Gå til innhold

Er løpet kjørt for meg til å bli lege?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, makan heller. Dette blir for stress. Får bare fortsette som en ussel sykepleier da..... Så jævlig irriterende at jeg ikke tenkte på å bli lege for 5 år siden, og ikke nå! :(

ts



Anonymous poster hash: da8c5...05d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange av skolene krever uansett 4 i snitt uten tilleggspoeng. Blant annet Bjørknes (Ungarn og Slovakia hvertfall). Jeg søkte 1+5 Ungarn via Bjørknes for sikkerhetsskyld før jeg visse at jeg hadde kommet inn i Norge, og der var kravene:

4 i engelsk

Fysikk 1, kjemi 1 + 2 og matematikk R1/S1+S2

Minst 4 i snitt uten tilleggspoeng

Det er nok annerledes andre steder. Du kan også ta opptaksprøver som ikke har noen andre krav enn at du møter opp der det avholdes. Hvis jeg var deg hadde jeg styrt unna Atlantis, men det er fordi jeg ikke har hørt om en eneste person som har tatt hele medisinutdanningen i regi av dem. Hele opplegget virker litt suspekt etter min mening. De har jo ikke noe krav for å komme inn annet enn generell studiekompetanse.



Anonymous poster hash: a891b...ea1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, makan heller. Dette blir for stress. Får bare fortsette som en ussel sykepleier da..... Så jævlig irriterende at jeg ikke tenkte på å bli lege for 5 år siden, og ikke nå! :(

ts

Anonymous poster hash: da8c5...05d

HVA er det som er så ille med å være sykepleier da? Dersom du ikke liker å være sykepleier, hvordan kan du tro at du vil like det å være lege? Hvorfor tar du ikke en videreutdanning? Du får mer utfordringer, ansvar samt høyere lønn.

Anonymous poster hash: a891b...ea1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, makan heller. Dette blir for stress. Får bare fortsette som en ussel sykepleier da..... Så jævlig irriterende at jeg ikke tenkte på å bli lege for 5 år siden, og ikke nå! :(

ts

Anonymous poster hash: da8c5...05d

Hvis du syns at bare tanken på dette blir for stress så hadde du aldri klart å gjøre det som må til for å komme inn på medisin. Men som sagt, du kan ta videreutdanning innenfor sykepleien som vi gi høyere lønn og mer ansvar.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filler heller. Har lite lyst til å flytte til utlandet som voksen. Det er jo nesten på tide med barn! Hvis jeg begynner på medisin er jeg jo ikke ferdig før jeg er sånn 33-34 år uansett...

Jeg vil ikke ta viderutdanning på sykepleien fordi man taper på det. Studerer TO år ekstra heltid, for å få 30 000 kr ekstra i året som er NADA...! Og da har man studert 5 år høyere utdanning totalt for drittlønn og arbeidsvilkår.

ARRRGG



Anonymous poster hash: da8c5...05d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, makan heller. Dette blir for stress. Får bare fortsette som en ussel sykepleier da..... Så jævlig irriterende at jeg ikke tenkte på å bli lege for 5 år siden, og ikke nå! :(

ts

Anonymous poster hash: da8c5...05d

Det er nok like greit at du lar være. Jeg merker jeg blir litt nervøs av tanken på å skulle hatt deg som lege (hvis du skulle fått det til da, noe jeg kan vedde min høyre arm på at du ikke hadde, verken for 5 år siden eller nå) Ikke stygt ment, bare realistisk.

Anonymous poster hash: b381c...636

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du syns at bare tanken på dette blir for stress så hadde du aldri klart å gjøre det som må til for å komme inn på medisin. Men som sagt, du kan ta videreutdanning innenfor sykepleien som vi gi høyere lønn og mer ansvar.

HVA er det som er så ille med å være sykepleier da? Dersom du ikke liker å være sykepleier, hvordan kan du tro at du vil like det å være lege? Hvorfor tar du ikke en videreutdanning? Du får mer utfordringer, ansvar samt høyere lønn.

