Gå til innhold

19-åring har tjent en million på aksjer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ingenting som hindrer deg, eller andre, det samme. Og han har dedikert tid og effort til dette.

Det å skylde på "verden" synes jeg er patetisk. Han har tatt risiko, og han kunne ha tapt det hele.

Kan ikke tro at voksne mennesker faktisk syter over at andre mennesker tjener bra på handel som er like tilgjengelig for dem selv.

Flott for ham.



Anonymous poster hash: 1f38a...f60
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest FuturePrimitive

Du valfgte selv å få 3 barn, uten dem ville du hatt bedre råd selv!

Anonymous poster hash: 0498d...487

Nei..det er en menneskerett å ha tra barn og være gift med en arbeidsledig mann. (Ironi)

Også sitter sånne folk å er så utrolig bitre og sjalu for at andre lever andre liv som hun er misunnelig på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patetisk av ts.

Hans liv, hans penger. Du hadde ikke hatt en krone mer, om han gjorde det annerledes.

Hadde han tapt pengene, hadde du vel klappet i hendene og sagt "det har han godt av", og ikke unnet han hjelp siden det var selvvalgt risiko?

Men neida, når det går bra for noen lyyyser misunnelsen.

Good for him! Hans valg, hans liv, hans penger .

Ditt liv, dine valg osv.

Tror ts forventet at alle skulle være enige og lynsje denne SMARTE gutten, men så feil kan man ta :fnise:

Anonymous poster hash: 04acd...9f2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jo jobbet med dette siden 2011, og jobbet mange timer, kvelder og helger. Så alt i alt er jo ikke utbetalingen ikke så ekstremt stor? Han tar jo også risikoen selv. Og det er faktisk en jobb, han er faktisk en gutt på videregående som bruker hele fritiden sin på å jobbe. At han også synes at jobben er interessant er jo bare bra for ham?

Det er heller ingen grunn til at andre som har lyst å drive med aksjehandel ikke kan starte med dette. Men det krever interesse, kunnskap og ganske mye hardt arbeid. Samt kommer det en risiko med denne type jobb, noe man må være villig til å ta hvis man velger å jobbe med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som når folk sender tiggerbrev til rike folk (ja, folk gjør dette!). Når man har mye penger er det liksom forventet at man skal dele med hvem som helst.

Jeg skammer meg på de som tigger sine vegne.

Anonymous poster hash: 04acd...9f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innrømmer glatt at jeg også er pittteelitt minsunnelig, men han har jo gjort en kjempejobb! Jeg synes han er et eksempel til etterfølgelse - ikke nødvendigvis i forhold til askjer, men at man skal våge å satse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott for han :)

Men forstår tankegangen, jeg "oppdaget" nylig at det finnes mennesker som livnærer seg på nett, og gjør det veldig godt, store penger. Men disse gutta og jenter jobber hardt de også, men muligens de har det kjekkere på jobb en flertallet. Men det var mennesker som livnærer seg på å spille spill på nett, alså gamere som spiller og kommenterer sine spill mens de spiller, eller har laget seg et show med å vise youtube videoer, og kommentere disse. Dette er big business, riktig store youtube kjendiser, som tjener flust av penger. De jobber sikkert hardt, og flott for dem hva de har fått til, for all del :)

Men ja, jeg tenkte jo også på alle generasjoner med tøffe, tunge jobber i jordbruket /industrien/ helsevesenet som virkelig sliter for lønna, hvor stor kontrasten blir til den unge generasjonen som tjener årslønna til faren på 1 mnd, på å "leke seg" på nett. Det kan bli litt usmakelig i enkelte tilfeller.



Anonymous poster hash: 93c47...8c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ja, jeg tenkte jo også på alle generasjoner med tøffe, tunge jobber i jordbruket /industrien/ helsevesenet som virkelig sliter for lønna, hvor stor kontrasten blir til den unge generasjonen som tjener årslønna til faren på 1 mnd, på å "leke seg" på nett. Det kan bli litt usmakelig i enkelte tilfeller.

