Gå til innhold

Hva er egentlig "god lønn"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tjener 360.000 i året og synes det er en god lønn, men i følge enkelte her inne har jeg ikke det?

Blir litt irritert over svarene i denne tråden. Jeg må nesten spørre som en tidligere gjorde her, hvor gamle er dere? Kan hende jeg er fordomsfull, men det blir helt feil å si at en god lønn er på minst 600-700.000 fordi det er så "utrolig dyrt å leve i dette landet" ?! Det er jo på grensen til å være et holdningsproblem.

Å ha en årslønn under gjennomsnittet er ikke særlig bra.

Anonym poster: 0e7b46bb0d7dc4f006ce2105cb681643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lillesiren

Jeg tenker at god lønn avhenger helt av hvor mange år du har vært i jobb:) Som nyutdannet vil jeg påstå at en lønn over 500 000 er en meget god lønn f.eks=) Har man derimot denne lønnen etter 20 års erfaring er det vel kanskje en mer gjennomsnittlig type lønn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 500k er god lønn. Da lever man godt :)

Anonym poster: a512c4bc400592d61c2a858567785ba3

Har 500k og lever ikke noe bedre enn gjennomsnittet. Samboer tjener 300k-350k. Denne månden gikk det nøyaktig fire dager fra lønnen tikket inn på konto til det var tomt! Altså saldo lik 0 kr. Men denne og neste mnd var noe spesiell for vår del. Samboer får lønn mye senere enn meg, så hans lønn går ikke til regninger.

Men selv om jeg har rundt 30.000 kr utbetalt i mnd lurer jeg veldig på hvordan vi denne månden skal klare å skaffe mat til bordet, og ikke minst hvordan påsken vil bli økonomisk for vår del.

Anonym poster: fd55220a84434d87d29609a85e850ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillesiren

Har 500k og lever ikke noe bedre enn gjennomsnittet. Samboer tjener 300k-350k. Denne månden gikk det nøyaktig fire dager fra lønnen tikket inn på konto til det var tomt! Altså saldo lik 0 kr. Men denne og neste mnd var noe spesiell for vår del. Samboer får lønn mye senere enn meg, så hans lønn går ikke til regninger.

Men selv om jeg har rundt 30.000 kr utbetalt i mnd lurer jeg veldig på hvordan vi denne månden skal klare å skaffe mat til bordet, og ikke minst hvordan påsken vil bli økonomisk for vår del.

Anonym poster: fd55220a84434d87d29609a85e850ddf

Hva er det som tømmer kontoene deres slik egentlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 500k og lever ikke noe bedre enn gjennomsnittet. Samboer tjener 300k-350k. Denne månden gikk det nøyaktig fire dager fra lønnen tikket inn på konto til det var tomt! Altså saldo lik 0 kr. Men denne og neste mnd var noe spesiell for vår del. Samboer får lønn mye senere enn meg, så hans lønn går ikke til regninger.

Men selv om jeg har rundt 30.000 kr utbetalt i mnd lurer jeg veldig på hvordan vi denne månden skal klare å skaffe mat til bordet, og ikke minst hvordan påsken vil bli økonomisk for vår del.

Anonym poster: fd55220a84434d87d29609a85e850ddf

WOW, du får 30.000,-kr utbetalt og lurer på hvordan du skal få råd til mat denne mnd? Spiser du på restaurant vær dag eller, sjømat kanskje?

Jeg og min samboer han en inntekt på ca 25.000 tilsammen.

Hvordan har vi i det hele tatt råd til å leve?

Vi har mat på bordet 3 uker av 4 uker i mnd, den siste uken før lønn lever vi på smuler, tro du meg, jeg tuller ikke.

Vi har bare mobil regning og husleie(strøm og varmt vann inkl).

Vi har ikke råd til å kjøpe oss noe fancy canal digital som alle andre har?

Vi har aldri vært på ferie sammen utenom hyttetur, for vi har ikke råd.

Her kommer du og SUTRER over 30.000, hvor mye trenger du på en mnd 100.000 eller??

Noen mennesker er bare så jævlig bortskjemte at det faen ikke skulle vært lov!

