Gå til innhold

Sprettballens sprett


Gjest Sprettballen

Anbefalte innlegg

Gjest Sprettballen

Sånn, da ble det 3,7 km og ingen øvelser i dag. Godt fornøyd med det.

Og når kiropraktoren er fornøyd med fremgangen også, så er da dagen nesten komplett. :)

Den indre muskulaturen er ennå ikke stabil nok til at jeg kan trene som vanlig ennå, men hun trodde ikke det var så veldig mange uker igjen før jeg så smått kunne prøve meg igjen. Gleder meg til det. :)

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sprettballen

Det blir det! :trene:

Det er noe med det å ha valget.

Alle som har mistet stemmen vet at de aldri har så mye de skulle sagt, som når de ikke klarer å si det de vil... :laugh:

Og slik er det med treningen også.

Jeg har aldri hatt så lyst til å ta planken som nå, når jeg ikke får lov til å ta den.

Jeg vet det vil ta lang tid før jeg er helt oppe igjen, men denne gangen har jeg i alle fall fått lagt et godt grunnlag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

5 km intervall (4 x 4) med øvelser og tøying etterpå. Det går ikke så fort, og det er hardt mens jeg holder på, men føles veldig godt når jeg er ferdig. :)

Det skal bli godt med god brun lapskaus nå etterpå! :)

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Wohoo! Jeg har gått ned nok cm i midjen til å ikke lenger være overvektig! :danse:

Men når skjedde dette da, og hvordan har jeg klart det? :vetikke:

Jeg aner virkelig ikke, for da jeg sjekket for noen dager siden var midjemålet som "normalt", altså slik det har vært de siste ørten årene, men plutselig i dag var det ikke det.

Jeg ser selvfølgelig ikke noe forskjell i speilet, og jeg merker ikke noe forskjell på klærne, men målebåndet lyver ikke, midjemålet er under det kritiske punktet.

Det er dumt at jeg ikke vet hva jeg har gjort, for da kan jeg heller ikke fortsette med det.

Jeg krysser fingrene for at det er en forsinket reaksjon på det nye opplegget, og at dette varer! :fnise:

I dag er det en rolig restitusjonsøkt som står på planen!

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig da! Gratulerer :hoppendeglad: Det tar ofte litt tid før man ser forandringer selv. Tror jeg var nede i nesten 10 cm forskjell før jeg SÅ det selv, men jeg merket det jo på klærne litt før det da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sprettballen

Takk-takk! Er faktisk kjempeglad, og som sagt en smule overrasket. :)

Det er nok øvelsene som har strammet det "indre korsettet" som er grunnen til at jeg har krympet.

De første ukene var det nedre del av magen som ble mindre, og nå også midjen.

Dette gir meg bare enda mer motivasjon til å fortsette med de gørra kjedelige øvelsene. ;)

Jeg skriver her også det jeg skrev i en annen tråd inne på kosthold - jeg har lært at det er viktig å trene indre muskulatur før en begynner å trene den eksterne.

Dette er øvelsene jeg har gjort, og gjør:

Jeg hadde sterk ytre muskulatur, men ekstremt svak indre muskulatur, og det er visst mye av årsaken til hengemagen min.

Øvelsene gjøres hver dag, og antall repetisjoner økes fra 5 - 12 på en uke hver gang jeg bytter program.

Uke 1 og 2 - veldig lette øvelser:

* Ligg på ryggen med god bøy i hofter og knær slika t hele ryggen blir støttet av gulvet. Kryss armene foran deg, og press lett mot fremsiden av hvert lår uten å bevege beina. Trykk først mot begge lårene av gangen, så mot ett lår av gangen. Hold trykket i 2-3 sekunder.

* Ligg på ryggen med armene rett ut til siden. Med føttene på gulvet vipper du knærne rolig fra side til side nesten ned til gulvet. Pass på at skuldrene er i gulvet hele tiden.

* Ligg på siden med helt strak kropp, og med underste arm under hodet uten bøy i albuen. Det skal være en rett linje gjennom hele kroppen inkludert armer og bein, slik at du må konsenterere deg litt for å holde balansen. Løft det øverste beinet opp til ca 20 grader, og hold i 5 sekudner. Øvelsen gjentas på motsatt side.