Anonymous poster hash: 93c47...8c0

Det er forskjell på fysiske utfordringer og mentale utfordringer. Fysisk utfordrende arbeid er tungt på sin måte, men ikke "hardere" enn oppgaver som krever intelligens, fokus og kreativitet. Sistnevnte gir oftere mer profitable resultater, enten det er en nettside, bok, starten på et firma eller investeringer.

Mulighetene er bedre nå for alle på mange måter, men det er jo ikke naturlig å sammenlikne dagens unge med mennesker flere generasjoner tilbake. I hvert fall ikke for å sette dem i et dårlig lys. Man må sammenlikne dem med alle andre, her, nå. Og realiteten er den at det han har gjort er tilgjengelig for hvem som helst med den rette dedikasjon.

Derfor er det tullete for folk som ts å syte over noen som har fått mer ut av sitt eget liv på egne premisser, bare fordi hun ikke har giddet selv, som om det var noe "urettferdig" ved det hele.

Anonymous poster hash: 1f38a...f60

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Flott for han :)

Men forstår tankegangen, jeg "oppdaget" nylig at det finnes mennesker som livnærer seg på nett, og gjør det veldig godt, store penger. Men disse gutta og jenter jobber hardt de også, men muligens de har det kjekkere på jobb en flertallet. Men det var mennesker som livnærer seg på å spille spill på nett, alså gamere som spiller og kommenterer sine spill mens de spiller, eller har laget seg et show med å vise youtube videoer, og kommentere disse. Dette er big business, riktig store youtube kjendiser, som tjener flust av penger. De jobber sikkert hardt, og flott for dem hva de har fått til, for all del :)

Men ja, jeg tenkte jo også på alle generasjoner med tøffe, tunge jobber i jordbruket /industrien/ helsevesenet som virkelig sliter for lønna, hvor stor kontrasten blir til den unge generasjonen som tjener årslønna til faren på 1 mnd, på å "leke seg" på nett. Det kan bli litt usmakelig i enkelte tilfeller.

Anonymous poster hash: 93c47...8c0

Vi lever jo ikke i et pre-industriellt samfunn..Folk ble også rike etter dagens standard ved å grave i jorda på den tiden, og det var nok mange som var bittre på ambisiøse mennesker med drive og guts. Tenk bare på de som kjøpte et skjøt under gullgravertiden og tok med seg hele familien og bosatte seg i et telt. Risikoen var høy, og mange dreit seg ut..men hadde du litt flaks og jobbet hardt så kunne du bli styrtrik.

Litt seinere skjedde det samme i sørstatene. Man kunne kjøpe seg litt land og håpe det var olje der. Men det kostet blod, svette og tårer (anbefaler filmen there will be blood)

I dag ser samfunnet annerledes ut. Det er digitalt smartingene har tjent de største pengene de siste tiårene. Såklart mange tjener penger i byggebransjen, helsebransjen eller lignende, men det finnes mennesker som er såpass smarte og framsynte at de kaster seg på riktig bølge.

Det handler egentlig bare om å være en risikotaker. De fleste er ikke det. De fleste kjøper ikke bitcoins for 5000 kroner den ene dagen og casher ut 2 millioner noen måneder etter. De fleste startet ikke opp med affilliate marketing online når det ble poppis, eller begynte å skrive dårlige bok-kopier som de selger på amazon eller andre unormale ting. Men noen holder på med sånt, og noen tjener seg styrtrike. Men husk på at dette er mennesker med unormalt høy drive og unormalt mye arbeidskapasitet og unormal evne til å tåle høy risiko.

Jeg tjener selv endel penger på både aksjer og poker - og risikovurdering og ikke minst risikoHÅNDTERING er noe av det tøffeste som finnes rent psykisk. Det å tape en halv månedslønn på aksjer eller poker på grunn av varians eller uflaks er tøfft, selv om du vet at du vil tjene tilbake og vel så det.

Så det er ikke bare å sitte i sin trygge jobb og A4-liv og være bitter på de som får det til. For hver 19-åring som tjener en million i aksjemarkedet, så er det 20 som har tapt alle konfirmasjonspengene. For hver styrtrik 30 åring som ruler aksjemarkedet, så er det 5 som har tatt livet sitt og 20 som sliter med avhengighet. Det er tøffe greier.