Penger er ikke alt i verden, du skaper din egen lykke.

Penger er bare noe man MÅ ha hvis man skal overleve i denne mørke verden.

Anonym poster: 410bb7afd25a241afa2a3b74ab9f50aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillesiren

WOW, du får 30.000,-kr utbetalt og lurer på hvordan du skal få råd til mat denne mnd? Spiser du på restaurant vær dag eller, sjømat kanskje?

Jeg og min samboer han en inntekt på ca 25.000 tilsammen.

Hvordan har vi i det hele tatt råd til å leve?

Vi har mat på bordet 3 uker av 4 uker i mnd, den siste uken før lønn lever vi på smuler, tro du meg, jeg tuller ikke.

Vi har bare mobil regning og husleie(strøm og varmt vann inkl).

Vi har ikke råd til å kjøpe oss noe fancy canal digital som alle andre har?

Vi har aldri vært på ferie sammen utenom hyttetur, for vi har ikke råd.

Her kommer du og SUTRER over 30.000, hvor mye trenger du på en mnd 100.000 eller??

Noen mennesker er bare så jævlig bortskjemte at det faen ikke skulle vært lov!

Penger er ikke alt i verden, du skaper din egen lykke.

Penger er bare noe man MÅ ha hvis man skal overleve i denne mørke verden.

Anonym poster: 410bb7afd25a241afa2a3b74ab9f50aa

Tja...Jeg har utbetalt 11 i mnd (lån/stipend/deltidsjobb) og klarer meg heeelt strålende. Både husleie, strøm, mobil, tv/internett og hva mat jeg enn har lyst på har jeg råd til, i tillegg til klær, noe utebespisning, kosmetikk og annet jeg skulle ha behov for:)

Jeg skjønner helt ærlig ikke hvordan dere heller klarer å sette dere i en situasjon som å spise "brødsmuler" i en uke før ny lønningsdag..

Moralen er: Man skal være forsiktig med å kaste stein i glasshus;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva som er god lønn avhenger jo alt etter hvilket grunnlag man går etter:

God lønn etter:

- arbeidsmengde

- utdanning

- stillingsbeskrivelse

- hva andre tjener i samme/liknende jobb

- utifra hvordan man klarer seg økonomisk, forbruk etc

- etter hva man forventer

osv osv

Dersom jeg kommer meg i jobb med tiden vil jeg vel synes at en startlønn mellom 380.000-415.000 være noe som ville være god lønn for meg i 100% stilling.

Endret av Equinox
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventer vel egentlig ikke noe fasitsvar her, mer litt filosofering. Har endret seg mye hva jeg synes er god lønn fra jeg studerte og frem til nå (ferdig for fem år siden med en hovedfagsutdanning). Husker jeg tenkte da jeg var ferdig at om jeg var over 400' i løpet av et par år ville jeg være godt fornøyd, og hadde jeg en halv mill noen år deretter (nå?) ville jeg virkelig ha gjort det godt.

Men...det endrer seg jo. Hører både om folk uten utdanning, eller nyutdannede, som tjener mye mer enn det. Leste ett eller annet sted at gjennomsnittslønna i Norge vil nærme seg 500 000 i år. Og det inkluderer jo ALLE - også de uten utdanning eller uten særlig mye ansvar.

Jeg tjener nå 730 000 i en stilling med ganske mye ansvar og mye jobb - heldigvis også med stor personlig frihet. Synes ikke det er mer enn jeg bør ha ift. faste utgifter (bor sentralt i Oslo uten å ha fått stor arv eller opparbeidet boligformue) og ikke minst utdanning og ansvar. Men synes ikke lengre 3/4 million er bra, jeg ville jo syntes dette var en fantastisk sum tidligere....

Så nå tenker jeg at under en halv mill er egentlig ganske dårlig lønn, og vanskelig å klare seg på dersom du ikke bor veldig billig. Blant de jeg er sammen med på jobb og fritid har jeg nå en ganske gjennomsnittelig lønn, og det påvirker også hvordan man ser det. Så vil man gjerne reise, spise ute, kjøpe fine ting, etc...

