Gå til innhold

Er det for sent for meg å bli lege/kirurg? Setter utrolig stor pris på alle svar.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei jente på 22 år som for en stund siden plutselig fikk et brennende ønske om å bli lege, rettere sagt kirurg for å kunne redde andre mennesker. Grunnen til at jeg ikke har muligheten før nå er på grunn av militæret og mye reising.

Jeg føler at dette kan bli en svært utfordrende, nærmest umulig(?) vei å gå for meg da jeg valgte samfunnsfaglige fag på videregående(ikke noe realfag) og jeg virkelig sliter i realfag, spesielt matematikk...

Kan dere være så snille og fortelle meg hvordan jeg skal starte for å oppnå den nye drømmen min? Er jeg nødt å ta opp alle realfagene fra videregående, og hvor mange år vil det ta før jeg er ferdig med utdanningen min?

Mvh J22



Anonymous poster hash: 7dd0c...331
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ta de realfagene som kreves (dvs. kjemi, fysikk og matte) for å komme inn i Norge.

Anonymous poster hash: a134b...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forøvrig samme mål som deg, altså å bli lege/kirurg, og kommer nok ikke i gang med utdanningen før jeg er 23.

Anonymous poster hash: a134b...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta realfagene, ja. Legeutdanning er 6 år, så er det 1,5 års turnus, så spesialisering til generell kirurgi som tar 6-8 år (hvis du er heldig og får relevant jobb rett etter turnus). Andre kirurgispesialiteter ligger på omtrent samme utdanningslengde.

Anonymous poster hash: e7f7c...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lege er en ting, men kirurg er utrolig dumt å satse på. Hvilken spesialisering du tar er ofte noe tilfeldig da det spørs helt på hvilke stillinger som utlyses. Det er ekstremt mange som har lyst til å bli kirurger, så du burde også se på om det er andre spesialiseringer som også kunne ha vært noe.



Anonymous poster hash: f9cab...eb3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det yrke, av alle yrker i hele verden, det er flest psykopater innen er kirurger. Jeg hinter ikke til deg TS, jeg advarer. Bare sånn at du vet det.



Anonymous poster hash: 39b30...9a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det yrke, av alle yrker i hele verden, det er flest psykopater innen er kirurger. Jeg hinter ikke til deg TS, jeg advarer. Bare sånn at du vet det.

Anonymous poster hash: 39b30...9a3

LOL.

Jeg trodde for øvrig det var psykologer som hadde den høyeste prosentdelen av psykopater.

Anonymous poster hash: f9cab...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er redde andre mennesker som er motivasjonen kunne du jo blitt sykepleier og jobbet i felt for leger uten grense?



Anonymous poster hash: 2b23f...746
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta realfagene, ja. Legeutdanning er 6 år, så er det 1,5 års turnus, så spesialisering til generell kirurgi som tar 6-8 år (hvis du er heldig og får relevant jobb rett etter turnus). Andre kirurgispesialiteter ligger på omtrent samme utdanningslengde.

Anonymous poster hash: e7f7c...51f

Ikke minst: hvis du er heldig og får turnus rett etter fullført studium...

Anonymous poster hash: c34f4...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Du er ung, ts - kjør på for drømmen din. :)

Jeg er glad for hver eneste en som vil bli lege/kirurg. Da finnes de nemlig tilgjengelig når vi trenger de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sliter i matematikk vil det først være veldig tungt for deg å få god nok karakter til å bli lege, og du vil også være nødt til å jobbe hardt for å takle studiet. Det å bli lege er desverre ikke noe for deg, men du kan bli sykepleier, det er like viktig, dog ikke like godt betalt.



Anonymous poster hash: 70399...74f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det yrke, av alle yrker i hele verden, det er flest psykopater innen er kirurger. Jeg hinter ikke til deg TS, jeg advarer. Bare sånn at du vet det.

Anonymous poster hash: 39b30...9a3

Hva er det for en skrullete påstand?

Anonymous poster hash: a134b...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er ei jente på 22 år som for en stund siden plutselig fikk et brennende ønske om å bli lege, rettere sagt kirurg for å kunne redde andre mennesker. Grunnen til at jeg ikke har muligheten før nå er på grunn av militæret og mye reising.

Jeg føler at dette kan bli en svært utfordrende, nærmest umulig(?) vei å gå for meg da jeg valgte samfunnsfaglige fag på videregående(ikke noe realfag) og jeg virkelig sliter i realfag, spesielt matematikk...

Kan dere være så snille og fortelle meg hvordan jeg skal starte for å oppnå den nye drømmen min? Er jeg nødt å ta opp alle realfagene fra videregående, og hvor mange år vil det ta før jeg er ferdig med utdanningen min?

Mvh J22

Anonymous poster hash: 7dd0c...331

Operasjonslege:

Cand.med = 6 år

Turnustjeneste = 1 år og 6 måneder

For å bli kirurg, må du ha vært lege i ca 6 år, før du får begynne på videreutdanningen.

Spesialiseringen innen kirurgi = 6 år.

Operasjonssykepleier:

Bachelor i sykepleie = 3 år

Praksis etter fullført sykepleierutdanningen = 2 år

Videreutdanning i oberasjonssykepleie:

A: Videreutdanning i operasjonssykepleie over tre semestre ( 90 studiepoeng )

B: Mastergrad i operasjonssykepleie. ( 120 studiepoeng )

Anonymous poster hash: 6052e...029

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...