* Stå på alle 4 - diagonalløft, men ikke løft høyere enn vannrett stilling, og hold bekkenet i vater. Hold stillingen i 5 sekunder på hver side.

Uke 3 og 4 - litt tyngre øvelser:

* Ligg på ryggen med god bøy i hofter og knær slik t hele ryggen blir støttet av gulvet. Kryss armene foran deg, og press lett mot fremsiden av hvert lår uten å bevege beina. Trykk først mot begge lårene av gangen, så mot ett lår av gangen. Hold trykket i 5 sekunder sekunder.

* Ligg på ryggen med 90 graders bøy i hofter og knær, armene rett ut til siden. Samlede ben vippes rolig fra side til side nesten ned til gulvet. Pass på at skuldrene er i gulvet hele tiden.

* Ligg på ryggen. Løft setet ca 10 cm opp fra gulvet med vekten på ett ben, og hold stillingen i 5 sekunder. Ryggen skal være rett, og bekkenet i vater. Senk setet ned på gulvet, og bytt side.

* Ligg på siden med helt strak kropp, og med underste arm under hodet uten bøy i albuen. Det skal være en rett linje gjennom hele kroppen inkludert armer og bein, slik at du må konsenterere deg litt for å holde balansen. Løft begge beina. og hold i 5 sekunder. Øvelsen gjentas på motsatt side.

* Stå på alle 4 - diagonalløft, men ikke løft høyere enn vannrett stilling, og hold bekkenet i vater. Hold stillingen i 5 sekunder på hver side.

Uke 5 og 6 - enda litt tyngre øvelser:

* Liggende rygghev. Ligg på magen. Knip setet sammen, stram ryggmuskulatur, og løft overkroppen opp fra gulvet. Skulderbladene trekkes sammen og ned. Hold stillingen i 5 sekunder, og senk overkroppen ned igjen.

* Diagonalløft.

* Ryggliggende sykling. Ligg på ryggen med beina opp. Press korsryggen ned mot gulvet, og "sykle". Hold spenningen i magen mens du sykler, og unngå å svaie i ryggen!!

* Ryggliggende sykling høyre og venstre side. Det samme som over, men med knærne samlet mot siden.

* Sideliggende bekkenløft- Ligg på siden, og plasser albuen under deg. Pass på at du ikke faller sammen, men at overkroppen er strak. Knærne bøyd. Løft bekkenet til kroppen får en svak bue, og hold i 5 sekunder. Gjenta på motsatt side.

Uke 7 --> Samme som uke 5, men øk antall sett.

Jeg er nå på uke 10, og øvelsene har hjulpet veldig.

Glemte å logge 3,7 km + øvelser. :)

Ikke så greit å få med seg alt i første omgang.

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indre muskulaturen er absolutt viktig å trene! Kjempebra! Kanskje jeg tar litt inspirasjon fra denne listen når jeg starter å kjede meg med det programmet jeg har nå. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Jeg trodde jeg hadde sterk kjerne, jeg hadde jo tross alt danset, trent pilates og yoga, og jeg hadde ingen problemer med å holde planken i 2 minutter om jeg måtte.

Men det jeg ikke visste, var at jeg kompenserte for de svake musklene ved å bruke de som var sterke, den ytre muskulaturen.

Dette ble ikke oppdaget før jeg skulle gjøre den letteste av de lette kjerneøvelsene, der jeg ikke kunne bruke de ytre musklene som støtte, og jeg ble skadet.

Når jeg ser tilbake, har jeg gjort alle feil som er å gjøre.

Jeg har trent både feil og for hardt, og det til tross for at jeg er rimelig oppegående og kunnskapsrik, og har hatt hjelp.

Og det som er så skremmende, er at det er mange som meg der ute.

Det er mange ikke er klar over hvor svake de er i kjernemusklene, fordi de kompenserer med å bruke den ytre muskulaturen. Når de da begynner å trene skipper de grunntreningen, den er jo så "lett og nytteløs", går rett på trening de eksterne musklene, og gjør seg selv veldig utsatte for ryggproblemer og/eller feiltrening.