Anonymous poster hash: a891b...ea1

Hvis dere ikke er sykepleier så nytter det ikke forklare, for det skjønner det ikke :) Som viderutdanner sykepleier tjener man nesten ingenting mer, og sløser to år heltid uten lønn.

Jeg vet jeg ville vært lege fordi jeg har jobbet med dem i 3 år. Jeg vet hvordan de jobber i forhold til oss.

Anonymous poster hash: da8c5...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, makan heller. Dette blir for stress. Får bare fortsette som en ussel sykepleier da..... Så jævlig irriterende at jeg ikke tenkte på å bli lege for 5 år siden, og ikke nå! :(

ts

Anonymous poster hash: da8c5...05d

Du, folk krisemaksimerer litt her altså. Men for all del, du bør være sikker i din sak før du gjør det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok like greit at du lar være. Jeg merker jeg blir litt nervøs av tanken på å skulle hatt deg som lege (hvis du skulle fått det til da, noe jeg kan vedde min høyre arm på at du ikke hadde, verken for 5 år siden eller nå) Ikke stygt ment, bare realistisk.

Anonymous poster hash: b381c...636

Eh? På hvilket grunnlag da? På grunn av at jeg er lei sykepleie yrket?

Du har ingen anelse om hvor dyktig jeg er i mitt yrke, og mange turnusleger kommer til MEG for å spørre meg om hjelp.

Håper aldri du blir syk, og jeg må hjelpe deg ;)

Anonymous poster hash: da8c5...05d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filler heller. Har lite lyst til å flytte til utlandet som voksen. Det er jo nesten på tide med barn! Hvis jeg begynner på medisin er jeg jo ikke ferdig før jeg er sånn 33-34 år uansett...

Jeg vil ikke ta viderutdanning på sykepleien fordi man taper på det. Studerer TO år ekstra heltid, for å få 30 000 kr ekstra i året som er NADA...! Og da har man studert 5 år høyere utdanning totalt for drittlønn og arbeidsvilkår.

ARRRGG

Anonymous poster hash: da8c5...05d

Igjen: er du klar over hvordan arbeidsmarkedet er for leger nå? Lønnen kommer antakeligvis til å synke da det er en flom av nyutdannede leger. Arbeidsvilkårene blir ikke akkurat spesielt gode de første 5 årene etter endt studium. En sliter med å få fast stilling. For å få enda bedre sjanser bør en kunne bevege på seg i landet.

Høres det bra ut?

Anonymous poster hash: a891b...ea1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh? På hvilket grunnlag da? På grunn av at jeg er lei sykepleie yrket?

Du har ingen anelse om hvor dyktig jeg er i mitt yrke, og mange turnusleger kommer til MEG for å spørre meg om hjelp.

Håper aldri du blir syk, og jeg må hjelpe deg ;)

Anonymous poster hash: da8c5...05d

Nei det har ingenting med det å gjøre. Det er ikke noe poeng for meg og forklare noe du ikke kommer til å forstå.

Anonymous poster hash: b381c...636

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen: er du klar over hvordan arbeidsmarkedet er for leger nå? Lønnen kommer antakeligvis til å synke da det er en flom av nyutdannede leger. Arbeidsvilkårene blir ikke akkurat spesielt gode de første 5 årene etter endt studium. En sliter med å få fast stilling. For å få enda bedre sjanser bør en kunne bevege på seg i landet.

Høres det bra ut?

Anonymous poster hash: a891b...ea1

Jeg tenkte egentlig å starte egen praksis da, sammen med noen andre :)

(Årh, kjenner jeg koker av slike ´´du hadde aldri klart studiet uansett´´ utsagn av anonyme bitre mennesker. )

ts

Anonymous poster hash: da8c5...05d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det har ingenting med det å gjøre. Det er ikke noe poeng for meg og forklare noe du ikke kommer til å forstå.

Anonymous poster hash: b381c...636

Du er seriøst ikke god i hodet. Hvem sier slikt til andre folk? Eier du ikke folkeskikk?