Vet ikke helt hvor jeg ville med dette da...men hva synes DU er god lønn?

du har ikke mye sosiale antenner om du mener 730 tusen i året er en normal lønn og det er det man trenger for å klare seg. for meg så blir du stokk dum. og med ingen erfaring i livet generelt.

folk som jobber i hotellbransjen har 321 000 kr i året i snitt og de klarer seg, ellers hadde det jo ikke jobbet en kjeft der.

jeg sitter med litt over 500 og mener det er meget bra. null utdannelse og ikke noe ansvar på den måten.

om du finner over 700000 til normal lønn og du må ha det for å klare deg,så har du sykt dyre vaner. og er enbortskjemt drittunge..

Anonym poster: 912aebc617becafb98be420b97b708c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er relativt til hvor man befinner seg i samfunnet og på karrierestigen.

For noen er ikke 700 000 en spesielt høy lønn, mer et gjennomsnitt. For noen er 350 000 i året en svimlende sum.

Har du/dere en samliet årsinntekt på godt over millionen så har dere naturlig mye høyere utgifter enn noen som klarer seg på lav lønn. Det er ikke til å komme bort fra at mer penger inn = mer penger ut.

Man bor kanskje bedre, har dyrere bil/flere biler, høyere strømutgifter pga større bolig, flere fritidsaktiviteter, forsikringer, vedlikehold etc.

Jeg har mer ut i faste utgifter per måned enn jeg hadde inn i lønn som nyutdannet, så for min del har jeg gjennomgått en radikal oppjustering. Men jeg var jo ikke ulykkelig som lavtlønnet- bare kronisk blakk :( Egentlig ikke spesielt moro...

Med min utdannelse vil du ikke jobbe for 350 000 i året... kanskje halv stilling. Men i det yrket jeg hadde under studietiden så var 350 000 mer enn jeg kunne forvente med full anseinnitet.

God lønn i mine øyne er når du føler at du får raust betalt for den jobben du utfører, og det er relativt til type utdanning og erfaring du har. Jeg vil sannsynligvis aldri bikke millionen, men hadde jeg gjort det så hadde jeg vært storligen fornøyd. I mellomtiden koser jeg meg med det jeg har :vin:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er god lønn avhenger jo alt etter hvilket grunnlag man går etter:

God lønn etter:

- arbeidsmengde

- utdanning

- stillingsbeskrivelse

- hva andre tjener i samme/liknende jobb

- utifra hvordan man klarer seg økonomisk, forbruk etc

- etter hva man forventer

Enig i dette, men jeg vil legge til en ting til, nemlig alder. Alder er også med på å bestemme om en lønn er god eller ikke.

500.000 i lønn som 50-åring er ikke nødvendigvis noe å hoppe i taket over, men 500.000 i lønn som 24- åring og godt nedpå karrierestigen, det man kan kalle god lønn.

Forøvrig så signerer jeg innlegget til Løvetanten - Alt er relativt.

Endret av SmallTalk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min beskjedne betraktning:

God lønn er litt mer enn det jeg har, uansett hvor mye jeg har i lønn i året!

Jeg har hatt flere forskjellige jobber i mitt liv, og jeg har aldri hatt store problemer med å bruke opp det jeg har fått utbetalt, uansett. (Har alltid penger på konto, og sparer hver måned)

Man justerer forbruket etter hva man har å rutte med, og selv om jeg nå tjener mer enn jeg noensinne har gjort, hadde jeg ikke sagt nei takk til mer. Da hadde jeg pusset opp kjøkkenet, og når det hadde blitt ferdig, hadde jeg sikkert lagt merke til hvor nedslitt stua er. Så hadde jeg fortsatt der. Kanskje jeg hadde trengt en ferie etter all oppussingen, og kanskje en ny og litt bedre bil etterhvert.............

Men på den annen side kunne jeg sikkert levd helt fint på 100k mindre i året også :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder snittlønn vil én person som tjener bra dra med seg veldig mange som har null i inntekt. Meridianen ligger nok noe under snittlønnen.

En nyutdannet adjunkt (4 år høyere utdannelse) tjener 368 000, og med full annsiennitet 446 000. En nyutdannet lektor (master + ppu - 6 år) har en startlønn på 402 000, og tjener 503 000 med full annsiennitet.