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Indre muskulaturen er absolutt viktig å trene! Kjempebra! Kanskje jeg tar litt inspirasjon fra denne listen når jeg starter å kjede meg med det programmet jeg har nå. :P

Det er hyggelig om du finner noe du kan bruke ut av listen, men du er nok så langt over mitt nivå, så de øvelsene jeg bruker er nok alt for lette for deg. :)

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sant, desverre mange som kompenserer med den ytre muskulaturen. Så ei venninne gjorde det og var redd hun skulle skade seg så jeg viste henne noen grunnleggende øvelser som hun slet veldig med <- veldig tydelig at hun hadde trent feil med andre ord. Nå vet hun det da og fikk rettet opp i det før det gikk galt, heldigvis! :)

Joda, de er nok det men det er jo fort gjort å hente inspirasjon derfra likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Jeg har funnet ut at jeg er ikke "offentlig-dagbok-typen".

Det er ingenting jeg har å skrive som er interessant for andre enn meg selv. :)

Da har jeg prøvd det også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillelarve

Jeg trodde jeg hadde sterk kjerne, jeg hadde jo tross alt danset, trent pilates og yoga, og jeg hadde ingen problemer med å holde planken i 2 minutter om jeg måtte.

Men det jeg ikke visste, var at jeg kompenserte for de svake musklene ved å bruke de som var sterke, den ytre muskulaturen.

Dette ble ikke oppdaget før jeg skulle gjøre den letteste av de lette kjerneøvelsene, der jeg ikke kunne bruke de ytre musklene som støtte, og jeg ble skadet.

Når jeg ser tilbake, har jeg gjort alle feil som er å gjøre.

Jeg har trent både feil og for hardt, og det til tross for at jeg er rimelig oppegående og kunnskapsrik, og har hatt hjelp.

Og det som er så skremmende, er at det er mange som meg der ute.

Det er mange ikke er klar over hvor svake de er i kjernemusklene, fordi de kompenserer med å bruke den ytre muskulaturen. Når de da begynner å trene skipper de grunntreningen, den er jo så "lett og nytteløs", går rett på trening de eksterne musklene, og gjør seg selv veldig utsatte for ryggproblemer og/eller feiltrening.

Det er så utrolig lett å gjøre feil i treninga, og det er skremmende ja... Jeg hadde problemet med jogginga, jeg. Jeg har jogget helt feil; har i tillegg hatt dårlige sko, men mest av alt: Jeg varmet ikke opp ordentlig, jeg tok for store steg når jeg jogget, jeg holdt ikke overkroppen nok i ro, osv.

Det er mye man må kunne og i tillegg tenke over når man begynner å trene.. Jeg har heldigvis lært meg å variere treninga og trene alle musklene; ikke bare et par.

Det du skriver er interessant for meg som prøver å nå mål innen trening. Men såklart, det er ikke alle som liker å ha offentlig dagbok. Du får ha lykke til videre! :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Takk til dere begge.

Og bare for å ha sagt det, jeg slutter ikke å trene altså. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Sprettballen

Nå er jeg glad jeg ikke slettet dagboken da jeg sluttet å skrive i den, for nå vil jeg bruke den til å få ut litt gruff!

Hvorfor er det så utrolig vanskelig å respektere at trening er viktig for meg, selv om jeg ikke har som mål å være topptrent atlet?

Jeg var alvorlig syk for noen år siden, men til og med i den perioden gjorde jeg det jeg kunne for å være i så god form som det var mulig å være i min situasjon.

Av og til klarte jeg å gå (eller lunte) 20 meter, og da gikk jeg 20 meter.

Det var ikke så mye jeg klarte å gjøre, men jeg gjorde det jeg kunne.

Da jeg ble bedre klarte jeg også å gjøre mer, og pr i dag trener jeg 90 minutter 5 dager i uken.

Dette er veldig viktig for meg, ikke bare for fysisk velvære og funksjonalitet, men også fordi dette er "min tid" i en ellers krevende hverdag.

Familien har fått klar beskjed om at jeg kun skal forstyrres når jeg trener hvis det er noe akutt. Alt som kan vente, skal vente.