Anonymous poster hash: da8c5...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte egentlig å starte egen praksis da, sammen med noen andre :)

(Årh, kjenner jeg koker av slike ´´du hadde aldri klart studiet uansett´´ utsagn av anonyme bitre mennesker. )

ts

Anonymous poster hash: da8c5...05d

Jeg har da aldri skrevet at du ikke vil klare studiet. Jeg er da ikke bitter. Jeg har kommet inn på medisinstudiet i Norget selv rett etter VGS. Hva er det jeg er så bitter for?

Var den første setningen seriøs?

Tro meg. Jeg har blitt utsatt for dette her gang på gang. Det er ekstremt viktig å vite hva som møter en etter endt studium. Det er viktig å være realistisk og stille seg spørsmål om dette er noe som en er villig til å gjøre. Selv om jeg har hørt dette gjentatte ganger brenner jeg så ufattelig mye for dette her at jeg ikke kan tenke meg noen annen løsning. Denne beslutningen har jeg tatt etter at jeg har gjort grundig research om studiet i Norge samt utlandet og arbeidsmarkedet. Jeg har lagt opp en plan på hvordan jeg kan stille sterkere på jobbmarkedet etter endt studium. Har du gjort det? Jeg er ekstremt fleksibel gjennom studietiden og kan flytte på meg uten å nøle etter endt studium. Er du sikker på at du kan flytte hvor som helst når du er over 30 år?

Du viser med innleggene dine her at du ikke har nok pågangsmot eller nok innsikt til verken å studere medisin eller klare deg i arbeidsmarkedet etter endt studium.

Du viser bare her at du ikke klarer å holde på dette under negativitet og nedpsyking. Da kan jeg si med sikkerhet at du ikke klarer medisin i Øst-Europa. Skolesystemet i Øst-Europa er noe HELT annet enn skolesystemet i Norge. Det er veldig mange som bryter sammen og gråter og ringer hjem konstant det første året de er der nede. Flere orker ikke å være der nede. Her i Norge er det status om du kommer inn på medisin. I Øst-Europa er du (med litt overdriving) på bunnen av rangstigen og du blir behandlet deretter. Du blir kalt dum av professorene og du får spørsmål hva du i det hele tatt gjør der og at du aldri i verden klarer å bli lege. De psyker deg ned. Dersom du ikke klarer dette, så klarer du ikke det der nede. Det er ikke før du blir 4. årsstudent (eller 3.?) de begynner å få litt respekt for deg.

Anonymous poster hash: a891b...ea1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da aldri skrevet at du ikke vil klare studiet. Jeg er da ikke bitter. Jeg har kommet inn på medisinstudiet i Norget selv rett etter VGS. Hva er det jeg er så bitter for?

Var den første setningen seriøs?

Tro meg. Jeg har blitt utsatt for dette her gang på gang. Det er ekstremt viktig å vite hva som møter en etter endt studium. Det er viktig å være realistisk og stille seg spørsmål om dette er noe som en er villig til å gjøre. Selv om jeg har hørt dette gjentatte ganger brenner jeg så ufattelig mye for dette her at jeg ikke kan tenke meg noen annen løsning. Denne beslutningen har jeg tatt etter at jeg har gjort grundig research om studiet i Norge samt utlandet og arbeidsmarkedet. Jeg har lagt opp en plan på hvordan jeg kan stille sterkere på jobbmarkedet etter endt studium. Har du gjort det? Jeg er ekstremt fleksibel gjennom studietiden og kan flytte på meg uten å nøle etter endt studium. Er du sikker på at du kan flytte hvor som helst når du er over 30 år?

Du viser med innleggene dine her at du ikke har nok pågangsmot eller nok innsikt til verken å studere medisin eller klare deg i arbeidsmarkedet etter endt studium.