Har man valgt en trygg og stabil jobb så har man sagt nei takk til høy risiko og dermed også høy avkastning av pengene sine. Det er helt greit, men det blir bare patetisk å være bitter på de som tar den høye risikoen og får den høye avkastningen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang glemmer man hvor mange som faktisk taper på aksjer. Eller alle de som må jobbe kjempe hardt for å trade frem så mye penger. Tenk hvor mange som trader aksjer, og hvor mange solskinnshistorier du hører. Jeg er sikker på at ca 20% av de som trader klarer å leve av det, og 20% av de igjen har det forholdsvis bra økonomisk. En gang iblandt er det en som har hatt flaks.

Er det mer velfortjent at det er en som vinner 2 mill i lotto?

Spetalen hadde også tradet en million når han var 17 år, og er milliardær i dag. Det er ikke sikkert denne fyren blir milliardær dog.

Forskjellen er også at de fleste rike mennesker kjøper seg ting de vil ha ETTER de har blitt rike, i motsetning til fattige og middelklassen som tar opp lån til å kjøpe seg nye biler og gud veit hva.

At det kommer som et slag for magen for TS er jo veldig rart. Kanskje du burde oppsøke psykolog eller noe annet, for du har virkelig problemer. Og det blir ikke bedre hvis du ikke gjør noe med det.

Narsissistisk personlighet er veldig destruktivt.

"Sjalusi, i medisin brukt i betydningen en sammensatt følelse av sinne, indre uro og fortvilelse knyttet til en subjektiv opplevelse av krenkelse ved at en annen person enn man selv blir gjenstand for oppmerksomhet, interesse og eventuell beundring og oppvarting. Sjalusi er en grunnleggende reaksjonsform som gjenfinnes både hos pattedyr og fugler så vel som hos mennesker. I et utviklingsperspektiv kan sjalusi betraktes som en reaksjonsform som tar sikte på å sikre egen grunnleggende behovstilfredsstillelse."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snipp*

Du har mye rett i at det ikke er alle som blir rike av det, langt i fra. Men det er faktisk ikke så *vanskelig* å tjene greit med penger på trading (gjør det selv) gitt at man følger med i markedet og setter seg inn i ting. Så er det viktig å ha stayerevne, tørre å satse litt og tørre å bruke penger på aksjer istedet for ferier, fylla og alskens annet de fleste bruker pengene på.

Anonymous poster hash: 996d5...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jammen meg vært flink og tatt mange gode valg basert på kunnskap han har opparbeidet seg.

Flott for han.

Og du TS… ja.. hva kan man si? At du ikke unner andre suksess sier kanskje nok.



Anonymous poster hash: 7e57a...56e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

TS igjen

Kan ikke si annet enn at jeg er opprørt over svarene deres. Kan ikke skjønne hvordan dette kan har gått seg til. Synes dere at vi det skal være slik at vi har store forskjeller mellom rike å fattige i landet? Sikkert hyggelig for han men ingen kan si at slikt er direkte positivt for et samfunn.



Anonymous poster hash: e2002...b09
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel si det er mer positivt for samfunnet at han forvalter pengene sine og trader i aksjemarkedet enn å feste bort pengene i sydenland, som mange andre 19-åringer.



Anonymous poster hash: 60d6d...ee8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen

Kan ikke si annet enn at jeg er opprørt over svarene deres. Kan ikke skjønne hvordan dette kan har gått seg til. Synes dere at vi det skal være slik at vi har store forskjeller mellom rike å fattige i landet? Sikkert hyggelig for han men ingen kan si at slikt er direkte positivt for et samfunn.

Anonymous poster hash: e2002...b09

Du oser av sjalusi. Noen mennesker er så ekstremt sjalu at det er helt motbydelig. Er du opprørt for at majoriteten mener at det du skriver her er fullstendig idiotisk og vitner om sjalusi?

Det er da så å si ingen i dette landet som er fattige. Alt av støtteordninger passer jo på det. Det vil alltid være forskjeller blant privatøkonomi. Det vil alltid være noen som tjener ekstremt mye. Det er ikke realistisk at alle skal tjene det samme.

