke dumt å måtte "forsvare" hvorfor du ble sykepleier fremfor lege?

Jeg møter flere som vil bli lege enn sykepleier,, og mange av disse går rundt å tror at sykepleiere ikke var smart nok til å bli lege, og at de skulle ønske de kunne bli lege..

TS

Anonymous poster hash: 6c78f...2ff

Samme her. Jeg har aldri hatt noe ønske om å bli lege.

Anonymous poster hash: d213a...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status og penger er vel to av de største grunnene?

Lege har alltid vært et prestisje yrke for de fleste. Jeg tror derimot at ikke "alle" vil bli lege lenger. Med tanke på den nye turnusordningen, de lange arbeidsdagene og en "overflod" av nyutdannede fra inn- og utland vil jeg tro at mange vil velge bort medisin. (og fordi motivasjonen ikke er stor nok til å ta fatt på et så tungt studie.)

Potensielt må du bruke 2 år for å ta opp fag for så å starte på en 6 års- medisin utdanning, og etter endt utdanning kan du risikere å måtte vente på turnus og er heller ikke garantert jobb. Her må du stille deg det spørsmålet om det er dette du virkelig vil? (Denne delen er selvfølgelig ikke rettet mot ts)

Idag finnes det så mange gode utdanninger som potensielt lønner bedre og gir deg mer fritid enn lege. Jeg tror mange av de som har satt seg litt inn i hvordan dette er idag har valgt bort medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...