Jeg synes alt over 500 000 er god lønn, og hvis du synes 730 000 ikke er god lønn, så må du rett og slett se på forbruket ditt. Veldig mange lever fint på en lønn som er langt lavere enn din.

Lektor er 5 år, ikke 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ufffffffff...trodde lønna mi på 400 000 i året var bra jeg, men nå føler jeg meg ikke så bra :(

Anonym poster: ebba9f3fc218772efe362f7e41ed307d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De menneskene som sier at penger ikke betyr noe, har enten for mye penger, eller har aldri følt på lykken av å ligge på en kritthvit strand, kjøpe seg en fin genser, kjøpe seg en smådyrt ting uten å tenke på pengene eller lignende, tror nå jeg.

Et av mine mål i livet er å bli rik, rett og slett fordi livet er veldig mye bedre med penger. Jeg vokste opp uten mye penger, og har lært meg å virkelig glede meg over penger. Tror det er få mennesker som er like glad i penger som meg :fnise:

Det å kunne kjøpe seg en genser, ikke nødvendigvis en dyr en, når du har lyst, ta deg en ekstra ferie pr år (eller dra hvor du vil), kjøpe laksefilet fra Findus istedenfor First Price og lignende. Rett og slett det å slippe og snu på hver eneste krone.

Nå er jeg 20 år og tjener rundt 260 000. Når jeg blir fast ansatt om en måneds tid, tjener jeg rundt 300 000 som kundekonsulent i et kjent firma (uten utdannelse). Jeg er strålende fornøyd med den lønna, rett og slett fordi jeg ikke har så mange utgifter og kan "strø om meg med penger", men som voksen og ansvarlig med boliglån og unge, ville jeg vært svært misfornøyd, det hadde vært altfor lite. En god lønn i mine øyne er 750-800 000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er rett og slett sjokkert over hvor høy lønn folk mener er god lønn!

Anonym poster: ebba9f3fc218772efe362f7e41ed307d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lektor er 5 år, ikke 6.

Hvis du tar lektorutdanningen ja. Men hvis du fra før har en Master og ønsker lektorlønn så må man ha ppu i tillegg, altså 5 + 1 år.

Anonym poster: 9dcab4a663186d2acdda1ffd77d39a4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min første jobb rett etter utdanning i 2012. Startlønnen på 410.000,-

Jeg syns man har god lønn hvis man dekker alle utgifter, har nok mat og litt penger igjen til ferie og kos :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig lønn, da tenker jeg 150 000 og lavere. God lønn tenker jeg en 400 000+. Og svært god lønn blir jo en 600 000 og opp. Men mulig jeg er litt biased her, vokste selv opp på fattigdomsgrensen så når jeg får mine 400 000 i året etter endt utdanning så er jo det ufattlig mye penger for meg.

Anonym poster: 5d1aad5312433d9448c7277fc0d8b91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 500k og lever ikke noe bedre enn gjennomsnittet. Samboer tjener 300k-350k. Denne månden gikk det nøyaktig fire dager fra lønnen tikket inn på konto til det var tomt! Altså saldo lik 0 kr. Men denne og neste mnd var noe spesiell for vår del. Samboer får lønn mye senere enn meg, så hans lønn går ikke til regninger.

Men selv om jeg har rundt 30.000 kr utbetalt i mnd lurer jeg veldig på hvordan vi denne månden skal klare å skaffe mat til bordet, og ikke minst hvordan påsken vil bli økonomisk for vår del.

Anonym poster: fd55220a84434d87d29609a85e850ddf

Det er jo meget spesielt. Jeg tjener litt mindre enn det, og hadde fint råd til en MBMJ-veske og nye sko denne måneden, i tillegg til at det er Lånekassen denne måneden. Nå har jeg riktignok skeiet ut denne måneden, men jeg har da fortsatt 6000 å leve på etter at alt er betalt. Det innebærer hus, bil, forsikring, strøm, mobil, Canal Digital, bredbånd, fagforeningsavgift og da også Lånekassen.

Dere lever over evne.

Anonym poster: 5b77e38b15460cd9400224f5aa96ff8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...