Det er DU som har satt deg i den situasjonen du er i nå. At du vil at ingen andre skal ha det så mye bedre enn deg synes jeg er helt sinnsykt. Du burde jobbe med deg selv.

Anonymous poster hash: 5ce8e...27d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS igjen

Kan ikke si annet enn at jeg er opprørt over svarene deres. Kan ikke skjønne hvordan dette kan har gått seg til. Synes dere at vi det skal være slik at vi har store forskjeller mellom rike å fattige i landet? Sikkert hyggelig for han men ingen kan si at slikt er direkte positivt for et samfunn.

Anonymous poster hash: e2002...b09

Full likhet er ikke et mål i det hele tatt, målet er at alle skal ha det minst så så bra. Det er ikke et problem for samfunnet at en 19-åring kan gjøre det skarpt og tjene gode penger ved frivillig kjøp og salg av noe, det er tvert imot et sunnhetstegn at selv tenåringer kan gjøre det godt. Det ville vært mye mer urettferdig om alle skulle hatt det samme. Alle bør ha nok til å ha det brukbart, det er det samfunnets utallige fallskjermer skal sørge for, og så er og skal det være forskjeller mellom de som jobber mye og lite, godt og dårlig og så videre. Han har selvsagt også vært litt heldig, men det er liten tvil om at han har gjort seg fortjent til pengene. Her skyldes hans inntekt ærlig og redelig arbeid: Kanskje ikke så fysisk tungt, men han har tatt en risiko, brukt mye tid og kløkt og ikke skadet noen på sin vei mot sin første million.

Det at du omtaler det som at han "ikke har jobbet" er ganske betegnende: Det er jeg som skrev på forrige side at jeg tjente en del penger på aksjer på hans alder, og tro meg, det var langt mer krevende arbeid enn sykkelverkstedet jeg også har jobbet på. Men det var givende og utfordrende, det var lukrativt for akkurat meg og jeg har ikke skadet noen som helst. Jeg må også legge til at denne gutten jo ikke er styrtrik, det handler ikke om skillet mellom rik og fattig: Han har tjent mye, mye mer enn sine jevnaldrende, men en million er ikke helt ubegripelig mye penger. Hvis han kunne tjent hundrevis av millioner på ingenting hadde jeg forstått reaksjonen din, men han har tjent litt over to gjennomsnittlige bruttoårslønner på å kjøpe og selge klokt. All honnør til ham for det.

Anonymous poster hash: ff6d4...08b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lyser av sjalusi. Det er ingen som stopper deg fra å få samme hobby. Aksjehandel kan være litt av et sjansespill, du kan tjene stort men også miste alt. Han har tatt en sjanse og har fulgt med, gjort gode investeringer og det har lønnet seg. Det er ikke som om han "bare sitter der og gjør ingenting", men han jobber på en annen måte enn det du gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er direkte skremmende hvor mange som motsetter seg muligheten til å tjene gode penger når det ikke er de selv som profitterer.

Det er sannsynligvis en del skjulte kommunister der ute. Dersom konfrontert med dette vil de si "selvsagt ikke", men "jeg synes jo ikke forskjellene burde bli så store" og "ingen burde tjene slike penger i så ung alder" eller "det er helt tullete at dette er mulig".

Dersom du motsetter deg fri handel og mener det burde eksistere et "tak" for hvor mye folk burde tjene eller et bedre minimum selv for de som ikke jobber hardt nok, så burde du heller bodd i et kommunistisk regime og se hvordan du trives med det.

Dette er rett og slett voksne mennesker som vil leve i et åpent, moderne samfunn med muligheter, men når de ikke hadde intellektet eller ambisjonene til å få noe ut av det, ter de seg som en unge i trassalderen som mener det hele er "urettferdig".



Anonymous poster hash: 1f38a...f60
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er nok ikke fra et dårlig hjem. Har sikkert fått introdusert akskjeverdenen for seg av noen i omgangskretsen. Jeg vet ikke hvordan man gjør det?... Hvem kontakter man, hvor mye investerer man? Menn elsker risiko. Det er også en forklaring.

Anonymous poster hash: d6375...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...