Det betyr at jeg ikke gjør avtaler i tidsrommet jeg skal trene, og om noen stikker innom på besøk, så åpner jeg ikke døren, og hvis familien er hjemme ber de besøkende om å komme tilbake når jeg er ferdig med dagens økt. (Jeg hører ikke dørklokka, og lar telefonen stå på lydløs)

Dette er det veldig mange som ikke forstår, og det de ikke forstår kan de heller ikke respektere.

Det er et problem for dem at jeg er utilgjengelig fram til kl 16, 6 dager i uken. (Inkludert tiden jeg er på jobb)

Det siste jeg fikk høre nå, da jeg var ferdig med dagens økt, og oppdaget at to venninner ventet på meg ute på terrassen, var "så du mener virkelig alvor med dette tullet (utilgjengelig når jeg trener) da?" og "du har gjort dette til en unødvendig stor greie".

Jeg hadde så lyst til å svare "ja, jeg mener virkelig alvor med "dette tullet", og dere burde gjøre det samme. Dere røyker, er overvektige, X har fibromyalgi og Y klager alltid på muskelstivhet og smerter. Dere kritiserer, er sure og negative, så kanskje dere også hadde hatt godt av å bevege dere litt hver dag", men dessverre er jeg for høflig til å parere spydighetene.

I stedet sitter jeg bare og føler meg som verdens største idiot som har gjort dette til en "så stor greie".

Deres mening er at "det burde jo ikke være så farlig å miste en dag med trening da".

Men det er "farlig" for meg å miste en dag, siden de to fridagene jeg har er forbeholdt fysikalsk behandling.

Går det en dag uten enten trening eller behandling, stivner jeg, og får smerter. Det hører med til sykdomsbildet mitt.

Dette får igjen ringvirkninger med tanke på fysisk og psykisk velvære, noe som går ut over meg selv og ikke minst familien min.

Så mitt ønske er at noen folk kan begynne å respektere det de ikke forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner veldig godt frustrasjonen din over disse venninnene dine. Du har ikke gjort det til en stor greie, det er helt normalt at man er utilgjengelig når man trener. Vanligvis er det på treningssenter hvor mobilen er låst inn i et skap - hvorfor skal det være så annerledes å være utilgjengelig her, som når man trener hjemme? Noen folk...

Har forresten fibromylagi jeg også, men siden jeg er aktiv har jeg så og si ingen smerter. Du burde jo egentlig ha sagt ifra til de, de hadde hatt godt av det - dog ville de vel ikke tatt det så bra om du sa det til dem. Dumt egentlig, at vi ikke skal tåle å høre sånne ting fra folk rundt oss, siden det er sånne ting man ofte trenger å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Skjønner veldig godt frustrasjonen din over disse venninnene dine. Du har ikke gjort det til en stor greie, det er helt normalt at man er utilgjengelig når man trener. Vanligvis er det på treningssenter hvor mobilen er låst inn i et skap - hvorfor skal det være så annerledes å være utilgjengelig her, som når man trener hjemme? Noen folk...

Har forresten fibromylagi jeg også, men siden jeg er aktiv har jeg så og si ingen smerter. Du burde jo egentlig ha sagt ifra til de, de hadde hatt godt av det - dog ville de vel ikke tatt det så bra om du sa det til dem. Dumt egentlig, at vi ikke skal tåle å høre sånne ting fra folk rundt oss, siden det er sånne ting man ofte trenger å høre.

Ja, det er det jeg sier til dem også. Om jeg hadde vært på senter eller jogget ute, hadde jeg jo virkelig vært utilgjengelig, så hvorfor er det noe annerledes når jeg trener hjemme?

Men den logikken vil de ikke høre på.

Og det er dumt at vi ikke kan snakke om at trening kan hjelpe på ledd- og muskelsmerter, men hun med fiibromylagi havner i forsvar hver gang noen nevner trening i hennes nærhet.

Men, de er voksne mennesker, og det er deres valg. Jeg er bare lei av å bli latterliggjort for at jeg prioriterer trening framfor "kaffeslabberas".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, det blir jo de som lider og ikke du. Så du får være glad på dine vegne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Jaja, det blir jo de som lider og ikke du. Så du får være glad på dine vegne!

Du har helt rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...