Du viser bare her at du ikke klarer å holde på dette under negativitet og nedpsyking. Da kan jeg si med sikkerhet at du ikke klarer medisin i Øst-Europa. Skolesystemet i Øst-Europa er noe HELT annet enn skolesystemet i Norge. Det er veldig mange som bryter sammen og gråter og ringer hjem konstant det første året de er der nede. Flere orker ikke å være der nede. Her i Norge er det status om du kommer inn på medisin. I Øst-Europa er du (med litt overdriving) på bunnen av rangstigen og du blir behandlet deretter. Du blir kalt dum av professorene og du får spørsmål hva du i det hele tatt gjør der og at du aldri i verden klarer å bli lege. De psyker deg ned. Dersom du ikke klarer dette, så klarer du ikke det der nede. Det er ikke før du blir 4. årsstudent (eller 3.?) de begynner å få litt respekt for deg.

Anonymous poster hash: a891b...ea1

Ble noen skrivefeil her og der. Når det gjelder den første setningen tenker jeg på det faglige.

Anonymous poster hash: a891b...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forstår ikke hvorfor noen av dere sier jeg bare bør legge tanken i fra meg. Jeg har 8 alderspoeng og 2 tilleggspoeng fra bachelor utdanning. Da har jeg plutselig 4 i snitt. Så skal jeg ta realfag som igjen gir meg poeng, og i tillegg få god karakter på disse.

For å studere medisin i utlandet trenger man ikke høyere enn 4 i snitt.

ts

Anonymous poster hash: da8c5...05d

Fordi disse tilleggspoengene er helt uinteressante om du ikke skal studere i Norge, som det sies her. I tillegg krever de stort sett at du har realfag, så selv om karakterene hadde vært et helt hakk bedre hadde det ikke hjulpet. Du har tre i snitt, og du må enten heve snittet ditt til fire (samt ta realfag) og så reise utenlands for en tøff utdannelse der i mange år, finne deg en annen måte å komme deg inn i Øst-Europa på eller forbedre karakterene dine noe helt hinsides her til lands. Det virker overambisiøst med tre i snitt fra VGS. Det er sikkert kjipt, men etter all sannsynlighet ville det blitt mye tungt og dyrt arbeid til ingen nytte.

Anonymous poster hash: 5244e...6df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg. Jeg har blitt utsatt for dette her gang på gang. Det er ekstremt viktig å vite hva som møter en etter endt studium. Det er viktig å være realistisk og stille seg spørsmål om dette er noe som en er villig til å gjøre. Selv om jeg har hørt dette gjentatte ganger brenner jeg så ufattelig mye for dette her at jeg ikke kan tenke meg noen annen løsning. Denne beslutningen har jeg tatt etter at jeg har gjort grundig research om studiet i Norge samt utlandet og arbeidsmarkedet. Jeg har lagt opp en plan på hvordan jeg kan stille sterkere på jobbmarkedet etter endt studium. Har du gjort det? Jeg er ekstremt fleksibel gjennom studietiden og kan flytte på meg uten å nøle etter endt studium. Er du sikker på at du kan flytte hvor som helst når du er over 30 år?

Anonymous poster hash: a891b...ea1

Dette er sant, men du overdriver hvis du tror at alle som går på medisin - og som gjennomfører - har satt seg så veldig inn i hva som venter dem på arbeidsmarkedet etterpå, før de i det hele tatt begynner å studere. Det holder lenge å være klar på at man har den arbeidsmoralen som skal til for å kunne gjennomføre, og at man etterpå er villig til å flytte på seg. Men ja, arbeidsmoral og fleksibilitet er viktig.

Du viser med innleggene dine her at du ikke har nok pågangsmot eller nok innsikt til verken å studere medisin eller klare deg i arbeidsmarkedet etter endt studium.

Anonymous poster hash: a891b...ea1

Dette er arrogant quasi-profilering over internet.

Du viser bare her at du ikke klarer å holde på dette under negativitet og nedpsyking. Da kan jeg si med sikkerhet at du ikke klarer medisin i Øst-Europa.

Anonymous poster hash: a891b...ea1

Igjen, folk forventer gjerne en viss grad av anstendighet i sosiale settinger, som på et forum. At man reagerer på arroganse og nedlatenhet betyr ikke at man ikke "takler det". Ingen behøver å sleike deg opp etter rævva og svelge orda dine, slik man gjerne må med en professor, vet du.

