Gå til innhold

Hvis det er et liv etter døden


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Mange tror jo på et liv etter døden, jeg gjør det selv. Men hvorfor sier alle da hvil i fred?

Og i en kristen begravelse så sier jo presten "av gjord er du kommet til gjord skal du bli" hvorfor sier man da det når en prest mest sansynlig tror på himmelen (eller i hveetfall et liv etter døden). Hva om den som skal begraves tror på et liv etter døden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Hvil i fred" - etter den kristne tradisjonen (og begravelsen er jo en kristen seremoni) så hviler man til man gjenoppstår når Jesus kommer tilbake og dømmer levende og døde.

"av jord er du kommet, til jord skal du bli og av jord skal du igjen oppstå."

Mennesket kom fra jord (skapt av leire), de blir til jord (kroppen råtner) og de oppstår igjen av jord (får et nytt legeme når Jesus kommer igjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kokomacola

Kristen og livet etter døden tror jeg har ikke noe tilfelles. De tror bare, tro du på gud så kommer du opp i himmelen, etter døden ja, men ikke noe LIV etter døden. Andre religioner vet jeg ikke, selv jeg er buddhist. Er det alle liv etter døden. Buddha har lært oss at, vi mennesker ble født om igjen og igjen, fordi vi har synder. Livet på jorda er ikke BARE fint! Det er jo himmelen da. Men for å kunne komme opp (og være der for alltid) må du være den perfekte menneske. Det høres umulig ut, men det er ikke. Jeg har også lært at hvis det er umulig, vil ikke finnes og eksistert.

Men når du sier hvil i fred...Det er jo hyggelig for folk som har akkurat mista sin kjær...å høre da.. Istedetfor herre gud, godt for deg å bare dø! Det er jo akkurat samma meining. At det var godt han/hun er dø. Men tror det er bare måte man si det litt pennere på:)

I buddhist trenger du ikke tro på buddha i det heletatt..... Men skal leve godt og fornuftig. Blir et godt menneke, og gjøre BARE gode ting (veldig vanskelig, jeg klarer ikke selv engang -_-) Jeg tror det er derfor de landet som har dette region som statsregion, har minst krig her i verden, når man sammeligner med andre religion. Jeg skylder ikke noen eller noe, tror det er mennensker som skapte det. Og ikke religionen, de bare sier "gud, gud". Men de tror selv er guder...

og nå går jeg litt for mye^^ men håper du skjønner det litt ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, i følge kristendommen er det et liv etter døden. Men det kommer ikke umiddelbart etter at man dør. Da hviler man frem til Jesus kommer igjen for å "dømme levende og døde". Da blir man dømt enten til himmelen eller helvete (men akkurat denne biten varierer vel kanskje litt etter hvilken kristen retning man hører til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...