Skolesystemet i Øst-Europa er noe HELT annet enn skolesystemet i Norge. Det er veldig mange som bryter sammen og gråter og ringer hjem konstant det første året de er der nede. Flere orker ikke å være der nede. Her i Norge er det status om du kommer inn på medisin. I Øst-Europa er du (med litt overdriving) på bunnen av rangstigen og du blir behandlet deretter. Du blir kalt dum av professorene og du får spørsmål hva du i det hele tatt gjør der og at du aldri i verden klarer å bli lege. De psyker deg ned. Dersom du ikke klarer dette, så klarer du ikke det der nede. Det er ikke før du blir 4. årsstudent (eller 3.?) de begynner å få litt respekt for deg.

Anonymous poster hash: a891b...ea1

Dette er korrekt og viktig å være klar over.

Endret av evnukken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble noen skrivefeil her og der. Når det gjelder den første setningen tenker jeg på det faglige.

Anonymous poster hash: a891b...ea1

Uansett et utmerket innlegg. Vil ikke TS noe som helst vondt, men hun har et svært dårlig utgangspunkt karaktermessig, har ikke satt seg inn i hverken opptakskrav, regler for opptak, studiehverdag eller jobbhverdag og later til å tro at "det løser seg" mer enn det faktisk er grunn til å tro. Det virker mest som et kjapt innfall, en idé man tente skikkelig på, men som egentlig ikke er realistisk. Sykepleieryrket er et helt fint yrke, og det virker som det vil kreve enormt mye (kanskje mer enn TS' reaksjon på ærlig tilbakemelding indikerer at hun er forberedt på å gi) å engang karre seg inn som sistemann inn døra på studier i Øst-Europa. Kjipt? Ja. Men sånn er livet. Det går an å klare dette, men det vil kreve at man forsaker veldig mye annet, både økonomisk, familiemessig og sosialt, i tillegg til tunge stunder og å måtte flytte først utenlands noen år og så hvor som helst i Norge etterpå.

Anonymous poster hash: 5244e...6df

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sant, men du overdriver hvis du tror at alle som går på medisin - og som gjennomfører - har satt seg så veldig inn i hva som venter dem på arbeidsmarkedet etterpå, før de i det hele tatt begynner å studere. Det holder lenge å være klar på at man har den arbeidsmoralen som skal til for å kunne gjennomføre, og at man etterpå er villig til å flytte på seg. Men ja, arbeidsmoral og fleksibilitet er viktig.

Dette er arrogant quasi-profilering over internet.

Igjen, folk forventer gjerne en viss grad av anstendighet i sosiale settinger, som på et forum. At man reagerer på arroganse og nedlatenhet betyr ikke at man ikke "takler det". Ingen behøver å sleike deg opp etter rævva og svelge orda dine, slik man gjerne må med en professor, vet du.

Dette er korrekt og viktig å være klar over.

Det å ikke sette seg i hvordan arbeidsmarkedet blir etter utdanning er naivt og idiotisk, spesielt når vi nå snakker om et så populært studium.

Jeg aner ikke hva TS tenker nå, men hun har da skrevet innlegg der hun skriver at hun angrer på at hun ikke fant ut av dette før etcetc. Det er derfor jeg skriver at det blir hardt å studere der nede med professorer, og generelt sett et skolesystem, som konstant psyker deg ned når en gir opp kun på grunn av et par brukere på et forum. Det er viktig å være fullstendig sikker på hva som venter en før en begir seg ut på noe sånt. Jeg har nok vært litt hard i tonen, og det beklager jeg til TS, men jeg mener fortsatt at dette er noe hun må tenke over.

Selv om innleggene mine virker litt nedlatende så kommer det nok av at jeg er litt lei av "alle" som skal bli leger uten å ha noe som helst innsikt i hva det egentlig innebærer. Det beklager jeg til TS for, men jeg har uansett også kommet med informative innlegg. TS svarer jo krasst selv om jeg har kommet med innlegg som kun går på arbeidsmarkedet eller hva enn.

Anonymous poster hash: a891b...ea1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...